اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394033115640468

بررسی تحلیل فراز و فرود بازار نفت و احتمالات پیش روی آن

کد: 1394033115640468

https://goo.gl/L9oP8G

، تهران , (اخبار رسمی): زمزمه‌های مربوط به لغو تحریم‌های ایران در کنار افزایش تولید نفت ایران موجب شده از هم اکنون حمل‌کننده‌های اروپایی و آسیایی، در بنادر خلیج فارس پهلو گرفته‌اند.

عربستان حال با افزایش حضور ایران در بازار جهانی به چاره‌اندیشی دوباره‌ای جهت نگه داشتن سهم خود از بازار جهانی خواهد کوشید، گر چه وزیر نفت ایران اعلام کرده است که ایران در جنگ کاهش بهای نفت نخواهد افتاد

به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان، با به وجود آمدن زمزمه‌های مربوط به لغو تحریم‌های ایران، تولید نفت ایران به گفته‌ سازمان بین‌المللی انرژی، روزانه حدود 90 هزار بشکه و به گفته اوپک 45 هزار و 200 بشکه در روز افزایش یافته ‌است.

مهسا مستشار نظامی تحلیل گر مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان با اشاره به این مطلب افزود: با وجود آن‌ که یکی از 3 محور تحریم‌های صنعت نفت ایران ممنوعیت ورود کشتی‌های نفتی بوده‌ (دو محور دیگر: نقل و انتقال ارز و تأمین پوشش‌های‌ بیمه‌ای است)، حمل‌کننده‌های اروپایی و آسیایی، در بنادر خلیج فارس پهلو گرفته‌اند و با توجه به سطح بالای استاندارد بنادر و اسکه‌های بارگیری نفت کشور، تمامی شرایط لازم برای حمل فرآورده‌های نفتی ایران وجود دارد.

مستشار نظامی با بیان اینکه شرکت‌های نفتی مانند شل و توتال که سابقه‌ طولانی در همکاری با ایران داشتند، تمایل بازگشت خود پس از لغو تحریم‌ها را اعلام کرده‌اند، تشریح کرد: شرکت‌های نفتی آمریکایی با مسؤولان انرژی ایران رایزنی‌هایی را انجام داده‌اند. این‌همه نشان دهنده اجماع جهانی برای بازگشت ایران به بازارهای بین‌المللی است که خود می‌تواند در بهبود روند تحریم‌ها اثرگذار باشد.

تحلیل گر مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان این هم‌گرایی را پسند مذاق رقیب دیرینه‌ نفتی ایران ندانست و افزود: عربستان در ماه‌های گذشته با برپا کردن آتش جنگِ تولید نفت، در تلاش برای حفظ بازار خود در جامعه جهانی و گرفتن سهم بازار از آمریکا بود که به گفته اوپک در 12 می 2015 تا قدری هم توانسته‌است به این هدف نائل شود.

وی ادامه داد: جنگی که با تدبیر تولیدکنندگان آمریکایی و کاهش عرضه نفت، پایان یافت. عربستان حال با افزایش حضور ایران در بازار جهانی به چاره‌اندیشی دوباره‌ای جهت نگه داشتن سهم خود از بازار جهانی خواهد کوشید، گر چه وزیر نفت ایران اعلام کرده است که ایران در جنگ کاهش بهای نفت نخواهد افتاد.

مستشار نظامی به دنباله دار بودن گمانه‌زنی‌ها نسبت به قیمت نهایی و تثبیت شده‌ نفت اشاره و تشریح کرد: بانک گلدمن ساچز در یک پیش‌بینی طولانی مدت بیان می‌کند که قیمت نفت طی دهه‌ آینده از 60 دلار به 50 دلار کاهش پیدا خواهد کرد که این امر با کاهش عرضه‌ کشورهای غیراوپک سیری معکوس به خود می‌گیرد.

این تحلیل گر مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان با تاکید بر اهمیت مسیر حرکتی آینده قیمت نفت در کوتاه مدت و در این بُرهه از زمان، اظهار داشت: سازمان بین‌المللی انرژی از احتمال افزایش قیمت‌ها به تعدادی از کشورهای تحت مشاوره خود خبر داده است. همچنین سازمان انرژی آمریکا به دلیل احتمال برداشته شدن تحریم‌های علیه ایران و سایر رخدادهای بازار قیمت نفت خام را در میانگین 70 دلار حدس می‌زند.

وی افزود: عدم اطمینان از رشد اقتصاد چین به عنوان یک مصرف‌کننده تأثیرگذار، احتمال بالارفتن تقاضا را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر دلار به عنوان پول رایج در مبادلات نفتی نسبت به یورو ارزشمندتر شده است و همین امر سبب ارزشمندتر شدن هربشکه نفت می‌شود. نشست 5 ژوئن جاری نیز بدون تصمیم قطعی پایان یافت و تنها بر نگه داشته شدن ظرفیت تولیدِ نفت اوپک در میزانِ کنونی تأکید شد. گویی اعضای اوپک نیز به نتیجه مذاکرات ایران چشم دوخته‌اند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه اقتصاد ایرانیان

موسسه مطالعات و پژوهش های اقتصاد ایرانیان با ایده فراهم آوردن بستری برای تجمیع و توسعه اطلاعات دانش ‏پایه و عمل‏گرا در دو حوزه اقتصاد و مدیریت پایه گذاری شد. آرمان ما در موسسه، ارائه خدماتی با دقت و کیفیت بالا و بر مبنای تجربه و دانش توامان است؛ تا ازین رهگذر بتوانیم خدمات و محصولات را به صورتی کاربردی و حرفه ای به مشتریان و مخاطبین عرضه داریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته