اطلاعات تماس
  • 021***** - 021582*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140209257728318734
در دسترس نیست

موضوع فعالیت شرکت

کد: 140209257728318734

، تهران , (اخبار رسمی): هدف از ارائه این مقاله پاسخگویی به سوالات کسانی است که می خواهند شرکت خود را ثبت کنند. قبل از ثبت شرکت باید موضوع فعالیت شرکت خود را به درستی انتخاب کنید تا بعدها دچار مشکل نشوید.

موضوع فعالیت شرکت
موضوع فعالیت شرکت

هدف از ارائه این مقاله پاسخگویی به سوالات کسانی است که می خواهند شرکت خود را ثبت کنند. قبل از ثبت شرکت باید موضوع فعالیت شرکت خود را به درستی انتخاب کنید تا بعدها دچار مشکل نشوید.

پیش از هرچیز باید بگوییم که موضوع شرکت مربوط به حوزه کاری و نوع فعالیتی است که شرکت برای آن منظور تشکیل و ثبت شده است.

برای بعضی از فعالیت ها قوانین و مقررات خاصی در نظر گرفته شده که برای انجام آن تحت عنوان ” موضوع فعالیت ” بایستی از مراجع مربوطه مجوز لازم گرفته شود و بعد برای ثبت شرکت اقدام نمود.

در این مقاله سعی داریم تا با ارائه انواع موضوع ها ، چه موضوعهایی که برای ثبت آنها نیاز به مجوز داشته باشد چه موضوعهایی که نیازی به مجوز نداشته باشد ، راهنمای کاملی برای شما ایجاد کنیم.

راهنمای انتخاب موضوع فعالیت شرکت :

یکی از موضوعات مهم در زمینه قانون تحلیلی برای ثبت شرکتها، موضوع فعالیت تجاری است که در ادامه به صورت تخصصی به آن می پردازیم. به عبارت دیگر دامنه عملیات شرکت نمی تواند خارج از موضوع شرکت ثبت شده باشد.

یکی از اقدامات اولیه برای ثبت شرکت، تصمیم گیری برای تعیین موضوع فعالیت است. تعیین موضوع شرکت با توجه به نظر شرکا انجام شده و حدود فعالیت شرکت را مشخص می نماید. موضوع فعالیت نشان دهنده هویت شرکت بوده و اهدافی را تعیین می کند که شرکت برای انجام آن ثبت شده است.

نکته اصلی این است که موضوع شرکت بایستی با ذکر جزییات دقیق و صریح ثبت شود. شخص حقوقی تنها درباره موضوعاتی می تواند فعالیت داشته باشد که در موضوع شرکت به طور واضح و صریح مشخص شده باشد.

به همین دلیل، برخی از شرکت ها از عناوین کلی مانند کلیه امور تجاری و اقتصادی و فروش کالاهای بازرگانی استفاده می کنند که در نهایت به کار بردن این عناوین بیشتر باعث سردرگمی می شود.

علت اینکه اساسنامه بر تعیین موضوع فعالیت تاکید دارد این است که هیات مدیره و مدیران اجرایی شرکت نتوانند در فعالیت های خارج از موضوع فعالیت سرمایه گذاری کنند.

انواع شرکت های تجاری از نظر موضوع فعالیت به دو دسته کلی تقسیم می شوند :

  1. شرکت های شکلاَ تجاری : شرکت هایی که بدون در نظر گرفتن نوع فعالیتشان تنها به این دلیل که در قالب مشخص شده در قانون تجارت تاسیس شوند تجاری به شمار می روند. بدون در نظر گرفتن این که موضوع فعالیت آن ها تجاری باشد یا خیر. مانند شرکت سهامی که شکلاَ تجاری هستند حتی اگر فعالیت تجاری نداشته باشند.
  2. شرکت های موضوعاَ تجاری: شرکت هایی که برای تجاری محسوب شدن ، نیاز دارند تا فعالیت های تجاری انجام دهند یعنی موضوع شرکت باید تجاری در نظر گرفته شده باشد تا آن شرکت تجاری به حساب آید در غیر این صورت تجاری نیست.

به عنوان مثال می توان شرکت تعاونی مسکن را نام برد که با فرض غیرتجاری راه اندازی می شوند تا نیاز اعضا به داشتن مسکن را برطرف نمایند اما ممکن است با ساخت و ساز متعدد و بیش از نیاز اعضا ، تعدادی از واحدهای مسکونی را به افرادی که جزو اعضا نیستند بفروشند که این اقدام معامله تجاری به حساب می آید.

در خصوص نحوه انتخاب موضوع شرکت بایستی به نکات زیر دقت نمود :

معین بودن موضوع شرکت : موضوع معامله یا قرارداد باید کاملا مشخص باشد زیرا یکی از شرایط لازم برای اثبات صحت معامله به شمار می رود. به این ترتیب، عقد قرارداد برای موضوعات نامشخص و مبهم، باطل خواهد بود.

قانونی بودن موضوع قرارداد : موضوع قرارداد باید مشروع و قانونی باشد. بنابراین از نظر قانونی نمی توان برای یک موضوع غیرقانونی یا نامشروع هیچ گونه قراردادی تنظیم نمود.

از نمونه فعالیت هایی که طبق قوانین کشور توسط اشخاص ممنوع اعلام شده است می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • ترویج و آموزش علوم غیر اسلامی و غیر دینی ،
  • خرید و فروش اشیای عتیقه و میراث فرهنگی و هنری ،
  • ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره ای ، 
  • ممنوعیت خرید و فروش و نگهداری مواد مخدر ، 
  • ساخت و نگهداری سلاح و مهمات جنگی ،
  • ساخت، خرید، فروش و حمل مشروبات الکلی

موضوعات نیازمند به اخذ مجوز : برخی از موضوع ها بدون اینکه نیاز داشته باشند تا از مراجع ذیصلاح مجوز دریافت کنند، قابلیت ثبت شدن در سامانه ثبت شرکتها را دارند . در صورتی که موضوع انتخاب شده نیاز به موافقت مرجع خاصی داشته باشد، لازم است که قبل از اقدام به ثبت ، برای دریافت مجوزهای لازم اقدامات لازم را انجام نمود.

سوالات متداول

لزوم تعیین موضوع فعالیت شرکت چیست ؟

یکی از اقدامات اولیه برای ثبت شرکت ، تصمیم گیری برای تعیین موضوع فعالیت است. تعیین موضوع فعالیت شرکت با توجه به نظر شرکا انجام شده و حدود فعالیت شرکت را مشخص می نماید. به عبارت دیگر دامنه عملیات شرکت نمی تواند خارج از موضوع فعالیت ثبت شده باشد.

آیا می توان موضوع فعالیت شرکت را تغییر داد؟

بله، شما بایستی برای تغییر موضوع فعالیت شرکت مجمع عمومی فوق العاده تشکیل دهید. سپس در صورتجلسه آن تغییر موضوع را عنوان کرده و به تصویب رسانید. در نهایت این صورتجلسه باید در اداره ثبت شرکت ها ثبت گردد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه حقوقی بازرگان

موسسه حقوقی بازرگان آماده ارائه خدمات ثبت شرکت، ثبت برند، ثبت تغییرات شرکت و اخذ کارت بازرگانی به مردم عزیز ایران می باشد.

اطلاعات تماس
  • 021***** - 021582*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون