اطلاعات تماس
  • 091344*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139910144845314580

اچ ام ای (HMI) چیست؟

کد: 139910144845314580

https://bit.ly/36Q5NEs

، اصفهان , (اخبار رسمی): HMI (اچ ام آی) به معنای واسطه بین انسان و ماشین می باشد. اچ ام ای در واقع یک مانیتور LCD است که می توان آن را برنامه ریزی نمود و همچنین به کمک آن می توان پارامترهای مختلف را تغییر داده و سیستم را کنترل نمود.

اچ ام ای (HMI) چیست؟
HMI چیست؟

HMI یا اچ ام ای مخفف عبارت Human Machine Interface است و به معنای واسطه بین انسان و ماشین می باشد. از آن جهت مانیتور کردن و مشاهده پارامترهای دستگاههای صنعتی مثل PLC، اینورتر و…. استفاده می شود

HMI یا اچ ام ای مخفف عبارت Human Machine Interface است و به معنای واسطه بین انسان و ماشین می باشد. از آن جهت مانیتور کردن و مشاهده پارامترهای دستگاههای صنعتی مثل PLC، اینورتر و…. استفاده می شود. HMI در واقع یک مانیتور LCD است که می توان آن را برنامه ریزی نمود و همچنین به کمک آن می توان پارامترهای مختلف را تغییر داده و سیستم را کنترل نمود.

رابط انسان و ماشین (HMI) یک رابط کاربری است که شخص را به یک ماشین، سیستم یا دستگاه متصل می کند. در حالی که این اصطلاح از نظر فنی می تواند برای هر صفحه نمایشی که به کاربر اجازه تعامل با یک دستگاه را می دهد به کار رود، اچ ام ای بیشتر در زمینه ی فرآیندهای صنعتی استفاده می شود.اگرچه اچ ام ای رایج ترین اصطلاح برای این فناوری است، اما گاهی اوقات به عنوان رابط انسان و ماشین (MMI)، پایانه رابط اپراتور (OIT)، رابط اپراتور محلی (LOI)، یا پایانه اپراتور (OT) نامیده می شود.

در تنظیمات صنعتی، اچ ام ای ها را می توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • * نمایش داده ها به صورت بصری
  • * می توانید زمان تولید، روندها و برچسب ها را پیگیری کنید
  • * می توانید بر شاخص های کلیدی عملکرد نظارت کنید
  • * نظارت بر مانیتورینگ ورودی و خروجی دستگاه و ...

اچ ام ای ها به اشکال مختلف، از صفحه نمایش داخلی روی ماشین ها، مانیتور کامپیوتر تا تبلت وجود دارند، اما صرف نظر از فرمت آنها یا اصطلاحی که برای اشاره به آنها استفاده می کنید، هدف آنها ارائه بینشی در مورد عملکرد و پیشرفت مکانیکی است.

کاربرد اچ ام ای
فناوری اچ ام ای تقریباً توسط تمام سازمان‌های صنعتی و همچنین طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها برای تعامل با ماشین‌های خود و بهینه‌سازی فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود. HMI ها به یک مهندس کنترل یا اپراتور اجازه می دهد تا نقاط تنظیم یا الگوریتم ها و پارامترهای کنترل را در کنترلر پیکربندی کند. HMI همچنین اطلاعات وضعیت فرآیند، اطلاعات تاریخی، گزارش‌ها و سایر اطلاعات را به اپراتورها، مدیران و سایر کاربران مجاز نشان می‌دهد. اپراتورها و مهندسان از اچ ام ای برای نظارت و پیکربندی نقاط تنظیم، کنترل الگوریتم ها، ارسال دستورات و تنظیم و ایجاد پارامترها در کنترلر استفاده می کنند. اچ ام ای همچنین اطلاعات وضعیت فرآیند و اطلاعات تاریخی را نمایش می دهد.

صنایعی که از اچ ام ای استفاده می کنند عبارتند از:

  • * انرژی،غذا و نوشیدنی و نفت و گاز،قدرت،بازیافت،حمل و نقل، آب و فاضلاب و ...

متداول ترین افرادی که با HMI ها تعامل دارند: اپراتورها و مهندسان، به ویژه مهندسان سیستم کنترل می باشند. HMI ها منابع ضروری برای این متخصصان است که از آنها برای بررسی و نظارت بر فرآیندها، تشخیص مشکلات و تجسم داده ها استفاده می کنند.

کاربردهای رایج HMI
HMI ها با کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) و حسگرهای ورودی/خروجی برای دریافت و نمایش اطلاعات جهت مشاهده کاربران ارتباط برقرار می کنند. صفحه نمایش HMI را می توان برای یک عملکرد واحد، مانند نظارت و ردیابی، یا برای انجام عملیات پیچیده تر، مانند خاموش کردن ماشین آلات یا افزایش سرعت تولید، بسته به نحوه اجرای آنها استفاده کرد.

با استفاده از اچ ام ای ، اپراتورها می توانند اطلاعات مهم نمایش داده شده در نمودارها، نمودارها یا داشبوردهای دیجیتال را ببینند، آلارم ها را مشاهده و مدیریت کنند، و با سیستم های SCADA و MES از طریق یک کنسول ارتباط برقرار کنند.

پیش از این، اپراتورها برای بررسی پیشرفت مکانیکی و ثبت آن بر روی یک تکه کاغذ یا تخته سفید باید دائماً اطلاعات را یادداشت می کردند ومرتبا در حال راه رفتن بودند. فن آوری HMI با اجازه دادن به PLC ها برای برقراری ارتباط مستقیم اطلاعات  با صفحه نمایش اچ ام ای ، نیاز به این روش قدیمی را از بین می برد و در نتیجه بسیاری از مشکلات پرهزینه ناشی از کمبود اطلاعات یا خطای انسانی را کاهش می دهد.

برندهای اچ ام آی

معروف ترین برند های شناخته شده اچ ام آی در بازار ایران، زیمنس، دلتا و فتک می باشد.از نظر کاربری آسان و قیمت مقرون به صرفه برند دلتا پر مصرف ترین اچ ام آی ها را دارا می باشد. یکی از محبوب ترین اچ ام آی های برند دلتا، اچ ام ای 7 اینچ دلتا مدل 107BV می باشد.

تفاوت بین HMI و SCADA چیست؟
کنترل نظارتی و اکتساب داده (SCADA) و HMI ارتباط نزدیکی با هم دارند و اغلب در یک زمینه به آنها اشاره می شود زیرا هر دو بخشی از یک سیستم کنترل صنعتی بزرگتر هستند، اما هر کدام عملکردها و فرصت های متفاوتی را ارائه می دهند. در حالی که اچ ام ای ها بر انتقال بصری اطلاعات برای کمک به کاربر در نظارت بر فرآیند صنعتی متمرکز هستند، سیستم های SCADA ظرفیت بیشتری برای جمع آوری داده ها و عملیات سیستم کنترل دارند.

برخلاف سیستم های اسکادا، HMI ها اطلاعات را جمع آوری و ضبط نمی کنند و به پایگاه های داده متصل نمی شوند. در عوض، HMI ابزار ارتباطی موثری را ارائه می‌کند که به عنوان بخشی از یا در کنار یک سیستم SCADA عمل می‌کند.

توسعه روند در فناوری اچ ام ای
در دهه گذشته، تغییر نیازهای عملیاتی و تجاری، تحولات جالبی را در فناوری HMI ایجاد کرده است. اکنون، مشاهده انواع تکامل یافته HMI مانند HMI با عملکرد بالا، صفحه نمایش لمسی و دستگاه های تلفن همراه، رایج تر شده است. این رابط های مدرن فرصت های بیشتری برای تعامل و تجزیه و تحلیل تجهیزات ایجاد می کنند.

اچ ام ای با کارایی بالا
اپراتورها و کاربران به طور فزاینده ای به سمت HMI با کارایی بالا حرکت می کنند. در تکنیک طراحی جدید تنها با توجه به ضروری‌ترین یا حیاتی‌ترین شاخص‌ها در رابط، به بیننده کمک می‌کند تا مشکلات را به طور مؤثرتری ببیند و به آنها پاسخ دهد و همچنین تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرد. نشانگرهای HMI با کارایی بالا، ساده و عمداً عاری از هرگونه گرافیک یا کنترل اضافی است. سایر عناصر طراحی، مانند رنگ، اندازه و محل قرارگیری، با احتیاط مورد استفاده قرار می گیرند تا تجربه کاربری را بهینه کنند و کاربردی تر باشد. 

صفحه نمایش لمسی اچ ام ای و دستگاه های تلفن همراه

صفحه نمایش های لمسی و اچ ام ای موبایل دو نمونه از پیشرفت های تکنولوژیکی هستند که با ظهور گوشی های هوشمند پدید آمده اند. به جای دکمه ها و سوئیچ ها، HMI های مدرن به اپراتورها اجازه می دهند تا برای دسترسی به کنترل ها، روی صفحه فیزیکی ضربه زده یا لمس کنند. صفحه نمایش های لمسی به ویژه هنگام استفاده با HMI تلفن همراه، که از طریق HMI/SCADA مبتنی بر وب یا از طریق یک برنامه کاربردی استفاده می شود، مهم هستند. ارتباظ HMI با موبایل مزایای مختلفی را برای کاربران ارائه می دهد، از جمله دسترسی فوری به اطلاعات HMI و نظارت از راه دور.

نظارت از راه دور

نظارت از راه دور سازگار با موبایل، انعطاف پذیری و دسترسی بیشتر را برای اپراتورها و مدیران فراهم می کند. با استفاده از این ویژگی، یک مهندس سیستم کنترل خارج از محل می‌تواند برای مثال دمای انبار را بر روی یک دستگاه قابل جابه جایی تأیید کند و نیازی به نظارت در محل بعد از ساعات کاری نداشته باشد. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اف سی بای

فروش انواع قطعات اتوماسیون صنعتی ،ابزار دقیق ،برق صنعتی و قطعات الکترونیک

اطلاعات تماس
  • 091344*****
[نمایش اطلاعات]