اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140304037954325995
در دسترس نیست

کنتاکتور زیمنس چیست و نحوه کار، انواع و کاربرد آنها

کد: 140304037954325995

، (اخبار رسمی): کنتاکتور الکتریکی یک وسیله الکتریکی است که برای روشن یا خاموش کردن یک مدار الکتریکی استفاده می شود. کنتاکتور را "کنتاکتور الکترومغناطیسی" نیز می نامند، اگرچه اغلب آن را صرفا "کنتاکتور" می نامند. این یک نوع خاص در نظر گرفته می شود.

کنتاکتور زیمنس چیست و نحوه کار، انواع و کاربرد آنها
کنتاکتور زیمنس چیست و نحوه کار، انواع و کاربرد آنها
کنتاکتور زیمنس چیست و نحوه کار، انواع و کاربرد آنها
کنتاکتور زیمنس چیست و نحوه کار، انواع و کاربرد آنها
کنتاکتور زیمنس چیست و نحوه کار، انواع و کاربرد آنها
کنتاکتور زیمنس چیست و نحوه کار، انواع و کاربرد آنها

کنتاکتور الکتریکی یک وسیله الکتریکی است که برای روشن یا خاموش کردن یک مدار الکتریکی استفاده می شود. کنتاکتور را "کنتاکتور الکترومغناطیسی" نیز می نامند، اگرچه اغلب آن را صرفا "کنتاکتور" می نامند. این یک نوع خاص در نظر گرفته می شود.

معرفی

کنتاکتور رله ای است که برای سوئیچینگ برق استفاده می شود. معمولاً بارهای بسیار سنگینی مانند موتور الکتریکی، تجهیزات روشنایی و گرمایش و غیره را تحمل می کنند.

اگرچه خروجی آنها برای سوئیچینگ بارهای بسیار بالا استفاده می شود، آنها توسط مداری با توان بسیار کمتر کنترل می شوند. با توجه به بارهایی که آنها تحمل می کنند، اندازه آنها از یک دستگاه کوچک تا بزرگی به اندازه یک حیاط متفاوت است.

کنتاکتور زیمنس انواع مختلفی دارند و هر نوع مجموعه ای از ویژگی ها، قابلیت ها و کاربردهای خاص خود را دارد. کنتاکتورها می توانند جریان را در طیف وسیعی از جریان ها، از چند آمپر تا هزاران آمپر، و ولتاژ از 24 VDC تا هزاران ولت، قطع کنند.

کنتاکتور زیمنس چگونه کار می کند؟

  •   کنتاکت
  • فنر
  • الکترومغناطیس

 

جریان عبوری از کنتاکتور مغناطیس الکتریکی را تحریک می کند. آهنربای الکتریکی برانگیخته میدان مغناطیسی تولید می کند و باعث می شود که هسته کنتاکتور آرمیچر را به حرکت درآورد.

یک کنتاکت معمولی بسته (NC) مدار بین کنتاکت های ثابت و کنتاکت های متحرک را کامل می کند.

این اجازه می دهد تا جریان از این کنتاکت ها به بار عبور کند. هنگامی که جریان حذف می شود، سیم پیچ برق گرفته می شود و مدار را باز می کند. کنتاکت کنتاکتورها به دلیل عملکرد سریع باز و بسته شدنشان شناخته می شوند.

کنتاکت ها توسط آهنربای الکتریکی کنترل می شوند. این الکترومغناطیس ها نیروی اولیه را به کنتاکت ها می دهند و آنها را بسته می کنند. هر دو این کنتاکت ها و آهنربای الکتریکی در یک قاب محصور شده اند که معمولاً از مواد عایق ساخته شده است.

معمولاً از مواد عایق استفاده می شود نایلون 6، پلاستیک های ترموست و غیره. آنها مفید هستند، زیرا به طور کامل کنتاکت ها را عایق می کنند و به جلوگیری از لمس کنتاکت ها کمک می کنند.

برای کنتاکتور زیمنس سطح بالا معمولاً از کنتاکتور فریم باز استفاده می شود. این محافظت بیشتری در برابر روغن، گرد و غبار، آب و هوا و همچنین در برابر انفجار ایجاد می کند.

اجزای کنتاکتور زیمنس

سیم پیچ یا الکترومغناطیس: این مهمترین جزء یک کنتاکتور است. نیروی محرکه ای که برای بستن کنتاکت ها لازم است توسط سیم پیچ یا آهنربای الکتریکی کنتاکتور تامین می شود. سیم پیچ یا آهنربای الکتریکی و کنتاکت ها توسط یک محفظه محافظت می شوند.

محفظه: دقیقاً مانند محفظه های مورد استفاده در هر برنامه دیگری، کنتاکتورها نیز دارای یک محفظه هستند که عایق و محافظت در برابر کنتاکت پرسنل با کنتاکت ها را فراهم می کند. محفظه محافظ از مواد مختلفی مانند پلی کربنات، پلی استر، نایلون 6، باکلیت، پلاستیک های ترموست و غیره ساخته شده است. به طور کلی، کنتاکتور قاب باز دارای یک محفظه اضافی است که از دستگاه در برابر آب و هوای بد، خطرات انفجار، گرد و غبار و روغن محافظت می کند.

کنتاکت: این یکی دیگر از اجزای مهم این دستگاه الکتریکی است. وظیفه حمل جریان کنتاکتور زیمنس توسط کنتاکت ها انجام می شود. انواع مختلفی از کنتاکت ها در کنتاکتور وجود دارد که عبارتند از فنرهای تماسی، کنتاکت های کمکی و کنتاکت های برق. هر نوع کنتاکت نقشی جداگانه دارد.

هدف از کنتاکت کمکی و کنتاکت برق

کنتاکت کمکی:

کنتاکت های کمکی، که دارای درجه جریان کمتری نسبت به کنتاکت های اصلی هستند، در اکثر کنتاکتورها موجود هستند. کنتاکت های کمکی اغلب به منظور قفل کردن در مدارهای کنترلی یا به منظور نشان دادن موقعیت کنتاکتور از راه دور استفاده می شوند.

کنتاکت برق:

کنتاکت برق ظرفیت عبور جریان الکتریکی را طبق تنظیمات خود دارد. کنتاکت های برق توان کنتاکتور زیمنس را به دست می آورند.

انواع کنتاکتور زیمنس

انواع مختلف کنتاکتور با توجه به کار آنها استفاده می شود.

سوئیچ تیغه چاقو

احتمالاً این اولین کنتاکتوری بود که برای کنترل (راه اندازی یا توقف) موتورهای الکتریکی استفاده شد. سوئیچ از یک نوار فلزی تشکیل شده بود که روی یک کنتاکت می افتاد. این سوئیچ دارای اهرمی برای پایین کشیدن سوئیچ یا بالا بردن آن بود. در آن زمان، باید سوئیچ تیغه چاقو را با ایستادن در کنار آن به حالت بسته تراز می کرد.

با این حال، مشکلی در این روش تغییر وجود داشت. این روش باعث می شد که کنتاکت ها به سرعت فرسوده شوند، زیرا باز و بسته کردن دستی سوئیچ به اندازه کافی سریع برای جلوگیری از قوس شدن مشکل بود. در نتیجه، کلیدهای مسی نرم دچار خوردگی شدند که بیشتر آنها را در برابر رطوبت و کثیفی آسیب پذیر کرد.

کنترل کننده دستی (کنتاکتور دو پل)

از آنجایی که استفاده از سوئیچ تیغه چاقو به طور بالقوه خطرناک شد، مهندسان یک دستگاه کنتاکتور دیگر را ارائه کردند که تعدادی ویژگی را ارائه می کرد که در سوئیچ تیغه چاقو وجود نداشت. از این دستگاه به عنوان کنترل کننده دستی یاد می شد. این ویژگی ها عبارت بودند از:

  •   ایمن برای کار کردن
  • واحد غیر در معرض، که به درستی محفظه شده است
  •  اندازه فیزیکی کوچکتر
  •   کنتاکت های تک شکسته با کنتاکت دوتایی جایگزین شدند

همانطور که از نام آنها پیداست، کنتاکت های دوبریک می توانند مدار را در دو مکان به طور همزمان باز کنند. بنابراین، حتی در فضای کوچکتر، به شما امکان می دهد با جریان بیشتری کار کنید. کنتاکت های دو پل اتصال را به گونه ای تقسیم می کنند که دو مجموعه از کنتاکت ها را تشکیل می دهد.

سوئیچ یا دکمه کنترل دستی از راه دور کار نمی کند و به طور فیزیکی به کنترلر متصل است.

هنگامی که کنترل کننده دستی توسط اپراتور فعال می شود، مدار قدرت درگیر می شود. پس از فعال شدن، الکتریسیته را به بار می برد. به زودی کنتاکتورهای دستی جایگزین سوئیچ های تیغه چاقو شدند و حتی امروزه نیز انواع مختلفی از این نوع کنتاکتورها مورد استفاده قرار می گیرد.

کنتاکتور مغناطیسی

کنتاکتور مغناطیسی نیازی به دخالت انسان ندارد و به صورت الکترومکانیکی عمل می کند. این یکی از پیشرفته ترین طراحی های کنتاکتور است که می توان از راه دور کار کرد. بنابراین، به از بین بردن خطرات ناشی از کار دستی آن و قرار دادن پرسنل عملیاتی در خطر بالقوه کمک می کند.

تنها مقدار کمی جریان کنترلی توسط کنتاکتور مغناطیسی برای باز یا بسته شدن مدار مورد نیاز است. این رایج ترین قیمت کنتاکتور زیمنس مورد استفاده در کاربردهای کنترل صنعتی است.

رتبه بندی کنتاکتور

درجه بندی یک کنتاکتور با توجه به پل کنتاکتور داده می شود. همچنین به عواملی مانند جریان مقاومت در برابر خطا، ولتاژ سیم پیچ و غیره بستگی دارد. کنتاکتورها با توجه به رتبه بندی آنها به موارد زیر طبقه بندی می شوند.

  •  AC1 - ردیف های غیر القایی
  •  AC2 - کنتاکتورهای راه اندازی موتورهای اسلیپ رینگ
  • AC3 – راه اندازی موتورهای قفس سنجابی و خاموش شدن تنها پس از تکمیل سرعت موتور.
  •   AC4 - راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با وظیفه اینچ و وصل کردن.
  •  AC11 - مدارهای کنترل کمکی
  • کاربرد کنتاکتور

    کنتاکتورهای کنترل روشنایی اغلب برای کنترل مرکزی تاسیسات روشنایی بزرگ، مانند ساختمان اداری یا خرده فروشی استفاده می شوند. برای کاهش مصرف برق در کویل های کنتاکتور از کنتاکتورهای ضامنی استفاده می شود که دارای دو سیم پیچ عامل هستند. یک سیم پیچ، به طور لحظه ای انرژی، اتصالات مدار قدرت را می بندد، که سپس به طور مکانیکی بسته نگه داشته می شوند. سیم پیچ دوم مخاطبین را باز می کند.

    کنتاکتورهای استارت موتور الکتریکی را می توان به عنوان یک استارت مغناطیسی استفاده کرد. استارت مغناطیسی وسیله ای است که برای تامین برق موتورهای الکتریکی طراحی شده است. این شامل یک کنتاکتور به عنوان یک جزء ضروری است، در حالی که محافظت از قطع برق، ولتاژ و اضافه بار را نیز فراهم می کند.

    استفاده از کنتاکتور زیمنس با MCB (فیوز مینیاتوری) برای محافظت از مدار الکتریکی چندین میدان.

    ما در پروداکت زیمنس نمایندگی زیمنس سعی کردیم  مقاله ای جامع و کامل در ارتباط با کنتاکتور زیمنس تهیه کنیم. گروه فنی و مهندسی پروداکت زیمنس در تلاش است برای سهولت در انتخاب تجهیزات، مشخصات و اطلاعات فنی آن ها را دسته بندی کرده تا مراجعین محترم به وب سایت پروداکت زیمنس برای انتخاب قطعات به راحتی هر چه بیشتر به تجهیزات اتوماسیون زیمنس مانند کنتاکتور زیمنس ، کلید حرارتی زیمنس  ، کلید اتوماتیک  زیمنس ، کلید مینیاتوری زیمنس ، سافت استارتر زیمنس ،  plc زیمنس ، لوگو  زیمنس و ... دسترسی پیدا کنند. همچنین می توانید قیمت کنتاکتور زیمنس، قیمت plc  زیمنس، قیمت سافت استارتر زیمنس را چه به صورت عمده چه به صورت تکی فقط با یک تماس با تلفن: 77644005-021 یا پشتیبانی تلگرام و واتساپ : 09195369226 از کارشناسان فنی ما استعلام بگیرید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید