اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951012211825809

نفت و گاز غرب، قلمروی سرمایه‎گذاری در صنعت نفت

کد: 13951012211825809

https://goo.gl/DD1OGg

، تهران , (اخبار رسمی): شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب یکی از سه شرکت زیر مجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که به صورت رسمی از ابتدای سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را با تولید، فرآورش و ارسال نفت و گاز به مبادی مصرف آغاز کرد.

نفت و گاز غرب، قلمروی سرمایه‎گذاری در صنعت نفت

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ، حوزه فعالیت این شرکت هم اکنون در استان های کرمانشاه، ایلام و لرستان است اما در آینده هر میدان نفت و گازی که در استان های غربی کشور به مرحله بهره برداری برسد در حیطه فعالیت این شرکت قرار می گیرد.  

ظرفیت تولید روزانه شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب هم اکنون حدود ۱۸۰ هزار بشکه نفت خام و ۷ میلیون متر مکعب گاز است، همچنین چشم انداز تولید ۱۰ ساله شرکت بر پایه تولید ۴۴۰ هزار بشکه نفت و ۱۵ میلیون متر مکعب گاز برنامه ریزی شده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب این شرکت را تنها شرکتی معرفی می کند که موفق شده با برنامه ریزی های انجام داده، تولید تکلیفی سال جاری را مطابق مصوبه شرکت ملی نفت ایران تحقق ببخشد.
سعید ناصری پور با بیان اینکه این شرکت در سال گذشته به دلیل تحریم های اعمالی از سوی کشورهای غربی مجبور به کاهش تولید تکلیفی خود بوده است، اظهار کرد: اما از ادیبهشت ماه سال جاری با توجه به تاکید وزارت نفت مبنی بر افزایش تولید نفت و گاز، این شرکت نیز در تمامی میدان های تحت پوشش خود به ویژه در میدان های مشترک موفق به تحقق ۱۰۰ درصدی تولید تکلیفی خود شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب، این شرکت از بدو تشکیل همواره سعی بر آن داشته که به موازات رشد مصرف نفت و گاز در بخش های خانگی و صنعتی کشور، با ادامه کار تکمیل طرح های نیمه تمام و فراهم آوردن تسهیلات لازم برای حفظ سقف تولید نفت و گاز، برنامه‌های مدونی را نیز برای بهره‌برداری و توسعه دیگر میدان های نفتی و گازی در دستور کار خود قرار دهد.
نفت و گاز غرب عهده دار تولید ۹۰ درصدی نفت مناطق مرکزی
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب با بیان اینکه این شرکت تولید ۹۰ درصد نفت شرکت نفت مناطق مرکزی را برعهده دارد، گفت: میزان نفت تولیدی این شرکت از ۱۱ میدان نفتی هم اکنون حدود ۱۸۰ هزار بشکه در روز است.
ناصری پور در مورد تولید از میدان های مشترک نفتی گفت: از ۱۱ میان نفتی فعال در محدوده عملیاتی شرکت نفت و گاز غرب چهار میدان نفت شهر، آبان، دهلران و پایدار غرب مشترک است که در شرایط حاضر با توجه به تاکید بر تولید حداکثری از میدان های مشترک با جدیت تمام تولید از این میدان ها در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: هم اکنون از میدان پایدار غرب و آبان حتی بیش از تولید تکلیفی برداشت نفت انجام می شود.
بر اساس این گزارش، شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب در حوزه فعالیت خود در ۵ منطقه عملیاتی ، تنگ بیجار، نفت شهر، چشمه خوش، سرکان و دهلران، بیش از ۱۲ میدان نفتی و ۷ میدان گازی شناخته شده دارد که در استان های ایلام، لرستان، کرمانشاه، قم و خوزستان گسترده شده است.
به گفته ناصری پور، هم اکنون ۱۰۲ حلقه چاه تولیدی فعال در محدوده عملیاتی شرکت نفت و گاز غرب قرار دارد که از این تعداد، ۵ حلقه چاه گازی و ۹۷ حلقه چاه نفتی است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز غرب از راه اندازی چاه های جدید تا پایان سال ۱۳۹۵ خبر داد و گفت: هم اکنون چاه شماره ۱۸ چشمه خوش، چاه شماره ۱۱ و ۱۲ آبان و چاه شماره ۳۳، ۳۴ و ۳۵ دهلران راه اندازی شده است.
گفتنی است، مرکز تفکیک میدان دانان نیز در سال جاری راه اندازی می شود.
همچنین به گفته ناصری پور، با توجه به مشترک بودن میدان نفت شهر و در راستای تولید مطلوب از این مخزن، طرح توسعه ای این میدان در قالب یک واحد بهره برداری و نمکزدایی انجام و در سال ۱۳۸۶ راه اندازی شده است. همچنین یک واحد تقویت فشار گاز پس از انجام مطالعات مهندسی هم اکنون در مرحله واگذاری جهت اجراست.
واحد بهره برداری نفت شهر که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری غرب کرمانشاه و ۶۰ کیلومتری شهرستان قصر شیرین قرار دارد با ظرفیت اسمی ۱۵ هزار بشکه در روز، نفت تولیدی میدان نفت شهر را پس از فرآورش، شیرین سازی و نمکزدایی به تلمبه خانه نفت شهر ارسال که در نهایت بخشی از خوراک پالایشگاه کرمانشاه را تامین می کند. از آنجا که بخشی از این مخزن در خاک کشور همسایه (عراق) قرار دارد از جایگاه و حساسیت ویژه ای برخوردار است.
تنگ بیجار، تنها میدان گازی فعال نفت و گاز غرب
به گفته ناصری پور، هم اکنون از میدان تنگ بیجار که تنها میدان گازی فعال در محدوده شرکت نفت و گاز غرب است، روزانه حدود ۷ میلیون متر مکعب گاز تولید می شود.
ناصری با بیان اینکه گاز تولیدی از واحد بهره برداری تنگ بیجار از طریق پالایشگاه ایلام به انتهای خط انتقال گاز سراسری تزریق می شود گفت: برای جلوگیری از افت فشار خط لوله سراسری گاز در فصل زمستان و ضرورت تولید مستمر ۷ میلیون متر مکعبی گاز، دو مجموعه لخته گیر در واحد بهره برداری تنگ بیجار احداث شده است که در صورت اشکال در یک مجموعه و ایجاد خوردگی از مجموعه دوم و جایگزین استفاده می شود. در فصل گرما نیز تعمیرات اساسی دوره ای و سالانه انجام می شود.
مرکز بهره برداری تنگ بیجار و کمانکوه در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. فاز نخست این مرکز در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید. ظرفیت این مرکز فرآورش روزانه ۷ میلیون متر مکعب گاز است که پس از جمع آوری، به پالایشگاه گاز ایلام ارسال و همچنین میعانات گازی نیز توسط یک خط لوله ۶ اینچ به پالایشگاه ایلام منتقل می شود.
آمادگی گازپروم و پتروناس برای حضور در میدان نفتی چشمه خوش
میدان نفتی چشمه خوش یکی از میدان های قدیمی واقع در محدوده عملیاتی شرکت نفت و گاز غرب به شمار می آید. تولید نفت این میدان که در سال ۱۳۴۳ کشف شده و در سال ۱۳۵۴ تولید از آن شروع شده، هم اکنون حدود ۱۸ هزار بشکه نفت در روز است. این میدان در منطقه دشت عباس استان ایلام و در ۵۲ کیلومتری جنوب شهرستان دهلران و ۷۰ کیلومتری غرب شهرستان اندیمشک قرار دارد. نفت تولیدی این میدان پس از فرآورش در واحد بهره برداری چشمه خوش به وسیله خط لوله ای به طول ۱۵۳ کیلومتر به مجتمع بهره برداری اهواز ۳ انتقال می یابد و در نهایت به منظور تامین خوراک پالایشگاه ها و یا صادرات از طریق پایانه نفتی به جزیره خارگ ارسال می شود.
هم اکنون برای حفظ و افزایش تولید این میدان به سرمایه گذاری و فناوری روز دنیا نیاز است از این رو مسئولان صنعت نفت این میدان را در کنفرانس بین المللی قراردادهای نفتی ایران به سرمایه گذاران خارجی معرفی کردند. این میدان آنقدر برای سرمایه گذاری جذابیت دارد که هم اکنون دو شرکت پتروناس و گازپرورم با امضا تفاهمنامه ای مطالعه این میدان نفتی را با هدف توسعه ثانویه در دستور کار قرار داده اند.
اعلام آمادگی این شرکت ها برای حضور در میدان نفتی چشمه خوش در قالب قراردادهای جدید صنعت نفت در حالی صورت می گیرد که مسولان وزرات نفت و شرکت ملی نفت ایران همواره اعلام کرده اند که میدان ها در قالب مناقصه واگذار خواهد شد.
واحد بهره برداری چشمه خوش نیز در ۵۲ کیلومتری شهرستان دهلران از توابع استان ایلام واقع است که با ظرفیت اسمی ۱۳۰ هزار بشکه (۷۵ هزار بشکه نفت شیرین و ۵۵ هزار بشکه نفت نمکی) در روز نفت تولیدی میدان های آبان، چشمه خوش، پایدار، پایدار غرب و دالپری را فرآورش و به وسیله دو خط لوله ۱۸ و ۲۰ اینچ به طول ۱۵۳ کیلومتر به واحد بهره برداری شماره ۳ اهواز و تلمبه خانه شهید چمران ارسال می شود.
نفت ارسالی واحد چشمه خوش در نهایت به منظور صادرات از طریق پایانه نفتی به جزیره خارگ و تامین خوراک پالایشگاه ارسال می شود. واحد نمکزدایی چشمه خوش نیز در سال ۱۳۸۵ با ظرفیت اسمی ۷۵ هزار بشکه راه اندازی شد. خوراک واحد نمکزدایی چشمه خوش از نفت میدان های دهلران، دانان، آبان، پایدار، پایدار غرب و چاه های نمکی میدان چشمه خوش تامین می شود.
میدان دانان در صف سرمایه گذاری خارجی
از میان دهها میدان نفتی معرفی شده در کنفرانس بین المللی قراردادهای جدید صنعت نفت ایران، میدان هایی هستند که نسبت به میدان های دریایی و پیچیده برای توسعه به سرمایه گذاری و کار کمتری نیاز دارند که یکی از این میدان ها، میدان نفتی دانان در استان ایلام و در نزدیکی مرزهای عراق است.
میدان دانان یکی از میدان های نفتی تحت پوشش شرکت نفت و گاز غرب است که نفت تولیدی آن به وسیله خط لوله به مرکز بهره برداری دهلران انتقال می یابد. 
واحد بهره برداری دهلران نیز در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان دهلران از واحد توابع استان ایلام قرار دارد که با ظرفیت اسمی ۵۵ هزار بشکه در روز نفت تولیدی میدان های دهلران و دانان را پس از فرآورش و شیرین سازی به وسیله یک خط لوله ۱۶ اینچ به طول ۵۲ کیلومتر به واحد نمکزدایی چشمه خوش پمپا‍ژ و ارسال می کند.
شرکت ملی نفت ایران تاکنون سناریوهای مختلفی برای توسعه میدان نفتی دانان از جمله تخلیه طبیعی، تزریق آب و گاز را بررسی کرده است و کارشناسان نظرهای اصلاحی درباره بهبود مطالعه آن را ارائه کرده اند. بر اساس مطالعات انجام شده و بر اساس آخرین مطالعات بهترین سناریو برای توسعه میدان دانان تخلیه طبیعی شامل حفاری چاه های جدید با انحراف زیاد معرفی شده است.
برنامه های توسعه ای شرکت نفت و گاز غرب
پروژه های توسعه ای میدان های چشمه خوش، دهلران، دانان، پایدار غرب، سرکان، ماله کوه، شاخه، آبان و تنگ بیجار در قالب طرح های توسعه ای میدان های نفتی و گازی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که با هدف افزایش تولید در مرحله اجراست.
از دیگر پروژه های توسعه ای می توان به توسعه میدان های نفتی چشمه خوش با حفر ۵ حلقه چاه جدید و توسعه واحد بهره برداری آن، طرح جمع آوری گازهای همراه و تزریق گاز به میدان نفتی چشمه خوش، طرح احداث NGL ۳۱۰۰ چشمه  خوش، احداث واحد بهره برداری دهلران، طرح توسعه میدان دانان با نصب مجموعه تفکیک و پمپ های انتقال در محل میدان دانان، طرح توسعه و بهره برداری از میدان های نفتی آبان و شاخه، طرح نصب و راه اندازی پمپ های سر چاهی و پمپ های انتقال سیال دو فازی میدان پایدار شرق، احداث خطوط لوله انتقال نفت از واحد بهره برداری چشمه خوش به مبادی صادراتی جنوب و پالایشگاه های شمال، احداث واحد نمکزدایی سرکان و ماله کوه، حفاری چندین حلقه چاه جدید در میدان های سرکان و ماله کوه و طرح توسعه ای فاز دوم واحد بهره برداری گاز تنگ بیجار اشاره کرد.
آمادگی نفت و گاز غرب برای فرآورش نفت نمکی میدان آذر
ناصری پور از آمادگی کامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب برای تحویل نفت میدان آذر به منظور فرآورش تا ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: نفت زودهنگام تولیدی از میدان آذر به منظور فرآورش به واحد بهره برداری دهلران و از آنجا به چشمه خوش انتقال پیدا می کند و سپس بعد از فرآورش به پالایشگاه و مبادی صادرات انتقال پیدا می کند.
وی با بیان اینکه واحد نمکزدایی دهلران اخیرا در سرویس بهره برداری قرار گرفته است و گنجایش فرآورش نفت نمکی در واحد بهره برداری چشمه خوش افزایش پیدا کرده است، گفت: این شرکت هیچ مشکلی برای فرآورش نفت نمکی ندارد.
به گفته وی انتظار می رود با برنامه ریزی های انجام شده، شرکت نفت و گاز غرب بتواند تا ۶ ماه آینده آمادگی کامل برای تحویل نفت آذر داشته باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته