اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139803263769012054

عوامل موفقیت در طراحی مجتمع‌های تجاری در دوران رکود بازار، چیست؟

کد: 139803263769012054

http://bit.ly/2Knnrmn

، تهران , (اخبار رسمی): موفقیت طراحی مجتمع‎های تجاری در دوران رکود، فراتر از عوامل فنی مهندسی است. عواملی مانند تهیه یک برنامه توجیه اقتصادی برای پروژه و همچنین یک برنامه بازاریابی علمی به همراه طراحی مهندسی پروژه، می‎تواند موفقیت طراحی یک مجتمع تجاری را در عصر پر رقابت حاضر، تضمین کند.

عوامل موفقیت در طراحی مجتمع‌های تجاری در دوران رکود بازار، چیست؟
عوامل موفقیت در طراحی مجتمع‌های تجاری در دوران رکود بازار، چیست؟
عوامل موفقیت طراحی مجتمع های تجاری در دوران رکود بازار، چیست؟
عوامل موفقیت طراحی مجتمع های تجاری در دوران رکود بازار، چیست؟
عوامل موفقیت طراحی مجتمع های تجاری در دوران رکود بازار، چیست؟
عوامل موفقیت در طراحی مجتمع‌های تجاری در دوران رکود بازار، چیست؟
عوامل موفقیت طراحی مجتمع های تجاری در دوران رکود بازار، چیست؟
عوامل موفقیت در طراحی مجتمع‌های تجاری در دوران رکود بازار، چیست؟

تولد مجتمع‌های تجاری

به گزارش مهندسان مشاور هفت شهر آریا، با انقلاب صنعتی و افزایش تولید کارخانه‎ها، محصولات با تنوع بیشتر و قیمت پایین‌تری وارد بازارها شدند. اما بازاراهای سنتی با ساختار‌ و کالبد قدیمی، توان پاسخگویی به این حجم جدید از تنوع محصولات و خرید بالای خریداران را نداشتند.

از طرفی با متنوع شدن محصولات، سطح توقع مشتریان نیز از محیط بازار بالارفته بود. این مشتریان جدید، نیاز به فضایی داشتند که در آن با آرامش بتوانند محصولات را با هم مقایسه و محصول نهایی را خریداری کنند. مجتمع‌های تجاری با در نظر گرفتن این نیاز جدید در کلان شهرهای عصر مدرن، متولد شدند.

شروع رقابت 

در ایران، مجتمع‌های تجاری ابتدا در راسته‌های موازی با راسته‌های قدیمی بازار ولی با حفظ فاصله با بازار سنتی شکل گرفتند. در تهران و در اوایل دهه 40 شمسی، مجتمع تجاری پلاسکو و آلمینیوم در راسته خیابان جمهوری اسلامی، نوید دهنده عصری جدید برای مشتریان امروزی بودند. با زیاد شدن مجتمع‎های تجاری، به تدریج سرمایه گذاران برای جذب مشتری بیشتر، ساختمان‌های مجتمع‌های تجاری را در هر نقطه از شهر احداث کردند.

پس از مدتی، مجتمع‌های تجاری در مرکز، شرق و غرب شهرهای بزرگ، مشتریان را از سفر به بازارهای مرکزی شهرها بر حذر داشته و آنها را تشویق به خرید از مجتمع تجاری خود می‎کردند.

عرضه زیاد، تقاضا کم 

با ادامه ساخت و ساز مجتمع‌های تجاری، به تدریج تقاضا برای این فضاها نسبت به گذشته کاهش پیدا کرد ولی سرمایه گذاران همچنیان با همان روش‎های قدیمی نیاز مشتریان را خود را بررسی می‎کردند. در واقع پس از رقابتی شدن بازار مجتمع‎های تجاری، سرمایه‌گذاران خود را به کندی با نیازهای جدید مشتریان وفق می‎دادند. سرانه مطلوب تجاری در دنیا به صورت میانگین حدود 2 متر مربع به ازای هر شخص است ولی با ساخت بیش از اندازه فضاهای تجاری، این سرانه در کلان شهرهای ایران به حدود 12 مترمربع به ازای هر مترمربع رسید. این عدم توازن عرضه و تقاضا به تدریج باعث رکود بسیاری از مجتمع‌های تجاری شهرهای بزرگ شد.

 با بالا رفتن رقابت در میان مجتمع های تجاری، مالکان تصمیم به ارائه خدمات اضافه مانند کافه‎ها و رستوران‎ها، شهربازی، پردیس سینمایی و ... در داخل مجموعه‎های خود گرفتند. این خدمات اضافه ابتدا برای مشتریان بسیار جذاب بود ولی این خدمات اضافه نیز در بلند مدت نتوانست به حفظ جایگاه مشتریان این مجتمع های تجاری کمکی کند.

شهرهای متوسط فراموش شده

در این میان با تمرکز سرمایه‎گذاری روی شهرهای بزرگ، بخش زیادی از مشتریان این بازارها که در شهرهای متوسط و کوچک ساکن بودند را از یاد بردند. بازار متقاضیان استفاده از مجتمع‌های تجاری در شهر‎های متوسط، بازاری بسیار مستعد و بالقوه است که هنوز نیاز این گونه فضاهای خدماتی در آنها به صورت کامل پاسخ داده نشده است و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری با برنامه به شمار می‌رود. علاوه بر شهرهای متوسط، در کلانشهرها نیز با وجود تعدد مجتمع‌های تجاری، می‎توان با طراحی و برنا‎مه‎ریزی کارشناسی شده، مجتمع تجاری را با بازدهی ایده آل طراحی کرد.

موفقیت در طراحی مجتمع تجاری

زمانی که طراحی مجتمع تجاری آغاز می‌شود سوالاتی زیادی برای کارفرما و طراحیان، مطرح است؛ سوالاتی پر اهمیت که نشانگر موفقیت یا عدم موفقیت مجتمع تجاری است.

  • چه ریزکاربری در نظر گرفته شود؟
  • مساحت واحدهای تجاری چقدر باشد؟ 
  • چه فضاهای خدماتی را در نظر گرفته شود ؟
  • نوع مدیریت مجتمع تجاری به چه صورت باشد؟ 
  • روش فروش واحدهای تجاری بر چه اساسی باشد؟
  • برای بازاریابی از چه رسانه یا روش‌هایی استفاده شود؟

در گذشته که طراحی مجتمع تجاری کاملا بر اساس شاخص‎های مهندسی معماری و سازه بود و این مهندسان بودند که پاسخگو همه سوالات را می‎دانند ولی امروزه با توجه به تعدد مجتمع‎های تجاری رقابت تنگاتنگ این عرصه، شاخص‎های مهندسی شرط کافی برای موفقیت مجتمع‎های تجاری در شهرها نیست و نمی‎توان پاسخ به این سوالات را فقط بر دوش مهندسان قرار داد.

امروزه عوامل دیگری مانند مطالعات توجیه اقتصادی پروژه، برنامه‌ریزی فیزیکی پروژه، برنامه‌ریزی مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی بازاریابی پروژه، در کنار طراحی فنی مهندسی، موفقیت مجتمع های تجاری را تضمین می‌کنند. امروزه دیگر پاسخ به سوالات بالا را نه فقط مهندسان، بلکه کل تیم فنی مهندسی اجرایی پروژه بر عهده دارند.

مهندسان مشاور هفت شهر آریا برای موفق بودن طراحی مجتمع‎ تجاری، این خدمات اضافه را، علاوه به خدمات استاندارد فنی مهندسی، (شامل طراحی معماری، تاسیسات و سازه) با  کمک مهندسان و کارشناسان با تجربه، ارائه می‎دهند. فرآیند طراحی پروژه در این مهندسان مشاور، با هدف طراحی یک پروژه موفق به این صورت است که، در گام اول، اقدام به بررسی کامل بازار و مطالعات دقیق اقتصادی و ارائه یک طرح توجیه اقتصادی می‌کنند.

در گام دوم کارشناسان، نسبت به تهیه یک برنامه‎ریزی کالبدی اقدام می‌کنند. در گام سوم، مراحل طراحی فنی مهندسی پروژه شروع می‌شود. همزمان با طراحی فنی مهندسی پروژه، تیم بازاریابی نیز تمرکز خود را روی پروژه افزایش می‎دهند. این تیم به صورت علمی، روش‎های صحیح بازاریابی را با تکنیک‌های مختلف تبلیغاتی و رسانه‎ای طرح‌ریزی می‌کنند. نتیجه کار این کارشناسان، طراحی یک مجتمع تجاری موفق برای کارفرما است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با فعالیت‌های مهندسان مشاور هفت شهر آریا می‌توانند به سایت این شرکت به آدرس haftshahraria.com مراجعه و یا با شماره 44083192 تماس حاصل کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

هفت شهر آریا

مهندسان مشاور هفت شهر آریا در سال ۱۳۸۳ بوسیله کارشناسان باتجربه‌ای که قبل از آن در سایر مهندسان مشاور بودند تشکیل گردید. این مهندسان مشاور با تجهیز نیروی انسانی کارآزموده توانسته است طیف وسیعی از مطالعات برنامه‌ریزی و طراحی از مقیاس کلان تا خرد را به انجام برساند که شامل مطالعات توجیه فنی- اقتصادی، مطالعات و برنامه‌ریزی گردشگری، طرح‌های توسعه شهری و طراحی محوطه‌ها و سایت‌ها و همچنین طراحی معماری مجتمع تجاری ، طراحی شهرک صنعتی، طراحی شهرک مسکونی و ... می‌باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]