اطلاعات تماس
  • 028335*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140206227481917387
در دسترس نیست

موتور پمپ آب چیست؟

موتور پمپ آب چیست؟

کد: 140206227481917387

، (اخبار رسمی): موتور پمپ آب یا اصطلاحاً پمپ آب کشاورزی وسیله ای است که وظیفه مکش و انتقال عمودی یا افقی آب را انجام می دهد. موتور پمپ از یک موتور و یک پمپ حلزونی تشکیل شده است که بر روی یک شاسی فلزی به هم کوپله(جفت) می شوند.

موتور پمپ آب چیست؟
متور پمپ آب

پمپ دارای یک ورودی و یک خروجی شلنگ (لوله) خور آب است.علاوه بر آن دارای یک درپوش پیچی در بالای حلزونی جهت پر کردن دستی مخزن حلزونی با آب و یک درپوش پیچی در زیر پوسته برای تخلیه آب مانده داخل پمپ است.جنس حلزونی معمولاً از جنس آلومینیوم است که سبکتر از آهن است و در مقابل خوردگی و زنگ زدگی نیز مقاوم تراز آهن است.موتور پمپ ها آب را از یک عمقی مکش می کنند و به یک ارتفاع بالاتر پمپاژ می کنند و در انواع بنزینی، گازوئیلی و نفت و بنزین تولید می شوند.موتور پمپ ها برای روشن شدن نیاز به برق ندارند و قابلیت استفاده در هر  جایی را دارند.

موتور پمپ آب چه کاربردی دارد؟

حداکثر عمقی که یک پمپ آب کشاورزی می تواند مکش کند 8  متر است و بیشتر برای انتقال آب از استخر،رودخانه ، کانال آب و چاه کم عمق مناسب است و چنانچه عمق از 8 متر بیشتر باشد دیگر موتور پمپ کاربرد ندارد و بایستی از کفکش یا شناور استفاده کرد. معمولاً موتور پمپ های 2 اینچ و 3 اینچ دارای مکش آب 6-8 متر و انتقال آب تا ارتفاع 28-30 متر می باشند و تفاوت اصلی این دو در دبی آب ورودی و خروجی است.چنانچه زمان کمی برای استفاده از آب وجود دارد بهتر است از موتور پمپ با دهانه خروجی 3 یا 4 اینج استفاده شود.

در بحث انقال آب هر یک متر توان عمودی انتقال آب برابر با حدود 10 متر انتقال افقی است.یعنی چنانچه پمپ آبی توان انتقال آب تا ارتفاع 30 متر را داشته باشد معادل با حدود 300 متر انتقال افقی با زاویه صفر درجه است.چنانچه مسافت افقی دارای شیب باشد از این مقدار 300 متر کاسته می شود بطور مثال چنانچه از محل قرار دادن پمپ تا محل آبیاری 150 متر مسافت طولی باشد و اختلاف ارتفاع 10 متر باشد جمع این دو برابر با حدود 25 متر ارتفاع است.

علاوه بر این برای آبیاری قطره ای نیز موتور پمپ آب کاربرد دارد و آب را می توان با کمک پمپ آب به درون سیستم آبیاری قطره ای انتقال داد.

موتور پمپ آب بسته به نوع موتور به سه دسته تقسیم می شود:

موتور پمپ بنزینی: این موتور پمپ ها دارای موتور بنزینی است که در سایزهای 1 اینچ،2 اینچ  ،3 اینچ و 4 اینچ تولید می شوند.قدرت موتور با سایز حلزونی پمپ بایستی همخوانی داشته باشد .معمولاً موتور پمپ آب های 1 اینچ دارای موتور دوزمانه تا 2 اسب و 4 زمانه از 1.5-3.5 اسب بخار می باشند.موتور پمپ های بنزینی 2 و 3 اینچ معمولاً دارای موتور چهارزمانه 6.5-7 اسب بخار می باشند و موتور پمپ های بنزینی 4 اینچ دارای موتور چهارزمانه 9-12 اسب بخار می باشند.

موتور پمپ نفت- بنزین: این موتور پمپ ها با بنزین روشن می شوند و با نفت به کار خود ادامه می دهند و بیشتر بخاطر ارزان بودن نفت مورد توجه قرار گرفته اند اما به دلیل در دسترس نبودن نفت خیلی مورد استقبال قرار نگرفتند.

موتور پمپ آب دیزلی: این موتور پمپ ها دارای موتور دیزلی می باشند و از لحاظ وزن و ابعاد موتور و پمپ نسبت به موتور پمپ های بنزینی بزرگتر هستند ولی عمق مکش و ارتفاع آبدهی به همان اندازه موتور پمپ های بنزینی می باشند اما دبی آب ورودی و خروجی آنها بیشتر است و مدت زمان بیشتری نیز بدون وقفه می توانند کار کنند و در انواع 2 اینچ، 3 اینچ و 4 اینچ و با موتورهای هندلی و نیز استارتی موجود می باشند.

نحوه کار موتور پمپ آب چگونه است؟

ابتدا از پر بودن مخزن سوخت و مخزن روغن موتور اطمینان حاصل می کنیم.سپس درپوش بالایی حلزونی را باز میکنیم و داخل حلزونی را با آب پر میکنیم و درپوش را دوباره می بندیم.شلنگ یا لوله های ورودی و خروجی را به پمپ متصل می کنیم و لاستیک های نواری دور محل اتصال شلنگ به پمپ را آب بندی می کنیم.حال لوله ورودی را به اندازه حدود 1-2 متر از لوله با آب پر می کنیم.پس از اطمینان از داشتن آب در داخل پمپ و لوله و آببندی کامل و هوا نکشیدن پمپ، اقدام به روشن کردن موتور می نماییم و بلافاصله لوله ورودی را داخل مخزن آب قرار می دهیم.

توجه شود که همیشه لازم است از بودن لوله ورودی داخل آب و هوا نکشیدن پمپ آب و تا نخوردن لوله های ورودی و خروجی اطمینان حاصل کرد.

پس از استفاده و خاموش کردن پمپ آب بایستی درپوش ورودی و خروجی پیچی پمپ را باز نمود و با آب پرفشار اقدام به تخلیه رسوبات باقی مانده داخل حلزونی پمپ را نمود تا از پوسیدگی و زنگ زدگی پمپ آب جلوگیری شود.

آب تمییز نیز نباید داخل حلزونی بماند چون در فصل سرما باعث یخ زدگی و ترک خوردن پوسته می شود.

بهترین برندهای موتور پمپ کدامند؟

معروفترین موتور پمپ های کشاورزی بازار عبارتند از:

  • موتور پمپ روبین
  • موتور پمپ کوشین
  • موتور پمپ هوندا
  • موتور پمپ راتو
  • موتور پمپ دیانا
  • موتور پمپ ویما
  • موتور پمپ SKN
  • موتور پمپ کاما
  • موتور پمپ واکسون
  • موتور پمپ آگرو
  • موتور پمپ رکس
  • موتور پمپ استریم
  • موتور پمپ لئو

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 028335*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید