اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140203207325417514
در دسترس نیست

تاثیر فضای محیط بر صدای اسپیکر خانگی

فضای مناسب و اسپیکر خانگی، دو یار برای خوش صدایی

کد: 140203207325417514

، تهران , (اخبار رسمی): برای یک تجربه‌ی شنیداری خوب، اسپیکر خانگی قدرتمند ضروری است. اما با همه‌ی جستجو و هزینه و تحقیق برای یک اسپیکر قدرتمند، اگر فضای موردنظر، بر صدای نهایی اثر منفی داشته باشد چه راهکاری هست که بتوان اثر منفی فضا را کم کرده و به اثر مثبت آن افزود؟ ادامه‌ی مقاله به این موضوع می‌پردازد.

فضای مناسب و اسپیکر خانگی، دو یار برای خوش صدایی
تاثیر فضای محیطی بر صدای اسپیکر خانگی

ویژگیهای یک اسپیکر خانگی خوب

یک اسپیکر خانگی خوب، باید RMS واقعی بالا داشته باشد و از hi-fi پشتیبانی کند. hi-fi یعنی وفاداری به صدای اصلی، یعنی صدای خروجی، کمترین تفاوت را با صدای اصلی ضبط شده داشته باشد. امکانات و قابلیتهای متنوع و به روز، از دیگر ویژگیهای یک اسپیکر خانگی مناسب است.

برای آشنایی با ویژگیهای اسپیکر خانگی و نحوه‌ی انتخاب آن، مقاله‌ی راهنمای خرید اسپیکر خانگی قدرتمند را مطالعه فرمایید.

چینش اسپیکر در فضای منزل

برای آنکه از اسپیکر صدایی دلنشین شنیده شود، یکی از روشهای کارآمد، جای‌گذاری درست و اصولی آن است. فاصله‌ی اسپیکر از دیوار یا پرهیز از قرار دادن اسپیکرها در گوشه‌های فضا، از مواردی هستند که در رساندن صدایی متناسب با کیفیت واقعی اسپیکر، نقشی مهم دارند.

در مقاله‌ی 5 نکته‌ی ظریف جای‌گذاری اسپیکر خانگی در منزل، می‌توانید با جزئیات بیشتری این موضوع را دنبال کنید.

سهم فضای محیط در صدای قدرتمند باند خانگی
 

بهبود فضای سالن برای اسپیکر خانگی

پس از طرح مقدمه‌ی بالا، بپردازیم به اصل موضوع که بهبود کیفیت فضا برای اسپیکر خانگی است. وقتی قدمهای اول را برای تحقیق و خرید یک اسپیکر خانگی قدرتمند برداشتیم، در قدمهای بعدی قسمتهای مختلف اسپیکر را در جای مناسب قرار دادیم، گام بعدی مناسب سازی فضایی است که اسپیکرها را در آن قرار داده‌ایم. این مناسب سازی بدان معنا است که فضا را به گونه‌ای تنظیم کنیم که کمترین اثر منفی را روی صدای نهایی اسپیکر بگذارد. از روشهای بهینه‌سازی فضا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهینه‌سازی محیط:

محیط منزل به خودی خود اثر قابل توجهی بر صدا می‌گذارد. سالن و اتاق با جنس و مواد مختلفی ساخته شده‌اند که هرکدام اثری مخصوص خود بر معماری صدا می‌گذارند. در اکثر قریب به اتفاق موارد، سالن یا اتاق موردنظر برای فضای آکوستیکی طراحی نشده‌اند. روشهایی برای بهینه‌سازی فضا وجود دارد که بر بالارفتن کیفیت صدا اثر می‌گذارند. اگر شنونده‌ی حرفه‌ای موسیقی یا طرفدار پر و پاقرص فیلم باشید، می‌دانید که صدای مناسب چقدر اهمیت دارد.  پس ارزش بهینه‌سازی را دارد. مبلمان، فرشها، پرده‌ها و حتی گیاهان آپارتمانی می‌توانند در بازتاب صدا موثر باشند.

بهینه‌سازی زمین:

صدا از زمینی که فرش یا موکتی ندارد و با سطحی سخت مانند سرامیک یا سنگ پوشانده شده است، بازتاب مناسبی ندارد. اگر نزدیک اسپیکر قالیچه‌ای بیندازیم یا حتی بهتر از آن، پوشاندن سطح زمین با موکت، اثر بهتری روی صدا دارد. زیرا در کاهش بازتاب منفی صدا اثر بسزایی دارد.

کاهش کف کاذب و پایه‌ها:

کف کاذب از جنس پلی‌وود، در بسیاری موارد مانند بدنه‌ی گیتار آکوستیک عمل می‌کند؛ یعنی سطوحی بازتاب دهنده هستند. همچنین، قراردادن پایه‌هایی تیز برای اسپیکرها، بدنه‌ای مرتعش ایجاد می‌کند؛ چه کف اتاق جنس سخت باشد، چه کاشی و چه موکت. این موضوع به طور خاص درباره‌ی ساب‌ووفرها صدق می‌کند.

کاهش سطوح بازتاباننده‌ی دیوارها و سطوح صیقلی روی دیوار:

دیوارها سطوح بزرگ بازتاباننده هستند. پنجره‌ها، آینه‌ها، آثار هنری با قابهای شیشه‌ای نیز اثری مانند دیوار دارند. مبلمان، قفسه‌ی کتاب، پرده و آثار تزئینی‌ای که جنسی غیر از موارد بالا داشته باشند، نقش زیادی در جذب صدا دارند. این وسایل، بازتاب صدا را کاهش می‌دهند و کیفیت صدایی که از اسپیکر شنیده می‌شود را تغییر نمی‌دهند.

اگر شنونده‌ی حرفه‌ای موسیقی هستید، مثلا آهنگساز یا دارای شغلی در این حوزه باشید، روشی بسیار کارآمد وجود دارد؛ پنلهای دیوار. این لایه‌ها، روی دیوار نصب می‌شوند و فضا را آکوستیک می‌کنند.

نتیجه‌گیری

ترکیب اسپیکرها خانگی خوب با فضایی که برای شنیدن صدا بهینه‌سازی شده، برای گوش کردن به موسیقی، تماشای فیلم و بازی آنلاین، تجربه‌ای خارق‌العاده برای شنونده به ارمغان می‌آورد.

اسپیکرهای قدرتمند دنای، همراه بسیار خوبی در این سفر شنیداری خواهند بود. برای دیدن مدلهای مختلف اسپیکر، به سایت دناکالا، سر بزنید.

اگر فضای منزل آکوستیک نباشد چه تاثیری در کیفیت صدای اسپیکر می گذارد؟

کیفیت صدای اسپیکر تغییری نمی کند، اما بازتابی که از دیوار به گوش می رسد، صدایی را که به گوش شنونده می رسد با اختلال رو به رو می کند.

جای گذاری اسپیکر در صدای آن اهمیت دارد؟

اسپیکر خانگی صدا را با همان کیفیت و قدرتی که دارد پخش می کند، اما اگر جای گذاری درست باشد، با همان کیفیت به گوش شنونده می رسد. مثلا اگر توییترها با گوش شنونده در یک ارتفاع باشند صدا به بهترین نحو به گوش او می رسد.

سطوح صیقلی چه تاثیری روی صدایی که از اسپیکر به گوش می رسد دارند؟

این سطوح به دلیل حالت بازتابانندگی، صدا را با تغییر و کیفیتی پایینتر از کیفیت واقعی آن به گوش می رسانند. بهترین روش پوشاندن سطح زمین با فرش در نزدیکی اسپیکر است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دناکالا

دنای واقع در ایران، یکی از پیشگامان صنعت لوازم صوتی تصویری است که در سال 1391 با مأموریت “حس کیفیت برتر” تأسیس شد دنای یکی از برترین تولیدکننده تلویزیون، اسپیکر خانگی، گیرنده دیجیتال و ضبط ماشین است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار