اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011125675613571

ویژگی های یک حسابدار خوب چیست؟

کد: 140011125675613571

https://bit.ly/3J9MdRC

، تهران , (اخبار رسمی): هر ساله متقاضیان زیادی وارد بازار کار حسابداری میشوند. اما آیا همه در این رشته موفق اند؟ برای این که یک حسابدار ماهر و خبره باشید علاوه بر دانش و اطلاعات حسابداری باید ویژگی‌ های دیگری هم داشته باشید. با بررسی خصوصیات اخلاقی حسابداران موفق مسیر رشد و پیشرفت در این حرفه برایتان هموارتر خواهد شد.

ویژگی های یک حسابدار خوب چیست؟
بررسی خصوصیات اخلاقی حسابداران موفق

خصوصیات اخلاقی حسابداران موفق و خبره مشترک است. با آگاهی و شناخت کامل نسبت به این ویژگی ها شما هم میتوانید به زودی یکی از آنها باشید.

حسابداری از جمله مشاغلی با کلاس اجتماعی بالا و درآمد خوب است، به همین دلیل بسیاری از افراد علاقه دارند تا در این رشته تحصیل کرده و وارد بازار کار آن شوند. فراگیری یک سری صفات و ویژگی ها چه در زمان تحصیل و چه در زمان انجام کار به پیشرفت شما کمک میکند. قطعا آن دسته از افرادی که امروزه به عنوان یک حسابدار موفق شناخته میشوند نیز از ابتدا به حد کافی خوب نبوده اند و به مرور زمان ویژگی های مورد نظر را کسب کرده اند. در این مقاله قصد داریم به مهمترین ویژگی های یک حسابدار خوب اشاره کنیم.

اما یک حسابدار خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در کنار یادگیری حسابداری بهتر است روی ویژگی‌های کاربردی یک حسابدار خوب هم تمرکز داشته باشید. نکته ای که آکادمی های آموزش حسابداری (آموزشگاه ها و دانشگاه ها) باید به آن توجه کنند رشد و تقویت ویژگی های لازم برای موفقیت در این شغل در کنار مباحث آموزشی است. مزیت اینکار این است که وقتی فرد به عنوان حسابدار وارد بازار کار میشود از لحاظ دانشی و شخصیتی به آن آمادگی لازم رسیده است. به صورت جزئی تر اگر بخواهیم بررسی کنیم ویژگی‌های یک حسابدار برجسته را می توان به دو دسته شخصیتی و مهارتی تقسیم کرد که در ادامه به آنها می پردازیم.

ویژگی‌های شخصیتی یک حسابدار موفق

مهمترین ویژگی‌های یک حسابدار خوب عبارتند از:

1) اعتبار و صداقت

یکی از مهمترین خصوصیات اخلاقی یک حسابدار موفق، امین و صادق بودن اوست. تمام اطلاعات و منابع مالی و حساب و کتاب یک کسب و کار در اختیار حسابدار قرار دارد، بنابراین برای یک مدیر بسیار مهم است که نیرویی که دارد، فردی امانت دار، صادق، معتبر و همچنین پاک دست باشد. بازی کردن با اعداد و ارقام برای یک حسابدار کار سختی نیست، بنابراین در صورت اعتماد نابه جا امکان رخ دادن بسیاری از فسادها و اختلاس‌های مالی وجود خواهد داشت.

2) روحیه کار تیمی

حسابدار باید برای پیش بردن کار خود با بخش‌های مختلف یک سازمان در ارتباط باشد، بنابراین داشتن روحیه کار تیمی و روابط اجتماعی خوب در این حرفه به شدت امتیاز محسوب میشود. توصیه میکنیم در کنار یادگیری حسابداری به این جنبه‌ها نیز توجه ویژه کنید.

3) جزئی نگر، دقیق و متمرکز

همانطور که یک حسابدار باید از تمرکز و دقت عمل بالایی برخوردار باشد، نباید از کنار جزئیات نیز به سادگی عبور کند. یکی دیگر از ویژگی های مهمی که یک حسابدار باید داشته باشد جزئی نگر بودن است. میزان حساسیت در اینکار به حدی است که گاهی کوچکترین خطا می تواند منجر به مشکلات مالی بزرگ برای مشاغل یا افراد شود.

4) مهارت فن بیان

حسابدار باید روند مالی و اوضاع حاکم بر شرکت را برای مدیران رده بالا توضیح دهد. صحبت بین حسابداران و مدیران اتفاقی تکراری است که مدام و به دفعات می افتد. هر چقدر هم که حسابدار بر کار خود مسلط باشد و آن را به درستی انجام دهد اگر توانایی صحبت درباره آن یا دفاع از تصمیمات و کار خود را نداشته باشد این سو تفاهم برای مدیر و افراد دیگر پیش می آید که فرد در کار خود وارد نیست. برعکس این حالت هم امکان پذیر است؛ یک حسابداری توانایی انجام امور به صورت صحیح را ندارد اما آن چنان مهارت بیان بالایی دارد و محکم درباره عملکرد خود صحبت میکند که مدیر بدون بررسی اسناد رای به کاربلد بودن فرد میدهد. پس در کنار دانش حسابداری باید مهارت فن بیان را نیز کسب کنید چون در این حرفه نصف کار مربوط به انجام امور مالی شده و نصف دیگر آن صحبت کردن درباره آن است. پس اگر آدم خجالتی هستید یا تن صدای پایینی دارید پیشنهاد میکنیم در کنار آموزش حسابداری، دوره های فن بیان را نیز شرکت کنید. در این دوره ها توانایی صحبت کردن با صدای رسا و محکم را یاد خواهید گرفت.

5) کنترل استرس، نگرانی و خشم

حسابداران موفق اغلب انسان های خونسردی هستند و هیچ اتفاقی تمرکز آنها را آنچنان که باید بهم نمیریزد. این یک حسن در این حرفه محسوب میشود. زیرا مواقعی که شدت کار بالا گرفته و باید یک پروژه را در مدت زمان کمی تحویل دهید، معمولا به خاطر فشار ناشی از کار روحیات افراد بهم ریخته و ممکن است رفتارهای ناخوشایندی از خود نشان دهند. بنابراین یک حسابدار حرفه ای ابتدا با کنترل احساسات و نگرانی های خود باید حس آرامش را نیز به سایر اعضای تیم تزریق کند.

ویژگی‌های مهارتی مشترک در حسابداران خبره

علاوه بر ویژگی‌های شخصیتی که به آنها اشاره شد، یک حسابدار خوب باید دارای ویژگی‌های مهارتی مرتبط با زمینه کاری خود نیز باشد. این خصوصیات عبارتند از:

1) اطلاعات به روز و  آگاهی از قوانین

یک حسابدار حرفه ای باید به همه قوانین مالی، بیمه ای و مالیاتی تسلط کامل داشته باشد. این قوانین ممکن است طی سال‌ها تغییر پیدا کرده و به روز شوند بنابراین یک حسابدار باید مدام با پیگیری از طریق مراجع قانونی علم و آگاهی خود را به‌روز کند.

2) مدیریت و توانایی ابتکار عمل

گاهی نیاز است که در کنار رعایت قوانین و مقررات، یک حسابدار ابتکار عمل داشته باشد. حسابدار باید بتواند در مواقع لزوم کنترل اوضاع را به دست گرفته و مدیریت خوبی روی کار و تیم حسابداری داشته باشد.

3) مهارت کار با نرم افزارهای مالی

در حسابداری امروز نرم افزارهای حسابداری جایگاه ویژه‌ای دارند. بنابراین مهارت بالا در کار کردن با چنین نرم افزارهایی برای ثبت، ذخیره و به کار بردن داده‌ها می‌تواند یک حسابدار معمولی را به یک حسابدار خبره تبدیل کند. ابزارهای نرم افزاری و مدیریتی امروزه نقش مهمی در تهیه گزارشات و تجزیه و تحلیل داده‌ها دارند.

4) قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات

یک حسابدار کاربلد و حرفه‌ای قدرت بالایی در تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی شرکت و تهیه گزارشات مدیریتی و مالی دارد. چنین گزارش‌هایی مبنای اصلی تصمیم گیری درباره سود یا زیان ده بودن یک کسب و کار محسوب می‌شوند.

5) ارائه راهکار برای کاهش هزینه ها و افزایش سود

معمولا حسابداران و مدیران مالی سطوح بالا باید راهکارهای علمی و عملی برای کاهش هزینه‌های سازمان و رسیدن به فروش و سود بیشتر ارائه دهند. بنابراین خلاقیت ذهنی و تسلط به روش‌های مختلف حسابداری و تجزیه و تحلیل های آماری در این زمینه می‌تواند بسیار کارساز باشد. به همین دلیل است که یک حسابدار حرفه ای باید ایده های ذهنی بسیاری در این زمینه داشته باشد که این جریان نیز با آگاهی و تسلط به قوانین مالیاتی، حسابداری و آماری امکان پذیر خواهد بود.

6) تجربه بالا

هر چقدر هم که مهارت های دیگر را تقویت کنیم باز داشتن تجربه آیتمی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. حسابداران موفق معمولا افرادی با سابقه و تجربه چندین ساله هستند. البته تا حدودی تجربه بالا با دقت در کار به دست می آید. دوره های کارآموزی زمان مناسبی برای کسب تجربه یک حسابدار محسوب می‌شود.

7) صمیمیت به حد کافی

گاهی ممکن است کارمندان بنا به خواسته های به جا و نابجای خود به حسابدار نزدیک شوند. حسابدار حرفه ای علاوه بر اینکه باید توانایی نه گفتن را داشته باشد در این مواقع طوری رفتار میکند که علاوه بر حفظ دوستی ها فرد متوجه خواسته غیر منطقی اش میشود. پس توصیه میکنیم در اینکار بیش از اندازه به کسی نزدیک نشوید که خطر سو استفاده در کمینتان باشد.

جمع بندی:

با در نظر گرفتن این نکته که حسابداران موفق برای رسیدن به این جایگاه و موفقیت در کار خود تلاش کرده اند، شما نیز به عنوان فردی که میخواهد قدم در این حرفه بگذارد باید از همان روز اول تلاش کنید و با آگاهی نسبت به مشکلات یک حسابدار تازه کار و موانعی که بر سر راه آن است، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و شرایط را به نفع خود کنید. مهارت های دانشی را میتوانید در موسسات معتبر آموزش ببینید اما نکته ای که اغلب فراموش میشود تقویت مهارت های شخصیتی برای موفقیت در اینکار است. در حال حاضر بسیاری از موسسات معتبر دارای سایت آموزش حسابداری هستند که می‌توانید اطلاعات لازم در این زمینه را از طریق سایت و مقالات آموزشی که وجود دارد پیگیری کنید.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

عصرنخبگان

آموزشگاه عصرنخبگان در سال 92 با هدف ارتقا سطح دانش و مهارت علاقه مندان در رشته های حسابداری، کامپیوتر، گرافیک، معماری و هم چنین ارائه دیپلم رسمی در 5 رشته در شرق استان تهران آغاز به فعالیت نمود. عصرنخبگان با شعار عصرنوآوری در آموزش های کاربردی در طول این سال ها سعی در ارائه آموزش های متناسب با نیازهای روز بازار کار با بیانی ساده به کارآموزان داشته است و همواره از همراهی شما عزیزان در این مسیر برخوردار بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام