اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951015214965809

مدیرعامل شرکت ملی نفت فیلیپین:

ایران سرزمین فرصت‎هاست

کد: 13951015214965809

https://goo.gl/DQ9AnS

، تهران , (اخبار رسمی): چندی پیش نخستین تفاهم نامه همکاری و قرارداد محرمانگی بر پایه چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در راستای اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی در حوزه بالادستی صنعت نفت و با هدف توسعه میادین نفت و گاز، میان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و کنسرسیوم پرگس امضا شد.

ایران سرزمین فرصت‎هاست

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ،شرکت PERGAS انگلیس (فعال در حوزه مهندسی و مدیریت سرمایه گذاری در صنعت نفت)، شرکت AGR نروژ (فعال در حفاری و طراحی مهندسی)، شرکت SPEC خاورمیانه (فعال در زمینه ساخت مجتمع‌های بهره برداری)، شرکت Oilservخاورمیانه (فعال در عملیات بالادستی)، شرکت LOOBY انگلیس (فعال در ساخت تجهیزات سطح الارضی)، شرکت ملی نفت فیلیپین (PNOC)، شرکت Standard Handson انگلیس (فعال در زمینه مالی و سرمایه‌گذاری) و دانشگاه صنعتی شریف،  کنسرسیوم پرگس را تشکیل می‌دهند که شرکت پرگس مدیریت این کنسرسیوم را بر عهده دارد.
برخی کارشناسان نفتی، حضور شرکت ملی نفت فیلیپین (PNOC)، به عنوان یک «NOC» در این کنسرسیوم را از عوامل تقویت این مجموعه تحلیل کرده‌اند. بر همین اساس و به دلیل نخستین حضور این شرکت در یک تفاهنامه نفتی در ایران، با پدرو آگینو؛ مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی کرده‌ایم که ماحصل آن در ادامه پیش روی شماست:
در ابتدا مختصری از بیوگرافی خود را شرح دهید
من، پدرو آگینو، متولد سال ۱۹۵۱ میلادی در شهر تاگیگ در ایالت ریزال فلیپین هستم. در رشته حقوق در کالج Ateneoمانیل پایتخت فیلیپین تحصیل کردم و در مقطع کارشناسی این رشته فارغ‌التحصیل و در سال ۱۹۷۶۶ در آزمون وکالت کشور فیلیپین پذیرفته شدم. همچنین دومین لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه ایست فلیپین دریافت کردم.
در ۲۳ سال گذشته در حوزه انرژی مسئولیت های دولتی خدمت کرده ام. این خدمات با معاونت ارشد قضایی شرکت ملی نفت فیلیپین آغاز شد. پس از آن از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ میلادی به نمایندگی رسمی و نیز مدیریت عامل شرکت ملی نفت فیلیپین منصوب شدم. پس از آن به عضویت هیئت مدیره شرکت ملی نفت فیلیپین در آمدم و در سال ۲۰۱۲ با حکم ریاست جمهوری فلیپین به مدیریت عامل شرکت ملی نفت فیلیپین (PNOC-EC) منصوب شدم.
لطفا شرکت ملی نفت فیلیپین را به‌طور کامل معرفی کنید.
این شرکت در سال ۱۹۷۳ از سوی دولت فیلیپین پایه گذاری شده است و شرکت های تابعه متعددی در زمینه‌های اکتشاف، انتقال، توسعه و مدیریت منابع، سوخت‌های جایگزین و انرژی های نو دارد. این شرکت مسئولیت اکتشاف و بهره برداری از همه منابع انرژی کشور فیلیپین را بر عهده دارد. تا کنون شرکت ملی نفت فیلیپین، میدان‌های هیدروکربوری متعددی را در حوزه دریا و خشکی این کشور توسعه داده است.
در برخی از این پروژه ها، این شرکت نقش سرمایه گذار و کارفرما را بر عهده داشته است و در بعضی موارد خود با تکیه بر نیروی انسانی مجرب در عملیات اکتشاف و توسعه میادین نفت و گاز مشارکت کرده است. این شرکت به همراه شرکت شل در فیلیپین و شورون عضو کنسرسیوم مالاپایا است. پروژه آب‌های عمیق مالاپایا، یک پروژه منحصر به فرد در نوع خود است که هدف آن استحصال گاز از آب‌های عمیق فیلیپین است.
هم اکنون شرکت ملی نفت فیلیپین آماده سرمایه گذاری در بخش بالادستی و میان دستی صنایع نفت و گاز کشورهای نفتخیز غرب آسیاست. همچنین این شرکت به سرمایه گذاری در حوزه گاز مایع در ایران تمایل دارد تا از این طریق بتواند در طولانی مدت از آن به عنوان یک منبع تأمین انرژی در فیلیپین بهره بگیرد.
شاخص‌ترین پروژه‌های اجرا شده شرکت ملی نفت فیلیپین در این کشور و دیگر مناطق نفتخیز جهان را معرفی کنید.
این شرکت بیشتر در داخل کشور فیلیپین فعالیت کرده است و از جمله فعالیت های آن در حوزه نفت می توان از پروژه های اکتشاف و توسعه در بلوک های جزایر بالاباک و پالاوان یاد کرد.
همچنین از سال ۲۰۰۹ تا کنون ما یکی از تامین کنندگان فرآورده های نفتی برای شرکت ملی نفت بنگلادش (BPC) بوده ایم. ما یکی از شرکای شرکت شل و اسپکس در فیلیپین هستیم و با همکاری این شرکت ها یکی از بزرگترین نیروگاه های گازی را در کشور خود تأسیس کرده ایم که بیش از ۳۲۰۰ مگاوات برق تولید می کند.
از دیدگاه خود، توان علمی و فنی شرکت‌های نفتی ایرانی و مهندسان ایرانی را چطور ارزیابی می‌کند؟
ایران به نظر من سرزمین فرصت هاست. متخصصان ایرانی هوش و تجربه بالایی دارند. البته به دور از انتظار هم نیست، زیرا در دوران تحریم بدون حضور و مشارکت شرکت‌های نفتی بین‌المللی، صنعت نفت ایران به خوبی اداره شده است.
از نظر شما ظرفیت علمی و ساختاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب چگونه است؟
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب یکی از بزرگترین شرکت های نفتی دنیاست و مدیریت بیشتر مخازن نفتی ایران را بر عهده دارد. این شرکت تجربیات ارزشمندی در مطالعه و بهره برداری از مخازن بزرگ و پیچیده دارد. ما می‌دانیم که این شرکت به تنهایی نزدیک به سه میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند که این خود نشان دهنده تخصص و تجربه بالای متخصصان این شرکت است.
آیا شرکت ملی نفت فیلیپین در صنعت نفت ایران، سابقه حضور دارد؟ برای آینده چه برنامه ای دارد؟
بله، ما در گذشته یکی از خریداران نفت ایران بوده ایم. هم اکنون نیز در حال رایزنی برای آغاز خرید مجدد نفت خام از ایران هستیم. با توجه به استراتژی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در بالابردن میزان صادرات نفت، شرکت ملی نفت فیلیپین نقش سازنده ای در قرارداد آتی ایفا خواهد کرد.
مذاکره با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای حضور در پروژه‌های این شرکت را از چه زمانی آغاز کردید؟
ما با پیوستن به کنسرسیوم بین المللی پرگس در حدود یک سال است که در صدد سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت ایران و خرید نفت خام در بلند مدت هستیم، شرکت ملی نفت فلیپین برنامه ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت روزانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز را در دست دارد و برای تامین خوراک این پالایشگاه آماده همکاری با شرکت‌های بزرگ نفتی همچون شرکت ملی نفت ایران است.
شرکت ملی نفت فلیپین، طرح ساخت این مجتمع پالایشگاهی با ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه در روز و ماهانه ۱۲ میلیون بشکه را با همکاری شرکت Sinopec چین در شهر mindano در دست اجرا دارد.
این شرکت هم‌اکنون با شرکت روسنفت برای تأمین چهار میلیون بشکه نفت به توافق رسیده و برای چهار میلیون بشکه دیگر نیز با شرکت شل در حال مذاکره است و امیدوار است برای خرید ماهانه چهار میلیون بشکه باقی نفت مورد نیاز این پالایشگاه، با شرکت ملی نفت ایران به توافق برسد. ضمن اینکه این شرکت، برای مشارکت در توسعه میدان‌های نفتی ایران آمادگی خود را اعلام می‌کند.
سطح علمی و فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در قیاس با شرکت‌هایی که با آنها همکاری کرده‌اید، چگونه است؟
این شرکت با توجه به تجربیات ارزنده ای که دارد، در مقایسه با شرکت های بزرگ نفتی جهان چیزی کم ندارد و می تواند شانه به شانه آن ها در توسعه و بهره برداری از میادین فعالیت کند.
با توجه به اینکه شرکت ملی نفت فیلیپین یکی از شرکت‌های اصلی عضو کنسرسیوم بین المللی پرگس است، در باره تفاهمنامه همکاری که اخیرا میان این کنسرسیوم و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب امضا شد، چه نظری دارید؟
ما از امضای این تفاهم نامه بسیار خشنودیم و امیدواریم این پروژه زمینه های بیشتری را برای همکاری دو کشور در زمینه انرژی فراهم کند.
توانمندی این کنسرسیوم برای عمل به تعهدات تفاهمنامه یادشده را چطور ارزیابی می‌کنید؟
این کنسرسیوم تشکیل شده از گلچینی از شرکت های مجرب بین المللی است. این شرکت ها در گذشته به عنوان پیمانکار رده دوم با شرکت هایی چون شل، شلمبرژر ، توتال و استات اویل کار کرده اند، اما امروز می بینیم که به شکل یک کنسرسیوم خود به عنوان پیمانکار اصلی وارد میدان شده اند. حضور یکی از بهترین دانشگاهای ایران (دانشگاه شریف) در این کنسرسیوم نیز نشان از اشتیاق همکاری علمی این کنسرسیوم با طرف ایرانی دارد.
در اجرای این تفاهمنامه تا چه اندازه روی دانشگاه صنعتی شریف که یکی از اعضای اصلی کنسرسیوم پرگس است، حساب باز می‌کنید؟
من به شخصه در هنگام امضای MOU کنسرسیوم با دانشگاه صنعتی شریف حضور داشتم و پتانسیل های خیلی زیادی را  در دانشگاه دیدم. من شنیده ام که بهترین دانشجوهای ایرانی در این دانشگاه درس می خوانند و به نظر می رسد بتوانند در زمینه توسعه و انتقال تکنولوژی های نو در صنعت نفت ایران نقش کلیدی ایفا کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته