اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140112077180622367
در دسترس نیست

مزایا و معایب vps و ناگفته‌هایی در مورد آن

کد: 140112077180622367

، (اخبار رسمی): مزایا و معایب vps و تأثیر آن بر نوع استفاده کاربران یکی از پرتکرارترین سؤالاتی است که عموماً پاسخ مشخصی ندارد. به همین منوال در ادامه تصمیم داریم که بیشتر در این مورد صحبت کنیم.

مزایا و معایب vps و ناگفته‌هایی در مورد آن
مزایا و معایب vps و ناگفته‌هایی در مورد آن
مزایا و معایب vps و ناگفته‌هایی در مورد آن
مزایا و معایب vps و ناگفته‌هایی در مورد آن
مزایا و معایب vps و ناگفته‌هایی در مورد آن
مزایا و معایب vps و ناگفته‌هایی در مورد آن
مزایا و معایب vps و ناگفته‌هایی در مورد آن
مزایا و معایب vps و ناگفته‌هایی در مورد آن

نخست نحوه کارکرد vps ارزان را شرح داده و سپس، بیشتر در مورد این که آیا می‌تواند یک گزینه خوب برای راه‌اندازی وب سرور، ترید، نصب نرم‌افزارها و اجرای آن‌ها و... باشد صحبت خواهیم کرد.

یک پیش‌نیاز: سرور مجازی VPS چیست؟

سرور مجازی در واقع یک بخش از سخت‌افزار رایانه‌ای تحت شبکه است که در نقطه‌ای دیگر از جهان یا حتی شهر و کشور محل زندگی‌تان، در حال اجراست. VPS مخفف Virtual Private Server است. این سخت‌افزار از شبکه اینترنت یا ISP متفاوت با سرویس‌دهنده خانگی شما استفاده کرده و معمولاً به دلیل قدرت پردازش فوق‌العاده بالای سرورها در کاهش هزینه‌ها برای اجرای نرم‌افزارها، وب‌سرویس‌ها و... مناسب است. به عبارت ساده، می‌توان سرور مجازی یا وی پی اس را یک کامپیوتر شخصی در یک نقطه دیگر دانست که تبادلات شبکه، دانلود و آپلود اطلاعات و... توسط آن قابل‌انجام خواهد بود.

به‌طورکلی تقسیم‌بندی مزایا و معایب vps بر اساس نوع سیستم‌عامل آن متفاوت است. شاید در سرور انتخاب شده توسط شما، ویندوز سرور اجرا شده و یا این که لینوکسی و با هسته یونیکس باشد.

مزایای سرور مجازی یا VPS چیست؟

یک VPS، ترکیبی از هاست اشتراکی و اختصاصی است؛ بنابراین جای تعجب نیست که مردم با این اصطلاح سردرگم شوند و مطمئن نباشند که این گزینه برای اهداف و نیازهای میزبانی سایت آنها مناسب است یا خیر.

شما می‌توانید بنا به نیاز خود، سرورهای مجازی با قدرت و توان بالا را خریداری کنید. حتی امروزه سخت‌افزارهای قدرتمند و همین‌طور تکنولوژی ابری نیز در آن‌ها استفاده می‌شود.

مزایای سرور مجازی یا VPS آن‌قدر زیاد است که شاید توضیح در مورد آن در قالب یک مقاله نگنجد اما برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

قیمت کم‌تر نسبت به سرور شخصی

یک حساب میزبانی VPS ارزان‌ تر از یک سرور میزبانی کاملاً اختصاصی است که از کل سرور واقعی استفاده می‌کند. برای نصب و راه‌اندازی سرور شخصی و اجاره یک واحد از آن در یک دیتاسنتر، شما باید هزینه بالایی را پرداخت کنید که این موجب صرفه کم‌تر در ابتدا و شروع فعالیت شما خواهد بود.

امکان سفارشی‌سازی

بسیاری از برنامه‌های VPS را می‌توان مطابق با نیازهای شما سفارشی کرد. این یکی از کلیدی‌ترین مزیت‌های VPS به‌حساب می‌آید.

امکان ارتقا

درصورتی‌که پس از مدتی نیاز به پهنای باند، رم و سخت‌افزار و حافظه بیشتری داشته باشید، امکان ارتقا پلن وجود خواهد داشت.

بسیاری از برنامه‌های میزبانی VPS به‌راحتی مقیاس‌پذیر هستند. شما می‌توانید در فضای مجازی با کمترین منابع شروع کنید و به‌تدریج با توسعه سایت خود برنامه میزبانی را افزایش دهید تا نیازهای جدید خود را برطرف کنید. در این صورت، مجبور نیستید برای منابع اضافی که هنوز به آن نیاز ندارید، هزینه کنید.

دسترسی وسیع‌تر

اگر نیاز به مدیریت هسته سیستم‌عامل خود دارید، این سرورهای لینوکسی هستند که در این وضعیت بهترین نقش را ایفا می‌کنند.

با VPS کنترل بیشتری روی سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی دارید. ممکن است به روت دسترسی داشته باشید و امکان استفاده از اسکریپت‌هایی را داشته باشید که ممکن است در فضای میزبانی مشترک مجاز نباشند. در فضای میزبانی اشتراکی یا هاست اشتراکی، در نهایت شما متکی به پشتیبانی و ریسلر یا عرضه‌کننده خواهید بود.

پشتیبانی و امکان استفاده از خدمات گارانتی

برای اکثر مشکلات فنی به‌اندازه هاست اشتراکی، خدمات پشتیبانی دریافت خواهید کرد. درصورتی‌ که سرور مجازی شما دچار مشکلی شود به‌راحتی امکان ریست، نصب مجدد سیستم‌عامل یا رفع خطاها و... وجود دارد. این یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت‌های VPS محسوب می‌شود.

می‌توانید گزینه سرور مجازی یا VPS نیمه مدیریتی را انتخاب کنید که شرکت هاستینگ، برخی از خدمات نگهداری سایت را برای شما ارائه می‌کند.

معایب هاست VPS چیست؟

با وجود تمامی ویژگی‌های مثبت، ما در ابتدای مقاله گفتیم که قصد بررسی مزایا و معایب vps را خواهیم داشت. در تمامی موارد شما قادر به استفاده از سرور مجازی نیستید و لازم است که به جهت ارتقا و ارائه سرویس‌های قدرتمندتر، به سراغ سرورهای شخصی بروید که البته هزینه بالا و مدیریت پیچیده‌تری دارند.

میزبانی VPS در تئوری روش خوبی برای استفاده از سرویس سرور اختصاصی است که گران نیست. بااین‌حال، مشکلاتی وجود دارد!

هزینه بالا برای شروع

اگر قصد راه‌اندازی یک سایت ساده را دارید، هیچ ضرورتی به خرید vps وجود ندارد. حتی با کم‌ترین و پایه‌ترین پلن‌ها، باتوجه‌به قیمت روز، معمولاً سرور مجازی برای شما گران‌تر خواهد بود.

اشکال اصلی مربوط به مسائل مالی است؛ زیرا گران‌تر از هاست اشتراکی است. برای سایت‌هایی که به سرور اختصاصی نیاز ندارند، هزینه سرور VPS گران است. البته سرور VPS به‌اندازه سرور اختصاصی گران نیست، اما از هاست اشتراکی گران‌تر است.

مشکلات نگه‌داری و...

از دیدگاه خدمات، میزبانی مجازی VPS ممکن است مشکلات بیشتری داشته باشد.

برخی از شرکت‌های میزبانی وب هاست VPS را ارائه می‌دهند؛ اما منابع سرور را به‌درستی تشخیص نمی‌دهند که اگر سایتی از تمام منابع تا سقف مجاز استفاده کند، می‌تواند برای صاحب سایت و سایر سایت‌های روی سرور واقعی مشکل ایجاد کند. درصورتی‌که شما قادر به پیکربندی صحیح سرور مجازی نباشید، با مشکلات زیادی مواجه می‌شوید که بروز رخنه‌های امنیتی، صرفاً یکی از آن‌ها است.

توجه: اگر سایت‌های یک سرور از تمام منابع خود استفاده کنند، مشکلات سرور رخ می‌دهد که همه سایت‌های روی آن سرور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. یکی از راه‌های مقابله با این مشکل این است که هنگام ثبت‌نام، بپرسید چند حساب مجازی در یک سرور در یک‌زمان وجود دارد.

محدودیت‌های احتمالی

هنگام مقایسه میزبانی VPS با میزبانی اختصاصی، محدودیت‌هایی همراه است. اگر به این محدودیت‌ها برسید، باید بسته VPS خود را ارتقا دهید یا حتی به یک سرور اختصاصی ارتقا دهید. بااین‌حال، این محدودیت‌ها بالاتر از محدودیت‌های اعمال شده در میزبانی مشترک است.

پینگ بالا و دردسرهای آن

در برخی موارد، دیده شده که سرویس‌های عرضه شده توسط یک فروشنده ایرانی، معمولاً کیفیت لازم را ندارند. مشخص نیست که سرور از کدام دیتاسنتر دریافت شده است و آیا پینگ آن، برای راه‌اندازی وب‌سایت، وب سرور و... مناسب است؟ تشخیص این موارد کمی تخصصی است و بسیاری از افراد، در این مورد دچار مشکل می‌شوند.

سرور مجازی بهتر است یا اختصاصی؟

در این مورد همیشه سوال مهم این است که کدام یک بر اساس نیاز ما گزینه بهتری خواهد بود. دقت کنید که نیاز شما، کاملاً در گروی محقق‌شدن همان چیزی است که شما را به خواسته‌تان در راه‌اندازی یک سرور گیم، یک وب‌سایت، یک شبکه داخلی و... می‌رساند. سرورهای اختصاصی قیمت بالاتری دارند، تماماً در اختیار شما بوده و آی پی آن‌ها اشتراکی نیست. همین‌طور نگه‌داری و نصب انواع اسکریپت‌ها و پلتفرم‌ها روی آن‌ها نیاز به آشنایی کامل با حوزه‌های مرتبط با سیستم‌عامل دارد.

در مقابل سرور مجازی قیمت کم‌تری دارد، یک گزینه مناسب برای کسب‌وکارهای نوپا است اما در مقابل سطح و ضریب ایمنی آن کمی پایین‌تر است و در نهایت ممکن است آی پی مورداستفاده توسط شما بخصوص در مورد vpsهای خارج در اختیار یک کاربر دیگر قرار گرفته و مشکلاتی نیز دراین‌بین ایجاد گردد.

چه کسانی به سرور مجازی vps نیاز دارند؟

کسانی که نیاز به اجرای یک وب‌سایت، وب سرور، نرم‌افزار و یا پروتکل خاص روی شبکه دارند؛ اما نمی‌خواهند از سخت‌افزار کامپیوتر خودشان استفاده کنند یا اصلاً امکان چنین کاری را ندارند، می‌توانند به سراغ خرید vps بروند. وی پی اس ها بهترین گزینه برای اجرای سایت‌هایی هستند که بسته‌های نرم‌افزاری و مدیریت شده و خاصی می‌خواهند. مثلاً برای کسانی که قصد برنامه‌نویسی نود، پایتون و یا اسکریپت‌های اختصاصی php و ASP را دارند بهترین گزینه پیش و رو خرید سرور مجازی خواهد بود.

اما اگر صرفاً قصد راه‌اندازی یک سایت ساده با سیستم‌های مدیریت محتوای آماده را دارید، هاست اشتراکی گزینه‌ای ارزان‌تر و منطقی‌تر خواهد بود.

هنگامی که یک وب‌سایت راه‌اندازی می‌کنید به دلایل تجاری یا شخصی می‌توانید نوع میزبانی موردنظر خود را انتخاب کنید. اگر قصد دارید از وب‌سایت خود درآمد کسب کنید، سئوی بهتری می‌خواهید یا قصد دارید نوع میزبانی امن‌تری داشته باشید، میزبانی سرور خصوصی مجازی (VPS) انتخاب خوبی است.

شاه‌کلید خرید سرور مجازی که باید بدانید!

درصورتی‌که قصد خرید و انتخاب vps را دارید، دقت کنید که سرویس‌های مشابه و قیمت‌های عرضه شده تا حد زیادی در مورد دامنه تفاوت‌ها توضیح می‌دهند اما گاهی بازاریابی‌های حرفه‌ای فروشندگان سودجو، شما را دچار مشکل می‌کند.

حتماً سرور مجازی را باتوجه‌به نیازهای خود به سخت‌افزار و البته قدرت شبکه انتخاب کنید.

1.          امکان خرید vps ایران ارزان و خارج وجود دارد. اگر وب‌سایت شما کاربران بیشتری از داخل ایران دارد، قطعاً راه‌اندازی آن روی یک سرور مجازی اروپا و... می‌تواند اشتباه باشد.

2.          حتماً در هنگام خرید vps، به خدماتی که شرکت عرضه‌کننده ارائه می‌دهد دقت کنید.

3.          مسئولیت نگه‌داری، کنترل، مدیریت و حفظ ایمنی سرور مجازی بر عهده شماست. ریسلر در این مورد، دخالت کم‌تری نسبت به هاست اشتراکی و... خواهد داشت.

4.          کنترل‌های اولیه نظیر پینگ و... را پس از خرید و تحویل سرور مجازی انجام دهید.

در حال حاضر دوریس‌هاست عرضه‌کننده انواع سرورهای مجازی با پایداری بالا، پلن‌های گسترده و همین‌طور سخت‌افزار و شبکه قابل‌اطمینان است. شما امکان خرید سرور مجازی داخلی و خارج را با مناسب‌ترین قیمت خواهید داشت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]