اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140303197938225670
در دسترس نیست

صندوق طلا چیست؟

صندوق طلا یا خود طلا؟ کدام بهتر است؟

کد: 140303197938225670

، تهران , (اخبار رسمی): صندوق طلا یک صندوق سرمایه گذاری است که دارایی‌های آن به سرمایه گذاری در ابزارهای مبتنی بر طلا مثل اوراق مبتنی بر طلا سرمایه گذاری می شود. بازدهی مناسب این بازار از سرمایه گذاری بر روی طلا به طور غیر مستقیم و غیر فیزیکی است. تلاش مدیران صندوق بر به دست آوردن بازدهی بیشتر نسبت به بازار فیزیکی طلاست

صندوق طلا یا خود طلا؟ کدام بهتر است؟
صندوق طلا در سرمایه گذاری غیرمستقیم

برای خرید واحدهای صندوق طلا و ورود به این بازار ابتدا چشم انداز مناسبی به بازار و ریسک های ناشی از آن داشته باشید و به تناسب ریسک پذیری و میزان سرمایه تان وارد بازار شوید.

صندوق طلا چیست؟

صندوق طلا یک صندوق سرمایه گذاری از نوع کالا و قابل معامله بورس است که حداقل ۷۰ درصد و حداکثر ۹۰ درصد دارایی‌های آن به سرمایه گذاری در ابزارهای مبتنی بر طلا مثل گواهی سپرده شمش طلا، سلف سکه، گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه گذاری می شود. بازدهی مناسب این بازار از سرمایه گذاری بر روی طلا به طور غیر مستقیم و غیر فیزیکی است. در این نوع صندوق‌های سرمایه گذاری تلاش مدیران صندوق بر به دست آوردن بازدهی بیشتر نسبت به بازار فیزیکی طلاست؛ تا سرمایه گذاران از دردسرهای خرید و فروش طلا خلاص شوند.

بازدهی صندوق های مبتنی بر طلا

صندوق طلا ابزار جدیدی به حساب می‌آید که امکان سرمایه گذاری بدون نیاز به خرید طلا را به سرمایه گذار می‌دهد. این روش نیاز به یک سبد گردان حرفه ای دارد تا بتواند تا جای ممکن سرمایه را از نوسانات ممکن دور کند و بازدهی مناسبی را ایجاد کند. بازدهی صندوق طلا عینا مثل بازدهی خرید طلا و سکه نیست اما متناسب آن بوده و می‌تواند با آن برابری کند.

ویژگی و مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا

انواع صندوق‌های سرمایه گذاری سعی بر آن دارند تا با تکیه بر یک شرایط یا کالای خاص بازدهی متناسبی را برای سرمایه گذار ایجاد کنند. اغلب صندوق ها با ریسک‌های متفاوتی همراه هستند و با توجه به خصوصیات هر سرمایه گذار می توان صندوق متناسب با هر شخص را انتخاب کرد. از جمله مزایای سرمایه گذاری صندوق طلا شامل موارد زیر است:

بدون نیاز به سرمایه کلان

افراد می توانند با چند هزار تومان در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند. این درحالی است که برای خرید سکه یا طلا شما باید چند میلیون تومان هزینه کنید. بنابراین افرادی که سرمایه کمی دارند، از سرمایه گذاری بدین شکل واهمه دارند و یا برای اولین بار می‌خواهند وارد بازار مالی بورس شوند اما اطلاعات کافی ندارند؛ می توانند از این فرصت استفاده کنند.

بدون نیاز به مراجعه حضوری

ویژگی قابل معامله بودن (ETF) به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به مراجعه حضوری به کارگزاری مورد نظر واحدهای خود را معامله کنید. شما به راحتی می توانید از طریق سامانه های معاملاتی آنلاین مرتبط با کارگزاری مورد نظر اقدام به خرید و فروش کنید. هرچند که شما می توانید تمامی امور مرتبط با صندوق خود را به دست مدیران کارآزموده در صندوق مربوطه بسپارید و نیازی به تحلیل و بررسی سهام های مختلف ندارید. مدیران مجرب صندوق های مالی معمولا گروه های خبره ای هستند که با تجربه و دانشی که دارند می‌توانند با توجه به شرایط هر سرمایه گذار بهترین موقعیت را برایشان فراهم کنند.

 کاهش ریسک سرمایه گذاری

به طور کلی ریسک سرمایه گذاری در صندوق طلا پایین است. چرا که در گذشته تنها راه سرمایه گذاری روی طلا اینطور بود که افراد می بایست طلا را به طور فیزیکی خریداری کرده و در منزل یا جای امنی نگه داری کنند. در این شرایط با ریسک سرقت مواجه هستید و امکان گم کردن طلای فیزیکی همواره وجود دارد. اما با سرمایه گذاری در صندوق نیازی به خرید فیزیکی نیست و علاوه بر آن با سرمایه گذاری در صندوق طلا از اصل بودن سکه و طلا و شمش طلا کاملا مطمئن خواهید بود و از منافع آن به طور کامل بهره خواهید برد.

نقد شوندگی بالا و امکان فروش راحت

با خرید طلا به طور فیزیکی مجبور هستید در زمان ضرورت به هر قیمتی همه آن را بفروشید. مثلا اگر یک دستبند طلا دارید و به پول نصف آن احتیاج دارید، شما مجبور هستید دستبند را به کلی بفروشید تا پول آن را نقد کنید. اما در صندوق طلا شما می توانید واحدهای طلا را پس انداز کنید و در زمان نیاز هر تعداد واحدی که لازم دارید را بفروشید. بدین ترتیب به اندازه نیازتان از سرمایه برداشته اید و مابقی سرمایه تان در صندوق طلا باقی است.

کارمزد پایین

معامله و خرید و فروش طلا در صندوق کارمزدی در حدود ۰.۱۵   درصد دارد. اما برای خرید و فروش طلا شما کارمزد بالاتری را پرداخت می کنید.

مدیریت غیر مستقیم و حرفه ای

شما بدون نیاز به دانش زیاد و اطلاع از چگونگی خرید و فروش واحدهای طلا در بورس، می توانید دارایی تان را سرمایه گذاری کنید. مدیران صندوق ها افراد خبره ای هستند که با کسب اطلاعات کافی طی سالها تجربه و تلاش توانسته اند در این بازار مالی به وضعیت خوبی برسند. بنابراین با مدیریت حرفه ای طرف هستید و احتمال ریسک کمتری دارید.

نکته مهم

نکته مهم : صندوق‌های سرمایه گذاری از امکان بازارگردانی برخوردارند. بدین معنی که اگر بازار دچار نوسان شود، با ورود بازارگردان هیجانات کاذب از بین رفته و صف‌های خرید و فروش از بین می‌روند. بازارگردان خیال شما را از میزان عرضه و تقاضا در بازار راحت می کند و با اطمینان خاطر می توانید به خرید و فروش واحدهای خود بپردازید. این شرایط برای سرمایه گذاردر صندوق طلا، بسیار به نفع خواهد بود چراکه خرید و فروش در شرایط یک طرفه بازار ( هنگام خرید فیزیکی طلا) بسیار مشکل است و همچنین اختلاف قیمت بین نرخ عرضه و تقاضا در بازار همیشه بیشتر از بازار بورس طلا است.

سود صندوق طلا چگونه محاسبه می شود؟

همانطور که می‌دانید تضمین و تعهدی در بازار بورسی و سرمایه گذاری وجود ندارد. چراکه ماهیت و عملکرد آن به نحوی است که نمی تواند به سرمایه گذار تعهد بدهد. به همین دلیل قبل از سرمایه گذاری افراد با مشاوره هایی که انجام می دهند می توانند در انواع صندوق های سرمایه گذاری مشارکت کنند و میزان ریسک در هر صندوق سرمایه گذاری را بررسی کنند. صندوق طلا هم از این قاعده مستثنی نیست و عمده سرمایه گذاری در این بازار بر روی سکه طلا و شمش طلاست که نرخ جهانی اونس طلا و همینطور قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر روی آن دارد.  به علاوه جهت کسب سود بیشتر از صندوق های سرمایه گذاری می بایست دید طولانی مدت داشته باشید؛ چراکه ماهیت این نوع سرمایه گذاری ایجاب میکند. اخیرا با توجه به نوسانات نرخ ارز و ارزش سکه و طلا، نمودار بازدهی طلا مثبت بوده و برای سرمایه گذاران سود آور بود است.  

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سبدگردان نوویرا

در حال حاضر شرکت سبدگردان نوویرا با مدیریت سبدهای اختصاصی برای سطوح مختلف ریسک‌پذیری و مدیریت انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری شامل درآمد ثابت، صندوق در صندوق، چند کالایی (Multi-commodity)، سهامی و بازارگردانی، طیف گسترده‌ای از خدمات مدیریت دارایی را جهت برآورده ساختن نیازهای گوناگون سرمایه‌گذاران و نهادها ارائه می‌نماید. همچنین این شرکت با انواع خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری و بانکداری سرمایه‌گذاری شامل ارزش‌گذاری، مشاوره تامین مالی، مشاوره عرضه و پذیرش، انتشار اوراق و… آماده همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه