اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951016215205999

در تشریح دلایل کاهش مناسبات تجاری بین ایران و روسیه مطرح شد

حمل‌ و نقل و ارتباط بانکی معضل تجارت با روسیه

کد: 13951016215205999

https://goo.gl/ol9LDm

، تهران , (اخبار رسمی): نشست کمیسیون حمل و نقل اتاق مشترک ایران و روسیه با بررسی مشکلات و موانع صادرات از نگاه بخش خصوصی برگزار شد.

حمل‌ و نقل و ارتباط بانکی معضل تجارت با روسیه

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، در نشست کمیسیون حمل و نقل، اتاق مشترک ایران و روسیه با حضور نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، موضوعاتی مانند مشکلات دریافت روادید تجاری، بالا بودن نرخ بلیط هواپیما در مقایسه با دیگر کشورها، بالا بودن نرخ حمل و نقل دریایی و هزینه های گمرکی و مالیاتی روسیه که باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده کالا می شود، مورد بررسی قرار گرفت.

رضایی که به عنوان نماینده سازمان توسعه تجارت در این نشست حضور داشت از کاهش 30 درصدی ترانزیت کالا از طریق ایران طی 5 ماهه اول سال 95 خبر داد و گفت: از ظرفیت‌های کریدور جنوب به شمال که هندوستان را از طریق بندرعباس به سن پترزبورگ متصل می کند به اندازه کافی استفاده نمی شود.

وی در عین حال در رابطه با حجم صادرات غیرنفتی گفت: 84 درصد از اهداف 9 ماهه سال 95 برای صادرات غیر نفتی محقق شده است؛ رقمی حدود 14 میلیارد دلار حجم صادرات این بخش بوده که در مقایسه به سال قبل 5 درصد رشد را شاهد هستیم.

مشکلات بانکی و حمل و نقل

در این نشست روشن یکتا، عضو هیات رئیسه کمیسیون حمل و نقل اتاق مشترک ایران و روسیه بر لزوم بررسی قیمت حمل زمینی بار و تاثیر منفی آن بر صادرات به روسیه تاکید کرد و گفت: یکی از دلایلی که باعث کاهش روند صادارت فعالان بخش خصوصی به روسیه شده، قیمت تمام شده با توجه به نرخ های حمل و نقل دریایی و زمینی است.

وی خواستار تعامل با شرکت های حمل و نقل دریایی روسی برای تعدیل قیمت و تسهیل حمل کالا به این کشور شد و افزود: پیشرفت پروژه دالان سبز برای کالاهای ایرانی که طبق دستور رئیس جمهور روسیه مبنی بر ایجاد اعتبار 5 میلیارد یورویی برای پروژه های زیربنایی توسعه تجارت با ایران بود، باید سریعتر توسط کمیسیون و اتاق مشترک مورد بررسی قرار گیرد.

این فعال اقتصادی عامل اصلی ضعف صادرات ایران به کشورهای آسیای مرکزی و روسیه را نبود سازو کار دقیق در حمل و نقل دانست و افزود: به دلیل خالی برگشتن کانتینر های صادراتی از طرف روسیه به ایران و برعکس هزینه حمل و نقل که عاملی مهم در صادرات است، افزایش پیدا می کند و برای صادر کننده اقتصادی نیست.

وی خاطر نشان کرد: ماشین هایی که از داغستان به طرف ایران می آیند یک سوم قیمت ماشین های ایرانی حمل بار انجام می دهند و برای رشد و توسعه حمل و نقل کشور باید چاره ای اندیشید.

لزوم چاره‌اندیشی برای حمل و نقل کشور 

فاطمه مقیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون حمل و نقل اتاق مشترک ایران و روسیه نیز با تاکید بر اینکه مشکلی مثل یخ زدگی رودخانه ولگا، چندماه در سال حمل و نقل دریایی را غیر ممکن می کند، گفت: با توجه به عقب نشستن ترکیه طی یکسال اخیر، شرکت های ایرانی نتوانستند جایگاه خود را در بازار روسیه ارتقا دهند.

مقیمی خاطرنشان کرد: در کار تجاری، سرعت عمل، قیمت تمام شده و امنیت مسیر سه عامل اصلی برای توسعه صادرات است ولی دلیل اصلی پایین بودن نرخ صادرات ما روان نبودن حمل و نقل ماست.

این فعال اقتصادی که سال های زیادی در زمینه حمل و نقل فعالیت داشته، با اشاره به توسعه و رشد کشور و تاکید مقامات برای استفاده از ظرفیت های تولید داخل افزود: ماشین های سنگین ایران با استاندارد یورو 3 تولید می شوند و این درحالی است که در اروپا تنها ماشین های یورو 6 تولید می شوند و امکان تردد دارند. باید برای حمل و نقل کشور برنامه ریزی کنیم که بیست سال آینده از جهان عقب نمانیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه

در اوائل دهه 1970 میلادی جمعی از صنعتگران و بازرگانان ایرانی که در چارچوب قرادادهای تهاتری بین دولتی به مبادله کالا با اتحاد جماهیر شوروی می پرداختند گرد هم آمدند و برای تقویت و توسعه روابط اقتصادی بین جوامع بازرگانی ایران و اتحاد جماهیر شوروی اتاق مشترکی را به وجود آوردند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]