اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395050370215710

دردانشگاه صنعتی شریف طراحی شد

رباتی برای راه رفتن دوباره

کد: 1395050370215710

http://goo.gl/kljTxd

، تهران , (اخبار رسمی): ربات طراحی شده توسط تیمی از محققان مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریفی به عنوان جایگزینی مناسب برای ویلچر، رویای راه رفتن دوباره را برای بیماران کم توان و ناتوان محقق می کند.

طراحى رباتى در مرکز رشد دانشگاه صنعتى شریف

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، جمعی از محققین و فارغ التحصیلان دانشگاه های صنعتی شریف و تربیت مدرس توانستند طی تحقیقات و فعالیت های سه ساله ی خود، رباتی را طراحی کنند که امکان راه رفتن، نشستن و برخاستن را برای افراد دچار کم توانی و ناتوانی در استفاده از اندامهای پایین تنه ایجاد کند.

 سعید بهزادی پور عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدیر گروه مکانیک این پروژه در خصوص ساخت این ربات می گوید: ربات اسکلت خارجی اکسوپد که ربات توانبخشی ویژه راه رفتن افراد دچار کم توانی و ناتوانی در استفاده از اندامهای پایین تنه است. این ربات به کاربر در راه رفتن، نشستن و برخاستن کمک می‌کند و می‌تواند به عنوان جایگزین ویلچر استفاده شود.

فناوری اسکلتهای خارجی به عنوان یکی از فناوری های پیشرفته و به روز رباتیک در دنیا شناخته می‌شود و تا کنون شرکت های معدودی تنها در کشورهای آمریکا، ژاپن و اسرائیل موفق به تجاری سازی آن شده‌اند. شرکت ایرانی دانش بنیان پداسیس متشکل از اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و مهندسانی با سابقۀ عملی در حوزه سیستمهای رباتیک کمک حرکتی و توان بخشی (مورد استفادۀ بیماران، سالمندان و افراد کم توان) موفق به ساخت ربات اسکلت خارجی پایین تنه اکسوپد (Exoped) برای راه رفتن بیماران فلج پا شده است. 
این پژوهشگر در خصوص نحوه ی استفاده از این ربات گفت: ربات اسکلت خارجی اکسوپد در قالب دو نسخه درمانگاهی و نسخه شخصی ارائه می‌شود. نسخه درمانگاهی به همراه حامل نگهدارندۀ کاربر، کیوسک رایانه و نرم‌افزار ویژۀ کنترل ربات ارائه می‌شود. در نسخۀ درمانگاهی، کاربر زیر نظر پزشک یا کارشناس توانبخشی از دستگاه استفاده می‌کند. در نسخۀ شخصی، ربات به همراه عصا، باتریهای قابل شارژ و رایانۀ کنترل کنندۀ داخلی ارائه می‌شود و کاربر می‌تواند از آن در منزل و بیرون از خانه آزادانه استفاده کند. اکنون نسخه درمانگاهی این محصول در حال اخذ مجوزهای لازم از اداره کل تجهیزات پزشکی به منظور استفاده گسترده در درمانگاههای توانبخشی است.

مزایای استفاده از ربات اسکلت خارجی اکسوپد 
حوائجی، مدیرعامل شرکت پداسیس، با اشاره به مزایای استفاده از این ربات می گوید: بازگرداندن توانایی راه رفتن به افراد کم توان و ناتوان پایین تنه بیش از هر چیز بر روحیه، اعتماد به نفس و امید آنان به زندگی اثر قابل توجهی دارد. افزون بر این امکان ایستادن، نشستن و راه رفتن کاربران به آنان استقلال بیشتری در زندگی می‌دهد. همچنین تحرک بیشتر موجب بهبود وضعیت فیزیکی از جمله بهبود گردش خون، تنظیم فشار خون، بهبود تنفس، جلوگیری از مشکلات گوارشی و کلیوی، زخم بستر، دردهای مزمن و تضعیف ماهیچه ها می‌شود. از اکسوپد می‌توان برای توانبخشی افرادی که دچار اختلال در الگوی راه رفتن هستند استفاده کرد.

اکسوپد چگونه کار می‌کند؟ 

ازگلی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر گروه کنترل در این پروژه میگوید اکسوپد یک ربات اسکلت خارجی پایین تنه است که قادر است وزن بیمار را تحمل کرده و به زمین انتقال دهد. این ربات بر روی لباسهای کاربر پوشیده می‌شود. اکسوپد از چهار موتور الکتریکی پر قدرت در مفاصل لگن و زانو بهره می‌برد که قادرند پاهای بیمار را با الگوهای حرکتی متناسب با شرایط بیمار و سرعت دلخواه حرکت دهند. بدین ترتیب کاربر قادر است بدون نیاز به صرف انرژی چندانی به کمک اکسوپد راه برود. 
چه کسانی می‌توانند از اکسوپد استفاده کنند؟ 
مهندس نقی پور، مدیر فروش این پروژه در مورد حوزه کاربرد دستگاه گفت: افرادی که دچار فلج پایین تنه (paraplegia) هستند و همچنین افراد دچار ضعف عضلانی و یا اختلال حرکتی در ناحیه پایین تنه می‌توانند از ربات اسکلت خارجی اکسوپد استفاده کنند. برای استفاده از دستگاه لازم است کاربر توانایی کافی در کنترل بدن خود به کمک دستهایش را داشته باشد. نسخۀ درمانگاهی این محصول می‌تواند در آزمایشگاههای علوم اعصاب، توانبخشی، کاردرمانی و ارتوپدی فنی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مراکز تحقیقاتی می‌توانند از این وسیله استفاده کنند.

وی تصریح کرد؛ در حال حاضر خرید این ربات از کشورهای تولید کننده ی خارجی با هزینه هایی گزاف امکان پذیر است و پژوهشگران ایرانی توانسته اند با ساخت چنین رباتی هزینه ی آن را به یک سوم مشابه خارجی آن برسانند.

لازم به ذکر است؛ این گروه تحقیقاتی که متشکل از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و فارغ التحصیلان با سابقۀ عملی در حوزه سیستم های رباتیک کمک حرکتی و توان بخشی از دانشگاه های صنعتی شریف و تربیت مدرس می باشد و هم اکنون در مرکز تحقیقات فناوری های هوشمند عصبی جواد موفقیان وابسته به دانشگاه صنعتی شریف مستقر است و در حال ادامۀ فعالیت در حوزۀ رباتهای اسکلت خارجی کمک حرکتی است. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پروژه می توانند به سایت pedasys.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرکز رشد فناورى‌هاى پیشرفته دانشگاه صنعتى شریف

مرکز رشد فناورى‌هاى پیشرفته دانشگاه صنعتى شریف با در اختیار داشتن 2700 مترمربع زیر بناى مفید از سال 1382 با ارایه خدمات حمایتى از ایجاد و توسعه حرفه هاى جدید توسط کارآفرینان در قالب واحدهاى نوپاى فعال صاحب ایده در حوزه فناوریهاى پیشرفته و اهداف اقتصادى مبتنى بر دانش و فناورى پشتیبانى مى کند تا براى حضور مؤثر و مستقل در صحنه توسعه اقتصادى و فناورانه در سطوح ملى و فراملى کشور آماده گردند.این مرکز در بهمن 1387 موفق به اخذ مجوز قطعى از وزارت علوم، تحقیقات و فناورى شد. حمایت از ایجاد و توسعه کارآفرینى و تحقق نوآورى‌هاى فناورانه،کمک به رونق اقتصاد محلى مبتنى بر دانش و فناوریهاى پیشرفته،ایجاد فضاى مناسب جهت تجارى کردن دستاوردهاى تحقیقاتى و فناورانه،بستر سازى در راستاى ایجاد فرصتهاى شغلى به منظور جذب کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهى جهت توسعه فناورى‌هاى پیشرفته،تخصیص فضا و امکانات براى گسترش و رشد واحدهاى کوچک و متوسط دانش بنیان فعال در زمینه فناوریهاى نوین از جمله اهم اهداف و مأموریت‌های این مرکز است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]