اطلاعات تماس
  • 021220*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140112147190417875
در دسترس نیست

غذا خوردن بعد از کامپوزیت دندان

بعد از کامپوزیت دندان چه غذاهایی میتوان خورد؟

کد: 140112147190417875

، تهران , (اخبار رسمی): عذا خوردن بعد از کامپوزیت دندان چگونه است؟ چه غذاهایی را نمیتوان بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان خورد؟ + لیست محدودیت غذایی

بعد از کامپوزیت دندان چه غذاهایی میتوان خورد؟
بعد از کامپوزیت دندان چه غذاهایی میتوان خورد؟

نحوه غذا خوردن( تغذیه) بعد از کامپوزیت دندان بر طول عمر آن تاثیر قابل توجهی دارد. به طور معمول پس از نصب کامپوزیت دندان، دندانپزشک متخصص به بیمار نحوه غذا خوردن پس از کامپوزیت دندان را توضیح خواهد داد. پس از نصب کامپوزیت ها ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا بافت لثه و زبان به آن ها عادت کند. در صورت استفاده از بی حسی موضعی کنترل کافی روی خوردن و جویدن مواد غذایی نخواهید داشت.

نکات تغذیه بعد از کامپوزیت دندان

به خاطر داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان روی افزایش طول عمر کامپوزیت دندان تاثیر قابل توجهی دارد. در صورت رعایت نکات تغذیه بعد از کامپوزیت دندان نیز قادر به حفظ زیبایی و جذابیت کامپوزیت ها خواهید بود. ونیرهای کامپوزیت از استحکام لمینت ها برخوردار نیستند و در مقابل زرد شدن نیز از مقاومت مطلوب برخوردار نیستند. از این رو رعایت رژیم غذایی که از آسیب دیدگی کامپوزیت های دندان پیشگیری کند از اهمیت ویژه برخوردار است.

رعایت نکات تغذیه ای همچنین باعث خواهد شد تا کامپوزیت دندان با گذشت زمان تحت تاثیر قرار نگیرد. در صورت حساس شدن لثه ها توصیه می شود تا زمان رفع این حساسیت از خوردن و نوشیدن غذاهای داغ یا خوراکی های سرد تا حد امکان خودداری نمایید. به منظور کاهش حساسیت همچنین توصیه می شود غذا را به تکه های کوچک تر تقسیم کنید. از مهمترین خوراکی هایی که به دندان ها و کامپوزیت شما آسیب وارد می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آدامس های حاوی شکر
  • یخ و آبنبات های سفت
  • نوشیدن الکل در مقادیر زیاد

آیا پس از کامپوزیت دندان بلافاصله می توان غذا خورد؟

کامپوزیت دندان دوران نقاهت ندارد از این رو بلافاصله پس از انجام آن می توان غذاها و نوشیدنی های مناسب استفاده کرد. غذا خوردن پس از انجام کامپوزیت دندان هیچ گونه مانعی ندارد اما از وارد آمدن فشار مستقیم به  آن ها باید خودداری کرد.

همچنین توصیه می شود از خوردن غذاهای سفت خودداری نمایید زیرا ممکن است باعث آسیب دیدن کامپوزیت ها شود. نوشیدن مقادیر زیاد چای، قهوه و غذاهای رنگی نیز ممکن است باعث زرد شدن کامپوزیت ها شوند از این رو تا ۴۸ ساعت پس از انجام این عمل بهتر است از مصرف آن ها خودداری نمایید. لازم به ذکر است که در صورت خوردن غذا با احتیاط و رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از آسیب دیدن کامپوزیت ها تا حد امکان خودداری کرد.

پس از انجام کامپوزیت دندان چه غذاهایی را می توان خورد؟

به طور کلی هدف از انجام کامپوزیت دندان شکل دهی دندان ها و رفع عیوب آن هاست. دندانپزشک در این عمل کامپوزیت روی دندان های بیمار محکم خواهد کرد و با اجرای مجموعه ای از تکنیک ها عیوب و مشکلات مربوط به دندان ها را رفع خواهد کرد. همواره توصیه می شود پس از انجام کامپوزیت از لیست غذاهای ضروری که در طول دوران نقاهت قادر به خوردن آن ها هستید لیست تهیه نمایید. به خاطر داشته باشید که دندانپزشک این لیست را پس از اتمام جلسات به بیمار ارائه خواهد داد.

بهترین نوع غذاها پس از انجام کامپوزیت دندان مواد غذایی پختنی هستند که بیمار به منظور مراقبت از کامپوزیت ها باید آن ها را مصرف کند. از مهمترین غذاهای پختنی مناسب دوران نقاهت کامپوزیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرغ پخته
  • ماکارونی
  • سیب زمینی
  • ماهی
  • گوشت پخته
  • تن ماهی
  • سوپ
  • برنج

در صورت تمایل به خوردن مرغ سرخ شده توصیه می شود ابتدا آن را به قطعات کوچک تقسیم کرده و سپس مصرف نمایید.

لازم به ذکر است که مصرف مواد خوراکی همچون تخم مرغ، نان نرم، انواع غذاهای کنسروی و ماهی پس از انجام کامپوزیت دندان امکان پذیر است. به منظور پیشگیری از آسیب دیدن کامپوزیت ها همواره توصیه می شود غذا را آهسته و با دقت کامل میل کنید. از جمله غذاهای نرم که در دوران نقاهت این عمل می توان مصرف کرد موارد زیر هستند:

  • تخم مرغ
  • نان نرم
  • موز
  • هلو
  • آبمیوه طبیعی با رنگدانه کم
  • مواد غذایی کنسروی

نوشیدن آب بعد از وعده های غذایی

از دیگر توصیه های دندانپزشک متخصص در جلسه پایانی کامپوزیت دندان مصرف آب پس از سرو وعده های غذایی می باشد. نوشیدن آب باعث می شود تا خوراکی هایی که در بین دندان ها باقی می مانند خارج شوند و طول عمر کامپوزیت را افزایش دهند. نوشیدن آب بعد از وعده های غذایی همچنین از زرد شدن کامپوزیت ها پیشگیری خواهد کرد.

منع غذایی پس از انجام کامپوزیت

برای انجام کامپوزیت دندان به طور معمول وقت و هزینه زیادی صرف می شود. از این رو پس از انجام این عمل زیبایی توصیه می شود از انجام اقداماتی که باعث هدر رفتن وقت و هزینه شما می شوند خودداری نمایید. کامپوزیت دندان مانند دیگر عمل های جراحی به مراقبت نیاز دارد.

بیمارانی که برای افزایش جذابیت ظاهری خود این روش را انتخاب کرده اند باید نکات تغذیه ای بعد از کامپوزیت دندان را رعایت کنند. دندانپزشک تنها قادر به رفع ۵۰% از مشکلات دندانی خواهد بود و ۵۰% باقیمانده به رعایت نکات مراقبتی توسط شما وابسته می باشد. در طول دوران نقاهت این عمل باید از خوردن و نوشیدن مواد غذایی زیر خودداری نمایید.

مواد غذایی حاوی رنگدانه با گذشت زمان ممکن است باعث تغییر رنگ کامپوزیت شما شوند و آن ها را زرد کنند. کامپوزیت ها در مقایسه با لمینت در مقابل تغییر رنگ از مقاومت کمتری برخوردار هستند از این رو پس از انجام این عمل جراحی توصیه می شود تا حد امکان مصرف این مواد غذایی را کاهش دهید. این امر باعث افزایش طول عمر کامپوزیت های شما خواهد شد. از مهمترین مواد غذایی حاوی رنگدانه می توان به قهوه، چای سیاه، سس قرمز، توت فرنگی، بلوبری و گوجه فرنگی اشاره کرد.

مواد غذایی اسیدی نیز ممکن است باعث از بین رفتن باندینگ کامپوزیت شده و در نهایت طول عمر آن ها را کاهش خواهند داد. از این رو توصیه می شود مصرف این مواد غذایی را به حداقل برسانید. از مهمترین مواد غذایی اسیدی می توان به لیمو ترش، نوشیدنی های الکلی، آناناس، گوجه فرنگی و دهانشویه حاوی الکل اشاره کرد.

پس از انجام کامپوزیت همچنین توصیه می شود تا از مصرف مواد غذایی چسبنده، قوی و سفت خودداری نمایید. انجام مراقبت های بعد از کامپوزیت در ماندگاری آن بسیار تاثیر گذار است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر هومن عشقی

فلوشیپ لیزر دندانپزشکی - عضو انجمن داندانپزشکان زیبایی آمریکا AACD - درجه مسترایمپلنت های دندانی از دانشگاه کالیفرنیاUCLA - درجه مستردندانپزشکی زیبایی ازدانشگاه کالیفرنیاUCLA - درجه مسترلیزر دندانپزشکی دانشگاه آخن آلمان

اطلاعات تماس
  • 021220*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان