کد: 13950606100495611

در جزیره کیش ایجاد شد

اولین بانداستاندارد ویژه هواپیماهای پهن پیکر

کد: 13950606100495611

http://goo.gl/Xawkdw

، تهران , (اخبار رسمی): جزیره کیش با اجرای طرحهای توسعه ای در فرودگاه و بندرگاه درمسیر دستیابی به استانداردهای جهانی گردشگری پیشگام است.

اولین بانداستاندارد ویژه هواپیماهای پهن پیکر

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، اجرای طرح های عمرانی و توسعه ای در زمینه امکانات و خدمات بندری و فرودگاهی با هدف ارتقاء خدمات گردشگری و دستیابی به استانداردهای مطلوب در عرصه جهانی  جایگاه جزیره کیش را در بازار پر رونق گردشگری بین المللی تثبیت می کند.

بر اساس این گزارش از مهر 92 تا مرداد 95 و در مدت 35  ماه به طور متوسط هر دو ماه یک طرح عمرانی یا برنامه توسعه ای در فرودگاه بین المللی کیش اجرا شده است که این از عزم جدی مسئولان و نگاهی فراملی در زمینه توسعه صنعت گردشگری در این منطقه حکایت می کند. 

فرودگاه کیش به عنوان مهمترین مبداء ورودی در افزایش رضایتمندی گردشگران این منطقه نقش موثری دارد. در همین راستا از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید  توسعه زیر ساخت ها، امکانات و خدمات فرودگاهی و دستیابی به استانداردهای بین المللی در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت.

تعریض، بهسازی و روکش باند جنوبی به طول تقریبی 4 کیلومتر که با هدف  ساخت و آماده سازی نخستین باند استاندارد کشور برای فرود هواپیماهای پهن پیکر ایرباسA380 اجرایی شد جزیره کیش را در بین سایر مقاصد گردشگری منطقه متمایز کرده است.

در این طرح عمرانی وتوسعه ای عملیات اجرایی مرمت و نوسازی باند پیشین فرودگاه بین المللی کیش که در برخی قسمت ها فرسوده شده و نیازمند ترمیم بود آغاز شد و پس از زیرسازی و تثبیت و تحکیم بستر، روسازی و آسفالت باند در دو لایه انجام شد. عملیات تعریض باند نیز همزمان با مرمتو نوسازی اجرا شد. پیش از این باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش 45 متر عرض داشت و در هرسمت 3 و نیم متر شانه خاکی تعبیه شده بود که پس از تکمیل مراحل تعریض باند  15 متر به پهنای باند افزوده و عرض شانه های خاکی باند هم دو برابر شد. در حال حاضر باند جنوبی جزیره کیش با عرض 60 متر ودر مجموع 7 و نیم متر شانه خاکی در هر سمت نخستین باند استاندارد کشور برای فرود هواپیماهای پهن پیکر می باشد. 

 ساخت دومین پایانه بزرگ فرودگاهی کشور در جزیره کیش

پایانه مسافری فرودگاه بین المللی کیش با ظرفیت پذیرش سالانه چهار و نیم میلیون مسافر که پس ازپایانه  فرودگاه بین المللی امام خمینی در تهران، دومین پایانه بزرگ کشور خواهد بود که مراحل ساخت و تجهیز آن تا نیمه اول سال 96 به پایان می رسد. این پایانه جدید در زمینی به مساحت 1861 متر مربع ساخته شده که شامل فضاهای عمومی، گمرک خروجی و ورودی، کریدورها، کنترل گذرنامه، رستوران و نمازخانه ها و موتور خانه بوده و در مجموع 41 هزار و822 متر مربع زیر بنا دارد. ساخت 6 پل هوایی انتقال مسافر به هواپیما از امکانات این پایانه است که بزرگترین سالن یکپارچه پروازهای داخلی بوده و تاکنون با بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی، مراحل زیر ساختی آن تکمیل شده است. 

ساخت برج مراقبت فرودگاه بین المللی کیش

ساخت برج مراقبت و ساختمان عملیاتی جدید فرودگاه بازیربنای 1700 متر مربع  و محوطه سازی بیش از 2500 متر مربع یکی دیگر از طرح های عمرانی است که باهدف ارتقاء سطح ایمنی پروازها و ارائه خدمات مطلوب تر به ساکنان گردشگران جزیره کیش در مدت سه سال گذشته اجرا شده است.گسترش و نوسازی سالن ورودی پروازهای داخلی و افزودن بیش از 2 هزار متر مربع به فضای داخلی این سالن، طرح عمرانی دیگری در فرودگاه بین المللی کیش است که ارتقا ءسطح خدمات و افزایش رضایتمندی گردشگران را به دنبال داشته است. همچنین جهت راه اندازی و بهره برداری از بزرگترین سایت زیربنایی هلی کوپتری یکپارچه کشور، اجرای تاسیسات زیر بنایی این سایت آغاز شده که تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.

ارتقاء روشنایی سطوح پروازی فرودگاه کیش و افزایش ایمنی و سلامت مسافران

افزایش ظرفیت برق اضطراری فرودگاه و نصب و راه اندازی دستگاه های یوپی اس در فرودگاه بین المللی کیش از دیگر طرح هایی بود که با هدف ارتقاء روشنایی سطوح پروازی فرودگاه کیش ازCAT1بهCAT2 و افزایش ایمنی و سلامت مسافران اجرا شد. نصب و راه اندازی 8 دستگاه پکیج با ظرفیت 30 تن در جهت افزایش ظرفیت سیستم های برودتی پایانه ها و سالن های فرودگاهی، اتصال سیستم فاضلاب فرودگاه به شبکه شهری، خرید دستگاه دیزل ژنراتور جهت راه اندازی ساختمان تکنیکال بلاک و برج مراقبت جدید و پرواز هم از دیگر طرح های عمرانی در فرودگاه بین المللی کیش است.

با توجه به نیاز فرودگاه بین المللی کیش به افزایش ظرفیت سوخت رسانی، اسناد لازم جهت عملیاتی شدن طرح سوخت رسانی تهیه و اجرای آن آغاز شده است.همچنین در جهت افزایش رضایتمندی مسافران و شرکتهای هواپیمایی مستقر در محوطه فرودگاهی ، 70 درصد ناوگان حمل و نقل و هندلینگ فرودگاهی نو سازی شد. تشکیل تیم مدیریتی اپرون و تامین و افزایش تعداد تجهیزات خودرویی، انفرادی و نیروی انسانی در اداره آتش نشانی و نجات فرودگاهی و ارتقاء طبقه بندی این اداره بهCAT 8و اخذ مجوزهای لازم از سازمان هواپیمای کشوری برای ثبت فرودگاه هندورابی در سیستم جامع و جهانی فرودگاهی، تکمیل مراحل ساخت و تجهیز و آغاز بهره برداری از ساختمان برج مراقبت و تکنیکال بلاک جدید فرودگاه و استقرار کارکنان معاونت عملیات هوانوردی در ساختمان جدید از دیگر طرح های موفقی بود که در 35 ماه گذشته در فرودگاه بین المللی کیش اجرا شده است.

در دو نیم سال گذشته استقرار سه سیستم مدیریت کیفی، محیط زیست و ایمنی و بهداشت با هدف ایجاد سیستم جامع، کسب گواهینامه های سیستم مدیریت یکپارچه(I.M.S) در فرودگاه بین المللی کیش را درپی داشت . 

جذب سرمایه گذاری 25 میلیون دلاری در طرح توسعه ای فرودگاه کیش

ساخت کارگو سنتر( مرکز حمل و نقل بار هوایی) از طرح های مهمی است که در راستای تکمیل زیر ساخت های تجاری و گردشگری جزیره کیش برنامه ریزی شده است . برای اجرای این طرح مراحل مذاکره و جذب سرمایه گذاری خارجی با حجم 25 میلیون دلار به اتمام رسیده که  بزودی و پس از عقد قرارداد این شرکت سوئیسی که اجرای چند طرح بزرگ اقتصادی در امارات، جبل علی و هلند را در کارنامه کاری خود دارد عملیات ساخت کارگو سنتر (مرکز حمل و نقل بار هوایی) در فرودگاه بین المللی کیش آغاز می شود.لازم به ذکر است فرودگاه بین المللی کیش سومین فرودگاه پر تردد کشور پس از تهران و مشهد است

کشورما در شرایط پسا برجام و برای توسعه همکاری و ایجاد خطوط کشتیرانی مسافری بین جزایر و بنادر جنوبی وکشورهای منطقه نیازمند ایجاد امکانات زیر ساختی و بندری مناسب است. موقعیت خاص جغرافیایی جزیره کیش اهمیت خدمات بندری در این منطقه را دوچندان کرده است و خوشبختانه از ابتدای فعالیت دولت تدبیر وامید با یک برنامه ریزی دقیق طرح های توسعه ای متعددی در منطقه آغاز شده و یا به بهره برداری رسیده است که ارتقاء کمی و کیفی خدمات بندری به تجار و بازرگانان و مسافران مسیر دریایی را به دنبال داشته است.

ارتقاء زیر ساخت های بندرگاهی در جزیره کیش از جمله اقداماتی است که در سه سال گذشته به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه اقتصادی جزیره مد نظربوده است.تا چند سال گذشته با وجود ساخت اسکله دوازده هزار تنی ، بدلیل عمق چهار متری حوضچه امکان پهلو گیری کشتی های بزرگ در بندرگاه کیش میسر نبود که این امرروند صادرات و واردات و فعالیت های گسترده بازرگانی را با مشکل مواجه می ساخت. در سه سال گذشته با استفاده از بزرگترین لایروب کشور حوضچه بندرگاه کیش لایروبی شده و عمق این منطقه به منهای ده متر رسید تا شناورهای پانزده هزار تن نیز بتوانند در بندرگاه کیش پهلو بگیرند.

پس از تکمیل اسکله 12 هزار تنی سازمان منطقه آزاد کیش عملیات ساخت اسکله 35 تنی را در شهریور سال 93 آغاز کرد تا پس از تکمیل این طرح امکان پهلوگیری شناورهای تا 35 هزار تن در بندرگاه کیش میسر شود. اسکله 35 هزار تنی به طول350 متر در ضلع غربی حوضچه شرقی واقع شده  و برای ساخت آن حوضچه  تا  منفی 13 متر لایروبی می شود. این اسکله  تا شهریور سال آینده به بهره برداری می رسد.

اسکله مکانیزه رو – رو

این اسکله با هشت پست در بندرگاه کیش در حال ساخت است که تا سال آینده به بهره برداری می رسد و سرویس دهی هیدرولیک به کشتی های با ظرفیت 500 تا 5 هزارتنی را امکان پذیر خواهد کرد.

اسکله های رو – رو (Link span) با قابلیت تنظیم ارتفاع شامل سه پست اسکله 5500 تنی و پنج اسکله 1500 تنی به منظور پهلوگیری بارجها و لندینگ کرافت ها ساخته شده و تسهیل و تسریع فعالیت ها، ساماندهی امور، دسترسی آسان مراجعه کنندگان به محل ترخیص کالاها، کاهش تردد ماشین های سنگین در بندرگاه و افزایش نظم انجام فعالیت ها از جمله مزایای ساخت اسکله رورو در بندرگاه کیش است.

اسکله های رو رو با حجم خاکی 120 هزار متر مکعب و حجم عملیات بتن ریزی دو هزار و 300 متر مکعب بوده و مراحل ساخت آن  شامل هزار و 170 تن شمع کوبی و 950 تن عملیات فولادی است.

سازمان منطقه آزاد کیش در روند اجرای دو طرح عمرانی اسکله 35 هزار تنی و اسکله های رورو و در توقف کوتاه عملیات ساخت توسط پیمانکار موفق شد تا با بهره گیری از مشاوره مهندسی ارزشی در زمینه بررسی دقیق و اعلام هزینه های کارشناسی ساخت و بهینه سازی روند اجرای طرح ، هزینه های ساخت را به میزان  40 میلیارد تومان کاهش دهد.

انبارهای کانتینری

در مسیر توسعه بندرگاه کیش، انبار کانتینری بندر تجاری این منطقه  با وسعت 8 هکتار در دو زونAوBهر یک به مساحت تقریبی سه و پنج هکتار در حال ساخت است. این انبار به گونه ای طراحی شده که به طور متوسط گنجایشTEU4000 را دارا است. برای ساخت انبار کانتینری بندرگاه تجاری کیش 45 هزار متر مکعب عملیات خاکی، 39 هزار متر مکعب کارهای بتنی و 81 هزار متر مربع بلوک بتنی اجرا می شود.

 تامین روشنایی ، اجرای عملیات آبرسانی و برق رسانی، ایجاد سیستم اعلام و اطفاء حریق ،  محوطه سازی در گمرک کیش بخشی از اقدامات انجام شده در بندرگاه منطقه آزاد تجاری – صنعتی کیش است. گفتنی است پیش از این بندرگاه تجاری کیش فاقد سیستم اطفاء و اعلام حریق بود که  پس از اتمام مراحل تهیه و خرید ، عملیات  نصب و راه اندازی سیستم اعلام اطفاء حریق ، در زمینی به مساحت تقریبی 8 هزار متر مربع آغاز شده ودر دست اجرا است. ، عملیات شیار زنی، حفاری در مسیر آسفالت و خاکی، نصب تجهیزات  مرتبط با سیستم  اعلام حریق در سوله، نصب بیسیم( دتکتور، شستی، آژیر، زنگ، پایه آتش نشانی در سوله و  FIRE BOX از جمله بخش های مختلف این طرح است .

ساخت بخش های اداری جدید

 ساختمان جدید گمرک بندرگاه کیش نیز در زمینیبه مساحت یک هزار و520 متر مربع و انبار آن به مساحت 421 متر مربع در دست اجرا است و فعالیت هایی از جمله عملیات دیوار پیرامونی، اتمام عملیات حفاری، بتن ریزی فونداسیون، پر کردن چشمه های فونداسیون، کرسی چینی، عایق کاری و نصب رابیتس، دیوار چینی، پلاستر سیمان و انشعابات فاضلاب در ساختمان گمرک و انبار انجام شده است.

عملیات تهیه، نصب و راه اندازی سیستم آب و برق رسانی اسکله های بزرگ بندرگاهی تجاری کیش جهت رساندن آب و برق به انواع شناورها ی عادی و سوختی نیز در زمینی به مساحت 4 هزار و350 متر مربع در دست اجرا است. از زمان شروع این پروژه تا کنون عملیات تخریب، حفاری، تسطیح کانال در اسکله، آرماتور بندی، قالب بندی و بتن ریزی مگر، فونداسیون و دیواره کانال، بلوک گذاری، ساخت و نصب در پوشش کانال اسکله، نصب ساپورت و سیتی کابلبه اتمام رسیده است.

ساخت پایانه مسافری جدید بندرگاه تجاری کیش

در سه سال گذشته وباهدف استانداردسازی خدمات در مبداء ورودی بندرگاه ، پایانه مسافری جدید بندرگاه تجاری کیش با سطح اشغال 7500 متر مربع و زیربنای 12 هزارمتر مربع در سه طبقه شامل فضاهای اداری ، سالن VIP ،باجه های فروش بلیت ، گمرک، رستوران ، سالن های انتظار و فضاهای فروشگاهی و رفاهی متعدد ساخته شد که به سیستم تهویه مطبوع هوشمند و پیشرفته و سیستمهای ایمنی وامنیتی مجهز است با بهره برداری از این پایانه، کیفیت ارائه خدمات به مسافران وگردشگران مسیر دریایی به میزان قابل توجهی ارتقاء یافته که رضایتمندی گردشگران را بدنبال داشته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان منطقه آزاد کیش

منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندورابی، فارور بزرگ و فارور کوچک است ، که می تواند بآن را به عنوان برترین مقصد گردشگری برای خانواده ها، قطب علمی-آموزشی- تحقیقاتی، الگوی توسعه پایدار با بهره گیری از فن آوریهای نوین و مناسب ترین مکان برای سرمایه گذاری در منطقه خلیج فارس ایران دانست.

منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | مسکن و ساختمان