کد: 140106016372519483

آزمون آیلتس چیست؟ (جامع‌ترین راهنمای امتحان آیلتس)

کد: 140106016372519483

https://bit.ly/3R12cFe

، (اخبار رسمی): در مطلبی که مشغول خواندن آن هستید، تصمیم داریم 0 تا 100 امتحان IELTS را برای شما شرح دهیم. اگر می‌خواهید بدانید آزمون آیلتس چیست، این مطلب برای شما نوشته شده است.

آزمون آیلتس چیست؟ (جامع‌ترین راهنمای امتحان آیلتس)
آزمون آیلتس چیست؟ (جامع‌ترین راهنمای امتحان آیلتس)

IELTS مخفف عبارت International English Language Testing System بوده و به معنای سیستم ارزیابی بین المللی زبان انگلیسی است.داشتن مدرک این آزمون بین المللی نشان دهنده میزان تسلط زیاد به زبان انگلیسی است.

آزمون آیلتس چیست؟

IELTS مخفف عبارت  International English Language Testing System بوده و به معنای سیستم ارزیابی بین المللی زبان انگلیسی است.

آزمون آیلتس (IELTS) آزمونی بین المللی برای زبان انگلیسی است که مدرک آن‌ اعتبار بالایی دارد و داشتن مدرک این آزمون بین المللی نشان دهنده میزان تسلط بسیار زیاد به زبان انگلیسی است. بیش از ۱۰ هزار سازمان معتبر بین المللی این آزمون را به رسمیت می‌شناسند.

استانداردهایی که IELTS برای سنجش مهارت‌های زبانی تدوین کرده، در همه جای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیش از 30 سال است که این امتحان بین المللی برگزار می‌شود و طیف گسترده‌ای از مردم برای موفقیت در موقعیت‌های شغلی، تحصیلی و مهاجرت به آن نیاز دارند.

نمره این آزمون عددی بین صفر تا 9 است که نمره بالاتر نشان دهنده تسلط بیشتر به زبان انگلیسی است. روش های مختلفی برای کسب نمره بالاتر در این آزمون وجود دارد؛ اما شرکت در دوره آنلاین آیلتس مطمئن ترین روش برای کمک به شرکت کنندگان این آزمون برای کسب نمره بهتری است.
چهار مهارت اصلی زبان در این آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرد و میزان آشنایی فرد به آن مهارت‌ها را آشکار می‌کند. این چهار مهارت عبارت اند از: مهارت خواندن (Reading)، مهارت نوشتاری (Writing)، مهارت شنیداری (Listening) و مهارت گفتاری (Speaking).

دانشگاه کمبریج  نهاد برگزار کننده این آزمون است. البته کنسولگری انگلستان و سازمان IDP استرالیا نیز در برگزاری این آزمون مشارکت دارند. IELTS در کشورهای اروپایی بیشترین اعتبار را دارد. کشور استرالیا به عنوان کشوری که از انگلیس پیروی می‌کند و همچنین کشور کانادا نیز نتایج این آزمون را می‌پذیرند.

چند نوع آزمون آیلتس وجود دارد؟

امتحان آیلتس در دو نوع مختلف یک جنرال (General) و دیگری آکادمیک (Academic) برگزار می‌شود. داوطلبان با توجه به نیاز خود یکی از این دو نوع آزمون را انتخاب می‌کنند.

آزمون آِیلتس دارای دو نوع آکادمیک و جنرال است

  • امتحان آیلتس نوع جنرال

آزمون جنرال همانطور که از نامش مشخص است، جنبه عمومی‌تر داشته و افراد از گروه‌های سنی مختلف و با اهداف بیشتر غیر تحصیلی (مهاجرت کاری، مهاجرت سرمایه گذاری و …) در آن شرکت می‌کنند.نتایج این آزمون در پرونده‌های مهاجرتی انگلیس، استرالیا و کانادا قابل استناد است. اگر فردی بخواهد در یک دوره آموزشی کوتاه مدت 6ماهه هم شرکت کند یا در این کشورها مشغول به کار شود، داشتن مدرک جنرال آیلتس (IELTS General) برای او کفایت می‌کند.

  •  امتحان آیلتس نوع آکادمیک

آزمون آکادمیک (IELTS Academic) برای داوطلبان دریافت پذیرش در دانشگاه‌های بین المللی (در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) برگزار می‌شود و نمره آزمون در پذیرش آن‌ها تاثیر مستقیم دارد.
سرفصل‌های آزمون جنرال و آکادمیک یکی است؛ اما سوالات آکادمیک جنبه تخصصی‌تری داشته و بیشتر به روابط، گفتگو‌ها و ارتباطات در محیط‌های علمی و دانشگاهی می‌پردازد

همچنین آزمون IELTS به دو شکل کتبی و آنلاین برگزار می‌شود و افرادی قبول خواهند شد که حداقل نمره لازم را دریافت کنند. فراموش نکنید در سیستم‌های امتیاز بندی مهاجرتی افرادی با نمره بالاتر شانس بالاتری برای دریافت اجازه اقامت دارند؛ به همین دلیل اشخاصی که نمره بالاتری دریافت کنند، راحت‌تر به اهداف خود دست پیدا خواهند کرد.

معرفی مهارت های آیلتس

در جدول زیر نکات کلی در مورد مهارت های آیلتس آورده شده است؛ مهارت هایی که در آزمون IELTS مورد سنجش قرار می‌گیرد.

سرفصلنحوه برگزاری
listeningدر آزمون لیسنینگ آیلتس 40 سوال در چهار گروه اصلی پرسیده می‌شود. فرصت شرکت در این بخش از آزمون 10 تا 30 دقیقه است
reading

در آزمون ریدینگ آیلتس فرد یک ساعت فرصت دارد که به 40 سوال پاسخ دهد. کتاب‌، جزوه، مجله و روزنامه‌های مختلف منبع اصلی سوالات غیر تخصصی این آزمون است.

writing

در آزمون رایتینگ آیلتس دو موضوع به داوطلب داده می‌شود تا در خصوص آن متنی بنویسد. متن اول باید 150 کلمه و متن دوم باید حداقل 250 کلمه باشد. برای پاسخ هر سوال 20 دقیقه فرصت است.

speaking

در آزمون اسپیکینگ آیلتس با حضور یک ممتحن برگزار می‌شود، حدود 15 دقیقه طول می‌کشد و دو بخش دارد.

در ادامه این بخش می خواهیم درباره شرایط برگزاری آزمون آیلتس بیشتر صحبت کنیم. ترتیب سوالات به این صورت است: اول پرسش‌های Listening مطرح می‌شود. بخش دوم آزمون IELTS سنجش مهارت خواندن یا Reading است. سوالات Writing در بخش سوم پرسیده می‌شود و در آخر هم در یک مصاحبه حضوری پرسش‌های مربوط به Speaking مطرح می‌شود. در بخش‌های آزمون کتبی آیلتس هیچ زمانی برای استراحت در نظر گرفته نشده است.

مهارت های آزمون آیلتس چه چیزهایی هستند؟

مقاله پیشنهادی ما برای مطالعه: تفاوت تافل و آیلتس در چیست؟

اگر سوال شما این است که نتیجه آزمون آیلتس چقدر طول می کشد؟ باید بگوییم: مدت زمان اعلام نتایج آیلتس 13 روز بعد از برگزاری آن اعلام می‌شود. میانگین نمره مورد نیاز رتبه بندی شده توسط برگزار کننده آزمون 6.3 اعلام شده و حداقل میانگین نمره مورد نیاز رتبه بندی شده 6.5 تعیین شده است. در ادامه این مقاله یک آشنایی کلی با هرکدام از چهار بخش آزمون آیلتس پیدا می کنیم.

  •  بخش لیسنینگ آیلتس

موضوع سوالات بخش لیسنینگ آیلتس معمولا مسائل روزمره تحصیلی و آموزشی است و به اَشکال مختلف مانند کامل کردن جمله، چند گزینه‌ای و جای خالی پرسیده می‌شود.

برای موفقیت در این بخش بهتر است شرکت کننده باید روی لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی تمرکز کند تا در روز آزمون متوجه تمام سوالات شده و گیج نشود. افراد با کمک یادداشت برداری می‌توانند بهتر به سوالات این قسمت پاسخ دهند. در این قسمت سی دی تنها یک بار برای شخص داوطلب پخش می‌شود.

 قسمت اول و دوم این سوالات روی مسائل روز اجتماعی تمرکز دارد؛ پس در جریان امور بودن و مطالعه اخبار روز در موفقیت این بخش تاثیرگذار است. بخش‌های آخر سوالات تخصصی‌تر است و گاهی یک کنفرانس چند نفره برای داوطلب پخش می‌شود. مدیریت زمان در این بخش بسیار مهم است. فرد باید در پایان زمان اضافه به دست آورد تا پاسخ‌های خود را مرور کند.

  •  بخش ریدینگ آیلتس

 گاهی در بخشِ ریدینگ آیلتس کلمات بسیار تخصصی آورده می‌شود که درک آن‌ها به مطالعه بیشتری نیاز دارد. 40 سوال  این بخش در سه متن آورده شده و به اشکال مختلف چهار گزینه‌ای، صحیح و غلط و جای خالی مطرح می‌شوند.

سوالات باید در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ داده شوند و وقتی برای انتقال جواب‌ها به دفترچه پاسخنامه در نظر گرفته نشده است.

  •  بخش رایتینگ آیلتس

 بخش اول (Task1) رایتینگ آیلتس 20 دقیقه فرصت دارد و شامل توصیف یک جدول، دیاگرام یا نمودار می‌شود. برای بخش دوم (Task2) 40 دقیقه وقت در نظر گرفته شده و امتیاز بالاتری هم دارد. این بخش در آزمون جنرال و آکادمیک تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و رعایت حداقل کلمات در آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر متن بخش اول کمتر از 150 کلمه و بخش دوم کمتر از 250 کلمه باشد اصلا بررسی نخواهد شد

  • بخش اسپیکینگ آیلتس

بخش اسپیکینگ آیلتس هم شامل سه بخش اصلی است. ابتدای جلسه که با حضور یک ممتحن برگزار می‌شود، شخص برگزار کننده آزمون خود را معرفی می‌کند و سپس از فرد شرکت کننده می‌خواهد او نیز خودش را معرفی کند.

آزمون اسپیکینگ جنرال و آکادمیک هر کدام به دو بخش (Task 1) و (Task2) تقسیم می‌شود:

  1. سوالات بخش اول بیشتر در مورد موضوعات شخصی پرسیده می‌شود؛ ازجمله در خصوص خانواده، تحصیلات و شغل فرد.
  2. در بخش دوم فرد یک دقیقه فرصت دارد تا به سوالاتی مصاحبه کننده پاسخ دهد. سوالات معمولا به صورت یک کارت ارائه می‌شود.
  3. سوالات بخش سوم هم معمولا ادامه سوالات بخش قبل است و 5 دقیقه زمان می‌برد. در این بخش داوطلب می‌تواند درخواست کند که سوالات مطرح شده با کلمات دیگری پرسیده شود. این بخش به صورت شفاهی برگزار می‌شود و گاهی برای فرد شرکت کننده استرس ایجاد می‌کند.

چند نکته برای موفقیت در آزمون آیلتس

  • یکی از راهکارهای ساده برای موفقیت در آزمون این است که افراد از قبل نمونه سوالات آزمون آیلتس را داشته باشند.
  • همچنین آشنایی با فضای برگزاری آزمون به موفقیت فرد کمک بسیاری می‌کند.
  • مدیریت زمان هم در این آزمون بسیار مهم است، فرد باید برای تجربه بهتر آزمون تحت شرایط تست قرار بگیرد و چند بار تمرین کند.
  • استفاده از منابع خودخوان آیلتس تاثیر بسزایی در موفقیت در این ازمون دارد.
  • استفاده از آموزش رایگان آیتلس که در اختیار متقاضیان این آزمون قرار می گیرد؛ مانند ویدیوی آموزشی، پادکست و… .
  • حضور در کلاس‌های آمادگی آزمون و استفاده از تجربه بهترین اساتید به داوطلبان این فرصت را می‌دهد که با آمادگی بهتر در آزمون شرکت کرده نمره بالاتری به دست آورند.
  • داشتن برنامه ریزی آزمون آیلتس کمک می کند تا سریع تر به هدفتان دست یابید.
  • فرد باید بداند پاسخ‌هایی که خارج از پاسخنامه درج می‌شود، مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد. همچنین در کنار یادگیری اصول گرامر، تلفظ (Pronunciation) کلمات مهارت‌های ارتباطی هم به ویژه در مرحله مصاحبه به موفقیت شخص کمک بسیاری می‌کند.
  • برای موفقیت در این آزمون نباید فرد به دنبال این باشد که پاسخ‌های پیچیده بدهد. ارائه پاسخ‌های ساده و بدون اشکال به موفقیت در این آزمون کمک زیادی می‌کند.
  • طی سال‌های اخیر تعداد داوطلبان شرکت در این آزمون‌ها رو به افزایش است؛ اما از آنجا که مهارت‌های فردی هر شخص به صورت جداگانه سنجیده می‌شود، افراد رقابتی با یکدیگر ندارند و با خودشان مقایسه خواهند شد.

نتایج آزمون آیلتس چه تاثیری در اشتغال و مهاجرت افراد دارد؟

 موسسات کاریابی، سازمان‌ها و شرکت‌های سراسر دنیا برای جذب نیروهای بین المللی به مدرک IELTS آن‌ها در کنار سایر مهارت‌ها توجه ویژه دارند. در کشورهایی که زبان رسمی آن‌ها انگلیسی است، سطح مهارت‌های زبانی قابل قبول در موسسات، سازمان‌ها شرکت‌ها مشخص است.

نوع مدرک آیلتس جنرال یا آکادمیک و نمره قابل قبول در هر سازمان به صورت مستقل و توسط تیم مدیریت منابع انسانی مشخص می‌شود. برخی موقعیت‌های شغلی به نمره بالاتری نیاز دارند و برای برخی از مشاغل نمرات متوسط قابل قبول است.

استرالیا نمره آزمون 5 را به نام سطح vocational تعریف کرده و نمره 6 با نام سطح competent شناخته می‌شود. در انگلیسی مهارت‌های زبانی فرد در هر چهار مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و سخن گفتن در اکثر سازمان‌ها باید حداقل 6.5 باشد.

افرادی که می‌خواهند در نیوزیلند مشغول کار شوند، حداقل باید نمره کلی 4 را در بخش جنرال یا آکادمیک دریافت کنند. دولت فدرال کانادا دست شرکت‌ها و سازمان‌ها را برای جذب نیرو باز گذاشته تا خودشان نمره مورد قبول سطح زبان فرد را مشخص کنند.

استان‌های کانادا هم هرکدام قوانین داخلی خاص خود را در این خصوص دارند. برای مهاجرت هم اغلب کشورها حداقل نمره خاصی را برای داوطلبان در نظر گرفتند که بسته به شرایط زمانی تغییر می‌کند.

انگلستان علاوه بر نتایج IELTS آزمون لایف اسکیلز (Life Skills) را هم به رسمیت می‌شناسد و افرادی که در این آزمون نمره قابل قبول داشته باشند، می‌توانند درخواست مهاجرت ثبت کنند. از آنجا که نمره مورد پذیرش در هر کشور متفاوت است، متقاضی می‌تواند با مراجعه به وب سایت رسمی دولتی یا مراجعه حضوری به سفارتخانه‌ها از نمره IELTS مورد قبول در برنامه‌های مختلف مهاجرتی مطلع شود.

برنامه‌های مهاجرتی تنوع زیادی دارند؛ به عنوان مثال مهاجرت از طریق سرمایه گذاری معمولا به نمره زبان کمتری نیاز دارد؛ اما افرادی که خواستار مهاجرت کاری یا تحصیلی هستند، باید نمره بالاتری در آزمون آیلتس به دست آورند. از آنجا که مجموعه‌ای از عوامل در پذیرش پرونده هر فردی تاثیر گذار است، نمره زبان در کنار سایر ویژگی‌ها معنا پیدا می‌کند.

مراکز حوزه بهداشت و درمان برای پزشکان، داروسازان، جراحان و پرستاران سخت گیری بیشتری در خصوص نمره این آزمون بین المللی قائل هستند؛ چراکه بخش عمده کار پزشکی تشخیص است و تنها از طریق یک ارتباط دوسویه موثر بین بیمار و پزشک امکان پذیر خواهد بود.

مشاغل حوزه حسابداری، دامپزشکی، مهندسی، حقوق و کافرمایان به همراه فعالان صنعت توریسم، فعالان بخش انرژی و هوانوردی هم به تسلط کامل به مهارت‌های زبانی نیاز دارند.

منبع این مقاله سایت مجله سلامتی ایران است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | نشریات و کتاب