اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951012211805809

رئیس پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف نفت خبر داد

شناسایی و مطالعات شیل‎های گازی منطقه لرستان

کد: 13951012211805809

https://goo.gl/al4nD7

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از اجرای طرح پژوهشی شناسایی و مطالعه شیل های گازی منطقه لرستان در دو سازند گرو و سر گلو در حوضه زاگرس خبر داد و گفت: فاز نخست اجرای این پروژه به اتمام رسیده است.

شناسایی و مطالعات شیل‎های گازی منطقه لرستان

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی  شرکت ملی نفت ایران  محمود حاجیان از اجرای طرح پژوهشی شناسایی و مطالعه شیل های گازی به عنوان منابع هیدروکربوری نامتعارف در منطقه لرستان در دو سازند گرو و سر گلو در حوضه زاگرس خبر داد و گفت: این پژوهش که از سوی پژوهشگاه صنعت نفت برای نخستین بار در ایران انجام می‌شود به طور قطع نتایج ارزنده ای به همراه خواهد داشت.

با بیان اینکه اجرای طرح شناسایی و مطالعات شیل های گازی منطقه لرستان در چهار فاز طراحی شده است، افزود: هم اکنون فاز دوم این طرح مطالعاتی در دست اجراست ضمن اینکه وجود منابع شیل های گازی در محدوده مورد مطالعه به اثبات رسیده است.
به گفته حاجیان، فاز دوم طرح پژوهشی شناسایی و مطالعه شیل های گازی منطقه لرستان در دو سازند گرو و سر گلو حوضه زاگرس هم اکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت دارد.
بررسی منابع شیل گازی در توالی های رسوبی
حاجیان افزود: پروژه پژوهشی "شناسایی و ارزیابی منابع شیل گازی در توالی های رسوبی ژوراسیک میانی تا کرتاسه زیرین در ناحیه لرستان" نیز در دو فاز و به مدت ۴۲ ماه تعریف شده است که بر اساس پیش بینی ها انجام شده، مهرماه سال آینده به اتمام می رسد.
وی شناسایی پراکندگی و تغییرات خصوصیات زمین‌شناسی (رسوب‌شناسی و چینه‌شناسی) توالی‌های شیلی مورد مطالعه، شناسایی میزان، نوع و کیفیت مواد آلی و بلوغ حرارتی توالی‌های مورد مطالعه در بخش‌های مختلف منطقه مورد مطالعه با استفاده از روش‌های آنالیز ژئوشیمیایی، نمودارهای چاه و مدلسازی، بررسی چگونگی تکامل سیستم هیدروکربوری و تاثیر آن بر ایجاد منابع شیل گازی و شناسایی خصوصیات ژئومکانیکی توالی‌های شیلی و استعداد آن‌ها برای شکست هیدرولیک با استفاده از روش‌های آزمایشگاهی، نمودارهای چاه و تعیین چگونگی گسترش خواص ژئومکانیکی با استفاده از مدلسازی را از جمله اهداف این پروژه پژوهشی اعلام کرد.
حاجیان ادامه داد: شناسایی نوع گاز در شیل‌ها و چگونگی ذخیره آن در سنگ مخزن با استفاده از روش‌های نوین آزمایشگاهی، شناسایی ارتباط احتمالی توالی‌های مورد مطالعه با منابع هیدروکربوری متعارف در ناحیه مورد مطالعه، ارزیابی ریسک اکتشافی منابع احتمالی با استفاده از معیارهای زمین‌شناسی و ژئوشیمیایی و شناسایی مناطق مناسب جهت حفاری اکتشافی، تخمین و برآورد حجم اولیه منابع موجود شیل گازی در ناحیه مطالعه و ارائه الگو و استانداردهای مطالعه منابع شیل گازی شامل مطالعات ژئوشیمی، زمین‌شناسی، مخزنی و ژئومکانیکی از دیگر اهداف پروژه بررسی منابع شیل گازی در توالی های رسوبی است.
وی میزان پیشرفت فیزیکی پژوهشی "شناسایی و ارزیابی منابع شیل گازی در توالی های رسوبی ژوراسیک میانی تا کرتاسه زیرین در ناحیه لرستان را تا پایان آذر ماه ۱۳۹۵ برابر با ۶۶ درصد اعلام کرد.
 اداره پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف وظیفه تهیه و ترسیم نقشه راه فناوری بر اساس چشم انداز مدیریت اکتشاف، تهیه فهرست طرح ها و پروژه های پژوهشی تحت یک سبد پژوهشی، پیگیری تصویب طرح ها و پروژه ها در مدیریت اکتشاف، پیگیری تصویب طرح ها در مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت و تخصیص بودجه آن، نظارت عالی بر حسن انجام پروژه‌ها و دستیابی به نتایج بهینه، به کارگیری نتایج پروژه‌ها در بهبود روند امور اکتشاف، تعامل صنعت و دانشگاه و حمایت مالی و علمی از پروژه های تحصیلات تکمیلی مجموعه ۱۵۰ دانشجو، استفاده از نخبگان وظیفه برای پیشبرد اهداف اکتشافی و معرفی پروژه های پژوهش‌محور، اجرای سمینارهای علمی و تخصصی، حمایت از چاپ و سخنرانی مقالات در داخل و خارج از کشور را بر عهده دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته