کد: 140106016372619483

مقایسه آزمون‌های تافل و آیلتس با یکدیگر؛ کدام بهتر است؟

کد: 140106016372619483

https://bit.ly/3R4JLQi

، (اخبار رسمی): در این مقاله ما قصد داریم تفاوت تافل و آیلتس، توصیف کلیِ خصوصیات هریک و شباهت‌های احتمالی آن‌ها را شرح دهیم. شاید بهتر باشد بگوییم که می خواهیم به مقایسه تافل و آیلتس بپردازیم. اگر سوال شما این است: تفاوت تافل و آیلتس در چیست؟ با ما همراه باشید.

بی‌تردید تمام افرادی که قصد دارند برای ادامه تحصیل یا کار به یک کشور انگلیسی‌ زبان مهاجرت کنند، باید در آزمون‌های بین‌المللی زبانِ انگلیسی شرکت کرده و حداقل نمره مورد نیاز را کسب نمایند.

آزمون تافل (TOEFL) و آزمون آیلتس (IELTS) دو آزمون بین‌المللیِ قابل قبول در سراسر جهان هستند که به سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی در افراد می‌پردازند.

هردو آزمون هدف مشابهی را دنبال می‌کنند؛ ولی هریک ویژگی‌های خاص خود را داشته و شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند که آشنایی با آن‌ها می‌تواند برای فرد شرکت‌کننده در این آزمون‌ها مفید باشد.

بررسی تفاوت آیلتس و تافل

برای اینکه بدانیم فرق تافل و آیلتس چیست، بهتر است در ابتدا با ویژگی های هر یک بیشتر آشنا شویم.

  • ویژگی‌های آزمون تافل (TOEFL)

 آزمون تافل توانایی یک فرد را برای برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در محیط های روزمره و آکادمیک می‌آزماید. بیش از 9000 موسسه و دانشگاه در 130 کشور جهان از جمله برترین دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا و نیوزلند نتایج این آزمون را قبول دارند.

آزمون TOEFL توسط سازمان ETS که در ایالات متحده مستقر است، سازمان دهی شده و به زبان انگلیسی-آمریکایی برگزار می‌شود. بطور کلی سه نوع آزمون تافل وجود دارد که عبارتند از: آزمون کاغذی (PBT)، کامپیوتری (CBT) و اینترنتی (iBT) تافل. در ادامه با این 3 نوع بیشتر آشنا می‌شویم:

آزمون اینترنتی تافل (IBT)

آزمون اینترنتی تافل (Internet-Based Test) که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، رایج‌ترین نوع آزمون تافل بوده و چهار بخش ( Reading، Listening، Speaking و Writing) را شامل می‌شود. مدت زمان کلی آن حدود 4 ساعت است. در حال حاضر آزمون اینترنتی تافل (iBT) بیشترین کاربرد را در سراسر جهان دارد و رایج‌ترین نوع آزمون تافل بشمار می رود.

 آزمون کاغذی تافل (PBT)

نسخه کاغذی (Paper-Based Test) به عنوان یکی از انواع رایج آزمون تافل به صورت آفلاین برگزار می‌شود. مدت زمان کلی آن 2 ساعت و 25 دقیقه است و از سه بخش (Reading، Listening و Writing) تشکیل می‌شود. این نوع عمدتاً در مکان هایی برگزار می شود که دسترسی به اینترنت وجود ندارد؛ بنابراین تفاوت تافل ibt با pbt در نحوه برگزاری آزمون و همچنین مدت آزمون است.

آزمون کامپیوتری تافل (CBT)

آزمون کامپیوتری (Computer-Based Test) تافل قبلاً بکار بسته می‌شد و از سال 2006 منسوخ شده و آزمون اینترنتی تافل (iBT) کاملاً جایگزین آن شده است.

  • ویژگی‌های آزمون آیلتس (IELTS)

آزمون آیلتس (IELTS) نیز همانند آزمون تافل (TOEFL) به ارزیابی دقیق و منصفانه مهارت زبان انگلیسی در افراد می‌پردازد. درواقع این آزمون توانایی برای لیسنینگ (Listening)، ریدیدنگ (Reading)، رایتینگ (Writing) و اسپیکینگ (Speaking) را می‌آزماید.

سوالات آزمون آیلتس توسط متخصصان زبان از کشورهای استرالیا، کانادا، نیوزلند، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا تهیه می‌شوند و این آزمون را شورای بریتانیا (British Council)، بخش ارزیابی زبان انگلیسیِ دانشگاه کمبریج (Cambridge Assessment English) و سازمان IDP استرالیا بصورت مشترک سازمان‌دهی و مدیریت می‌کنند.

آزمون آیلتس (IELTS) رایج‌ترین آزمون برای کسانی است که به دنبال مهاجرت به استرالیا، کانادا، نیوزلند و بریتانیا هستند. در سراسر جهان بیش از 11000 کارفرما، دانشگاه، مدرسه و سازمان مهاجرت، از جمله 3400 موسسه در ایالات متحده آمریکا این آزمون و نتایج آن را به رسمیت می‌شناسند.

در کل، دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد که عبارتند از:

آزمون آکادمیک آیلتس (IELTS Academic) 

این آزمون برای کسانی مناسب است که می‌خواهند در دانشگاه‌های انگلیسی زبان به ادامه تحصیل بپردازند. آزمون آکادمیک آیلتس عمدتاً بر واژگانی تمرکز دارد که در یک محیط دانشگاهی معمول هستند و نتیجه آن نشان می‌دهد که آیا شما آماده تحصیل به زبان انگلیسی هستید یا نه.

آزمون عمومی آیلتس (IELTS General Training)

 این آزمون برای کسانی مناسب است که قصد دارند در مقاطع پایین‌تر از سطح دانشگاه (یعنی مدارس انگلیسی زبان) به ادامه تحصیل بپردازند. همچنین برای مقاصد کاری و استخدامی می‌توان در این آزمون شرکت کرد. بطورکلی، برای مهاجرت به استرالیا، کانادا، نیوزلند و انگلستان شرکت در آزمون عمومی آیلتس الزامی است.

این آزمون بر مهارت های روزمره زبان انگلیسی تمرکز دارد که در محیط های اجتماعی و کاری موردنیاز خواهند بود. هر دو آزمون آیلتس (IELTS) به سنجش مهارت‌های شنیداری، گفتاری، نوشتاری، و درک مطلب در افراد پرداخته و بر همین اساس همانند آزمون تافل از چهار بخش (Listening، Speaking، Writing و Reading) تشکیل می‌شوند. زمان کل هر دو آزمون 165 دقیقه است. در انتها پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال را بخوانید.

فرق بین تافل و آیلتس از جهات مختلف

در این بخش از مقاله قصد داریم فرق تافل و آیلتس (تفاوت IELTS و TOEFL) را از ابعاد گوناگون بررسی کنیم. مطالعه این بخش به شما کمک می کند با دید بازتری تصمیم بگیرید در کدام یک از این دو آزمون شرکت کنید.

تفاوت های کلی

همانطور که در بالا ذکر شد، آزمون تافل (TOFEL) آزمون شناخته‌شده و معتبری برای سنجش سطح مهارت در زبان انگلیسی است که در حال حاضر صرفاً شکل اینترنتی آن (iBT) برگزار می‌شود و اغلب دانشجویانی که مایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند، آن را انتخاب می‌کنند. این آزمون بر ارزیابی توانایی‌ متقاضیان برای برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در محیط‌های درسی تأکید دارد و تفکر تحلیلی متقاضیان و توانایی برای انتخاب از بین گزینه‌های مختلف موجود را می‌سنجد.

حدوداً 130 کشور نتیجه آزمون تافل را قبول دارند. در مقابل، آزمون آیلتس (IELTS) نیز آزمون معتبری برای سنجش سطح مهارت در زبان انگلیسی است که شامل دو نوع آزمون آکادمیک آیلتس (برای مقاصد تحصیلی) و آزمون جنرال آیلتس (برای مقاصد شغلی/ مهاجرتی) می‌شود؛ بنابراین، متقاضیان می توانند نسخه مناسب برای خود را بر اساس هدف‌ مورد نظرشان انتخاب کنند.

آزمون آیلتس از متقاضیان می‌خواهد که توانایی‌های تفکر خلاق و مهارت‌های درک خود را به نمایش بگذارند و نتیجه آن در 140 کشور قابل قبول است. بنابراین، می‌توان گفت که آزمون آیلتس برای طیف گسترده‌تری از اهداف کاربرد دارد.

فرق دیگر تافل با آیلتس مربوط به ساختار سوالات هر دو آزمون است؛ زیرا تافل عمدتاً سوالات چند گزینه‌ای را شامل می‌شود؛ در حالی که آیلتس از شما می‌خواهد به اشکال مختلفی از سوالات شامل پُر کردن جاهای خالی، ارائه پاسخ های کوتاه، سوالات چند گزینه‌ای و غیره پاسخ دهید.

تفاوت دیگر این است که تمام بخش‌های آزمون تافل در یک روز و یکجا بدون هیچ وقفه‌ای بین آن‌ها آزموده می شود. در حالی که در آزمون آیلتس با وجود اینکه هر سه بخش شنیداری، نوشتاری و خواندن در یک روز و بدون وقفه انجام می‌شوند، این امکان وجود دارد که بخش گفتاری تا یک هفته قبل یا بعد از سایر بخش‌ها انجام شود. این برای افرادی که ترجیح می‌دهند بین بخش‌های مختلف یک امتحان وقفه‌ای وجود داشته باشد، بسیار مناسب است.

علاوه بر این یکی دیگر از تمایزات این دو آزمون طول مدت هر یک از آن‌هاست. آزمون آیلتس 2 ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشد؛ اما طول مدت آزمون تافل حدود 4 ساعت است.

در ادامه قصد داریم فرق IELTS و TOEFL را بصورت دقیق‌تر و با توجه به هر یک از بخش‌های هر دو آزمون بررسی کنیم.

تفاوت آزمون تافل و آیلتس از لحاظ  بخش های هر آزمون

  • تفاوت اسپیکینگ تافل و آیلتس 

یک تفاوت دیگر تافل با ایلتس در بخش Listening دو آزمون است. در بخش گفتاری آزمون تافل، شما باید در طول 20 دقیقه به 6 سوال پاسخ دهید که در دو نوع مستقل و ادغامی هستند. سوالات مستقل شامل 2 سوال بوده (سوالات 1 و 2 آزمون) بر موضوعات آشنا تمرکز دارند و از شما خواسته می‌شود که در مورد آن موضوعات صحبت کنید.

سوالات ادغامی شامل 4 سوال بوده (سوالات 3 و 4 و 5 و 6 آزمون) شما را ملزم می‌دارند که مهارت‌های درک مطلب (خواندن) و شنیداری خود را با مهارت‌ گفتاری ترکیب کنید. سوالات 3 و 5 بر موقعیت‌های دانشگاهی تمرکز دارند؛ در حالی که سوالات 4 و 6 بر محتوای دروس دانشگاهی متمرکز هستند.

در سوالات 3 و 4 شما باید یک متن را بخوانید، به یک کلیپ صوتی گوش دهید و به سؤالی در مورد آن متن و کلیپ صوتی پاسخ دهید. در سوالات 5 و 6 باید به یک کلیپ صوتی گوش داده و سپس به سؤالی در مورد آن پاسخ دهید.

بطور کلی اسپیکینگ آیلتس (Speaking) سه قسمت را شامل می‌شود و طول مدت آن 11 الی 14 دقیقه است: در قسمت اول سوالات کلی در مورد خود شما و طیف گسترده‌ای از موضوعات آشنا مانند خانه، خانواده، کار، مطالعات و علایق‌تان پرسیده می‌شود.

در قسمت دوم، کارتی در اختیار شما قرار داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود در مورد آن موضوع خاص صحبت کنید. سپس یک یا دو سوال در مورد این موضوع از شما پرسیده می شود. سرانجام در قسمت سوم، سوالات بیشتری در مورد موضوع بخش دوم از شما پرسیده می‌شود و فرصت بیشتری به شما داده می‌شود تا در مورد ایده‌های خود بحث کنید.
در آزمون آیلتس، بخش گفتاری به صورت حضوری انجام شده و مهارت گفتگو به زبان انگلیسی توسط یک نفر ممتحن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ اما در آزمون تافل با میکروفون از پشت کامپیوتر به سوالات مطرح شده در این بخش پاسخ داده می‌شود که این پاسخ‌ها ضبط شده و بعداً به یک گروه شش نفره از داوران ارسال می‌شود.

در آزمون آیلتس امکان بکارگیری طیف گسترده‌ای از لهجه‌های زبان انگلیسی وجود دارد؛ اما در آزمون تافل عمدتاً تمرکز بر لهجه انگلیسی-آمریکایی است.

  • تفاوت رایتینگ تافل و آیلتس 

بخش رایتینگ آزمون تافل دو تکلیف را شامل می‌شود که عبارتند از تکلیف ادغامی و تکلیف مستقل. در اولین تکلیف، شما باید متن کوتاهی را بخوانید و به یک سخنرانی در مورد همان موضوع گوش دهید. اطلاعاتی که در فایل صوتی ارائه می‌شود، ممکن است اطلاعات ذکر شده در متن را تایید یا رد کنند.

مقایسه و بررسی تفاوت رایتینگ آیلتس و تافل شما صرفاً سه دقیقه برای خواندن آن متن فرصت خواهید داشت. پس از آن، 20 دقیقه فرصت دارید تا متنی را بنویسید که حداقل 150 تا 225 کلمه است و توضیح دهید که چگونه مطالب موجود در متن و فایل صوتی ارائه‌شده همدیگر را تایید یا رد می‌کنند.

تکلیف دوم بر موضوعی آشنا تمرکز دارد و نظر شما را در مورد آن موضوع می‌خواهد. شما 30 دقیقه فرصت خواهید داشت تا متنی را بنویسید که حداقل 300 کلمه است. برای نوشتن این متن، می‌توانید از حقایق مربوطه، نظر شخصی خودتان، مثال‌ها، و برخی نقل قول‌های معروف استفاده کنید

رایتینگ آیلتس در آزمون جنرال نیز دو تکلیف را شامل می‌شود. در تکلیف اول، موقعیتی به شما ارائه می‌شود و از شما خواسته می‌شود نامه‌ای حداقل 150 کلمه ای بنویسید و اطلاعاتی را درباره آن درخواست کنید یا موقعیت موجود را توضیح دهید. نامه می‌تواند به سبک غیررسمی، نیمه رسمی یا رسمی باشد.

در تکلیف دوم، از شما خواسته می‌شود که در پاسخ به یک نقطه‌نظر، استدلال یا مساله، متنی به اندازه حداقل 250 کلمه را بنویسید که سبک آن می‌تواند نسبتاً غیررسمی باشد.

علاوه بر این، برخلاف آزمون آیلتس که بصورت کاغذی انجام می‌شود، بخش نوشتاری آزمون تافل باید تایپ شود؛ بنابراین، اگر سرعت تایپ کردن شما بالاست و یا دستخط خوبی ندارید، ممکن است آزمون تافل را مناسب‌تر بدانید. اما اگر ترجیح می‌دهید پاسخ‌ها را خودتان بنویسید، با آزمون‌های کامپیوتری راحت نیستید و یا با صفحه‌ کلید زبان انگلیسی آشنا نیستید، ممکن است آزمون آیلتس برای شما آسان‌تر باشد.

  •  تفاوت ریدینگ آیلتس و تافل 

یک فرق دیگر آیلتس با تافل مربوط به مهارت ریدینگ است. بخش درک مطلب آزمون تافل (ریدینگ) توانایی شما برای درک ایده اصلی متون انگلیسی مرتبط با رشته‌های دانشگاهی مختلف را می‌سنجد. در این بخش شما باید سه یا چهار متن را بخوانید. هرکدام از این متن ها از 7 پاراگراف و تقریباً 700 کلمه تشکیل می‌شود.

بررسی تفاوت ریدینگ آیلتس و تافلمتون موجود در این بخش عمدتاً آکادمیک بوده و گزیده هایی از سخنرانی‌های درسی، کتب درسی دانشگاهی و مقالات هستند. شما باید بتوانید به سوالات مربوط به ایده‌ اصلی متون، جزئیات آن‌ها، استنتاجات احتمالی و همچنین سوالات مرتبط با واژگان پاسخ دهید که در مجموع حدود 36 تا 42 سوال را شامل می‌شوند. برای کار با هر متن 20 دقیقه زمان داده می‌شود؛ بنابراین کل زمان اختصاص داده شده برای این بخش از 60 تا 80 دقیقه متغیر است.
در آزمون آکادمیک آیلتس، بخش درک مطلب سه متن طولانی را شامل می‌شود که از کتاب‌ها، مجلات و روزنامه ها برگرفته شده اند و برای افرادی مناسب هستند که قصد ورود به دوره‌های دانشگاهی را دارند. طول مدت این بخش در آزمون آکادمیک بطورکلی 60 دقیقه است و 40 سوال را شامل می‌شود.

بخش درک مطلب در آزمون جنرال (Genaral) یا عمومی آیلتس گزیده هایی از کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها، اطلاعیه‌ها، آگهی‌ها، کتابچه‌های راهنما و دستورالعمل‌ها را شامل می‌شود که در سه قسمت جداگانه (دو یا سه متن کوتاه در قسمت اول، دو متن در قسمت دوم و یک متن بلند در قسمت سوم) ارائه می‌شوند. همه آن‌ها متن‌هایی هستند که شما ممکن است روزانه در یک محیط انگلیسی زبان با آن‌ها روبرو شوید.

طول مدت این بخش از آزمون عمومی آیلتس نیز 60 دقیقه بوده و 40 سوال را شامل می‌شود. علاوه بر تفاوت در تعداد سوالات و زمان اختصاص داده شده به آن‌ها، نوع سوالات ریدینگ آیلتس و تافل متفاوت است.در آزمون تافل سوالات بخش درک مطلب عمدتاً چند گزینه‌ای هستند؛ در حالی که سوالات پیشنهاد می‌کنیم برای تقویت مهارت خواندن (ریدینگ) در آزمون آیلتس مقاله

  • تفاوت لیسنینگ آیلتس و تافل

 فرق دیگر آیلتس و تافل به مهارت Listening مربوط می شود. همانند بخش درک مطلب، طول این بخش و تعداد سوالات آن در آزمون تافل متغیر است؛ به عبارت دیگر، بخش لیسنینگ آزمون تافل می‌تواند از 60 دقیقه و 34 سوال تا 90 دقیقه و 51 سوال متغیر باشد. در مجموع، شما باید به ترتیب به چهار تا شش سخنرانی و دو تا سه مکالمه گوش دهید و سپس به سوالات مطرح شده در مورد آن‌ها پاسخ دهید.

مقایسه و بررسی تفاوت لیسنینگ آیلتس و تافل

طول مدت هر سخنرانی در لیسنینگ تافل 3 تا 5 دقیقه است و هر کدام با 6 سوال همراه است؛ درحالی که طول مدت هر مکالمه حدوداً 3 دقیقه است و 5 سوال برای هریک از آن‌ها وجود دارد. هر فایل صوتی فقط یک بار پخش می‌شود و امکان یادداشت‌برداری در طول این بخش برای شما وجود خواهد داشت.

مدت لیسنینگ آیلتس در هر دو آزمون آکادمیک و جنرال 30 دقیقه است. در این بخش، شما چهار فایل صوتی را خواهید شنید که هریک 10 سوال را شامل می‌شود (در مجموع 40 سوال وجود دارد). دو فایل صوتی اول به بافت‌های اجتماعی روزمره مرتبط هستند و دو مورد دوم با موقعیت‌های آموزشی و آکادمیک ارتباط دارند.

تنها یک بار امکان شنیدن هر فایل صوتی وجود خواهد داشت و آن‌ها معمولاً طیف وسیعی از لهجه ها، از جمله بریتانیایی، استرالیایی، نیوزلندی، آمریکایی و کانادایی را شامل می‌شوند.

همانطور که از توضیحات بالا برمی‌آید، بخش شنیداری در دو آزمون تافل و آیلتس تفاوت‌های قابل توجهی از حیث محتوا، طول مدت زمان، تعداد و نوع سوالات دارد. همانند سایر بخش‌ها در آزمون آیلتس برخلاف آزمون تافل سوالات مطرح شده در بخش شنیداری صرفاً از نوع چند گزینه‌ای نیستند.

در آزمون تافل، متقاضی معمولاً به فایل صوتی گوش داده، درصورت نیاز یادداشت برداری می‌کند و در نهایت به سوالات پاسخ می‌دهد؛ اما در آزمون آیلتس متقاضی می‌تواند ضمن گوش دادن به فایل‌های صوتی به سوالات نیز پاسخ دهد.

تفاوت آزمون‌های تافل و آیلتس از حیث تعداد سوالات موجود در هر بخش و زمان اختصاص داده شده به هریک از آن‌ها به اختصار در جدول زیر نشان داده شده است:

  

تعداد سوالات

طول مدت (دقیقه)


آزمون تافل (toefl)

بخش  listening

51-34

90-60

 

بخش reading

42-36

80-60

 

بخش writing

250
 

بخش speaking

620
    
آزمون آیلتس (ielts)

بخش  listening

4020
 

بخش reading

4060
 

بخش writing

260
 

بخش speaking

3

14-11

تفاوت آیلتس و تافل از لحاظ نمره گذاری

یک فرق دیگر بین آیلتس و تافل در نحوه نمره دهی است. هر یک از بخش‌های آزمون تافل نمره‌ای بین 0 تا 30 را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین نمره کل تافل می‌تواند از 0 تا 120 گستردگی داشته باشد.

معمولاً دانشگاه‌ها و موسساتی که نتایج آزمون تافل را قبول دارند، هر یک حد نصاب مشخصی را به عنوان نمره قبولی در این آزمون تعیین می‌کنند؛ با این حال نمرات کسب شده در آزمون تافل اینترنتی (iBT) را می توان براساس هر یک از بخش‌های این آزمون و بطور کل به ترتیب زیر رتبه‌بندی نمود:

مهارت

سطح آزمودنی بر حسب نمره

درک مطلب (Reading)

پیشرفته (24-30)

بالاتر از سطح متوسط (18-23)

پایین‌تر از سطح متوسط (4-17)

کمتر از حد متوسط (0-3)

شنیداری (Listening)

پیشرفته (22-30)

بالاتر از سطح متوسط (17-21)

پایین‌تر از سطح متوسط (9-16)

کمتر از حد متوسط (0-8)

گفتاری (Speaking)

پیشرفته (25-30)

بالاتر از سطح متوسط (20-24)

پایین‌تر از سطح متوسط (16-19)

سطح پایه (10-15)

پایین تر از سطح پایه (9–0)

نوشتاری (Writing)

پیشرفته (24-30)

بالاتر از سطح متوسط (17-23)

پایین‌تر از سطح متوسط (13-16)

سطح پایه (7-12)

پایین تر از سطح پایه (6–0)

می‌توان گفت که میانگین نمره تافل حدود 90 است. البته این میانگین ممکن است از 85 تا 95 متغیر باشد. هر نمره‌ای که بالاتر از 100 باشد نمره خوبی در آزمون تافل بشمار می‌رود. در هر حال همچنان که در بالا اشاره شد، حد نصاب قبولی در این آزمون توسط هر موسسه یا دانشگاه تعیین می‌شود و هیچ نمره از پیش تعیین شده‌ای به عنوان نمره قبولی وجود ندارد.

در مقابل، هر بخش از آزمون آیلتس نمره‌ای بین 0 تا 9 را به خود اختصاص می‌دهد و نمره کل آیلتس بر اساس میانگین نمره همه بخش‌ها بدست می‌آید. به عبارت دیگر، نمره کل آزمون آیلتس می‌تواند از 1 تا 9 گستردگی داشته باشد و در صورتی که میانگین حاصله عدد رُندی نباشد آن را تا نیم نمره رُند می‌کنند. به عنوان مثال اگر نمره کل یک آزمون برابر با 6.25 باشد، آن را رو به بالا رُند کرده و نمره کل 6.5 برای آن فرد در نظر گرفته می‌شود؛ اما وقتی نمره کل یک فرد برابر با 6.1 است، این نمره رو به پایین رُند شده و نمره 6 برای وی درج می‌شود.

کشورها و دانشگاه‌های مختلف حد نصاب متفاوتی را به عنوان نمره مطلوب و قابل قبول در آزمون تافل در نظر می‌گیرند. با این حال، بطورکلی می توان گفت که برای ادامه تحصیل و کار در اکثر کشورها همچون ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا و استرالیا نمره آیلتس 7 به بالا را پذیرش می کنند؛ هر چند برخی موسسات و دانشگاه‌های موجود در این کشورها نمرات 6.5 به بالا را نیز به عنوان نمره قابل قبول در نظر دارند.

بطور خلاصه، سطح مهارت هر شرکت کننده در زبان انگلیسی را می‌توان بر اساس نمره کل کسب شده در آزمون آیلتس (IELTS) به ترتیب زیر رتبه‌بندی کرد:

نمره کل در آزمون آیلتس

سطح مهارت

9عالی
8بسیار خوب
7خوب
6قابل قبول
5متوسط
4ضعیف
3بسیار ضعیف
2

کاربرد دوره‌ای زبان انگلیسی

1

عدم کاربرد زبان انگلیسی

علاوه بر تفاوت‌های ذکر شده در بالا، به این تفاوت اساسی بین آزمون تافل و آیلتس از حیث نمره‌گذاری می‌توان اشاره کرد که بخش‌های نوشتاری و گفتاری در آزمون تافل عمدتاً بر اساس معیارهای ظاهری از قبیل دامنه واژگان (Vocabulary)، سبک نوشتاری و گرامر (Grammer) ارزیابی می‌شوند؛ اما این بخش‌ها در آزمون آیلتس بر اساس معیارهای خاصی مانند منطق، انسجام، گرامر و فصاحت ارزیابی می‌شوند.

به عنوان مثال، متنی با جریان منطقی ایده ها اما گرامر ضعیف ممکن است در آزمون تافل نمره بالاتری کسب کند. در مقابل، متنی با گرامر و واژگان قوی اما توانایی کمتر برای بیان یک مفهوم نمره بالاتری در آیلتس می‌گیرد.

در نهایت، نمرات کل آزمون تافل و آزمون آیلتس را می توان به طور تقریبی به شرح زیر مقایسه کرد:

نمره کل در آزمون تافل

نمره کل در آزمون آیلتس

120-1189
117-1155/8

114-110

8

109-102

5/7

101-94

7

93-79

5/6

78-60

6

59-46

5/5

45-35

5

34-32

5/4

31-0

4

فرق آزمون تافل و آیلتس از لحاظ هزینه

هر دو آزمون تافل و آیلتس در کشورهای مختلف متفاوت است. بر اساس تازه‌ترین اطلاعات موجود در زمان نگارش مقاله حاضر (19بهمن400)، هزینه تافل اینترنتی (iBT) در ایران برابر با 245 دلار است، درحالی که هزینه هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و عمومی در ایران برابر با 220 دلار است.

دفعات برگزاری آزمون تافل در مقابل آزمون آیلتس

 تفاوت دیگر آیلتس با تافل آزمون تافل بیش از 50 بار در سال در مراکز مجاز ETS در سراسر جهان برگزار می‌شود. در مقابل، آزمون آکادمیک آیلتس 48 بار در سال (4 بار در هر ماه) و آزمون عمومی آیلتس 24 بار در سال (2 بار در هر ماه) در مراکز مجاز این آزمون برگزار می شود.

تافل بهتر است یا آیلتس؟

 شاید سوال شما این باشد: تافل بهتر است یا آیلتس؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد. اکثر موسسات و دانشگاه‌های موجود در سراسر جهان نتیجه هر دو آزمون تافل و آیلتس را قبول دارند.

 اولین نکته‌ای که شما باید هنگام انتخاب از بین این دو آزمون در نظر بگیرید این است که دانشگاه یا کارفرمای مورد نظر شما کدام یک از آن‌ها را قبول دارد؛ به عنوان مثال اگر شما قصد دارید به دانشگاه خاصی بروید و آن دانشگاه فقط آیلتس را می‌پذیرد؛ پس ناگزیر باید در آزمون آیلتس شرکت کنید.

 نکته‌ دیگری که باید در این ارتباط مدنظر قرار دهید این است که چرا می‌خواهید در یکی از این دو آزمون شرکت کنید. اگر قصد ادامه تحصیل در یک دانشگاه خارجی را دارید، تفاوت زیادی بین آزمون تافل و آزمون آکادمیک آیلتس وجود ندارد (البته اگر دانشگاه مورد نظر شما ارائه مدرک خاصی را ایجاب نکرده باشد)؛ اما اگر قصد ورود به دانشگاه را ندارید و فقط برای مهاجرت به یک کشور دیگر یا برای مقاصد کاری به مدرک نیاز دارید، آزمون عمومی آیلتس می‌تواند برای نیاز شما بسیار مناسب باشد.

توانایی‌ها و قابلیت‌های هر شخص با توجه به خصوصیات هر کدام از آزمون‌های تافل و آیلتس، سهولت شرکت در هر یک از این آزمون‌ها و هزینه آن‌ها موضوعات دیگری هستند که باید هر متقاضی هنگام انتخاب از بین این دو مورد توجه قرار دهد.

بدیهی است که وجود مراکز برگزاری آزمون در شهر مورد سکونت متقاضی آزمون از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اگر فرد برای شرکت در آزمون نیاز به مسافرت طولانی نداشته باشد، طبعاً استرس کمتری را متحمل می‌شود و نتیجه بهتری خواهد گرفت.

منبع مقاله: مجله ای بی سی مگ

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف