اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140008025491415226

آشنای با سختی گیر آب و کاربرد های آن

کد: 140008025491415226

https://bit.ly/3pDMfdW

، کهریزک , (اخبار رسمی): در این مقاله قصد داریم تا به آشنایی با سختی آب و دستگاه های سختی گیر، کاربرد های این دستگاه ها در صنعت و آشنایی با نمک های استفاده شده در فرایند سختی گیری بپردازیم.

آشنای با سختی گیر آب و کاربرد های آن
دستگاه سختی گیر

سختی گیر یکی از از کاربردی ترین وسایلی است که در صنعت تصفیه آب از آن استفاده می شود. البته این دستگاه استفاده های دیگری نیز دارد. در این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با سختی گیر آشنا کنیم و کاربردهای آن را بیان نمایید با ما همراه باشید.

سختی آب چیست؟

 ابتدا باید با عبارت سختی آشنا شویم. آب آشامیدنی معمولاً دارای املاح مانند کلسیم و منیزیم با غلظت بالاتر از حد استاندارد است. وجود چنین املاحی با این غلظت را سختی آب می گویند. البته عمده مشکل وجود این املاح در صنعت حس میشود و یک دستگاه سختی گیر وظیفه‌ی حذف این ترکیبات معدنی و املاح محلول در آب های سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان ها را دارد.

چرا باید از سختی گیر استفاده کنیم؟

وقتی اب در حال گرم شدن و حتی سرد شدن هست یون ها و املاح محلول در آن به صورت رسوب آب بر روی سطوح داخلی کل منابع و حتی مبدل های حرارتی قرار می گیرند و باعث می شوند ضریب انتقال حرارت و در نتیجه آن کاهش تبادل گرما اتفاق بیفتد.

به طور کلی سختی موجود در آب دو نوع موقت و دائم است و ترکیبات مانند بی کربنات کلسیم و منیزیم سبب سختی موقت و املاحی چون سولفات و نیترات کلسیم باعث سختی دائم میشود. استفاده از دستگاه های سخت گیر این املاح را از داخل آب جدا می‌کند و از به وجود آمدن مشکلات این چنینی جلوگیری می نماید.

نمک سختی گیر چیست؟

معمولاً از نمک های سختی گیر در عملیات تصفیه آب سخت استفاده می‌کنند و این مواد باعث می‌شوند تا سدیم به جای کلسیم جایگزین شده و شرایط برای احیای تصفیه آب فراهم گردد. برای نرم شدن آب از سنگ نمک، نمک خورشیدی و نمک تبخیر شده استفاده می‌نمایند.

سنگ نمک که در سیستم تصفیه آب استخر و رسوب گیری موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرد به صورت رسوبات نمک زیرزمینی با روش های سنتی استخراج می‌شود. این ماده ۹۹ درصد سدی کلرید است و این میزان عدم حلالیت در آب را به نیم تا یک و نیم درصد می رسد.

استفاده از سختی گیر در صنعت  

از این دستگاه ها در دیگ های بخار، و برج های خنک کن استفاده می شود. در صنعت سختی آب باعث میشود که لوله ها دچار گرفتگی شوند و همچنین سیستم های پمپینگ و بویلر ها دچار مشکل کاهش دبی جریان و کاهش انتقال حرارت گردد. همچنین آب های سخت، انحلال صابون ها و مواد پاک کننده را دچار مشکل می کنند و در نتیجه راندمان شستشوی دستگاه ها کاهش می یابد

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه صنعتی هفت

گروه صنعتی هفت (تصفیه پارسیان) بزرگترین واحد تولیدی تجهیزات آب و فاضلاب در ایران است که با تکیه بر دانش فنی متخصصان و بیش از ۳۰ سال تجربه خود در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در ایران ،یکی از برجسته ترین و پر افتخارترین کارخانجات تولید کننده پکیج و مخازن و تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله نفت ،گاز و پتروشیمی می باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید