اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139901164723114657

آموزش طراحی چهره

مرحله به مرحله آموزش طراحی چهره با مداد

کد: 139901164723114657

https://bit.ly/3aMc1Ce

، تهران , (اخبار رسمی): یکی از مباحث مورد علاقه در طراحی و نقاشی، طراحی چهره است. آموزش طراحی چهره می­‌تواند با ابزار مختلف نقاشی از جمله رنگ روغن، آبرنگ، پاستل، مداد رنگی و سیاه قلم صورت گیرد. ازاین ­رو، آموزش و یادگیری هرکدام از این مهارت‌­ها می‌­تواند گامی تکمیلی در این راستا باشد.

مرحله به مرحله آموزش طراحی چهره با مداد
آموزش طراحی چهره هنرکده انوش

برای بسیاری از هنرجویان، طراحی چهره غول بزرگی است و تصور می­‌کنند حتما باید یک نقاش حرفه­‌ا‌ی باشند تا از پس آن برآیند! تا جاییکه پا روی علایق خود می­‌گذارند و طراحی از منظره و نقاشی اشیای بی­جان را که در نگاه اول آسان‌تر به نظر می‌­آیند را برمی­‌گزینند.

رشد و پیشرفت در آموزش طراحی چهره مثل هر فرآیند پیچیده دیگری، به مرور حاصل می‌شود. با صبر و حوصله کار را با مداد و ذغال و سپس با آب مرکب و قلم مو آغاز کنید، تا پیش از مرحله استفاده از رنگ بتوانید تصاویر دلخواهتان را نقاشی کنید.

در ابتدای مقاله توضیحــی کلــی و کاربــردی در مــورد وســایلی کــه بطــور حیاتــی در آموزش طراحــی چهــره بــه کار مــی‌رونــد ارائــه شد. طبــق تجربــه و مطالعــه کــه چــه وسایلی بخرید و چگونــه اســتفاده کنیــد تــا آثــار نقاشــی و پــول شــما حیــف نشــود. و در بعد از معرفی وسایل، برای آموزش ابتدایی طراحی چهره به صورت مرحله به مرحله به آموزش طراحی چهره هنرکده آنوش می‌توان مراجعه کرد.

معرفی وسایل

وسایل مورد نیاز پایه و ابتدایی طراحی چهره

  1. مداد طراحی: مداد و زغال از جمله وسایل خشکی هستند که در طراحی به کار می‌روند؛ مداد را معمولا به کسانی توصیه می‌کنیم که به خط و کشیدن لبه اجسام علاقه دارند و زغال یا کنته را اغلب کسانی انتخاب می‌کنند که سایه روشن را دوست دارند.
  2. پاکن: پاکن تنها برای اصلاح اشتباه‌ها یا لکه‌های روی کاغذ نیست، بلکه پاک کن ابزار ارزشمندی برای ایجاد بافت هم می‌تواند باشد.
  3. کاغذ: معمولاً وسیله طراحی و نوع تکنیکی که به کار می‌برید نوع کاغذ را تعیین می‌کند. بسیاری از کاغذهای طراحی با وزن متوسط، به صورت بسته بندی هستند.
  4. تخته طراحی: استفاده از تخته طراحی این امکان را می‌دهد تا شما نسبت به کاغذ زاویه مناسبی داشته باشید و تصویر را بصورت مستقیم ببینید.
  5. کاغذ زیر دست: برای جلوگیری از پخش شدن گرافیت زیر دستتان و کثیف شدن کاغذ طراحی بهتر است تکه کاغذی زیر دست خود هنگام طراحی داشته باشید، نوع کاغذ مهم نیست، بعضی طراحان از دستمال کاغذی، کاغذ پوستی، کاغذ کالک و… استفاده می‌کنند.

وسایل حرفه‌ای و مکمل در آموزش طراحی چهره

در پاراگراف قبل وسایلی معرفی شد که برای شروع آموزش طراحی چهره نیاز بود و در این قسمت ابزار مکملی معرفی می‌شود تا طراحی‌ها حرفه‌ای‌تر دیده شود.

  • پنبه، تامپو و دستمال کاغذی

معمول ترین روش برای محو کردن سایه‌ای و نرم کردن خطی استفاده از انگشت است ولی معمولا درصد رطوبت یا چربی روی پوست ممکن است حاصل زمانی که برای طراحی گذاشته‌اید خراب کند. اما استفاده از دستمال کاغذی برای سایه‌های سخت مناسب‌تر است، چون بافت دستمال کاغذی ضخیم است. ولی برای سایه‌های نرم تر تامپو (نوعی ابر مخصوص طراحی) و دستمال کاغذی استفاده می‌شود، استفاده هوشمندانه گوش پاکن هم برای مناطق ظریف و کوچک دور چشم است. با پنبه و تامپو و گوش پاک کن و پودر گرافیت یا زغال می‌توان تیرگی‌های ملایمی نیز ایجاد کرد. مانند استفاده از ابر در آرایش چهره بانوان.

  • محو کن

وقتی با مداد سطحی را سایه می‌زنیم کاما یکنواخت گرافیت پخش نمی‌شود ولی با محو کن می‌توانید این گرافیت را پخش کرده و سطح را یکدست کنید. کار دیگر محو کن ترسیم خطوطی است که نباید لبه دار و خیلی مشخص باشند مانند خط گونه، از این خطوط در طراحی چهره زیاد موجود است.

  • اتود

اتود از مشتقات مداد است که در اندازه‌های مختلف و نوک‌های مختلف استفاده می‌شود.

  • کنته

کنته کرایون معمولا به شکل شمش‌های چهارگوش و مداد است که نسبتا فشرده، غیر چرب و گچی بوده و تردتر و شکننده تر از پاستل هستند. کنته علاوه بر سیاه و سفید به رنگ قهوه‌ای تیره و سپیا نیز وجود دارد. سپیا رنگ قرمز قهوه‌ای متوسطی است که در طراحی آناتومی و بدن بیشتر استفاده می‌شود.

  • پاستل

پاستل را می‌توان با مخلوطی از پودر خالص رنگ و چسب کتیرا بدون زحمت بسازید. البته می‌توانید آن‌ها را آماده بخرید.

  • زغال

زغال با کیفیت‌های مختلف نرم، موقت و پاک شونده از چوب درخت مو ساخته می‌شود و زغال‌های فشرده صنعتی که به آسانی پاک نمی‌شوند، به صورت شمش، مغزی و مداد با درجات مختلفی از سختی در بازار وجود دارند.

  • کرایون (مداد شمعی)

کرایون روغنی، کرای پاس و پاستل (روغن همگی یکی هستند، در ایران به نام پاستل روغنی یا مداد شمعی شناخته می‌شوند)، وسائل دیگری هستند که می‌توان از آن‌ها به صورت خشک یا مخلوط با مایع به صورت خیس استفاده کرد. چربی و غلظت این مواد باعث شده که محو کردن و ایجاد تیره روشنی‌ها و همچنین ایجاد بافت آسان و ساده باشد.

  • فیکساتیو

به شکل اسپری موجود است و در انتهای کار یا اواسط کار روی طراحی اسپری می‌شود تا از کثیف شدن طراحی جلوگیری شود، از نزدیک و به مقدار زیاد نباید استفاده شود تا روی طراحی اثر بدی نگذارد.

  • راپید سفید

برای اضافه کردن خطوط سفید بسیار ظریف هیچ پاک کنی وجود ندارد و تنها راه استفاده از وسیله‌ای برای گذاشتن نقاط سفید است، راپید سفید این کار را انجام می‌دهد و معمولا با نوک 0.5 آنها می‌توان حتی نقاط نورانی داخل چشم را نیز قرار داد و خواهید دید چه اندازه در طبیعی شدن طراحی شما تاثیر دارند.

  • قلم مو

برای استفاده از پودر گرافیت و سایه یکدست بهترین وسیله قلم مو است، قلم موهای مخصوص طراحی چهره از نوع Bright هستند (طول موهای این قلم مو متوسط است و سر تخت) شباهت به قلموهای آبرنگ دارند، فقط کمی موهایشان زبرتر است.

آیا لزوم داشتن وسایل مکمل و حرفه‌ای در طراحی چهره کمک می‌کند؟

بنظر شما داشتن وسایل حرفه‌ای در آموزش طراحی صورت چقدر تاثیرگذار است! هیچ لزومی ندارد که با داشتن وسایل طراحی حرفه‌ای از بهترین برندها بتوان طراحی فوق العاده‌ای انجام داد، طراحانی که به مرحله پختگی می‌رسند با یک خودکار بیک هم می‌توانند نقاشی‌های ارزشمندی ترسیم کنند ولی برای طراحی راحت‌تر و حرفه‌ای تر وسایل با کیفیت به ما کمک می‌کند.

مداد و انواع حالت‌های استفاده از آن

مداد یکی از پر کاربردترین وسایل طراحی و پیش نیاز آموزش نقاشی است، این وسعت بدلیل حالت‌های مختلف گرفتن مداد در دست و فرم نوک آن است. برای مشاهده تصویر و توضیح آن‌ها می‌توان به آموزش طراحی با مداد مراجعه کرد.

  • گرفتن مداد به شیوه نوشتن

در این حالت برای ترسیم خط‌های نازک و مشخص از نوک مداد استفاده می‌شود و با اندکی شیب از زاویه کنار مداد برای خط‌های پهن‌تر استفاده می‌شود. این حالت تسلط طراح برای اضافه کردن جزئیات را نشان می‌دهد و همچنین بعضی طراحان برای شروع طراحی و اسکیس (طراحی سریع و اولیه) چهره از این حالت استفاده می‌کنند.

  • گرفتن مداد به کف دست

این حالت بیشتر برای طراحی فرم چهره استفاده می‌شود تا کم کم با خطوط محکم چهره را نهایی کرد. مزیت این حالت طراحی سریع چهره و حرکت آزادانه دست و حرکت از ناحیه آرنج و شانه است و بدلیل فشار کم خطوط کم رنگی بر روی کاغذ ثبت می‌شوند که اصلاح و تکمیل آن‌ها راحت‌تر است. اغلب طراحان چهره از این روش برای شروع طراحی و مشخص کردن نسبت و فرم چهره استفاده می‌کنند. استفاده دیگر این حالت برای سایه زدن با پهنای مداد است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

هنرکده آنوش

مینوشکا مصطفایی فارغ التحصیل رشته گرافیک. بیش از 15 سال سابقه آموزش نقاشی و آموزش طراحی در سطوح مبتدی تا حرفه ای را دارم.حضور در بیش از ۳۵ نمایشگاه فردی و گروهی در ایران و چند کشور همسایه. همچنین دارای گواهینامه رشته نقاشی درجه 1 و درجه 2 را از سازمان فنی و حرفه ای کشور. دارای گواهینامه و تایید سابقه پانزده ساله به عنوان هنرمند باسابقه در رشته نقاشی و گرافیک و نمایشگاه های هنری مربوطه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ومرکز هنرهای هنرهای تجسمی.عضو افتخاری گرافیک مؤسسه هنرهای تجسمی هنر معاصر ایران.کسب مقام اول در مسابقات طراحی و نقاشی هنرستان کمال الملک.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | علم و آموزش