اطلاعات تماس
  • 021442*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140305137998725751
در دسترس نیست

پر کردن دندان در بارداری

پر کردن دندان و عوارض احتمالی آن در دوران بارداری

کد: 140305137998725751

، تهران , (اخبار رسمی): مانطور که می‌دانید برای پرکردن دندان باید از برخی مواد بی‌حسی استفاده کرد. اما در ایران استفاده از برخی مواد بی‌حسی مانند پریلوکایین یا آرتیکایین برای بانوان ممنوع است. چرا که مصرف این دارو‌ها ممکن است عوارضی را برای بانوان باردار به همراه داشته باشد.

پر کردن دندان و عوارض احتمالی آن در دوران بارداری
پر کردن دندان در بارداری

فراموش نکنید که دوران بارداری از مقاطع حساس زندگی شماست اما در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه به موقع به دندانپزشک، هیچ نگرانی بابت خرابی دندان نخواهید داشت.

بانوان باردار یکی از پر تکرارترین سوالاتی که مطرح می‌کنند، این است که آیا می‌توانند برای پرکردن دندان اقدام کنند یا خیر؟ نیازی به توضیح نیست که دوران بارداری از نظر هیجان و مهم بودن برای خانم ها، در چه سطحی است! خانم‌ها به دلیل اینکه انواعی از نوسانات هورمونی را در این مقطع تجربه می‌کنند، انواعی از حساسیت‌ها را تجربه می‌کنند. برای نمونه می‌توان به حساسیت‌هایی در ناحیه دهان و دندان اشاره کرد. به دنبال بروز این حساسیت ها، ممکن است مواد عفونی به دندان‌ها سرایت کنند. در این مطلب قصد داریم هر آنچه که از پر کردن دندان در این دوران باید بدانید را بازگو کنیم. پس با ما همراه باشید.

چرا دندان در دوران بارداری خراب می‌شود؟

علت نیاز خانم‌ها به خدمات پر کردن دندان در بارداری چیست؟ حتما می‌دانید که بانوان در این مقطع بارها استفراغ کردن را تجربه می‌کنند. از سوی دیگر باید این را به خوبی یادآوری کنید که در استفراغ مواد اسیدی شیره معده وجوددارد. طوری که زمینه و بستر برای خرابی دندان فراهم می‌شود. چرا که ساختار مینای دندان به دنبال تماس با مواد اسیدی، آسیب می‌بیند. به هر حال به دنبال استفاده از فلوراید و مواد معدنی، احتمال بازسازی این ساختار تاحدودی وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که به منظور ممانعت از گسترش عفونت و پوسیدگی در حفره دهان، به بهداشت این ناحیه بیشتر اهمیت بدهید.

عوارض پر کردن دندان در دوران بارداری

شاید بتوان گفت که پر کردن دندان در دوران بارداری، عوارض زیادی را دارا نیست. اما برخی مشکلات احتمالی در این زمینه وجود دارند که بد نیست به آن‌ها اشاره کنیم. همانطور که می‌دانید برای پرکردن دندان باید از برخی مواد بی‌حسی استفاده کرد. اما در ایران استفاده از برخی مواد بی‌حسی مانند پریلوکایین یا آرتیکایین برای بانوان ممنوع است. چرا که مصرف این دارو‌ها ممکن است عوارضی را برای بانوان باردار به همراه داشته باشد. برای نمونه می‌توان به اسپاسم عضلات و تولد نوزاد به شکل زودهنگام اشاره کرد. اما امکان انجام این کار با موادی مانند لیدوکائین، پریلوکایین و… فراهم است. البته که نه تنها درباره پرکردن دندان، بلکه درباره مراقبت‌ های بعد از پر کردن دندان هم باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

تاثیر دارو‌ها بر وضعیت بارداری

بعد از انجام فرایند پرکردن دندان در بارداری، ممکن است برخی دارو‌ها روی جنین موثر باشند. البته که این مسئله تنها با مشورت گرفتن از دندانپزشک متخصص قابل برطرف شدن است. از سوی دیگر به دلیل نوسانات هورمونی، ممکن است که بانوان دچار حساسیت لثه بشوند. این مورد هم درصورتی که برخی موارد را در طی فرایند پرکردن رعایت کنید، قابل برطرف شدن و همچنین قابل جلوگیری است.

جلوگیری از خراب شدن دندان در بارداری

در صورتی که در این دوران به نکات بهداشتی توجه کافی داشته باشید، نگرانی کمتری بابت خرابی دندان خواهید داشت. همچنین می‌توانید مسواک زدن و نخ دندان را به صورت منظم در برنامه داشته باشید. استفاده از رژیم غذایی سالم و جلوگیری از هوس‌های ناسالم هم کمک شایانی به این موضوع می‌کند. این را هم باید یادآوری کنیم که بهتر است بلافاصله پس از تهوع سراغ مسواک زدن نروید. چرا که در این مقطع زمانی، آسیب‌پذیری مینای دندان بالاست. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که با کمی آب دهان خود را بشویید. بعد از گذشت نیم ساعت از موعد استفراغ، دیگر می‌توانید مسواک بزنید.

شاید نگران سلامتی دندان در دوران بارداری باشید. خانم‌ها در دوران بارداری استرس‌های زود هنگام را تجربه می‌کنند. اما این را بدانید که درصورت رعایت بهداشت دندان و مراجعه به موقع به متخصص، هیچ نگرانی بابت خرابی دندان نخواهید داشت. فراموش نکنید که دوران بارداری از مقاطع حساس زندگی شماست. به همین دلیل بهتر است هر تصمیمی می‌گیرید، با موافقت دندانپزشکتان باشد. علاوه بر پر کردن، امکان عصب کشی دندان هم با رعایت اصول و نکات مربوطه در سه ماهه دوم بارداری امکان‌پذیر است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر صابر ملک پور علمداری

دکتر صابر ملک پور علمداری، جراح دندانپزشک باسابقه و مجرب در شهر تهران (منطقه مرزداران) است. ایشان دارای دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند و در زمینه‌های مختلف دندانپزشکی، از جمله ترمیمی، جراحی لثه، ایمپلنت و عصب‌کشی تخصص دارند. ایشان به طور مرتب در کنفرانس‌ها و دوره‌های آموزشی دندانپزشکی شرکت می‌کنند تادانش و مهارت خود را به‌روز نگه دارند.

اطلاعات تماس
  • 021442*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان