اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140304127966726042
در دسترس نیست

دیزل ژنراتور چگونه برق تولید می‌کند؟

کد: 140304127966726042

، (اخبار رسمی): دیزل ژنراتور یک دستگاه پرکاربرد به خصوص در صنایع است که با سوزاندن سوخت گازوئیل، برق تولید می‌کند. دیزل ژنراتور از ترکیب یک موتور دیزل و یک ژنراتور برای تولید برق استفاده می‌کند.

دیزل ژنراتور چگونه برق تولید می‌کند؟
دیزل ژنراتور چگونه برق تولید می‌کند؟
دیزل ژنراتور چگونه برق تولید می‌کند؟
دیزل ژنراتور چگونه برق تولید می‌کند؟

فرآیند تولید برق در دیزل ژنراتور از طریق فرآیندی به نام تبدیل انرژی الکترومکانیکی صورت می‌گیرد. ژنراتور دیزلی انرژی شیمیایی ذخیره‌شده در سوخت دیزل یا گازوئیل را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند که در نهایت به جریان برق تبدیل می‌شود. اما فرآیند تولید برق توسط دیزل ژنراتور چگونه انجام می‌شود؟ برای دریافت پاسخ این سؤال، ادامه مطلب را از دست ندهید.

برق در دیزل ژنراتور چگونه تولید می‌شود؟

دیزل ژنراتور با سوزاندن سوخت، انرژی شیمیایی موجود در سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. سپس، این انرژی مکانیکی میل لنگ را برای تولید برق می‌چرخاند. سپس، بارهای الکتریکی در سیم پیچ با حرکت آن در یک میدان مغناطیسی القاء می‌شوند. در ژنراتور، دو آهنربای پلاریزه معمولاً میدان مغناطیسی را تولید می‌کنند. سیم به دور میل لنگ دیزل ژنراتور چندین بار پیچیده می‌شود که بین آهنرباها و در میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد. هنگامی که موتور دیزل میل لنگ را می‌چرخاند، سیم‌ پیچ‌ها در سراسر میدان مغناطیسی حرکت می‌کنند که می‌تواند بارهای الکتریکی را در مدار القاء کند.

مراحل تولید برق توسط دیزل ژنراتور

فرآیند تولید برق توسط دیزل ژنراتور شامل چند مرحله است که عبارتند از:

  • احتراق
  • حرکت پیستون
  • چرخش میل لنگ
  • راه‌اندازی آلترناتور
  • تنظیم ولتاژ
  • تبدیل به برق قابل استفاده
  • توزیع توان (برق)

احتراق

فرآیند احتراق به عنوان نخستین مرحله در فرآیند تولید برق توسط دیزل ژنراتور، با مشتعل شدن سوخت دیزل در موتور دیزل آغاز می‌شود. سوخت گازوئیل به داخل محفظه احتراق موتور تزریق می‌شود، جایی که با هوا مخلوط می‌گردد و در اثر فشرده‌سازی مشتعل می‌شود. این متراکم‌سازی کنترل‌شده سوخت، گازهای پرفشاری تولید می‌کند که پیستون‌ها را به حرکت درمی‌آورند.

حرکت پیستون

احتراق سوخت دیزل، پیستون را در داخل سیلندر موتور حرکت می‌دهد. این حرکت همان چیزی است که انرژی شیمیایی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. موتورهای دیزلی معمولاً از نوع احتراق تراکمی هستند که در آن هوا در داخل سیلندر فشرده می‌شود. سپس، گرمای متراکم‌سازی باعث می‌شود که سوخت دیزل خودبخود مشتعل شود.

چرخش میل لنگ

هنگامی که پیستون به دلیل نیروی ناشی از احتراق در سیلندر به سمت پایین حرکت می‌کند، به میل لنگ متصل می‌شود. میل لنگ یک محور چرخشی است که حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می‌کند. این چرخش میل لنگ در نهایت دینام ژنراتور را به حرکت درمی‌آورد.

راه‌اندازی آلترناتور

آلترناتور به میل لنگ متصل است و از دو قسمت اصلی روتور و استاتور تشکیل شده است. چرخش میل لنگ باعث می‌شود که روتور در میدان مغناطیسی ایجادشده توسط استاتور بچرخد. این حرکت نسبی بین روتور و استاتور باعث القای جریان الکتریکی در سیم پیچ‌های استاتور به دلیل القای الکترومغناطیسی می‌شود. جریان حاصل به صورت جریان متناوب (AC) است.

تنظیم ولتاژ

ولتاژ AC تولیدشده توسط دینام می‌تواند بر اساس فاکتورهایی مانند سرعت موتور و بار وارده متفاوت باشد. برای اطمینان از خروجی ولتاژ پایدار و ثابت، از یک تنظیم کننده ولتاژ (AVR) استفاده می‌شود. این قطعه جریان تحریکی را که به روتور می‌رسد، تنظیم می‌کند. این امر به نوبه خود، ولتاژ خروجی دیزل ژنراتور را کنترل می‌کند.

تبدیل به برق قابل استفاده

خروجی AC از آلترناتور معمولاً دارای یک ولتاژ و فرکانس نسبتاً بالا است. در بسیاری از کاربردها، این ولتاژ باید به شکل قابل استفاده‌تری تبدیل شود. این کار با یک ترانسفورماتور و یکسوساز انجام می‌شود. ترانسفورماتور ولتاژ را تا حد مناسبی کاهش می‌دهد و یکسوساز جریان متناوب را به جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌کند. سپس، ولتاژ می‌تواند از طریق دستگاهی مانند اینورتر به ولتاژ و فرکانس خاص مورد نیاز تبدیل شود.

توزیع توان

در نهایت، الکتریسیته تولیدشده از طریق مدارهای الکتریکی و سیستم‌های توزیع برای تأمین انرژی دستگاه‌های متصل به دیزل ژنراتور ارسال می‌شود. دیزل ژنراتور معمولاً به عنوان منبع تغذیه پشتیبان در شرایطی که به یک منبع برق قابل اطمینان نیاز است، مانند قطعی برق یا در مکان‌های دور افتاده بدون دسترسی به شبکه برق شهری، استفاده می‌شود.

اجزای اصلی دیزل ژنراتور برای تولید توان پایدار کدامند؟

  • موتور دیزل: به عنوان اصلی‌ترین جزء تشکیل‌دهنده دیزل ژنراتور، موتور دیزلی یک موتور احتراق درون‌سوز است که در آن، احتراق سوخت به دلیل افزایش دمای هوای موجود در سیلندر، در نتیجه فشرده‌سازی مکانیکی، ایجاد می‌شود.
  • آلترناتور: آلترناتور با کمک مجموعه‌ای از کویل‌های دوار به نام روتور کار می‌کند. در نتیجه چرخش روتور، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود که به نوبه خود، جریان الکتریکی را در مجموعه‌ای از کویل‌های ثابت به نام استاتور القا می‌کند. سپس، استاتور این جریان الکتریکی را به توان قابل استفاده تبدیل می‌نماید.
  • سیستم سوخت‌رسان: سیستم سوخت‌رسان دیزل ژنراتور، سوخت دیزلی لازم را برای فعالیت ژنراتور به موتور می‌رساند. سیستم سوخت‌رسان از چند بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از مخزن یا باک سوخت، لاین یا خط سوخت، فیلتر سوخت، انژکتور سوخت و پمپ سوخت.
  • تنظیم‌کننده ولتاژ: تنظیم‌کننده ولتاژ (AVR) دیزل ژنراتور، یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که روی آلترناتور قرار می‌گیرد و بر خروجی برق نظارت می‌کند. تنظیم‌کننده ولتاژ خودکار، ولتاژ ترمینال خروجی الکتریکی ژنراتور را در محدوده از پیش تعیین‌شده حفظ می‌کند. این قطعه مانند یک تعدیل‌کننده توان عمل می‌کند و توان ژنراتور به بار تجهیزات متصل به ژنراتور، ثابت باقی می‌ماند.
  • سیستم خنک‌کننده: سیستم خنک‌کننده به جلوگیری از داغ شدن بیش از حد دیزل ژنراتور کمک می‌کند. سیستم کولینگ این کار را با آزاد کردن مایع خنک‌کننده در ژنراتور انجام می‌دهد که با گرمای اضافی تولیدشده توسط موتور مقابله می‌کند. خنک‌کننده تمام گرما را از طریق یک مبدل حراراتی می‌گیرد و آن را از ژنراتور دفع می‌کند.
  • سیستم اگزوز: عملکرد اصلی سیستم اگزوز دیزل ژنراتور، حذف ایمن گازهای مضر تولیدشده ناشی از فعالیت ژنراتور دیزلی است. همانطور که موتور سوخت می‌سوزاند، گازهای مضری در نتیجه احتراق تولید می‌شوند که بایستی از ژنراتور خارج شوند. منیفولد اگزوز، گازهای خروجی را از سیلندر(ها) جمع‌آوری می‌کند. گازها از میان صدا خفه‌کن عبور می‌کنند و به بیرون هدایت می‌شوند.
  • شارژر باطری: شارژر باتری دیزل ژنراتور، دستگاهی است که برای شارژ مجدد یا حفظ شارژ باتری ژنراتور طراحی شده است. وظیفه شارژر باتری ژنراتور این است که اطمینان حاصل کند باتری به طور کامل شارژ می‌شود و هر زمان که نیاز باشد، آماده استفاده است. شارژر یک جریان ثابت از انرژی را به باتری می‌رساند و شارژ مصرف‌شده در طول کار ژنراتور یا هر گونه انرژی تخلیه‌شده در گذر زمان را دوباره پر می‌کند.
  • کنترل پنل: کنترل پنل دیزل ژنراتور اساساً به عنوان یک رابط کاربری عمل می‌کند که به اپراتور دستگاه اجازه می‌دهد تا ژنراتور را کنترل کند. همچنین، کنترل پنل دیزل ژنراتور برای بررسی عیب‌یابی سیستم، کارکردهای کلی دستگاه و چک کردن وضعیت فعلی ژنراتور کاربرد دارد.

خرید دیزل ژنراتور خارجی و چینی با نازلترین قیمت از آبیاران

آبیاران پویان آذر به عنوان بزرگترین تأمین‌کننده تجهیزات صنعتی در شمالغرب کشور، اقدام به فروش دیزل ژنراتور از معتبرترین برندهای خارجی و چینی با بهترین قیمت بازار می‌کند. آبیاران در طول نزدیک به نیم قرن فعالیت خود، با حذف واسطه‌گری، توانسته است که با تضمین بهترین قیمت دیزل ژنراتور و عرضه محصولات باکیفیت و دارای گارانتی، گام بلندی در راستای تأمین نیازهای مشتریان بردارد. برای خرید دیزل ژنراتور از برندهای معتبر بادوین، ولوو پنتا، کامینز، پرکینز، کوهلر، ایوکو و میتسوبیشی، کافیست که به وسایت آبیاران مراجعه کنید یا با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید