اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951126235575464

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد

بهبود 4.7 میلیارد دلاری تراز تجاری غذای کشور

کد: 13951126235575464

https://goo.gl/8H0djc

، تهران , (اخبار رسمی): وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشورهای توسعه یافته، تولید در بخش کشاورزی به صورت زنجیره از مزرعه تا سفره است که در کشور ما هم باید این زنجیره ایجاد شود تا موجب تعادل و تثبیت بازار و افزایش درآمد برای کشاورزان شود.

بهبود 4.7 میلیارد دلاری تراز تجاری غذای کشور

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی با اشاره به بندهای مربوط به حوزه کشاورزی در سیاست های اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: تامین نیازهای اساسی با اتکا به تولید داخلی، بهره وری از منابع پایه و ایجاد امنیت غذایی، ایجاد ذخایر راهبردی، دانش بنیان کردن کشاورزی، درون زایی و برون نگری از تکالیف وزارت جهاد کشاورزی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
وی اضافه کرد: افزایش تولید 8 محصول اساسی، افزایش تولید محصولات گلخانه ای، آبخیزداری و حفظ منابع آب و خاک، توسعه سیستم های نوین آبیاری، پرورش ماهی در قفس، افزایش ضریب مکانیزاسیون و توسعه ناوگان ماشینی در بخش کشاورزی از برنامه های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای بخش کشاورزی است.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با افزایش تولید و صادرات و کاهش واردات، تراز تجاری غذا و محصولات کشاورزی از منفی 8.1 میلیارد دلار در سال 92 به منفی 3.4 میلیارد دلار در سال 94 رسید و حدود 4.7 میلیارد دلار بهبود یافته است.
وی پیش بینی کرد: برای سال جاری، این تراز با بهبود 400 میلیون دلاری به منفی 3 میلیارد دلار خواهد رسید.
حجتی با بیان این که ایران در تولید و صادرات برخی محصولات کشاورزی نظیر محصولات باغی و گیاهان دارویی مزیت نسبی دارد،خاطرنشان کرد: کشورهای پیشرفته از صادرات محصولات کشاورزی حمایت های جدی انجام می دهند و به پشتوانه این حمایت ها، محصولات کشاورزی کشور خود را وارد بازارهای جهانی می کنند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در دولت یازدهم نیز حمایت از توسعه صادرات مورد توجه و عنایت بوده و اعطای مشوق های صادراتی مناسبی با توجه به توان مالی دولت تصویب شده است،اظهار داشت: برای مثال در زمینه کشمش دولت تصویب کرد تا به ازای صادرات هر کیلو کشمش 500 تومان یارانه به تولیدکنندگان اختصاص یابد.
وی پسته، زعفران، مرغ ، تخم مرغ، آبزیان و گوجه فرنگی از عمده اقلام صادراتی کشور عنوان و اعلام کرد: افزایش بهره وری بیشتر از منابع آب از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است.
حجتی با اشاره به این که باید شدت وابستگی به آب در تولید محصولات کشاورزی تا حد ممکن کاهش یابد،یادآور شد: در سه سال اخیر، با تجهیز اراضی به سیستم های نوین آبیاری راندمان آب در بخش کشاورزی از 37 درصد به حدود 44 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: امسال تجهیز 250 هزار هکتار از اراضی به سامانه های نوین آبیاری برنامه ریزی شده که تاکنون 140 هزار هکتار انجام شده و مابقی نیز در دست اجراست و تا پایان سال انجام می شود.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که مصرف آب در کشت های گلخانه ای تا یک دهم(90 درصد) نسبت به کشت در فضای باز کاهش و میزان تولید تا 10 برابر افزایش می یابد،خاطرنشان ساخت: برنامه ریزی شده که حداقل محصولات سبزی و صیفی نظیر گوجه فرنگی، خیار، فلفل و بادمجان از فضای باز به گلخانه منتقل شود.
حجتی تصریح کرد: تولید برنج در کشور با اقدامات فنی و کشت دوم در سال جاری 8 تا 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی با تاکید بر این که انحصار و امضای طلایی در وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد،گفت: از نظر مقررات، هیچ محدودیت و انحصاری برای واردات روغن و دانه های روغنی به کشور وجود ندارد و هر شهروند ایرانی دارای کارت بازرگانی می تواند نسبت به واردات روغن اقدام کند.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: هیچ نوع محصول تراریخته ای برای مصرف در مزارع کشور تولید نمی شود و در این زمینه تنها بررسی های مطالعاتی و آزمایشگاهی انجام می شود.
وی اضافه کرد:کشور ما از نظر دانش بنیانی و تحقیقاتی در زمینه محصولات تراریخته به هنگام است و محققان کشور در این زمینه مشغول پژوهش و تحقیقات هستند.
وزیر جهاد کشاورزی از افزایش 50 درصدی تولید شکر در سه سال اخیر خبر داد و گفت: تولید شکر از یک میلیون و 100 هزار تن در سال 92 به بیش از یک میلیون و 600 هزار تن در سال جاری رسیده و چنانچه کارخانه های قند در محل استان های تولیدی نظیر خوزستان به اندازه کافی وجود داشت، در تولید این محصول خودکفا می شدیم.
وی با اشاره به این که در بازار محصول شکر نه تنها کمبودی وجود ندارد، بلکه کارخانجات با مازاد تولید و نبود تقاضا برای این محصول مواجه هستند،یادآور شد: در حال حاضر، بیش از یک میلیون تن شکر در کارخانجات موجود است و طبق مصوبه تنظیم بازار کارخانجات موظفند شکر را به قیمت هر کیلو 2530 تومان عرضه کنند.
حجتی تغییر زمان کشت چغندرقند از بهار به پاییز از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و افزود: با تغییر زمان کشت میزان مصرف آب چغندرقند تا یک چهارم کاهش می یابد.
وی اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته 2.5 برابر بذر گواهی شده از سوی موسسات تحقیقات در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید داخلی و صادرات سیاست بازار در ازای بازار را در پیش گرفته و با اجرای این سیاست، بازرگانان در ازای صادرات کشمش و سیب داخلی می توانند از تعرفه های پایین تری برای واردات موز بهره مند شوند.
حجتی در مورد تنظیم بازار گوشت قرمز گفت: در حال حاضر، گوشت گرم به صورت مدیریت شده در میادین میوه و تره بار به قیمت مناسب عرضه می شود.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:در کشورهای توسعه یافته، تولید در بخش کشاورزی به صورت زنجیره از مزرعه تا سفره است که در کشور ما هم باید این زنجیره ایجاد شود تا موجب تعادل و تثبیت بازار و افزایش درآمد برای کشاورزان شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی