اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970329301185029

مقایسه شرایط تحصیل پزشکی در مقاصد محبوب متقاضیان ایرانی

بهترین کشور برای تحصیل علوم پزشکی کجاست؟

کد: 13970329301185029

https://goo.gl/wkrPNN

، تهران , (اخبار رسمی): اگر شما هم جزو متقاضیان تحصیل علوم پزشکی در خارج از کشور هستید ولی مطمئن نیستید که کدام کشور مناسب شما است، توصیه می‌شود این مطلب را به دقت مطالعه کنید تا در انتها یک دید کلی نسبت به شرایط تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در کشورهای مختلف به دست آورید و با چشم باز مقصد بعدی خود را انتخاب کنید.

بهترین کشور برای تحصیل علوم پزشکی کجاست ؟
بهترین کشور برای تحصیل علوم پزشکی کجاست؟

اینکه می‌توان با معدل پایین، بدون شرکت در آزمون و با پرداخت هزینه‌ای ناچیز، در دانشگاهی معتبر پزشکی خواند، رؤیاپردازانه است. رویاپردازی البته بد نیست اما برای تحقق رویا هم باید اسباب آن را فراهم کرد

پزشک شدن رویای اکثر (اگر نگوییم همه) پدر و مادرهای ایرانی برای فرزندان‌شان است و  این موضوع دلایل متعددی دارد که عمده‌ترین آنها کسب درآمد نجومی و همچنین جایگاه اجتماعی پزشکان است. در نتیجه اکثرا والدین فرزندان خود را در مقطع دبیرستان در رشته تجربی ثبت نام می‌کنند با این امید که در کنکور بتوانند برای رشته‌های پزشکی قبول شوند ولی حقیقت این است که هر ساله حدود 1 میلیون نفر در کنکور شرکت می‌کنند که نیمی از آنها در گروه آزمایشی علوم تجربی قرار می‌گیرند ولی فقط چند هزار نفر اول می‌توانند در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی قبول شوند و بقیه متقاضیان یا باید یک سال دیگر تلاش کنند و شانس خود را در کنکور سال بعد امتحان کنند و یا به عنوان یک راه حل ساده‌تر، تحصیل در رشته‌های پزشکی در خارج از کشور را انتخاب کنند.

وزارت بهداشت ایران هر ساله لیست دانشگاه‌های مورد تایید را در فصل زمستان منتشر می‌کند که از طریق لینک زیر می‌توانید آخرین لیست منتشر شده را مشاهده کنید:

لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت (برای ورودی‌های 2018 به بعد)

نکته: لیست دانشگاه‌های مورد تایید برای رشته‌های پزشکی توسط وزارت بهداشت منتشر می‌شود و لیست دانشگاه‌های مورد تایید برای رشته‌های غیر پزشکی توسط وزارت علوم اعلام می‌شود.

علاقه‌مندان تحصیل علوم پزشکی در خارج از کشور می‌توانند با مطالعه این مطلب یک دید کلی نسبت به شرایط تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در کشورهای مختلف به دست آورند و با چشم باز مقصد بعدی خود را انتخاب کنید.

مقایسه شرایط تحصیل پزشکی در مقاصد محبوب متقاضیان ایرانی

برای اینکه بتوان در تصمیم گیری بهترین گزینه را با در نظر گرفتن شرایط شخصی خود انتخاب کنید در این قسمت به بررسی اجمالی چند مقصد محبوب و رایج بین متقاضیان ایرانی پرداخته می‌شود.

ترکیه: کشور همسایه که به دلایلی مانند نزدیکی به ایران، عدم نیاز به ویزا برای ورود، شباهت‌های فرهنگی، شهریه پایین در دانشگاه‌های دولتی و موارد ریز و درشت دیگر محبوب اکثر ایرانیان است ولی ورود به این کشور برای رشته‌های پزشکی فقط از طریق آزمون YOS امکان‌پذیر است که البته قبولی در این آزمون به علت تعداد متقاضیان و همچنین نیاز به داشتن تسلط نسبی به زبان ترکی کار ساده‌ای نیست.

روسیه: کشور روسیه در چند سال اخیر به یکی از مقاصد محبوب برای ایرانیان تبدیل شده است که ورود به دانشگاه‌های مورد تایید آن از طریق شرکت در دوره پادفک و یادگیری زبان روسی و نهایتاً شرکت در آزمون ورودی برای رشته‌های علوم پزشکی امکان‌پذیر است. شرایط آب و هوایی نامساعد و عدم وجود شباهت‌های فرهنگی و در نظر گرفتن این موضوع که از سال 2018 به بعد فقط تحصیل به زبان روسی در این کشور مورد تایید ایران خواهد بود شاید باعث ریزش متقاضیان این کشور شود.

هند: مقصد اصلی اکثر متقاضیان علوم پزشکی تا سال 2016 که ناگهان با رای دیوان عالی هند مبنی بر تکمیل ظرفیت‌های رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی فقط از طریق آزمون NEET مجبور به اخراج تعداد زیادی از دانشجویان خارجی شد که در سال 2016 در دانشگاه‌های هند ثبت‌نام کرده بودند و با توجه به این موضوع که دانشجویان همچنان موفق به پس گرفتن شهریه‌های پرداخت شده در سال 2016 نشده‌اند می‌توان کشور هند را از لیست مقاصد تحصیلی برای رشته‌های علوم پزشکی کنار گذاشت.

ایتالیا: کشور ایتالیا بورسیه‌های زیادی برای تحصیل ارائه می‌کند و همین موضوع باعث شده باشد که خیل‌ها به این کشور فکر کنند ولی باید بدانید که ورود به رشته‌های پزشکی در این کشور از طریق آزمون IMAT انجام‌پذیر است که با در نظر گرفتن حجم متقاضیان بین‌المللی و همچنین نیاز به تسلط کافی به زبان انگلیسی برای قبولی در این آزمون، شاید اگر بنیه علمی کافی برای قبولی در کنکور ایران را نداشته باشید ایتالیا را هم باید فراموش کنید اگرچه همیشه می‌توان با تلاش و کوشش به هدف نهایی رسید.

آلمان: یکی از جذاب‌ترین نام‌های این لیست برای هموطنان ایرانی که به علت محبوبیت بیش از حد به نقطه‌ای رسیده است که وقت سفارت را برای یک سال تا یک سال و نیم آینده می‌توانید رزرو کنید. تحصیل علوم پزشکی در آلمان را می‌توان دشوارترین انتخاب نامید زیرا برای اخذ پذیرش رشته‌های پزشکی در آلمان باید حتماً در کنکور ایران در همان رشته قبول شده باشید و یا در دوره‌های کالج شرکت کنید و سپس در آزمون ورودی به زبان آلمانی حد نصاب بالایی کسب کنید. با همه جذابیت‌هایی که این کشور به عنوان بهترین گزینه اروپایی دارد ولی تقریباً ورود به آن نزدیک به غیر ممکن است که باز هم تاکید می‌شود با تلاش و کوشش کافی هیچ کاری نشد ندارد.

چین: قطب نوظهور تحصیلی در دنیا که با بهره‌گیری از طرح‌های دولتی برای گسترش فرهنگ چینی شرایط مناسبی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است. در آخرین لیست منتشر شده از سوی وزارت بهداشت که در آن 500 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند کشور چین دارای 26 نماینده است که همین موضوع چین را به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های حال حاضر تبدیل کرده است. برای ورود به دانشگاه‌های چین در حال حاضر امکان ورود بدون آزمون ورودی و نیاز به شرکت در دوره‌های پیش پزشکی فراهم است اگرچه باید مواردی مانند عدم تطابق فرهنگی و بخصوص ذائقه غذایی کاملا متفاوت با ما و همچنین جمعیت زیاد این کشور را نیز باید به عنوان نکات منفی این گزینه در نظر داشت.

مجارستان: مجارستان یکی دیگر از گزینه‌های جذاب اروپایی برای متقاضیان ایرانی که هر ساله تعداد نسبتاً قابل توجهی از دانشجویان را به خود اختصاص می‌دهد. برای ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی این کشور متقاضیان در ابتدا باید در دوره‌های پیش پزشکی شرکت کنند و در پایان دوره با کسب نمره لازم در آزمون ورودی وارد دوره اصلی شوند اگرچه هزینه‌های بعضاً سنگین تحصیل در این کشور که به 20000 یورو در سال هم می‌رسد و همچنین سخت‌گیری‌های دانشگاه‌ها در مورد واحدهای درسی، عموماً متقاضیان زیادی را در حین یا پایان دوره پیش پزشکی به فکر انتقال به کشور دیگری وامی‌دارد.

گرجستان/ارمنستان/آذربایجان: این کشورها به علت همسایگی با ایران و بعضا داشتن شرایط فرهنگی مشابه با ایرانیان می‌توانستند گزینه‌های مناسبی برای متقاضیان تحصیل علوم پزشکی در خارج از کشور باشند ولی با توجه به این موضوع که هیچ دانشگاهی در این کشورها مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیست باید این کشورها را نیز از لیست گزینه‌های انتخابی کنار گذاشت مگر اینکه متقاضی پس از پایان تحصیل قصد بازگشت به ایران را نداشته باشد.

حرف پایانی

اگر به هر دلیلی کنکور ایران را قبول نمی‌شوید و تصمیم به مهاجرت تحصیلی گرفته‌اید حتماً در این زمینه تحقیق کافی انجام دهید و با افراد مطلع در این مورد مشورت کنید و بدانید افراد زیادی هستند که پیشنهادهای رنگارنگ و جذابی دارند که شما را قانع کنند که می‌توانید در بهترین نقاط دنیا بدون هیچ هزینه‌ای پزشک شوید. این که می‌توان با معدل پایین، بدون شرکت در آزمون و با پرداخت هزینه‌ای ناچیز، در دانشگاهی معتبر پزشکی خواند، رؤیاپردازانه و دور از واقعیت است. رؤیاپردازی البته بد نیست اما برای تحقق رؤیا هم باید اسباب آن را فراهم کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه مشاوران تحصیلی امیدار

ما در گروه مشاوران امیدار، با ایجاد یک شبکه از فارغ‌التحصیلان کشورهای مختلف، قصد داریم با تکیه بر تجربه‌های واقعی کار و تحصیل خود در محیط بین‌المللی، یک بستر مناسب برای تصمیم‌گیری منطقی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور بر مبنای شرایط فردیشان ایجاد کنیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش