اطلاعات تماس
  • 021888*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140305047989725874
در دسترس نیست

بررسی دستگاه آنالیز عنصری جهت آنالیز آب

بررسی دستگاه آنالیز عنصری جهت آنالیز آب

کد: 140305047989725874

، (اخبار رسمی): بررسی دستگاه آنالیز عنصری آنالیز آب بسیار حائز اهمیت است. آب آشامیدنی جز جدانشدنی زندگی روزانه بوده، بنابراین خلوص آن اصل اساسی برای تغذیه سالم است. ICP-MS یا ICP-OES هر دو غلظت مواد حل شده در آب را مشخص می سازند.

بررسی دستگاه آنالیز عنصری جهت آنالیز آب
بررسی دستگاه آنالیز عنصری جهت آنالیز آب

بررسی دستگاه آنالیز عنصری آنالیز آب بسیار حائز اهمیت است. آب آشامیدنی جز جدانشدنی زندگی روزانه بوده، بنابراین خلوص آن اصل اساسی برای تغذیه سالم است. ICP-MS یا ICP-OES هر دو غلظت مواد حل شده در آب را مشخص می سازند. بسته به غلظت، مواد حل شده در آب می توانند سمی باشند و حتی به طرز جبران ناپذیری سلامت افراد را مختل سازند. غلظت بسیار کم برخی از فلزات سنگین منجر به اثر سمی آنها می‌گردد. به طور مثال اگر غلظت سرب در بدن 100 μg/L باشد، منجر به اختلال نوروفیزیولوژیکی در کودکان می‌شود. با اطلاعات دقیق و راهنمای مناسب و بررسی دستگاه آنالیز عنصری، می‌توانید انتخابی درست و بدون ریسک داشته باشید.

نکات مهم در انتخاب دستگاه آنالیز عنصری

انتخاب دستگاه مناسب برای آنالیز آب از بین ICP-MASS و ICP-OES  بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد. از جمله؛

  • حد تشخیص مورد نیاز
  • ماهیت ماتریکس و مزاحمت‌ها
  • قیمت
  • میزان مهارت اپراتور

مقایسه اساس کمی سازی و شناسایی در ICP-OES و ICP-MS

اساس کمی سازی دستگاه آنالیز عنصری ICP-OES بر مبنای اندازه‌گیری اتم‌ها و یون‌های برانگیخته در یک طول موج ویژه استوار است که این طول موج مشخصه ی عناصر مورد بررسی است. با این حال ICP-MS جرم یک اتم را با اسپکتروسکوپی جرمی اندازه‌گیری می‌کند. روش شناسایی عنصر فلزی در این دو روش متفاوت است و حد تشخیص پایین برای ICP-MS می‌تواند به قسمت در تریلیون(ppt)  کاهش یابد. در حالی که حد تشخیص برایICP-OES قسمت در بیلیون (ppb) است. بدیهی است که اگر عناصر مورد شناسایی دارای محدویت‌های رگولاتوری‌ای باشند که پایین یا نزدیک حد تشخیص ICP-OES باشد، ICP-MS  به عنوان روش مناسب انتخاب می‌گردد.

مقاله راهنمای خرید دستگاه ICP-OES را اینجا بخوانید.

هرکدام از دستگاه‌های ICP-OES وICP-MS برای کدام یک از نمونه‌های آب مناسب هستند؟

بطور کلی ICP-OES برای نمونه‌هایی با TDS (جامدات حل شده کلی) بالا و یا جامدات معلق مناسب است و بنابراین برای آنالیز آب‌های زیرزمینی، پساب و خاک قوی‌تر عمل می‌کند اما برای آنالیز آب آشامیدنی نیز بکار می‌رود. اما بطور کلی ICP-OES برای اندازه‌گیری‌های مربوط به آلودگی‌های محیط زیستی و عناصری با حد رگولاتوری بالا مناسب است.

برای نمونه‌هایی با حد رگولاتوری پایین ICP-MS بکار می‌رود. اگر چه هر دوی این روش‌ها می‌توانند برای نمونه‌هایی با ماتریکس بالا بکار روند اما معمولا برای ICP-MS رقیق سازی نمونه لازم است.

معایب ICP-OES در مقایسه باICP-MS برای آنالیز نمونه‌های آب

ICP-OES نمی‌تواند برای شناسایی آرسنیک، جیوه و برخی دیگر از فلزات سمی با حد رگولاتوری بسیار پایین ( استاندارد EPA 2007) بکار رود. یعنی در صورتی که غلظت های هدف نزدیک و یا زیر  ppb 20 باشد بایستی از ICP-MS استفاده شود. تکنولوژی ICP-MS تنها تکنولوژی‌ای است که امکان انجام آنالیز در زیر محدوده (µg/L)   ppt را فراهم می‌آورد.

مزایای ICP-OES در مقایسه باICP-MS برای آنالیز نمونه‌های آب

  • امکان بکارگیری برای نمونه‌های با TDS بالا
  • نیاز به آماده سازی بالا ندارد
  • سرعت بالا

معایب ICP-OES نسبت به ICP-MS

  • حد تشخیص بالاتر نسبت به ICP-MS
  • حساسیت کمتر
  • نشر زمینه پیوسته

امیدواریم این مقاله در بالا بردن اطلاعات شما در مورد خرید دستگاه‌های آنالیز عنصری کمک کرده باشد. برای اطلاع از دستگاه‌های موجود به سایت سام پارس اکسیر مراجعه نمایید. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سام پارس اکسیر

شرکت سام پارس اکسیر از دهه نود به عرصه فروش و ارائه تجهیزات آزمایشگاهی از جمله کروماتوگرافی گازی و کروماتوگرافی مایع پای گذاشت. ما با پشتوانه علمی و تجربه مدیران متخصص و بنام این شرکت، به ارائه تجهیزات و خدمات مورد نیاز آزمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و موسسات تحقیقاتی پرداخته‌ایم.

اطلاعات تماس
  • 021888*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید