اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140204277393123167
در دسترس نیست

تبدیل لباس های کهنه به مصالح ساختمان مقاوم

تبدیل لباس های کهنه به آجر های مقاوم

کد: 140204277393123167

، (اخبار رسمی): افزایش جمعیت، توسعه زندگی شهرنشینی، تولید محصولات و کالاهای غیرقابل بازیافت و مواردی از این دست سبب شده تا حفظ محیط زیست و نگهداشت سلامت کره زمین به دغدغه ای جدی برای دانشمندان تبدیل شده است

تبدیل لباس های کهنه به آجر های مقاوم
تبدیل لباس های کهنه به آجر های مقاوم

افزایش جمعیت، توسعه زندگی شهرنشینی، تولید محصولات و کالاهای غیرقابل بازیافت و مواردی از این دست سبب شده تا حفظ محیط زیست و نگهداشت سلامت کره زمین به دغدغه ای جدی برای دانشمندان تبدیل شده است. به طور مثال پوشاک یکی از مهمترین ضایعات مصرفی است که انسان ها تولید می کنند. "تبدیل لباس های کهنه به آجر " ایده ای جدید است که امروزه توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. در این مقاله به شما خواهیم گفت "تبدیل لباس های کهنه به آجر های مقاوم  " و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

تاریخچه تبدیل لباس های کهنه به مصالح ساختمان مقاوم

بازیافت پسماند خشک و تر یکی از مهمترین دغدغه هایی است که انسان ها طی سال های اخیر داشته اند.  از همین تلاش می کنند تا از هر طریقی پسماندهای تولیدی را بازیافت و به شکلی قابلیت استفاده از ان را افزایش دهند. همین موضوع باعث شده که به پسماند طلای کثیف گفته می شود. از میان انواع پسماند تولید شده توسط انسان ها لباس های فرسوده آمار وحشتناکی دارد. شاید شنیدن این آمار وحشتناک برای شما تعجب آور باشد که سالانه 92 میلیون تن لباس در سطح جهان دور ریخته می شود.

این لباس ها پس از دورریز به عنوان پسماند محسوب می شود، ناگزیر باید برای آن فکری شود. در نظر داشته باشید که علاوه بر پسماندی که صنعت پوشاک از لباس های فرسوده به خود اختصاص داده  در تولید این لباس ها نیز سهم 10 درصدی انتشار کربن نیز باید اضافه شود که منجر به آلودگی محیط زیست می شود. در چنین شرایطی کارخانه میکرو که در سال 2019 راه اندازی شده اقدام به بازیافت لباس های فرسوده و تبدیل آن به مصالح ساختمانی مقاوم و با کیفیت کرده است. یکی از این مصالح  آجر است.

تولید آجر مقاوم از لباس های فرسوده

از آنجا که منابع طبیعی برای استفاده انسان ها روز به روز کاهش پیدا می کند، از همین رو استفاده از زباله و بازیافت آن برای تبدیل به محصولات قابل استفاده بسیار اهمیت دارد. براساس آمار کشورهای اروپایی سالانه بیش از 4 میلیون تن انواع پوشاک و منسوجات را دور میریزند، سهم صنعت ساختمان سازی نیز در تولید پسماند 227 میلیون تن تنها در کشور فرانسه است که اگر بخواهیم این مقیاس را برای جهان در نظر بگیریم رقم حیرت انگیزی می شود.

از همین رو دانشمندان تلاش کرده اند تا با بکارگیری روش هایی صنعت پوشاک را به صنعت ساختمان سازی گره بزنند. کلاریس مرلت معمار فرانسوی تلاش کرد تا با تلفیق این دو صنعت موفق به تولید آجرهایی زیبا و مقاوم از لباس های فرسوده شود. در این روش به طور میانگین هر آجر از دو تی شرت تولید می شود. در واقع در این آجرها برخلاف آجر لفتون و انواع دیگر آجرهای تولیدی، خاک و کانی استفاده نمی شود.

چگونگی تبدیل لباس های کهنه به آجر

در تولید آجر از لباس های فرسوده از فرایند خاصی استفاده می شود که کاملا متفاوت از روش تولید آجر سفال یا آجر های دیگری است که تاکنون دیده اید. برای اینکه لباس های فرسوده تبدیل به آجر شود مراحل زیر انجام می شود:

  • جمع آوری مواد اولیه که از انواع پوشاک است
  • تبدیل لباس ها به مواد اولیه بسیار ریز و کوچک
  • ترکیب بافت های خرد شده لباس ها با ضایعات رنگی و چسب مخصوص
  • قرارگیری در قالب های آجر تحت فشار مکانیکی زیاد (این دستگاه به صورت دستی کار می کند و از منابع انرژی فسیلی و... استفاده نمی شود)
  • خشک شدن آجرها در محیط آزاد بدون حرارت طی دو هفته

از آنجا که تولید آجر به این روش هنوز در سطح جهان به خوبی جا نیفتاده از همین رو تکنولوژی و فناوری های نوین نتوانسته آن را تبدیل به صنعتی عمومی تبدیل کند. اما پیش بینی می شود که در زمانی کوتاه این محصول به صنعتی پرطرفدار در سطح جهان تبدیل شود. با این وجود در بسیاری از کشورهای پیشرفته تلاش می شود تا این ایده به شکل خلاقانه ای مورد توجه قرار گیرد.

تاکنون ایده مرلت توانسته با تبلیغات محدودی که برای آن انجام شده توجهات زیادی را به خود جلب کند. به ویژه آنکه تولیدات و سازه هایی که با این آجرهای پارچه ای ساخته شده، در نمونه های اولیه به عنوان لوازم کاربردی در معماری داخلی ساختمان ها بسیار شکیل و مستحکم بوده اند. از همین رو این امیدواری وجود دارد که در آینده ای نزدیک تولید و مصرف آجرهای پارچه ای رونق زیادی پیدا کند.

مزایای استفاده از آجرهای پارچه ای

شاید برای شما جالب باشد که آجرهای تولید شده از پوشاک فرسوده مزیت هایی دارند که استفاده از آن را توجیه پذیر می کند. مهمترین مزیت این آجرها عبارت است از:

  • استحکام و مقاومت فشاری بالا
  • سازگار با محیط زیست
  • دارای قابلیت بازیافت
  • مواد اولیه و فرایند تولید آن بدون آسیب به محیط زیست و ایجاد آلودگی
  • عایق صدا و انرژی

تاثیر استفاده از آجرهای  پارچه ای بر قیمت آجر

این آجرها در واقع می تواند به عنوان آجر دکوراتیو در نمای داخلی و حتی لوازم دکوری مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که آجرهای پارچه ای مقاومت و استحکام بالایی دارد در موارد کاربردی می تواند از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه باشد. در صورتی که تولید این آجرها به صورت عمده در تمام کشورها انجام شود، طبیعتا می تواند تا حد زیادی بر قیمت آجر مورد استفاده در دکور و نما تاثیر گذار باشد و باعث کاهش قیمت این محصول شود.

نتیجه گیری

از آنجا که آجرهای پارچه ای هنوز به صورت عمومی در همه کشورها مورد توجه قرار نگرفته از همین رو همچنان آجرهای سنتی و به روش قدیمی مورد توجه است. با این وجود در ایران نیز بسیاری از کارخانه های تولیدی سعی دارند تا در مسیر تولید آجر از متریال و روش هایی استفاده کنند که کمترین آسیب را متوجه محیط زیست می کنند. شرکت اصفهان آجر  یکی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان انواع آجر باکیفیت در کشور است که شما می توانید محصولات این شرکت را برای انواع پروژه های ساختمانی خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان شرکت پیشگامان آژمان تدبیر تماس بگیرید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان