اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139910104840314577

نبود بازار کار معضل دانشجویان بهداشت محیط است

کد: 139910104840314577

https://bit.ly/2X2IfEe

، (اخبار رسمی): بهداشت محیط جزو آن دسته از رشته‌های دنشگاهی است که در تمام ابعاد زندگی باید حضور داشته باشد و توجه نکردن به کاربردهای این رشته، علاوه بر اینکه سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد، باعث شده بسیاری از فارغ‌التحصلان آن بیکار باشند.

نبود بازار کار معضل دانشجویان بهداشت محیط است
نبود بازار کار معضل دانشجویان بهداشت محیط است

حفظ سلامتی یکی از مهمترین مسائلی است که همواره فکر بشر را مشغول کرده است. با پیشرفت علم و دانش و شناخت عوامل بیماری‌زا و تاثیر آن بر سلامتی، انسان دانسته است که باید در محیط پاکیزه زندگی کند و از آنچه سلامتی او را به خطر می‌اندازد، دوری کند.

۲۶ سپتامبر روز جهانی بهداشت محیط نام‌گذاری شده است. هر ساله شعاری برای این روز در نظر گرفته می‌شود. شعار امسال روز جهانی بهداشت محیط با توجه به شیوع ویروس کرونا «بهداشت محیط راهبرد کلیدی نظام سلامت در مبارزه با همه‌گیر شدن بیماری‌ها» تعیین شده است. به مناسبت این روز با میترا شاهی‌زاده دانشجوی رشته بهداشت محیط دانشگاه هرمزگان گفت‌وگو کرده‌ایم تا با این رشته و مشکلاتی که دانشجویان در طول تحصیل و بعد از فارغ‌التحصیلی با آن روبرو هستند آشنا شویم.

شاهی‌زاده درباره رشته بهداشت محیط و کاربرد آن گفت: در این رشته عواملی که اثرات زیان‌باری روی پایدار ماندن سلامت انسان دارند، کنترل می‌شوند. بسیاری از بیماری‌ها از طریق آب و هوا، مواد غذایی و عوامل محیطی دیگری ایجاد می‌شود، وظایف کارشناسان بهداشت محیط، کنترل این عوامل است.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: بهداشت محیط در دو مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می‌پذیرد. دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی توانایی رفع مشکلات بهداشتی یک منطقه را دارند. فارغ التحصیلان دوره کاردانی وظایف ساده‌تری نسبت به فارغ التحصیلان کارشناسی دارند و در مناطق کوچکتر و روستایی خدمت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رشته بهداشت محیط معمولا با رشته حفاظت از محیط زیست اشتباه گرفته می‌شود، تصریح کرد: این دو کاملا با هم تفاوت دارند. بهداشت محیط وظیفه حفاظت از هر 2 محیط طبیعی و انسان ساخت را برای حفظ سلامتی انسان را بر عهده دارد؛ اما رشته محیط زیست از محیط طبیعی برای حفظ اکوسیستم حفاظت می‌کند.

شاهی زاده با تاکید بر اینکه بهداشت محیط به سه جنبه؛ بیولوژیک، شیمی و فیزیک_ریاضی توجه دارد، گفت: کسانی که به این سه حوزه علاقه داشته باشند، می‌توانند در رشته بهداشت محیط پیشرفت کنند. به طور مثال اگر کسی به رشته شیمی علاقه داشته باشد، می‌تواند در فرآیند تصفیه آب و فاضلاب کار کند و به تحقیق و پژوهش بپردازد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: هر جایی که انسان حضور داشته باشد بهداشت و سلامت هم نیاز هست. با توجه رشد جمعیت جهانی، حفظ سلامت انسان نیاز به کار بیشتری دارد و پیچیدگی‌های بیشتری هم به همراه خواهد داشت. در شرایط کنونی که ویروس کرونا تمام ابعاد زندگی افراد را تحت شعاع قرار داده است به اهمیت بهداشت و نیروهای بهداشتی که از افراد مظلوم جامعه هستند می‌توان پی برد.

شاهی زاده در مورد بازار کار این رشته، گفت:  اگر دولت آنطور که باید به بهداشت جامعه توجه کند، بسیاری از مشکلات فارغ‌التحصیلان این رشته رفع می‌شود. آینده کاری و بازار کار معضلی است که در بسیاری از رشته های دانشگاهی وجود دارد، در رشته بهداشت محیط هم با این مشکل مواجه هستیم.

این دانشجوی رسته بهداشت محیط با اشاره به اینکه پذیرش دانشگاه ها در این رشته زیاد است، گفت: با وجود نیاز جامعه به کارشناسان این رشته اما از طرف دولت استخدام کمی صورت می‌گیرد. این در حالی است که بسیاری از روستاهای کشور خانه بهداشت ندارند. بسیاری از سازمان‌ها هم هستند که به مهندس بهداشت محیط نیاز دارند؛ اما کارشناسان این رشته را استخدام نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه رشته بهداشت محیط رشته بسیار مهمی است، افزود: برای پیشرفت بهداشت باید به این رشته توجه ویژه‌ای شود ولی چنین نگاهی به این رشته وجود ندارد. در حوزه نظام بهداشت و سلامت، به رشته‌های بهداشتی اهمیت کمی داده می‌شود و بیشتر به رشته‌های سلامت مانند پزشکی و دندانپزشکی توجه می‌شود، هر چند آنها با مشکلات خاص خود روبرو هستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار