اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140202167268418755
در دسترس نیست

علت خارش بدن سگ و گربه را بدانید

کد: 140202167268418755

، (اخبار رسمی):  این شامل آلرژی غذایی نمی شود، اما غذاهایی که کیفیت مواد مغذی را کاهش می دهند، یکی از مهم ترین علل خارش در حیوانات خانگی هستند.

علت خارش بدن سگ و گربه را بدانید
علت خارش بدن سگ و گربه را بدانید

1- تغذیه و خارش در سگ و خارش در گربه:

 این شامل آلرژی غذایی نمی شود، اما غذاهایی که کیفیت مواد مغذی را کاهش می دهند، یکی از مهم ترین علل خارش در حیوانات خانگی هستند. می دانیم که دریافت غذای خوب یکی از اساسی ترین چیزها برای سلامتی است و برعکس آن نیز صادق است، استفاده از مواد غذایی بدون ارزش غذایی (مانند ذرت و محصولات جانبی آن) باعث می شود هزینه زیادی برای دامپزشک بپردازید.

بهترین غذاها برای حیوانات آنهایی هستند که کیفیت عالی داشته باشند و از منابع طبیعی تغذیه سگ و گربه تهیه شده باشند. همچنین می توانید از مکمل هایی مانند اسیدهای چرب امگا 3، پروبیوتیک ها و آنزیم های گوارشی استفاده کنید که به سیستم گوارشی و ایمنی کمک می کنند و از کمبود مواد مغذی جلوگیری می کنند.

2- عفونت عامل خارش سگ و خارش گربه است

عفونت پوست در میان حیوانات خانگی بسیار شایع است و علت خارش در سگ ها و عامل خارش در گربه ها محسوب می شود. شایع ترین آن نوعی قارچ است که هم در انسان و هم در حیوانات دیده می شود و باعث ایجاد کرم حلقوی می شود. سایر عوامل ایجاد کننده آن مخمر و باکتری هستند. کرم حلقوی معمولاً در بچه گربه‌ها و گربه‌ها دیده می‌شود و یکی از علل خارش در گربه‌ها است، در حالی که مخمر و باکتری‌ها سگ‌ها را آلوده می‌کنند و یکی از علل خارش در سگ‌ها هستند. داخل گوش پوشیده از پوست است و خارش گوش همان نوع عفونت در سگ و گربه است.

مطالب مرتبط: آموزش اصلاح سگ

چیزی که دامپزشکان در مورد آن صحبت نمی کنند علت عفونت است. جامع ترین دلیل این است که عفونت ها معمولاً مشکلات ثانویه هستند. یعنی پوست به دلیل دیگری (مثل تغذیه نامناسب) دچار مشکل شده و عوامل مهاجمی مانند باکتری، قارچ و مخمر در آن نفوذ می کند. حفظ سلامت پوست با غذا (از جمله پروتئین گوشت و اسیدهای چرب ضروری) راه پیشگیری از این مشکل است.

3- کک عامل خارش سگ و خارش گربه است

این جانوران موذی یکی از مهم ترین علل خارش در سگ و علت خارش در گربه ها هستند. نیش کک بسیار خارش دارد، اما برخی از حیوانات خانگی نیز واکنش های آلرژیک به نیش کک دارند. این واکنش آلرژیک به صورت ریزش مو یا نقاط قرمز در ابتدای مهره ها و دم دیده می شود و سگ ها و گربه ها دائماً آن ناحیه را می جوند. درماتیت آلرژی کک (به اختصار FAD) یک واکنش شدید به بزاق کک ناشی از نیش کک است.

شما ممکن است هرگز کک را روی یک حیوان نبینید، که باعث می شود تعجب کنید که یک حیوان خانگی بدون کک چگونه واکنش شدیدی نشان می دهد. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که کک در آن یافت می شود، همیشه به خاطر داشته باشید که حتی یک کک می تواند باعث واکنش های آلرژیک و مشکلات پوستی در سگ ها و مشکلات پوستی در گربه ها شود.

4- سایر حشرات و بندپایان عامل خارش سگ و خارش گربه هستند

مانند انسان، نیش حشرات برای حیوانات خانگی نیز ممکن است باعث خارش و حتی انتقال بیماری ها و انگل ها در برخی مناطق شود. پس حتما در فصول گرم سال از یک دافع حشرات استفاده کنید تا هم شما و هم حیوان خانگیتان را از حشرات دور نگه دارید.

شپش عامل خارش در سگ و خارش در گربه است. خوشبختانه شپش ها ارگانیسم های تخصصی هستند، یعنی فقط برای یک موجود زنده وجود دارند. سگ نمی تواند شپش گربه را بگیرد و بالعکس. شپش با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است، اما مانند کنه نمی پرد. رعایت بهداشت، شانه کردن مو و ملافه تمیز برای جلوگیری از شپش کافی است.

مطالب مرتبط: اصلاح سگ در منزل

کنه ها و کنه ها حشره نیستند، بلکه از خانواده بندپایان 8 پا (مانند عنکبوت و عقرب) هستند. کنه ها معمولاً خارش ندارند، اما می توانند بیماری ها را منتقل کنند. بسیاری از داروهای دافع کک نیز روی کنه ها اثر می گذارند.

حدود شش نوع کنه وجود دارد که می تواند حیوانات خانگی را آلوده کند. تشخیص وجود کنه توسط دامپزشک با استفاده از لایه برداری پوست انجام می شود و حتی اگر جواب آزمایش منفی باشد نمی توان گفت که کنه وجود ندارد.

5- عوامل آلرژی زا که از طریق هوا پخش می شوند، عامل خارش در سگ و عامل خارش در گربه هستند.

برخی از حیوانات خانگی به همان چیزهایی که انسان به آنها حساسیت دارد (مانند گرد و غبار، علف، گرده و غیره) حساسیت دارند. آلرژی های انسانی بیشتر قسمت های بالایی دستگاه تنفسی (مانند بینی) را درگیر می کند و باعث عطسه و آبریزش بینی می شود، اما در سگ ها و گربه ها این حساسیت ها به صورت مشکلات پوستی یا التهابات پوستی ظاهر می شوند. اگرچه این یکی از دلایل اصلی خارش در سگ ها و گربه ها است، اما تشخیص آن بسیار دشوار است. آزمایش خون و پوست گاهی اوقات می تواند برای سگ ها موثر باشد، اما برای گربه ها چندان موثر نیست. مانند انسان، حیوانات خانگی نیز می توانند به حشره کش ها و مواد شوینده حساسیت داشته باشند.

6- آلرژی غذایی علت خارش سگ و علت خارش گربه

آلرژی غذایی آنقدرها هم که برخی فکر می کنند رایج نیست. خوشبختانه حساسیت های غذایی را می توان با کمی دقت شناسایی کرد تا با از بین بردن همه آلرژن های احتمالی (مانند گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ، ذرت، گندم، سویا و شیر) و درمان یک به یک آنها، ریشه مشکل را پیدا کرد. برای شناسایی علت آلرژی، غذا باید برگردانده شود.

7- عوامل ژنتیکی و نژادی، علت خارش سگ و علت خارش گربه

برخی از نژادهای سگ و گربه پوست حساس تری دارند و احتمال ابتلا به بیماری های پوستی بیشتر است. گربه‌های ایرانی معمولاً مانند بسیاری از نژادهای سگ، مشکلات سیستم ایمنی دارند. سگ هایی با چین های پوستی زیاد (مانند بوکسرها، پاگ ها و بولداگ ها)، نژادهایی با گوش های آویزان (اسپانیل ها، سگ های شکاری و رتریورها) یا نژادهای گوش مودار (مانند پودل ها و شونوزر) در محیط های گرم و مرطوب خارش دارند. اگر نژاد خاصی از سگ یا گربه دارید، دما نیز بسیار مهم است.

8- واکنش به واکسن، علت خارش سگ و علت خارش گربه

اگرچه این مشکل معمولا توسط دامپزشکان تشخیص داده نمی شود، واکنش به واکسن نیز می تواند باعث خارش در سگ و خارش در گربه شود.

9- مشکلات هورمونی علت خارش سگ و علت خارش گربه

برخی از مشکلات غدد نیز می توانند باعث خارش پوست شوند. غدد داخل پوست نیز می توانند مشکلاتی داشته باشند و باعث خارش، بو و ترشحات شوند. برخی از مشکلات مربوط به غدد به دو مورد زیر است:

  • کم کاری تیروئید: علت خارش در سگ ها است و در سگ ها بیشتر از گربه ها شایع است. در نیمی از موارد کم کاری تیروئید خود ایمنی ممکن است مربوط به واکسن باشد. کم کاری تیروئید همچنین می تواند باعث چرب، بدبو و در برخی موارد پوست شود. در این حالت معمولاً مو در ناحیه دم کاهش می یابد.
  • بیماری کوشینگ: در این بیماری غدد فوق کلیوی بیش فعال هستند که باعث ایجاد تومور می شود. مشکلات پوستی در سندرم کوشینگ شایع است، از جمله پوست نازک، ریزش مو و گاهی اوقات خارش. مشکلات غدد درون ریز بسیار جدی است و نیاز به درمان توسط دامپزشک دارد.

آیا فکر می کنید موهای گربه باعث مشکلات باروری می شود؟ برای اینکه متوجه شوید این موضوع صحت دارد یا خیر، مقاله «خطر موهای گربه برای زنان و مردان» از مجله سلامت دکتر سوشا را مطالعه کنید.

10- سم زدایی، علت خارش سگ و علت خارش گربه

پوست بزرگترین عضو بدن است، مواد زیادی از پوست ترشح می شود. این یکی از دلایلی است که حیوانات خانگی علائم آلرژی را نشان می دهند. این مشکلات معمولاً بیش از 2 یا 3 هفته طول نمی کشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان