اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140202147265222703
در دسترس نیست

نقش استعدادیابی کودکان در رشد و موفقیت آنان

کد: 140202147265222703

، (اخبار رسمی): استعدادیابی کودکان امروزه مورد توجه بسیاری از والدین قرار گرفته است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که از سنین کم استعدادشان کشف شده موفق‌تر بوده‌اند.

نقش استعدادیابی کودکان در رشد و موفقیت آنان
نقش استعدادیابی کودکان در رشد و موفقیت آنان
نقش استعدادیابی کودکان در رشد و موفقیت آنان
نقش استعدادیابی کودکان در رشد و موفقیت آنان
نقش استعدادیابی کودکان در رشد و موفقیت آنان
نقش استعدادیابی کودکان در رشد و موفقیت آنان

اهمیت و ضرورت استعدادیابی کودکان

استعدادیابی کودکان امروزه مورد توجه بسیاری از والدین قرار گرفته است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که از سنین کم استعدادشان کشف شده موفق‌تر بوده‌اند.

هرچند در گذشته انجام تست هوش کودکان متداول نبوده است؛ اما اگر نگاهی به تاریخچه انسان‌های موفق در دنیا بیندازید؛ خواهید دید که اغلب آن‌ها با تمرکز بر استعداد خود از زمان کودکی، توانسته‌اند به جایگاه خاص خود در این دوران برسند. مسی یکی از ستاره‌های فوتبال جهان است که از همان دوران کودکی علاقه خود را به بازی فوتبال نشان داده است. استعداد این بازیکن از همان دوران کودکی توسط مادربزرگش کشف شده است.

استعدادیابی کودکان به والدین کمک می‌کند تا فرزندانی متخصص، موفق و با هدف تربیت کنند. بر این اساس ما در این محتوا به بررسی کامل اینکه استعداد چیست و چگونه می‌توانیم استعداد و هوش کودکان را کشف کنیم؛ می‌پردازیم.

  منظور از استعدادیابی کودکان چیست؟

استعدادیابی کودکان فرآیندی است که به والدین کمک می‌کند تا از توانایی‌ها ذاتی فرزندان خود در دوران کودکی مطلع شوند. تمام نوزادانی که به دنیا می‌آیند؛ دارای توانایی‌های منحصربه فردی هستند که والدین می‌توانند به واسطه کشف آن‌ها، فرزندان خود را در زمان کوتاه‌تر به موفقیت نزدیک کنند.

 کشف کردن استعداد کودکان در دوران خردسالی به بالفعل شدن آن استعداد نیز کمک می‌کند؛ در واقع اگر استعداد فرزندان در دوران کودکی کشف شود و کودک شما از همان دوران تمرکز خود را روی تقویت آن استعداد قرار دهد؛ می‌تواند به مهارت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند و از توانایی‌های ذاتی خود برای رسیدن به موفقیت استفاده کند. استفاده از توانایی‌های ذاتی برای رسیدن به موفقیت، نه تنها باعث افزایش سرعت رشد و ترقی می‌شود؛ بلکه به خشنودی و رضایتمندی آن‌ها در تمام دوران زندگی کمک می‌کند.

کشف استعداد کودکان در چه سنی باید انجام شود؟

در صورتی که فرزند شما به صورت ذاتی از استعدادی برخوردار باشد؛ آن استعداد برای همیشه ماندگار است. برای مثال اگر کودکی در سن 3 یا 4 سالگی استعداد خاصی در برقراری ارتباط اجتماعی دارد؛ این استعداد حتی در سن ۲۰ سالگی در او وجود دارد و می‌تواند از این توانایی برای انجام کارهایی چون معلمی، مشاوره، سخنرانی و... استفاده کند. حال که استعداد کودکان با گذشت سال‌های متوالی پایدار می‌ماند؛ بهتر است از همان دوران کودکی برای کشف کردن استعداد کودکان اقدام شود. زمانی که استعداد فرزندان از همان سنین پایین کشف شود؛ فرصت و وقت بیشتری برای شکوفایی و پیشرفت در آن زمینه از استعداد دارند. به همین اساس پیشنهاد می‌شود بین سه تا شش سالگی برای استعدادیابی کودکان اقدام شود.

اثرات سوء کشف نشدن استعداد در دوران کودکی

متأسفانه برخی از خانواده‌ها حقیقت تأثیرات شگفت‌انگیز استعدادیابی کودکان را انکار می‌کنند. بسیاری از آن‌ها بر این عقیده هستند که تمام کودکان می‌توانند با درس خواندن به جایگاه خوبی برسند و کشف استعداد کودک تنها متمرکز به مهارت‌های تجاری است. اگرچه بسیاری از کودکان با درس خواندن و تلاش کردن توانسته‌اند به جایگاه والایی دست پیدا کنند؛ اما تعداد محدودی از آن هستند که از کار یا حرفه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند؛ لذت می‌برند. تحقیقات انجام شده روی یک سازمان نشان داده است که درصد بالایی از کارمندان آن با وجود موفقیت‌های بسیار خوشنود نیستند و احساس ناامیدی و بی‌علاقگی می‌کنند. کشف نشدن استعداد فرزندان در دوران کودکی می‌تواند منجر به نارضایتی آن در کار و حرفه‌ای که فعالیت می‌کنند، بشود.

کشف استعداد کودکان با تست هوش

تکنیک‌های متعددی برای استعدادیابی کودکان و بزرگسالان وجود دارد که والدین می‌توانند بسته به شرایط فرزند خود، از آن‌ها برای استعدادیابی و سنجش هوش استفاده کنند. یکی از راه‌های سنجش هوش، انجام تست هوش کودکان است. تست هوش متشکل از سؤالات متعدد است که کودکان می‌توانند با دادن پاسخ‌های درست و نزدیک به شخصیت خود، از وضعیت هوش خود مطلع شوند.

نمونه‌های مختلفی از تست هوش کودکان توسط متخصصان گرفته می‌شود که از معتبرترین آن‌ها می‌توان به تست هوش گاردنر، وکسلر، تست هوش کودکان ریون و استنفورد بینه اشاره کرد. در ادامه به معرفی یکی از معروف‌ترین انواع تست هوش کودکان می‌پردازیم

تست هوش کودکان گاردنر

 تست هوش گاردنر توسط فردی به نام هاوارد گاردنر در سال 1983 طراحی شده است. بعد از انجام تست هوش گاردنر، نتیجه آن توسط افراد حاذق در این زمینه تجزیه و تحلیل می‌شود. والدین بعد از دریافت نتیجه تست می‌توانند متناسب با استعداد فرزندان، آن‌ها را برای آینده‌ای موفق آماده کنند.

هاوارد گاردنر بر این عقیده است که هوش انسان از هشت بخش تشکیل شده است. هر انسانی که به دنیا می‌آید؛ ممکن است در یک یا چند جنبه هوش قوی و در برخی از آن‌ها ضعیف‌تر باشند. تست هوش گاردنر نشان می‌دهد که هر کودک در کدام جنبه از هوش قوی‌تر و در کدام جنبه از هوش ضعیف‌تر هستند. انواع هوش هشت‌گانه عبارت هستند از:

  1. هوش فضایی - دیداری
  2. هوش موسیقیایی
  3. هوش کلامی - زبانی
  4. هوش ریاضی - منطقی
  5. هوش بدنی
  6. هوش میان فردی 
  7. هوش درون فردی
  8. هوش طبیعت‌گرا

بهترین مرکز تست هوش کودکان

کشف استعداد فرزندان شما از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ به همین علت باید بررسی هوش و استعداد آن‌ها توسط افراد متخصص و در محیطی خاص انجام شود.

اگرچه امروزه تست‌هایی رایگانی در این زمینه منتشر شده است؛ اما تجزیه و تحلیل این تست‌ها به صورت تخصصی و متناسب با شرایط کودک انجام نمی‌شود. در صورتی که مایل هستید تا کشف استعداد فرزندان شما در دوران کودکی توسط افراد متخصص در این حوزه و متناسب با شرایط رشد کودک انجام بپذیرد؛ بهتر است برای انجام این تست‌ها به سایت‌های معتبری چون بازی بوک مراجعه کنید.

بازی بوک مجموعه‌ای متشکل از افراد متخصص و با تجربه در زمینه کشف استعدادیابی و بررسی هوش کودکان است که می‌تواند به والدین در شکوفایی، رشد و موفقیت فرزندان کمک کند. شما می‌توانید برای تست هوش کودکان و استعدادیابی کودکان به صورت آنلاین یا غیر حضوری به آدرس اینترنتی بازی بوک مراجعه کنید و از وضعیت استعداد و هوش کودکان خود مطلع شوید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | روانشناسی و موفقیت