اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950713149705517

برای جلوگیری از قاچاق کالا در حوزه پوشاک

سرعت در ترخیص و تعرفه مناسب گمرکی نیاز صنعت پوشاک

کد: 13950713149705517

https://goo.gl/IBHlRn

، تهران , (اخبار رسمی): تجهیز و ساماندهی گمرکات برای تسریع در ترخیص کالاهای وارداتی مورد نیاز مردم ضروری است.

سرعت در ترخیص و تعرفه مناسب گمرکی نیاز صنعت پوشاک

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق اصناف ایران ، سیدعبدالغفور توانا  گفت: تعرفه بالای واردات پوشاک و همچنین معطلی در گمرکات برای واردات رسمی سبب شده تا کمتر کسی تمایل به واردات از طریق قانونی داشته باشد لذا رغبت به واردات از مبادی غیررسمی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: زمان برای واردات پوشاک بسیار اهمیت دارد اما اکنون زمان ترخیص کالای پوشاک از مبادی رسمی تا دو ماه طول می کشد در حالی که پوشاک وارداتی فقط برای فصل مورد نظر است که مدت زمانی طولانی  ترخیص ، آن را برای عرضه در بازار بی اثر می کند.

توانا همچنین بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا از مبادی ورودی شامل گمرکات و مناطق آزاد تاکید کرد و گفت : همه صنوف علاقه مند به واردات رسمی هستند اما باید شرایطی همچون سرعت در ترخیص کالا و تعرفه مناسب فراهم شده باشد.

وی افزود: هیچ تولیدی رشد نمی کند مگر اینکه رقابت وجود داشته باشد لذا پیشنهاد این است که تعرفه گمرکی واردات پوشاک به حدود 40 درصد برسد تا با افزایش واردات رسمی، هم درآمد دولت افزایش می یابد و هم قاچاق بشدت کاهش یابد. همچنین لازم است ترخیص پوشاک از گمرکات حداکثر تا دو هفته انجام شود.

توانا گام بعدی را حرکت به سمت ایجاد رقابت و حمایت و تشویق تولیدکنندگان پوشاک  برشمرد  و گفت: اصلاح قانون کار و بیمه تامین اجتماعی، پرد اخت تسهیلات ارزان، تامین مواد اولیه و همچنین استفاده از تجهیزات و ماشین آلات روز از جمله شیوه های رقابت در صنعت پوشاک است.

وی ادامه داد: برای رونق صنعت پوشاک، باید از صاحبان این حرفه کمک گرفت لذا باید تولیدکنندگان پوشاک در ایران مورد حمایت های لازم قرار گیرند اما برخوردهای کنونی باعث می شود که سرمایه ها از صنعت پوشاک خارج شود.

توانا از جمله حمایت ها از صنعت پوشاک را تامین نقدینگی از طریق پرداخت تسهیلات ارزان و به روز کردن تجهیزات کارخانه های نساجی دانست و گفت: اکنون بیش از 80 درصد پوشاک مورد نیاز قشرهای مختلف مردم بخصوص جوانان از طریق واردات غیررسمی تامین می شود.

وی ورود رسمی مدل های پوشاک بویژه از کشورهای مسلمان را از دیگر راه های رقابت صنعت پوشاک دانست و افزود: وجود تعرفه های بیش از 100 درصد، قاچاق ، بستن گمرکات و … برای پوشاک، باعث می شود که تولید داخلی رونق نگیرد.

این پیشکسوت تصریح کرد: با انجام اقدامات یاد شده، بعد از یک پروسه زمانی دوساله مسئله ای به نام قاچاق در حوزه پوشاک نخواهیم داشت.

توانا همچنین تولید پوشاک را یک کار هنری خواند و گفت: واردات برای تامین پوشاک مردم اکنون یک نیاز است چون فعلا امکان تامین همه نیاز داخل در کشور وجود ندارد که این کار با رقابت امکانپذیر می شود.

وی  اظهار کرد: هیچ تولیدکننده و فروشنده ای در صنعت پوشاک موافق قاچاق نیست اما برخوردهایی که با کسبه و بازاریان شروع شده، اصناف را از ادامه فعالیت کاسبی نگران کرده و حتی اثرات بدی بر خانواده های آنان گذاشته است.

وی با بیان اینکه برخورد غیر اصولی با قاچاق علاوه بر ایجاد ناامنی برای کسبه و بازاریان ، سبب افزایش قیمت انواع کالاهای خارجی از جمله پوشاک شده است، گفت: از حدود دو ماه پیش که شیوه های غیرمنطقی برای برخورد با قاچاق شروع شده است، بهای انواع پوشاک خارجی در بازار حداقل 20 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: صنعت پوشاک در ایران قدمتی دیرینه دارد و در گذشته حتی تولیدات نساجی و پوشاک ایران به خارج از کشور هم صادر می شد اما به دلیل نبود حمایت های لازم، رشد این صنعت متوقف و به واردکننده تبدیل شدیم.

وی افزود: وقتی واردات آزاد باشد، تولید هم رونق می گیرد همچون کشور ترکیه که اکنون وارداتش آزاد است و سبب شده تا صنعت پوشاک ترکیه رشد بالایی داشته باشد.

وی در پایان گفت: اکنون دغدغه دولت و بازار در صنعت پوشاک ، قاچاق است اما برای مبارزه جدی با قاچاق باید به سمت رشد تولید داخلی حرکت کرد ؛ لذا از سیاستگذاران، دولت، اتاق اصناف و دیگر دستگاه های ذیربط انتظار داریم به گونه ای برنامه ریزی کنند که آرامش فکری و امنیت در بازار حفظ شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق اصناف ایران

اصناف و بازاریان همواره به عنوان قشری از جامعه شناخته میشوند که در بستر تحولات اقتصادی و اجتماعی جایگاه و کارکرد گسترده و در عین حال موثری در حوزه های مختلف داشته اند. در اقتصاد ایران اصناف به عنوان آخرین حلقه اقتصادی اهمیت ویژه ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور داشته و به دلیل گستردگی ارتباط مستقیم با آحاد مردم مثابه قلب اقتصادی جامعه عمل می کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]