اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140203037297522825
در دسترس نیست

مقبره شیخ طبرسی+ تاریخچه آن و راه های دسترسی به مقبره

کد: 140203037297522825

، (اخبار رسمی): مقبره شیخ طبرسی مشهد یکی از بخش‌های دیدنی و زیارتی در این شهر است که مسافرین زیادی دوست دارند ضمن زیارت از حرم امام رضا (ع) از این مقبره نیز بازدید کنند. می‌دانید که مشهد به عنوان پایتخت مذهبی ایران شناخته شده و این به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع) می‌باشد.

مقبره شیخ طبرسی+ تاریخچه آن و راه های دسترسی به مقبره
مقبره شیخ طبرسی+ تاریخچه آن و راه های دسترسی به مقبره
مقبره شیخ طبرسی+ تاریخچه آن و راه های دسترسی به مقبره
مقبره شیخ طبرسی+ تاریخچه آن و راه های دسترسی به مقبره

طی سال های گذشته رفته رفته وسعت حرم امام رضا(ع) بیش از پیش شده و بخش های مختلفی به آن اضافه شده است. از این رو اگر شما زائر مشهد مقدس هستید نیاز به یک نقشه یا راهنما برای بازدید از تمامی مکان های مهم و تاریخی حرم را دارید. تور لیدرها معمولا وظیفه راهنمایی و هدایت شما به قسمت هایی مانند مقبره شیخ طبرسی در حرم امام رضا را دارند. توصیه ما به شما استفاده از خدماتی مانند تور مشهد از تهران به منظور صرفه جویی در وقت و استفاده از تمامی جاذبه های شهر مشهد است. 

در این مطلب تصمیم داریم در رابطه با مقبره شیخ طبرسی مشهد صحبت کرده و شما را با این عالم بزرگ آشنا کنیم.

شبخ طبرسی چه کسی بود؟

طبیعتا بهتر است قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با مقبره شیخ طبرسی مشهد صحبت کنیم، شما را با این عالم بزرگ آشنا نماییم. علاّمه امین‌الاسلام، ابوعلی فضل بن حسن طبرسی، ملقب به شیخ طبرسی، در سال 468 هجری قمری به دنیا آمد و به عنوان یکی از دانشمندان بسیار معروف عصر خود شناخته می‌شود.

این فرد در علم تفسیر، سرآمد تمامی افراد هم دوره خود بوده و در زندگی خود تفاسیر زیادی را نگارش کرده است. اگر بخواهیم مهم‌ترین تفاسیر این دانشمند را بیان کنیم باید به تفسیر مجموع البیان و جوامع الجامع، اشاره نماییم.

شیخ طبرسی 80 سال عمر کرد و نهایتا در سال 548 هجری قمری از دنیا رفت. خیلی از افراد بر این باورند که او شهید شده و یکی از قربانیان در شورش غُزّان در منطقه بیهق می‌باشد. البته اینکه شیخ طبرسی به چه صورتی فوت کرده، به صورت دقیق مشخص نبوده و داستان‌های زیادی در این رابطه وجود دارد.

آیا شیخ طبرسی دو بار دفن شده است؟

یکی از داستان‌های جالبی که در رابطه با این دانشمند وجود دارد این است که او یک بار قبل از مرگ اصلی خود، داخل قبر دفن شده و دوباره زنده شده است. این داستان در کتاب ریاض العلماء و با عنوان زنده شدن شیخ طبرسی نوشته شده است.

شرح دقیق به این صورت است که شیخ قبل از نوشتن کتاب تفسیر التبیان سکته قلبی کرده و مرده است. در واقع نزدیکان او با فرض اینکه شیخ مرده، او را در قبر گذاشتند ولی او پس از مدتی به هوش آمده و خود را درون قبر می‌بیند.

در این شرایط از خدا می‌خواهد تا او را نجات دهد تا بتواند تفسیری کامل از قرآن بنویسید. در این هنگام یکی از گور کنان شهر، برای دزدیدن کفن او، قبر را باز کرده و شیخ طبرسی را نجات می‌دهد. این معجره باعث نوشته شدن تفسیر التبیان شده است.

خیلی از افراد در رابطه با واقعی بودن این داستان سوالات زیادی دارند. باید بدانید که به صورت کلی فقط در کتاب ریاض العلماء در رابطه با این موضوع صحبت شده است. این کتاب حدود 5 قرن بعد از دوران زندگی شیخ طبرسی نوشته شده و امکان دارد اشتباه باشد. در غیر این صورت باید در کتاب‌هایی که قبل از آن در رابطه با شیخ طبرسی نوشته شده بود، اشاره‌ای به داستان زنده شدن شیخ می‌شد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که برای نجات فردی که دچار سکته قلبی شده است، باید شرایط تنفسی بسیار خوبی برقرار باشد. طبیعتا اینکه بیمار در قبر و با آن شرایط افتضاح تنفسی، بتواند مجدد نفس بکشد، بسیار دور از ذهن است.

آشنایی با مقبره شیخ طبرسی مشهد

حالا که با این دانشمند آشنا شدید، نوبت به این می‌رسد که با مقبره شیخ طبرسی مشهد نیز آشنا شوید. این مقبره در حرم امام رضا (ع) قرار دارد. البته باید بدانید که از ابتدا شیخ طبرسی را درون حرم دفن نکرده و جسم او را در یکی از قبرستان‌های نزدیک حرم به خاک سپردند.

بعد از مدتی و با ساخت و پیشرفت حرم، این قبرستان به یکی از بخش‌های حرم تبدیل شد و مقبره شیخ طبرسی مشهد به وجود آمد. این علامه بزرگ دین اسلام، مدت زیادی را در شهر مشهد زندگی کرده و نهایتا در همین شهر نیز دفن شده است.

مقبره شیخ طبرسی مشهد به زیباترین شکل ممکن تزئین شده و به یاد این فرد بزرگ، یکی از بست‌های حرم و خیابان مجاور آن، به اسم "طبرسی" نام گذاری شده است.

بست شیخ طبرسی در واقع ورودی شمالی حرم بوده و شکوه بسیار زیادی دارد. این بست 51 غرفه داشته و طول دهانه سر در میانی آن حدود 13 متر است. همچنین باید بدانید که ارتفاع این سر در به 25 متر خواهد رسید.

در حالت کلی حرم ورودی‌ها و خروجی‌های زیادی دارد ولی ورودی طبرسی یکی از مهم‌ترین و پر رفت و آمدترین گزینه‌ها بوده و همچنین دسترسی به کتابخانه اصلی حرم، از این ورودی امکان پذیر است.

منبع: https://hamsafarha.com/mag/mashhad/tabarsi-temple/

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]