اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951106226665652

یک ابزار کارا برای بازاریابی

چگونه بخش‌بندی مشتریان کسب‌وکار را انجام دهیم

کد: 13951106226665652

https://goo.gl/Q0t1fy

، رشت , (اخبار رسمی): زمانی که بخش‌بندی مشتریان کسب‌وکار به درستی انجام گیرد، به‌عنوان یک ابزار بازاریابی مناسب عمل می‌کند.

چگونه بخش بندی مشتریان کسب و کار را انجام دهیم؟

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی مدیرنو، تعیین کنید که آیا نیازمند بخش‌بندی مشتریان هستید یا خیر، بخش‌بندی مشتریان یک ابزار مفید برای کسب‌وکارهایی است که مشتریان زیادی داشته و ارتباطات گسترده‌ای با مشتریان دارند.

این کار به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد گروه‌های مختلف از مشتریانی که به آنها خدمات بیشتری ارائه می‌شود و همچنین چگونگی ارتباط با آنها را مشخص کنند. کسب‌وکارهای کوچک ممکن است نیازی به بخش‌بندی مشتریان نداشته باشند، خصوصاً اگر تنها یک مجموعه کوچک و قابل مدیریت باشند. با این حال برای کسب‌وکارهایی با مشتریان بیشتر، بخش‌بندی مشتریان ضرورت می یابد.

بر اساس این گزارش، لیست مشتریان فعلی خود را سازماندهی کنید، کلیه اطلاعات مشتریان خود را در یکجا نگه داشته تا بدانید نسبت به چه موردی می خواهید اقدام کنید.

در حالت ایده‌آل برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان باید یک فایل الکترونیکی ایجاد کنید. اگر این کار ممکن نیست، نرم افزاری تهیه کرده که به شما امکان دهد مشتریان را دسته‌بندی سازید. مشتریان خود را بر طبق سیر نزولی حاشیه سود آنها مرتب کنید.

بر همین اساس، از هر اطلاعاتی که درباره خرید مشتری وجود دارد از میزان خرید، آدرس، کالاهای خریداری شده و شیوه های پرداخت و... استفاده کنید.

برای کمک به گروه‌بندی مشتریان، از ابزارها و خدمات بخش‌بندی استفاده کنید، سرویس‌های بسیاری وجود دارند که در ایجاد پروفایل مشتری به کار می‌آیند. این سرویس‌ها می‌توانند مشتریانتان را در موضوعات مختلف گروه‌بندی کنند.

قرار دادن مشتریان در چنین گروه‌هایی به شما اجازه می‌دهد در زمان بازاریابی محصول، هدف‌گذاری بهتری داشته باشید.

درباره مشتریان اطلاعات اضافه کسب کنید، برای ایجاد تمایز لازم در بخش‌بندی مشتری، احتمالاً به اطلاعاتی فراتر از اطلاعات فعلی‌تان نیاز خواهید داشت. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. اولاً، با صنعت و تجارتی که با کسب و کار شما مرتبط است، ارتباط برقرار کرده تا بدانید چه اطلاعاتی از مشتری در دسترس دارند ؛ همچنین شما می توانید مستقیماً از مشتری خود سوال بپرسید. در زمان عضویت، ارائه تخفیف یا مواردی دیگر از آنها اطلاعاتی بخواهید که مورد نیازتان است.

اگر می‌بینید که امکان دستیابی به چنین اطلاعاتی وجود ندارد، پیشنهاد می‌کنیم از یک مشاور کمک بگیرید.

 به نظر شما بازار هدف چیست، بازار هدف جایی است که با بیشترین توانایی در آن حضور پیدا می‌کنیم و بهترین خدمات را ارئه می‌دهیم. در مقاله «بهترین روش ورود به بازار هدف» از مدیرنو، با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید.

بخش‌هایی انتخاب کنید که منحصر به فرد باشند، نباید در یک زمان یک مشتری را در بیش از یک بخش قرار دهید. علاوه بر این بخش‌های مشخص شده نباید همپوشانی داشته باشند.

انجام هریک از این اشتباهات در بازاریابی شما تاثیرگذار خواهد بود. این کار تنها برای بخش‌هایی صادق است که از متدهای یکسان استفاده می‌کنند. وقتی معیارهای مختلفی استفاده شده باشد، مشتریان در بخش های متفاوتی قرار خواهند داشت.

برای مثال مشتری خود را هم در گروه «روستایی» و هم در گروه «شهری» قرار ندهید، اما برای جاگذاری در گروه «شهری» و گروه «درآمد بالا» آسوده باشید. این‌ها بیانگر معیارهای مختلف بخش بندی هستند.

بخش‌هایی ایجاد کنید که به اندازه کافی برای بازار ارزشمند باشند، قطعا مایل نیستید برای بخش کم ارزشی از مشتریان که ارزش تلاش کردن ندارند، وقت خود را صرف بازاریابی کنید. تعداد مشتریان یا ارزش اسکناس‌هایی را که می توانند به شرکت شما وارد کنند، در زمان بخش‌بندی تصور کنید. اگر آن میزان، ارزش تلاش های بازاریابی را ندارد پس آن بخش را در نظر نگیرید.

برای مثال، اگر «مشتریان با سن زیر ۲۰ سال» یک درصد از فروش شما را شامل می‌شوند، پس نیازی نیست یک بخش کامل از بازار را به آن اختصاص دهید.

ادامه مطلب

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مدیرنو

ما باور داریم قدم در راهی نهاده‌ایم که با ارائه‌ی آموزش‌های اصولی و کاربردی، مقالات تخصصی، مشاوره‌ی حرفه‌ای و سایر فعالیت‌های خود و همچنین با مساعدت و همکاری اساتید و مدیران مجرب کشور، می‌توانیم گامی موثر در جهت بهبود و پیشرفت بنگاه‌های اقتصادی و به طبع آن رشد کشور برداریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]