اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140206127466123450
در دسترس نیست

انواع نبشی مورد استفاده در ساختمان

کد: 140206127466123450

، (اخبار رسمی): نبشی یکی از شناخته‌شده‌ترین مقاطع فولادی است و از جمله محصولات پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی و پل‌سازی محسوب می‌شود. با استفاده از نبشی می‌توان استحکام سازه را افزایش داد و با به‌کاربردن اصول مهندسی، نیروها و ارتعاشات وارد بر ساختمان را به زمین منتقل کرد.

انواع نبشی مورد استفاده در ساختمان
انواع نبشی مورد استفاده در ساختمان
انواع نبشی مورد استفاده در ساختمان
انواع نبشی مورد استفاده در ساختمان

 برای اینکه نوع مناسب نبشی مورد نیازمان برای پروژه را انتخاب کنیم، باید انواع آن را بشناسیم و بدانیم انواع نبشی درساختمان چه کاربردهایی دارند.

کاربرد انواع نبشی

از نظر ظاهری نبشی یک قطعه فولادی به‌شمار می‌آید که از دو ضلع عمود بر هم ساخته شده است، این دو ضلع را «بال» می‌نامند. در بازار می‌توانید دو شکل بال مساوی (V) و بال نامساوی (L) آن را در طول‌های 6 و 12 متر پیدا کنید.

اگر در صنعت ساخت‌وساز فعال باشید، حتما اصطلاح وال‌پست یا نبشی‌کشی ساختمان را شنیده‌اید. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای نبشی در همین موضوع نهفته است. از نبشی سایز 5 برای این منظور استفاده می‌شود. در واقع، نبشی‌کشی روشی برای پیش‌گیری از ریزش دیوارهای سفالی، دیوارهای بدون نما یا دیوارهای نمادار در ساختمان‌های بتنی به‌شمار می‌آید. سایر کاربردهای انواع نبشی آهنی عبارتند از:

  • کاربرد به‌عنوان عضو بادبند
  • ساخت خرپا ساخت سازه‌های LSF در دکل‌های انتقال نیرو
  • ساخت انواع قاب‌های فلزی در خودرو و تجهیزات صنعتی برای اتصالات ساده از جمله: نبشی نشیمنی، اتصال نیم‌صلب با نبشی نیم‌گیردار و اتصال صلب با نبشی گیردار و...
  • اتصال تیرآهن به بیم‌های باربر، اتصال پل‌ها به ستون‌ها، اتصال ستون‌ها به صفحات در فوندانسیون سازه
  • استفاده از نبشی لقمه در سازه‌های بخش آسانسور
  • ساخت سقف‌های شیروانی متنوع با نبشی سبک
  • ساخت پلکان

نبشی های مورد استفاده در ساختمان

انواع نبشی مورد استفاده در ساختمان را می‌توان بر اساس روش تولید، شکل ظاهری و نیز جنس آن‌ها طبقه‌بندی کرد. شناخت این ویژگی‌ها به‌دلیل تاثیری که بر قیمت نبشی 5 می‌گذارند، اهمیت پیدا می‌کند. در صنعت فولاد کشور معمولا از دو روش پرسی و فابریک برای تولید نبشی استفاده می‌شود.

روش پرسی یا نورد سرد با استفاده از قراردادن ورق‌های فولادی در دستگاه‌های رول‌فرمینگ انجام می‌شود. سرعت بالای این روش، میزان تولید کارخانه‌ها را روی این محصول افزایش می‌دهد. روش دیگر با اصطلاح نورد گرم شناخته می‌شود.

در این روش ورق  فولادی وارد کوره می‌شود و با تغییر ابعاد سطح مقطع آن، نبشی نهایی به‌دست می‌آید. استفاده از هر دو روش، برای ساخت نبشی‌های بال مساوی و بال نامساوی متداول است. در ساخت انواع نبشی از مواد اولیه مختلفی استفاده می‌شود که عبارتند از:

  • نبشی فولادی: همان نبشی آهنی است که استحکام بالایی دارد اما بدون خاصیت ضدزنگ بودن در نظر گرفته می‌شود.
  • نبشی گالوانیزه: در ساخت این نبشی از یک لایه فلز ضد زنگ روی محصول استفاده می‌شود.
  • نبشی آلومینیومی: این نبشی به‌دلیل وزن سبک، امکان برشکاری و جوشکاری ساده، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ و... کاربرد فراوانی در ساختمان دارد.

نبشی کربید

یکی دیگر از نبشی‌های مورد استفاده در ساختمان‌ نبشی کرنربید محسوب می‌شود. این نبشی‌ها که ظاهرشان کمی متفاوت از انواع دیگر است که این امکان را دارند گالوانیزه و یا حتی پلیمری باشند. از این نبشی‌ها در سقف‌های کاذب، دیوار و صفحات کفی در سازه استفاده می‌شود. نبشی سایز 3 و نبشی سایز 4 از این نوع کاربرد فراوانی دارد.

سایز نبشی کشی ساختمان

به‌طور معمول از نبشی‌های بال مساوی در سایز 5*5 تا 15*15 سانتی‌متر برای نبشی‌کشی ساختمان استفاده می‌شود. باید اشاره کنیم که مراجعه به‌جدول وزنی این نبشی‌ها ضروری است. این جدول وزنی در صنعت ساختمان به‌جدول سایز نبشی‌کشی ساختمان شهرت دارد.

مهندسان پروژه براساس اصول نبشی‌کشی، سایز نبشی مورد نیاز را سفارش می‌دهند. سایز این نبشی‌ها براساس مورداستفاده در اتصال ستون یا اتصال به‌فوندانسیون، متفاوت است. در طراحی نبشی‌کشی و اجرای آن در نظرگرفتن این نکات اهمیت دارد:

  • در نبشی‌کشی عمودی یا قائم، در فاصله‌های یک متری، شاخک‌هایی را با میلگردهای آجدار به‌نبشی مورد نظرتان جوش دهید تا بازگشت و دفع نیروهای وارده از دیوار، به‌صورت یکنواخت انجام شود.
  • به‌منظور اتصال بهتر بین نبشی و دیوار و نیز جلوگیری از ایجاد ترک‌خوردگی در آن، روی نبشی را محکم کنید. این‌کار معمولا توسط پوشاندن قسمت نبشی‌کشی‌شده، با استفاده از رابیتس و با سیم گالوانیزه انجام می‌شود.
  • نبشی‌های عمودی و افقی را به‌صورت دوطرفه انجام دهید. اجرای نبشی‌کشی به‌صورت پشت‌به‌پشت از استحکام سازه شما می‌کاهد.

جمع‌بندی

انواع نبشی در ساختمان کاربردهای فراوانی دارند. آگاهی از انواع آن‌ها در کنار سایر ویژگی‌های این قطعات فولادی برای انتخاب محصول مناسب، ضروری است. یکی از کاربردهای اصلی نبشی در عملیات نبشی‌کشی ساختمان محسوب می‌شود که در صورت عدم انتخاب مناسب نبشی و نیز عدم رعایت اصول مربوط به نبشی‌کشی ساختمان، پیگردهای قانونی برای پروژه شما در پی خواهد داشت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان