اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951016215265500

کسب و کار جورجیو آرمانی، برندی با بیش از 2هزار مرکز فروش چگونه شکل گرفت

پسربچه طبقه متوسط، فرمانروای قلمرو مد

کد: 13951016215265500

https://goo.gl/EYFsW1

، تهران , (اخبار رسمی): چهره برنزه و موهای نقره‌ای یکی از شاخص‌ترین صفات ظاهری جورجیو آرمانی است که حالا در 82 سالگی و با 7.2 میلیارد دلار ثروت، در رده صد و هفتاد و ششم فهرست میلیاردهای بلومبرگ قرار دارد.

پسربچه طبقه متوسط، فرمانروای قلمرو مد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از اتاق بازرگانی تهران، یکی از مشخصات دیگرش هم اینکه در میان میلیاردهای جهان در دسته‌ای قرار دارد که لقب خودساخته به آن‌ها داده می‌شود، کسانی که ثروت را به ارث نبرده‌اند، ثروت را آفریده‌اند. آرمانی موسس و تنها صاحب شرکت بزرگ جورجیو آرمانی است، حتی کسانی که از دنیای مد هم سررشته ندارند این نام را می‌شناسند. 

 جورجیو آرمانی سال ۱۹۳۴ در شهر پیاچنزا در شمال ایتالیا به دنیا آمد، در خاتواده‌ای از طبقه متوسط. می‌گویند به دلیل عشقی که به بدن انسان داشت، دو سال به تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه شهرش مشغول شد اما شاید خیلی زود فهمید که آن عشقی که به بدن انسان دارد شامل امعا و احشا نمی‌شود، شاید فرم بدن بود که او را بیشتر شیفته می‌کرد و همین شد که پس از ترک دانشگاه و پس از خدمت سربازی به سراغ دنیای مد و لباس رفت. ورودش به این عرصه، به عنوان مسئول تزئین وی‌ترین مغازه پوشاکی در شهر میلان بود، کارش را آن‌قدر ادامه داد تا بعد از مدتی به سمت فروشندگی بخش لباس‌های مردانه در‌‌ همان فروشگاه رسید. هفت سالی که در آنجا صرف کرد باعث شد که خیلی خوب با چم و خم طراحی لباس و بازاریابی و تجارت لباس آشنا شود. 

سال ۱۹۶۴ به عنوان طراح کارش را در خانه مد Nino Cerruti آغاز کرد و در اواسط دهه ۶۰ با کسی آشنا شد و پایه دوستی گذاشت که قرار بود بعد‌تر شریکش در تاسیس شرکت و برند ماندگار جورجیو آرمانی شود. سرجیو گالئوتی معمار بود، معماری که بعدا جذب دنیای پوشاک شد. زمانی که این دو نفر تصمیم گرفتند با هم وارد شراکت شوند و به صورت مشترک در دنیای مد و طراحی لباس فعالیت کنند، مدت‌ها بود که جورجیو به صورت آزاد کار طراحی لباس انجام می‌داد. سال ۱۹۷۵ پایان این مرحله از کار او بود و آغاز به کار برند آرمانی. گالئوتی وظیفه مدیریت تجاری کار را بر عهده گرفت و آرمانی بخش طراحی و تولید را رهبری کرد. تا قبل از ورود به دهه ۸۰ این شرکت موفق شد شعبه امریکای خود را هم افتتاح کند. اما شهرت و معروفیت آن‌ها زمانی ناگهان گسترش پیدا کرد که نامشان سر از هالیوود درآورد. ریچارد گر، بازیگر سر‌شناس و محبوب امریکایی، در فیلم «ژیگولوی امریکایی» کت و شلوار طراحی‌شده توسط شرکت آرمانی را بر تن داشت و همین برای جلب توجه و ماندگار شدن بیشتر این برند کافی بود. این فیلم در سال ۱۹۸۰ ساخته شد و حالا یکی از نقاط عطف این شرکت شناخته می‌شود. 

دهه ۸۰ تبدیل شد به دهه آغاز درخشش برند آرمانی. اما یکی از دو پایه تاسیس این شرکت آن‌قدر عمر نکرد که همراه دوست و شریک خود ادامه موفقیت شرکتشان را به تماشا بنشیند. گالئوتی که با سرطان خون دست به گریبان بود در سال ۱۹۸۵ از دنیا رفت. با وجود برخی پیش‌بینی‌ها که انتظار داشتند با مرگ یکی از شرکا، برند آرمانی رو به افول بگذارد، این شرکت به کارش ادامه داد و روزبه‌روز به شهرت و اعتبار خود افزود. سال ۱۹۸۸ کار آرمانی در ژاپن هم پا گرفت. جورجیو آرمانی پس از مرگ شریکش دیگر کسی را به شراکت قبول نکرد، در‌‌ همان اواخر دهه ۸۰ پیشنهاد خرید ۲۰ درصد از سهام شرکت از جانب یک میلیاردر فرانسوی را رد کرد و حالا هم تنها سهام‌دار این شرکت به حساب می‌آید. برند آرمانی در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۳ مرکز فروش در ۴۶ کشور دنیا دارد. در گذر زمان شرکتی که کارش را با طراحی لباس‌های بهاره و تابستانه برای زنان و مردان شروع کرد، حالا نام خود را بر محصولات متنوعی از جمله لوازم آرایش، عطر، عینک آفتابی، مبلمان و... دارد و البته پا را فرا‌تر از همیشه گذاشته و وارد بازار هتل‌داری هم شده است. یک هتل در میلان و یکی دیگر در کشور امارات. هتل آرمانی دوبی که حالا به عنوان یکی از هتل‌های جذاب، از سوی تورهای مسافرتی ایرانی هم به مسافران پیشنهاد می‌شود در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد. ساخت و افتتاح این هتل نتیجه توافقی بود که میان این شرکت و شرکت هلدینگ املاک و مستغلات اعمار صورت گرفت. توافقی بر سر ساخت دست‌کم هفت هتل مجلل و سه مرکز تفریحی و گذران تعطیلات که همگی از نام آرمانی استفاده خواهند کرد. تمامی طراحی داخلی این هتل‌ها بر عهده آرمانی خواهد بود. حالا هتل آرمانی در برج خلیفه دوبی با ۱۶۰ اتاق و سوئیت مجلل را می‌توان یکی از معروف‌ترین مراکز مستقر در این بلند‌ترین آسمان‌خراش دنیا دانست. با وجود همه این‌ها همچنان منبع اصلی ثروت آرمانی‌‌ همان عرصه مد و پوشاک است. بلومبرگ گزارش داده است که سود این شرکت در سال ۲۰۱۵ به ۲. ۷ میلیارد دلار رسید. 

بزک کردن هالیوود

 نام جورجیو آرمانی با هالیوود پیوند محکمی خورده است. از نمایش لباس‌های اختصاصی هنرپیشه‌‌ها بر روی فرش قرمز مراسمی همچون اسکار و گلدن گلاب گرفته تا طراحی لباس برای شخصیت‌های برخی از آثار ماندگار سینمای امریکا. نام او در طراحی لباس برای بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی دیده می‌شود، فیلم‌هایی که هنرپیشه‌هایشان با لباس‌هایی که آرمانی بر تنشان پوشانده، جلوی دوربین قرار گرفته‌اند. از سه‌گانه بتمن ساخته کریستوفر نولان و بازی کریستین بیل گرفته تا «گرگ وال‌استریت» به کارگردانی اسکورسیزی و بازی لئوناردو دی‌کاپریو. 

آرمانی در سال ۲۰۱۴ در یادداشتی که برای نشریه استاندارد انگلستان نوشت به بخشی از دیدگاه‌هایش در خصوص طراحی لباس برای فیلم‌ها اشاره کرد: «فارغ از اینکه آدم‌ها به این موضوع اعتراف بکنند یا نه، باید گفت که مخاطبان مجذوب شخصیت‌های منفی می‌شوند: کاراکترهایی بدون ترس از محدودیت‌های قانونی و اخلاقی. زمانی که باید برای چنین شخصیت‌هایی لباس در نظر بگیرم مانند شخصیت‌های فیلم «تسخیرناپذیران» [به کارگردانی برایان دی‌پالما] یا «رفقای خوب» [به کارگردانی مارتین اسکورسیزی]، موضوع این نیست که این کاراکتر‌ها گانگس‌تر هستند، موضع این است که ضدقهرمان‌اند. من دوست دارم کمی وقار، خوش‌پوشی و جذابیت به آن‌ها بیفزایم و با تضادی که این ظاهر با باطن تبهکار آن‌ها دارد بازی کنم. نیمه تاریک همیشه نیمه جذاب‌تر است.» 

در خارج از قاب دوربین‌های سینمایی، نقش پررنگ آرمانی در مراسم پرزرق و برقی مثل اسکار را هم نمی‌توان نادیده گرفت. نشریه نیویورک پست به نقل از یک تاریخ‌دان حوزه مد نوشت: «قبل از آرمانی، فرش قرمز مثل غرب وحشی بود. دمی مور با شلوارک دوچرخه‌سواری در مراسم اسکار ظاهر شده بود و شِر [خواننده معروف] با سربند سرخ‌پوستی. آرمانی اولین طراح لباسی بود که گفت بگذارید من لباستان را انتخاب کنم.» در اوایل دهه ۶۰ وقتی بازیگرانی مثل ادری هیپبورن به طراحان لباس خود در صحنه فیلم‌ها وفادار ماندند و لباس‌های دوخت آن‌ها را در مراسم اسکار پوشیدند، استودیوهای فیلم‌سازی متوجه شدند که از فرصت فرش قرمز می‌توانند برای معرفی بهتر بازیگران خود استفاده کنند. اما در اواخر این دهه، وقتی که به دلیل مشکلات مالی، اغلب استودیوهای فیلم‌سازی به مشکل برخوردند و دیگر طراح لباسی وجود نداشت که به بازیگران بگوید در مراسم چه بپوشند و چه نپوشند، بازیگران سرگردان شدند، این فرصت بی‌نظیری بود که آرمانی آن را دید و از آن استفاده کرد. 

او اولین فروشگاهش در بورلی هیلز در کالیفرنیا (محل سکونت بسیاری از چهره‌های سینمایی) را افتتاح کرد و به بازیگران پیشنهاد داد که اگر بخواهند می‌توانند برای رخدادهای مهم سینمایی لباس اجاره کنند. این پیشنهاد را او ابتدا به شاخص‌ترین چهره‌های زن سینما در آن زمان یعنی جودی فاستر و میشل فایفر داد. جودی فاستر ابتدا از این پیشنهاد خشمگین شد: «مگر من بلد نیستم لباس بپوشم؟ اصلا این جورجیو آرمانی کی هست؟» اما فایفر خیلی زود این پیشنهاد را قبول کرد و شروع به پوشیدن لباس‌های آرمانی در رخدادهای سینمایی کرد. ارتباط آرمانی با هنرپیشه‌ها همچنان ادامه یافت تا اینکه مراسم اسکار سال ۱۹۹۰ تبدیل شد به مراسم معرفی لباس‌های او. ۵ بازیگر زن محبوب و سر‌شناس با لباس‌های برند آرمانی در مراسم شرکت کردند: جودی فاستر، میشل فایفر، جولیا رابرتز، جسیکا لنگ و جسیکا تندی. لباس‌های مدرن او در برابر لباس‌های پف‌دار باقی بازیگران خیلی زود خود را متمایز کردند، روز بعد نامش در نشریات زنان پیچید. از آن زمان به بعد دیگر نام و تصویر او از رسانه‌های کوچک و بزرگ جدا نشدند. جورجیو آرمانی بخش ثابتی از هالیوود شده است و در کنار هفته مد میلان و نیویورک نامش در عرصه سینما هم ثبت شده است. 

تایم‌لاین

۱۹۳۴: جورجیو آرمانی در شهر پیاچنزا در شمال ایتالیا در خانواده‌ای از طبقه متوسط به دنیا آمد. وقتی که به سن دانشگاه رسید آغاز به تحصیل در رشته پزشکی کرد اما دو سال بیشتر در دانشگاه دوام نیاورد و ترجیح داد حرفه دیگری را دنبال کند. 

۱۹۵۹: ورودش به عرصه مد، به عنوان مسئول تزئین وی‌ترین مغازه پوشاکی در شهر میلان بود و کارش را آن‌قدر ادامه داد تا بعد از مدتی به سمت فروشندگی بخش لباس‌های مردانه در‌‌ همان فروشگاه رسید. 

۱۹۶۴: به عنوان طراح لباس مردانه کارش را با یک مرکز مد با نام نینو کروتی آغاز کرد. در همین سال‌ها بود که با دوست و بعد همکارش، سرجیو گالئوتی آشنا شد. 

۱۹۷۵: به همراه سرجیو گالئوتی شرکت آرمانی را پایه‌گذاری کرد. 

۱۹۸۰: شهرت و معروفیت آرمانی زمانی گسترش پیدا کرد که ریچارد گر، بازیگر سر‌شناس و محبوب امریکایی، در فیلم «ژیگولوی امریکایی» کت و شلوار طراحی‌شده توسط شرکت آرمانی را بر تن کرد. 

۱۹۸۵: گالئوتی که با سرطان خون دست به گریبان بود از دنیا رفت. جورجیو آرمانی پس از مرگ شریکش دیگر کسی را به شراکت قبول نکرد. 

۱۹۹۰: مراسم اسکار آن سال تبدیل شد به مراسم معرفی لباس‌های او. ۵ بازیگر زن محبوب و سر‌شناس با لباس‌های برند آرمانی در مراسم شرکت کردند: جودی فاستر، میشل فایفر، جولیا رابرتز، جسیکا لنگ و جسیکا تندی. 

۲۰۱۰: آرمانی که حوزه فعالیت‌هایش را به تجارت‌های فرا‌تر از پوشاک گسترش داد، وارد صنعت هتل‌داری شد و در این سال هتل آرمانی دوبی را افتتاح کرد. 

۲۰۱۵: شرکت و برند آرمانی، چهلمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]