اطلاعات تماس
  • 031366*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140105196345019385

انواع موتور آسانسور ایرانی و خارجی همراه با مشخصات و قیمت

کد: 140105196345019385

https://bit.ly/3dmW2ky

، (اخبار رسمی): اکثر مردم از عملکرد تجهیزات داخلی آسانسورهای مسکونی یا تجاری درک عمیقی ندارند، بنابراین امروز تصمیم داریم در مورد نوع موتور آسانسور بحث کنیم. همچنین نحوه انتخاب آسانسور مسکونی مناسب را برای پاسخگویی به تمام نیازهای افراد شرح خواهیم داد.

انواع موتور آسانسور ایرانی و خارجی همراه با مشخصات و قیمت
انواع موتور آسانسور ایرانی و خارجی همراه با مشخصات و قیمت

همانطور که می دانید، برای به حرکت در آوردن کابل های آسانسور برای بالا یا پایین رفتن کابین ، می بایست نیرو محرکه ای به نام موتور داشته باشیم. موتور در آسانسور، مهم ترین نقش را ایفا می کند؛ چرا که اگر موتور نباشد آسانسوری نیز وجود ندارد. امروزه می توان در مکان های مختلف، آسانسور های متنوعی را مشاهده نمود که هر کدام مناسب فعالیت هایی هستند.

به عنوان مثال، موتور آسانسورهای بیمارستانی و صنعتی می بایست از آسانسور های خانگی بسیار قوی تر باشد. برای تقویت قدرت موتور در آسانسور، متخصصان از گیربکس هایی استفاده می کنند که چرخ دنده های آن ها سبب می شود دور موتور کاهش و قدرت افزایش یابد. به طور کلی، موتور ها در آسانسور به دو دسته گیربکس و گیرلس وجود دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این سه نوع از موتور ها در آسانسور آشنا شوید.

  • موتور گیربکس دار آسانسور

در بسیاری از مواقع، بخصوص در آسانسور های بزرگ و صنعتی موتور های معمولی جوابگو نیستند و به اندازه کافی دارای قدرت نمی باشند. در این مواقع، کارشناسان و متخصصان، با کمک چرخ دنده ها موتور را به قرقره کابل آسانسور متصل می کنند. این امر سبب می شود تا دور موتور آسانسور کاهش و قدرت آن افزایش یابد. البته اگر دقت کنید، متوجه می شوید که آسانسور های گیربکسی، سرعت کمتری نسبت به گیرلس دارند. یکی از مزایای مهم گیربکس در آسانسور، ایمنی بسیار بالای آن است.

زمانی که برق قطع شود، گیربکس به حالت استند بای در می آید و قفل می شود تا جان مسافران داخل آن در امان باشد. اما از طرف دیگر موتورهای بدون گیربکس برق کمتری مصرف میکنند و مصرف برق آسانسور های گیربکسی بیشتر است ، چرا که وجود گیربکس سبب می شود مقداری از توان موتور تلف شود بنابر این  موتور نیرو بیشتری تولید و در نتیجه برق بیشتری مصرف نماید. موتور های گیربکسی آسانسور ها نیز به دو دسته تک سرعته و دو سرعته، که بستگی به نوع سیم پیچ دارند، تقسیم می شود.

  • موتور گیربکس دار دو سرعته

اغلب، موتور آسانسور هایی که دارای گیربکس هستند، نیاز به سرعت بالایی دارند تا بتوانند مسافر را سریعا به طبقه مد نظر برسانند. موتور های دوسرعته آسانسور که به گیربکس متصل می شوند، دارای دو سیم پیچ مجزا برای دور تند و دور کند هستند. سیم پیچ دور تند برای حرکت کابین آسانسور بین طبقات بوده و  سبب می شود تا روتور موتور آسانسور با سرعت حدود 1500 دور در دقیقه چرخش کند .

سیم پیچ دور کند با سرعت 375 دور در دقیقه در نزدیکی طبقه مقصد با قطع شدن دور تند ، وارد عمل می شود. دور کند با ایجاد یک حالت ترمز برای موتور آسانسور ، سرعت آنرا کم میکند و با رسیدن کابین آسانسور به طبقه مقصد قطع میشود .دلیل استفاده از سیم پیچ دور کند موتور آسانسور علاوه بر حالت ترمز باعث ایجاد دقت توقف کابین و هم سطح سازی آن با طبقه مقصد میشود . جالب است بدانید که موتور دو سرعته گیربکسی آسانسور، حدود 50 سال پیش برای ساختمان های با طبقات زیاد اختراع شد و در حال حاضر نیز در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد. حداکثر سرعت آسانسور های دو سرعته، یک متر بر ثانیه است ولی آن ها دارای معایبی نیز هستند.

یکی از مهم ترین معایب آسانسور های دو سرعته این است در هنگام راه اندازی و در هنگام تغییر دور تند به کند و همچنین در هنگام توقف با شوک مواجه می شوید. اما خوشبختانه، اخیرا این مشکل برطرف شده است و تابلو فرمان آسانسورها مجهز به سیستم کنترل کننده اینورتر شده است و زمانی که کابین آسانسور میخواهد شروع به حرکت کند سیستم اینورتر به صورت آرام آرام دور موتور را افزایش میدهد و مسافران شوک راه اندازی موتور را احساس نمیکنند، با رسیدن به طبقه مقصد سیستم اینورتر به صورت آرام آرام دور موتور را کاهش میدهد و مجددا مسافران شوک تغییر سرعت را متوجه نمیشوند.

در هنگام توقف هم کاهش سرعت آرام باعث هرگونه شوک میشود ، بدون آن که مسافران چیزی احساس کنند. امروزه، کارشناسان و متخصصان، با استفاده از تکنولوژی جدید اینورتر ، آسانسور های قدیمی دو سرعته را به سیستم دور متغیر ارتقا می دهند. اما لازم به ذکر است که برای ارتقا معمولا باید تابلو فرمان آسانسور تعویض گردد.

  • موتور آسانسور بدون گیربکس (گیرلس)

همانطور که در بخش های قبل به آن اشاره شد، به موتور هایی که شفت خروجی آن ها مستقیما به قرقره کابل آسانسور متصل می شود، موتور های گیرلس گویند. موتور های گیرلس بسیار پر قدرت هستند و بیشتر برای ساختمان های اداری و تجاری و مسکونی استفاده می شوند. اما این نوع موتور ها دارای محدودیت هایی هستند که اگر آن ها رعایت نشوند، سبب آسیب دیدن سریع آسانسور می گردند. یکی از مهم ترین محدودیت ها برای موتور های گیرلس، وزن کابین است. اگر دقت کرده باشید، پلاکی درون آسانسور ها متصل شده است که ظرفیت آن را تعیین می کند. اگر بیش از ظرفیت بار وارد کابین آسانسور بشود، سبب از بین رفتن موتور می گردد.

موتور های گیرلس به طور کلی، به دو دسته درامی و دیسکی تقسیم می شوند؛
موتورهای گیرلس درامی یا بشکه ای آسانسورها، دارای ابعادی کوچک هستند و به راحتی می توان آن ها را درون چاه آسانسور نصب نمود. به علاوه بعضی از این موتورها دارای سیستم خنک کننده هستند که سبب می شود بتوان مدت زمان طولانی تری از آسانسور استفاده نمود. افزون بر این موار ، موتورهای بشکه ای دارای تکنولوژی بسیار بالایی هستند و این امرسبب شده است تا نیرو کمتری مصرف شود و هزینه های برق کاهش یابد.

موتور های دیسکی آسانسورها، که جزو دسته موتورهای گیرلس هستند، نیز دارای تکنولوژی بسیار پیشرفته ای هستند. علاوه بر آن، نیازی به سیستم خنک کننده ندارند و از طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند. موتور های دیسکی، اغلب دارای ابعاد بسیار کوچکی می باشند و این امر سبب شده است تا بتوان از آن ها برای هر نوع آسانسوری استفاده نمود. قطب های موتور دیسکی نسبت به موتور های دیگر بیشتر هستند و این امر سبب شده است تا آسانسور کارکرد نرم تری داشته باشد و مسافران را با آرامش بیشتری جابجا کند.

جالب است بدانید که شرکت‌های ایرانی، با استفاده از فناوری مهندسی معکوس و ابتکاراتی موفق به تولید موتور آسانسور های بهینه از جمله: موتور گیربکس بهران، الکو، فرشباف یاران و پرگاس در مدل گیربکسی و اخیرا موتورهای گیرلس وبر شده اند.

امید است در آینده تولید این موتور های مرغوب و بهینه به تولید انبوه برسد و بتوان برای صادرات آن ها اقدام کرد.

پیشنهاد می‌شود پیش از خرید آسانسوری، حتما از نوع موتور آن اطمینان حاصل نمایید تا دچار مشکل نشوید و بتوانید در آینده به راحتی و خاطر آسوده از آسانسور استفاده کنید. همچنین انواع آسانسور را می توانید در ویکی پدیا مطالعه کنید.
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 031366*****
[نمایش اطلاعات]