اطلاعات تماس
  • 021888*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140201177224922551
در دسترس نیست

تحصیل رایگان در اتریش برای ایرانیان در سال 2023

کد: 140201177224922551

، (اخبار رسمی): خبری که به تازگی دانشگاه وین اتریش، که از بزرگترین، قدیمی‌ترین و مشهورترین دانشگاه کشور اتریش است، در سایت رسمی خود انتشار کرده، این است که دانشجویان ایرانی از پرداخت شهریه برای ترم تابستان سال 2023 معاف شدند.

تحصیل رایگان در اتریش برای ایرانیان در سال 2023
تحصیل رایگان در اتریش برای ایرانیان در سال 2023

تحصیل رایگان در اتریش . اتریش دارای 22 دانشگاه دولتی، 16 دانشگاه خصوصی و 21 دانشگاه علمی کاربردی است.

تحصیل در اتریش 2023

درباره اتریش

اتریش دارای مساحتی معادل 83878 کیلومتر مربع و 9 ایالت می‌باشد. جمعیت این کشور حدود 9.125.649 نفر و از اول ژانویه 2022 شامل 1587251 شهروند خارجی می‌شود که حدود 17.1 درصد از کل جمعیت را پوشش می دهد. در سال 2021، به طور متوسط 2240.3 میلیون نفر با سابقه مهاجرت در اتریش زندگی می کردند که حدود 25.4٪ از کل جمعیت است. زبان رسمی این کشور آلمانی است. ۹۸٪ مردم این کشور به این زبان صحبت می‌کنند. در کنار آلمانی اقلیتی به زبان‌های کروات، اسلوونیای و مجارستانی صحبت می‌کنند. کد این کشور 0043 و واحد پول آن یورو است.

فرهنگ مردم کشور اتریش

فرهنگ اتریشی ها به شدت تحت تأثیر آلمان، ایتالیا و چک قرار دارد. فرهنگ این کشور به طور پیچیده ای با عشق مردم به طبیعت و موسیقی عجین شده است. اتریش مهد بزرگترین موسیقی دانان و آهنگ سازان جهان است. دانشگاه های موسیقی خوب در اتریش وجود دارد و یکی از بهترین کشورها برای تحصیل موسیقی محسوب می‌شود. وین مدت های زیادی است که به عنوان پایتخت موسیقی اروپا شناخته می‌شود و منزلگاه بسیاری از مدارس موسیقی جهان است. آهنگ سازان مشهوری همچون یوهان استراووس، جوزف هایدن و ولفگانگ موتزارت همگی در وین تدریس کرده اند.

از دیگرآداب مردم این سرزمین سنت های نهادینه شده مرتبط با تعطیلات مذهبی است. عید پاک در میان اتریشی‌ها مرسوم است و مردم این کشور با برقراری مهمانی‌ها جشن‌های با شکوهی میان اعضای خانواده و بستگان خود برگزار می‍‌‌کنند. ساکنان محلی با شروع هفته مقدس حلقه‌های گل تزئین شده را به دیوارهای شهر می آویزند. در بسیاری از شهرهای این کشور نمایشگاه های عید پاک برگزار می شود، که در آن برنامه های متنوعی برای مردم اتریش اجرا شده و با نمایش نوازندگان و سرودهای محلی در کنار تثبیت و تحکیم فرهنگ و فولکلور جامعه اتریش این فرهنگ را از نسلی به نسل بعد اشاعه می‌دهند.

نظام آموزشی اتریش

در اتریش، سیستم آموزشی توسط دولت فدرال تنظیم می شود و برنامه های درسی در سراسر اتریش یکنواخت هستند. در اتریش، آموزش برای همه کودکان که به طور دائم در اتریش سکونت دارند اجباری است. آموزش کلی برای نه سال اجباری است. سیستم آموزش و پرورش در اتریش شباهت بسیار زیادی به سیستم آموزشی در کشورهای آلمان و سوئیس دارد سیستم آموزشی در اتریش متشکل شده که از چهار سطح است.

ادامه تحصیل در اتریش

اتریش یکی از کشورهای حوزه ی شینگن است که آموزش های رایگان برای تمامی دانشجویان ارائه می دهد. سیستم آموزش و پرورش در اتریش دولتی است و بنابراین حتی دانشجویان از کشورهای غیر اروپایی تحصیلاتی با کیفیت، بدون پرداخت شهریه های تحصیلی سنگین دریافت می کنند.

کشورهای کمی وجود دارند که به اندازه اتریش برای تحصیل در خارج از کشور مناسب باشند. کشور اتریش با داشتن دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مطرح و معتبر در سطح جهانی و فرصت های شغلی متنوعی که پیش روی فارغ­التحصیلان دانشگاه ها قرار می دهد. اتریش یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی در میان متقاضیان تحصیل در اروپا است. دانشگاه های اتریش در سراسر دنیا به رسمیت شناخته شده و در نظرسنجی دانشگاه‌های بین‌المللی از رتبه ی بالایی برخوردارند. بنابراین اگر تصمیم به تحصیل در این کشور را داشته باشید، اطمینان این را داشته باشید که کیفیت تحصیل در اتریش تضمین شده است.

مهم ترین و اصلی ترین شرط برای پذیرش در دانشگاه های اتریش قبولی در یکی از رشته های مورد نظر در ایران و داشتن گواهی اشتغال به تحصیل است. بعد از این مرحله نمرات و معدل متقاضی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند. نداشتن گواهی عدم اشتغال به تحصیل به منزله عدم پذیرش است و معمولاً بررسی مدارک پس از دریافت آنها حدود10 تا 12هفته به طول بیانجامد تا پذیرش از دانشگاه موردنظر با پست ارسال شود. بنابراین برای ورود به دانشگاه های اتریش از جمله دانشگاه وین، گراتس و... قبولی در آزمون کنکور سراسری در ایران ضروری است. پیش شرط اصلی برای ورود به دانشگاه های فوق الذکر داشتن گواهی عدم منع تحصیلی، ریز نمرات و اخذ گواهی اشتغال به تحصیل الزامی است. از شروط دیگر پذیرش ؛ اخذ مدرک لیسانس از دانشگاهی دولتی در ایران است که در صورت دارا بودن متقاضی می تواند برای مقطع فوق لیسانس اقدام نماید. اما در اغلب موارد بعد از ارسال ریز نمرات متقاضی و رویت آنها توسط دانشگاه های اتریش معین می شود که متقاضی از چه ترمی و چگونه باید مراحل تحصیل خود را طی کند.

برای کسانی که در حال حاضر مشغول به تحصیل در دانشگاه هستند و فارغ التحصیل نشده اند یکی از بهترین فرصت های تحصیل در اتریش، اخذ انتقالی از دانشگاه خود به یکی از دانشگاه های اتریش است. برای این منظور داوطلب می بایست دانشجوی رشته مورد نظر در دانشگاه کشور خود و یا کشور دیگری که مورد تائید است باشد، در واقع پیش شرط درخواست پذیرش جهت تحصیل در اتریش قبولی در کنکور دانشگاه در رشته و مقطع مورد نظر است. با اخذ گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه خود به همراه ریزنمرات تایید شده و گواهی عدم منع تحصیلی در دانشگاه خود به همراه سایر مدارک مورد نیاز، پرونده شما جهت اخذ پذیرش و ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر وین و سایر شهرهای اتریش بازگشایی می شود، لازم به توضیح است که در این روش واحدهایی که شما در دانشگاه اولیه خود گذرانده اید مورد ارزیابی قرار می گیرد و نیاز به گذراندن مجدد این واحد ها در دانشگاه مقصد ناست.

بطور کلی می توان گفت که پذیرش تحصیلی برای دانشجویان ایرانی در اتریش به شرط قبولی در کنکور سراسری در یکی از دانشگاههای سراسری ( دولتی، پیام نور،غیرانتفاعی یا علمی کاربردی) است. البته در رابطه با برخی از رشته ها مانند رشته های هنر، کشور اتریش برای متقاضیان رشته ی هنر، آزمون های ورودی برگزار می کند. ولی به طور کلی تحصیل در اتریش دارای دو شرط اصلی است:

شرط اول این است که زبان آلمانی را تا سطح B2 یاد بگیرند و مدرک آن را دریافت کنند.

یا بدون مدرک زبان آلمانی با پذیرش مشروط اقدام کنند و در کالج های زبان اتریش، دوره های زبان را بگذرانند.

تحصیل در مقطع کارشناسی اتریش

تحصیل در مقطع کارشناسی کشور اتریش حدود سه سال زمان می برد. برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور اتریش در مقطع کارشناسی می بایست مدرک فارغ التحصیلی از دبیرستان ارائه دهید. از آنجایی که اکثر رشته های مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی اتریش به زبان آلمانی تدریس میشوند، بنابراین لازم است که به زبان آلمانی تسلط داشته باشید و مدرکی جهت اثبات آن به دانشگاه ارائه دهید، البته برخی از دانشگاه های دولتی در این کشور، دوره هایی برای یادگیری زبان آلمانی برگزار میکنند. در صورت قبولی در این دوره ها شما می توانید در دانشگاه های دولتی این کشور به تحصیل بپردازید. تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور تنها با داشتن مدرک زبان انگلیسی در حد آیلتس 6 به بالا امکان پذیر است بنابراین متقاضیانی که از مدرک زبان آلمانی برخوردار نیستند، باید در دانشگاه های خصوصی این کشور با ارائه مدرک زبان حداقل آیلتس 6 اقدام به تحصیل نمایند. همچنین برای پذیرش در برخی از رشته‌ها باید ابتدا در آزمون ورودی دانشگاه های اتریش شرکت کنید و نمره ی قبولی کسب کنید. دولت اتریش به دانشجویان کارشناسی ارشد اجازه 20 ساعت کار پاره وقت در هفته را نیز اعطا کرده است تا بتوانند از پس هزینه های زندگی در این کشور برآیند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اتریش

تحصیل در این مقطع نزدیک به 2 سال به طول می انجامد. متقاضیان می توانند با اخذ نامه پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های این کشور به تحصیل بپردازند. رشته‌های بسیاری در مقطع کارشناسی ارشد اتریش به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. پذیرش در رشته‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند به مدرک زبان انگلیسی سطح B2 نیاز دارد که معادل 5 یا 6 آزمون آیلتس و یا حداقل نمره 87 از آزمون تافل است. شما در طول دوره ی تحصیلی خود، ترکیبی از واحدهای اصلی و اختیاری را سپری خواهید کرد و با تکالیف کتبی، پروژه‌های عملی، امتحانات و اتمام پایان‌نامه ارزیابی می‌شوید. همچنین احتمالاً نیاز به ارائه دفاع شفاهی از پایان‌نامه خود خواهید داشت. برای پذیرش در دوره تحصیلات تکمیلی باید حداقل ۶ ترم کارشناسی مرتبط با رشته تحصیلی با امتیاز ECTS حداقل ۱۸۰ را گذرانده باشید. دانشجویان در این مقطع اجازه 10 ساعت کار پاره وقت در هفته را دارند.

تحصیل در مقطع دکترا در اتریش

تحصیل در مقطع دکترا نزدیک به 3 تا 4 سال زمان میبرد. متقاضیان می توانند با اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور و ارائه ی مدرک ارشد خود در مقطع دکترا تحصیل نمایند. امکان تحصیل دکترا در اتریش، به زبان انگلیسی و آلمانی وجود دارد. اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا علاوه بر مدرک آیلتس 7 به بالا، لازمه ی داشتن رزومه تحصیلی قوی است. رزومه ی تحصیلی قوی شامل مقالات بین المللی، تحقیق و پژوهش و غیره است. توجه داشته باشید که برخی از رشته های تحصیلی در اتریش نیازمند این است که استاد راهنما یا همان سوپروایزر رزومه تحصیلی شما را تایید کند تحقیق برای رساله معمولاً سه سال طول می‌کشد و می‌توانید در زمینه‌های روش تحقیق یا تجزیه و تحلیل آمار و استفاده از آن‌ها در پژوهش خود، دوره ببینید.

تحصیل در اتریش بدون نیاز به مدرک زبان

داشتن مدرک زبان آزمون‌هایی چون آیلتس، تافل و غیره و کسب نمره مورد نظر همیشه یکی از مشکلات بزرگ بزرگ دانشجویانی بوده که قصد تحصیل در این کشور را دارند. در کنار مزیت تحصیل تقریبأ رایگان در دانشگاه‌های کشور اتریش، نکته‌ی دیگری که کمی موجب تردید متقاضیان تحصیل در اتریش می‌شود، یادگیری زبان آلمانی می‌باشد که اتریش راه حلی هوشمندانه ارائه کرده است. وزارت علوم اتریش برای جذب دانشجویانی از تمام نقاط دنیا، به آنها این امکان را می‌دهد تا در خاک این کشور و در محیط آن زبان آلمانی را فراگیرند.

متقاضیانی که قصد دارند بدون مدرک زبان در اتریش به ادامه تحصیل بپردازند، با پذیرش رسمی از یکی از دانشگاه‌های اتریش می توانند در دوره‌های زبان اتریش شرکت کنند. دانشگاه‌های اتریش به متقاضیان به مدت 2 سال فرصت می‌دهد تا پس از اخذ پذیرش جهت یادگیری زبان آلمانی اقدام کنند. لازم به ذکر است که متقاضیان می‌بایست با توجه به شرایط دانشگاه‌ و رشته مورد نظر، یکی از زبان‌های آلمانی و انگلیسی را تا سطح مشخصی گذرانده باشند. در صورتی که شخص بخواهد در مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی به زبان آلمانی به تحصیل بپردازد، باید حداقل زبان آلمانی را تا سطح A2 گذرانده و مدرک آن را داشته باشد تا بتواند برای ارتقاء سطح زبان خود در دوره‌های زبان اتریش شرکت کرده و دانش زبان آلمانی خود را به سطح قابل قبول و مورد تأیید دانشگاه برسانند. شهریه تحصیل در دوره های زبان اتریش بطور میانگین حدود 1,500 تا 3,000 یورو می‌باشد .همچنین متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی در اتریش بدون مدرک زبان نیز می‌بایست آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 5.5 داشته باشند و سطوح بالاتر را در این دوره‌ها بگذراند.

تحصیل در دانشگاه‌های علمی کاربردی (FH) اتریش
در سال 1993میلادی مجلس اتریش، تاسیس دانشگاه‌های علمی کاربردی FACHHOCHSCHULEN مشابه نظام آموزشی آلمان را تصویب کرد. هدف از تاسیس این دانشگاه‌ها، کوتاه تر کردن دوره تحصیل در اتریش و راهیابی سریع تر دانش آموختگان به بازار کار است. از سال 1994تا کنون بیش از 40 دانشگاه علمی کاربردی مجوز تاسیس گرفته اند که در رشته های مختلف دوره های 2 تا 4 ساله برگزار میکنند. تفاوت این دانشگاه‌ها با دانشگاه های دیگر در کاربردی و حرفه ای بودن تحصیلات است.
دانشگاه‌های علمی کاربردی همزمان با مدارس، ابتدای سپتامبر برای ترم زمستان و ابتدای فوریه برای ترم تابستان آغاز میشود و آخر ژوئن به پایان می رسند.

بورسیه تحصیلی در کشور اتریش

یکی از راه­های تامین بخشی از هزینه ­های زندگی و تحصیل رایگان در اتریش، استفاده از بورسیه های تحصیلی دانشگاه­های این کشور می­باشد. به دلیل رایگان بودن نظام تحصیلی این کشور، اخذ بورسیه تحصیلی اتریش در مقطع کارشناسی و ارشد معمولا امکان پذیر ناست ولی با این حال حتی در مقطع کارشناسی نیز بورسیه های مختلفی برای دانشجویان با معدل و رزومه قوی در نظر گرفته شده است.

سازمان OEAD اتریش بورسیه های مختلفی را برای دانشجویان در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا در نظر گرفته است که این کمک هزینه­ ها و بورسیه ­ها اغلب شامل کل دوران تحصیل نیست. خود دانشگاه های کشور اتریش نیز بورسیه هایی در مقاطع بالاتر (عموماً دکترا) ارائه می دهند که برای دریافت این بورسیه ها بهتر است شخص از طریق استاد راهنمای خود اقدام کند.

در حال حاظر دانشگاه های وین، تکنیک گراتس، لئوبن و سایر دانشگاه های معتبر کشور اتریش در رشته هایی چون ریاضیات، فیزیک و انرژی، اکولوژی میکروبی، تکنولوژی مولکول شناسی و پروتئین، علوم کامپیوتر، GIS، تحقیقات CeMM و برخی دیگر از رشته‌های تحقیقاتی و پژوهشی برای متقاضیان تحصیل دکترا با بورسیه در نظر گرفته شده است. البته لازم به ذکر است که این موقعیت‌ها تنها در مقاطع دکتری قابل دسترس خواهد بود و متقاضی می‌بایست واجد شرایط دریافت بورسیه یعنی دارای پیش زمینه ی آکادمیک بسیار برجسته با معدل و نمرات بالا باشد تا در میان رزومه های ارسالی به اساتید راهنما و Admission Group انتخاب شده و در هر رشته به کار گرفته شوند.

زندگی دانشجویی در اتریش

بطور کلی هزینه تحصیل در اتریش بسته به نوع دانشگاه که دولتی باشد و یا خصوصی متغیر است. بیشتر متقاضیانی که از ایران و سایر کشورها اقدام می‌کنند به دلیل کیفیت و سطح علمی بالای تحصیل و مقرون بصرفه بودن یا به نوعی رایگان دانشگاه‌های دولتی اتریش را انتخاب می‌کنند.

هزینه سکونت: (اگر در خوابگاه دانشجویی باشد، همراه با هزینه های برق و سیستم حرارتی):300-350 یورو در ماه.

سکونت در آپارتمان (اجاره): به دلیل هزینه های برق، سیستم حرارتی، اینترنت و سایر رسانه های ارتباطی در متراژ مشابه با خوابگاه به مراتب بالاتر است، هرچند هزینه اجاره خالص خانه در نگاه اول با هزینه خوابگاه یکسان به نظر میرسد. در هر دو مورد، خوابگاه و آپارتمان، مقدار سه برابر اجاره ماهانه به عنوان پیش پرداخت باید پرداخت گردد. این مبلغ موقع فسخ قرارداد به شرط عدم آسیب جدی به آپارتمان/ اتاق برگردانده میشود.

هزینه رفت و آمد در اتریش: حدود 30 تا 50 یورو در ماه


هزینه غذا (خوردوخوراک معمول): 300 تا 400 یورو در ماه

لوازم شخصی، کتاب، و تفریحات: 200 تا 350 یورو در ماه

هزینه سکونت در پانسیون های این کشور در اتاق مستقل و با امکانات متفاوت چیزی معادل 600 تا 300 یورو است و بیمه های دانشجویی در اتریش ماهیانه 60 یورو است.

اقدامات لازم پس از ورود به اتریش

اولین اقدام بعد از وارد شدن به کشور اتریش معرفی کردن خود به شهرداری منطقه است. برگه امضا شده توسط شهرداری (Meldezettel) یکی از مهمترین مدارک لازم در اتریش است که طبق قانون فرد تا ۳ روز پس از ورود به کشور یا جابجایی منزل باید اطلاعات آدرس محل سکونتش را به شهرداری (Magistrat) اعلام کند. طبق قانون پلیس مجاز است کسانی که بدون این برگه زندگی میکنند را بازداشت کند. برای ثبت آدرس محل سکونت خود در شهرداری محل, نیاز به تاییدیه محل سکونت دارید. این برگه تاییدیه یا از طرف صاحبخانه، یا مدیریت خوابگاه دانشجویی در اختیار شما قرار میگیرد. کسانی که پس از ورود به طور موقت در منزل آشنایان/دوستان زندگی میکنند نیاز به امضاء صاحبخانه و در بعضی موارد کپی قرارداد خانه دارند.

باز کردن حساب بانکی در از شعب بانک‌های مختلف اتریش یکی از اولین و مهم ترین کارهایی است که شما پس از ورود خود به کشور می‌بایست انجام دهید، زیرا تمامی قبض ها باید بوسیله حساب بانکی پرداخت شود.

سومین اقدام ثبت نام در دانشگاه است. که با در دست داشتن پذیرش، یک قطعه عکس و گذرنامه با مراجعه بین ساعات ۸:۳۰ تا ۱۲:۰۰ ظهر به (Sekreteriat) دانشگاه صورت میگیرد. دانشجویانی که دانش زبان آلمانی کافی برای تحصیل ندارند به صورت غیر رسمی (Ausserordentlich) ثبت نام میکنند و نیازی به پرداخت شهریه دانشگاه ندارند. اما در همان روز رسید پرداخت شهریه کلاس زبان را از دانشگاه دریافت و به موسسه زبان موردنظر ارجاع داده میشوند. (شهریه کلاس زبان ۳۸۰ یورو در ماه است)

پس از ثبت نام در کلاس زبان, با در دست داشتن برگه گواهی ثبت نام کلاس زبان, گواهی ثبت نام در دانشگاه, گواهی محل سکونت و در دست داشتن کارت بانکی، دانشجو باید به اداره بیمه مرکزی مراجعه کرده و درخواست بیمه دانشجویی دهد. کارت بیمه چند هفته بعد از طریق پست به آدرس مندرج در گواهی محل سکونت فرستاده میشود.

از آنجا که معمولا دانشجویان ایرانی ویزای دانشجویی به مدت ۴ ماه «مخصوص اتریش» از ایران دریافت میکنند (ویزای نوع D که دانشجو مجاز به خروج از اتریش و ورود به محدوده شنگن نیست) اقدام بعدی گرفتن کارت یکساله (معتبر در تمام اروپای مشترک) است. گرفتن این کارت منوط به در دست داشتن گواهی بیمه، ثبت نام دانشگاه، ثبت نام کلاس زبان برای دانشجویان غیر رسمی، برگه محل سکونت و برگه تایید موجودی در حساب بانکی به مبلغ: برای افراد زیر ۲۴ سال ۳۸۰۰ یورو و برای بیش از ۲۴ سال ۶۸۰۰ یورو است.(این مبلغ ممکن است سالانه اندکی تغییر کند)

در تمام مراحل بالا، تنها کارت شناسایی معتبر، گذرنامه ایرانی دانشجو است و هیچ مدرک عکس دار دیگری اعتبار ندارد. لذا در دست داشتن گذرنامه در تمام مراحل الزامی است.

در شرایط معمولی و برای مقطعی غیر از مقطع دکترا، کمک هزینه یا بورسیه هنگام پذیرش وجود ندارند. پس از ورود به دانشگاه می توان برای موسسات مختلف در خواست بورسیه داد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021888*****
[نمایش اطلاعات]