اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140303017921717382
در دسترس نیست

بازار فولاد کشور در اردیبهشت 1403 چگونه بود + آینده بازار

کد: 140303017921717382

، تهران , (اخبار رسمی): بازار فولاد کشور طی اردیبهشت 1403، بازاری با روند نزولی قیمت ها بود. طوریکه قیمت بسیاری از مقاطع فولادی پُرکاربرد به قیمت دو ماه پیش خود، یعنی اسفند ماه 1402 نزدیک شد. میلگرد بیشترین افت قیمت را طی اردیبهشت 1403 ثبت کرد و تقریبا در تمامی برندهای داخلی با کاهش همراه شد.

بازار فولاد کشور در اردیبهشت 1403 چگونه بود + آینده بازار
تحلیل جامع بازار فولاد کشور طی اردیبهشت 1403

کاهش قیمت تیرآهن طی اردیبهشت ماه، هم در بخش کیلوفروشی و هم شاخه فروشی، کاملا مشهود است. قیمت پروفیل زد، پروفیل مبلی و ورق گالوانیزه هم افت داشته است. شرایط خوبی برای خرید مهیا است.

بازار فولاد طی اردیبهشت ماه نیز رکود سه ماهۀ خود را نشکست و چندان رونق نگرفت. اما برخلاف چند ماه اخیر، افت نسبی قیمت‌ها را تجربه کرد. از ابتدا تا پایان ماه، روند قیمت بسیاری از مقاطع فولادی نزولی بود. میزان کاهش قیمت در برخی محصولات مانند میلگرد آجدار و تیرآهن، بیشتر بود؛ به نحوی که قیمت میلگرد آجدار برخی برندها، به قیمت اسفند ماه خود نزدیک شد. این افت قیمت باعث شد تا میلگرد آجدار رکورد ضعیف‌ترین میزان تقاضای خود را بشکند!

نوسانات کاهشی قیمت ارز، اصلی‌ترین علت افت قیمت مقاطع فولادی در اردیبهشت ماه محسوب می‌شود. دلار آزاد که در آخرین روز فروردین ماه 67229 تومان عرضه می‌شد، از ابتدای اردیبهشت وارد یک روند نزولی شد. این روند تا انتهای ماه ادامه داشت. در این لحظه، هر دلار آزاد با قیمت ۵۷ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد. یعنی حدود 9400 تومان کاهش را طی یک ماهه اخیر ثبت کرده است.

به دنبال کاهش قیمت ارز، تقاضا برای خرید محصولات فولادی نیز کاهش پیدا کرد. بسیاری از مردم و فعالان حوزه ساخت و ساز، امید دارند با تداوم افت قیمت ارز، قیمت مقاطع فولادی باز هم کاهش پیدا کند. به همین خاطر، فعلا منتظر مانده و خرید را به روزهای بعد موکول کرده‌اند. عرضه محصولات فولادی در بازار بورس کالا هم وضعیتی مشابه بازار آزاد دارد. نرخ فروش اکثر محصولات زنجیره فولاد بورس کالا در اواخر اردیبهشت ماه، به پایین ترین میزان خود از ابتدای سال ۱۴۰۳ رسید. تقاضا برای خرید این محصولات به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. برای مثال، طی سه هفته متوالی تمام حجم آهن اسفنجی عرضه شده در تالار صنعتی بورس کالا، مورد معامله قرار نگرفت. قیمت شمش هم در بازار بورس روند نزولی داشته و با کاهش تقاضا همراه شد.

تغییرات قیمتی مقاطع فولادی در دومین ماه بهار ۱۴۰۳

میلگرد بیشترین افت قیمت را طی اردیبهشت 1403 ثبت کرد و تقریبا در تمامی برندهای داخلی با کاهش همراه شد. البته میزان افت قیمت این محصول در کارخانه‌های مختلف، تفاوت داشت. امیرکبیر، یکی از برندهایی است که طی یک ماه اخیر، در تمامی سایزهای میلگرد خود کاهش قیمت در نظر گرفت. برای مثال، نرخ فروش میلگرد ۱۲ استاندارد A3 این برند از ۲۵،۲۷۳ تومان در ابتدای اردیبهشت، به ۲۳،۵۰۰ تومان در آخرین روز ماه رسید. به این ترتیب، حدود هزار و ۷۷۳ تومان افت قیمت را طی یک ماه، به ثبت رسانده است.

دیگر برندهای میلگرد هم، وضعیتی مشابه داشتند. حتی افت قیمت برخی از برندهای میلگرد، بیشتر بوده است. برای مثال، قیمت میلگرد شاهین بناب بیش از ۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، کاهش یافته است. قیمت فروش هر کیلوگرم میلگرد آجدار ۱۲ (استاندارد A3) تعدادی از برندها در آخرین روز کاری اردیبهشت ماه، به صورت زیر است:

  • میلگرد ظفربناب: ۲۴،۴۵۴ تومان
  • میلگرد نیشابور: ۲۴،۳۱۸ تومان
  • میلگرد ابهر: ۲۳،۳۱۸ تومان
  • میلگرد فایکو: ۲۳،۹۱۰ تومان
  • میلگرد بافق یزد:‌ ۲۴،۸۲۰ تومان
  • میلگرد شاهرود:‌ ۲۴،۳۶۰ تومان
  • میلگرد شاهین بناب: ۲۳،۰۳۰ تومان
  • میلگرد راد همدان: ۲۴،۶۶۰ تومان
  • میلگرد آناهیتا گیلان:‌ ۲۴،۳۶۰ تومان
  • میلگرد کاشان:‌ ۲۶،۲۷۰ تومان
  • میلگرد قائم: ۲۳،۴۵۰ تومان
  • میلگرد آریان فولاد: ۲۴،۲۳۰ تومان
  • میلگرد هیبرید: ۲۳،۳۶۰ تومان
  • میلگرد پردیس: ۲۳،۷۳۰ تومان

وضعیت بازار آهن در آینده نزدیک

با وجود ریزش‌های قیمتی اخیر در بازار فولاد، بسیاری از کارشناسان معتقدند از نیمه دوم خرداد ماه شاهد تغییر روند بازار و افزایش قیمت محصولات فولادی خواهیم بود. برخلاف بازار ارز و طلا، حباب قیمتی در بازار فولاد وجود ندارد و این بازار بیشتر تحت تاثیر جَو منفی بازار ارز قرار گرفته است. بنابراین به محض ثبات نرخ ارز، احتمالا شاهد افزایش تقاضا برای خرید محصولات فولادی و افزایش قیمت‌ها در این بازار باشیم. معمولاً با ورود به فصل تابستان، مصرف فولاد به پیک خود نزدیک می شود و احتمالا، بازار آهن آلات رونق بگیرد. اگرچه سال گذشته این اتفاق رخ نداد و در تابستان شاهد رکود بازار ساخت و ساز و به تبع آن، رکود نسبی بازار فولاد بودیم.

از طرف دیگر، در بازار داخلی، قیمت‌ها با کف خود فاصله زیادی ندارند. بر مبنای قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا با نرخ ۶۰ درصد همراه با کرایه حمل، قیمت شمش نمی‌تواند زیر ۲۲ هزار تومان باشد. مگر این که قیمت پایه آهن اسفنجی به زیر ۱۱ هزار تومان برسد. بدین منظور، باید قیمت گندله، کنسانتره و سنگ آهن کاهش پیدا کند که این موضوع امکان پذیر نیست. زیرا تولیدکنندگان این کالاها عمدتا دولتی هستند و کاهش قیمت آن‌ها، بودجه دولت را به هم می‌ریزد. همچنین، درآمد دولت از مالیات بر ارزش افزوده را کاهش می‌دهد.

منبع: https://onlinesazeh.com/news/detailnews?I=1328

جهت مطالعه متن کامل و جزئیات بیشتر در تغییرات قیمت، روی لینک منبع کلیک نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید