اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140201087214922509
در دسترس نیست

کاربرد مونو پمپ ها در صنعت

منو پمپ یا همان پمپ پیچی ( اسکرو پمپ)

کد: 140201087214922509

، مشهد , (اخبار رسمی): این پمپ ماردونی شکل که یک نوع پمپ سیالاتی به شمار می آید اولین بار در سال 1930 توسط شخصی به نام رنه مونو اختراع گردید. به دلیل توانایی ها و کاربری خاص این پمپ پیچی شکل، به سرعت توانست در صنایع مختلفی همچون صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع معدنی و حفاری و صنایع دیگری همچون آب و فاضلاب ورود پیدا کند.

منو پمپ یا همان پمپ پیچی ( اسکرو پمپ)
منو پمپ یا همان پمپ پیچی ( اسکرو پمپ)

این پمپ ماردونی یا همان مونو پمپ شکل که یک نوع پمپ سیالاتی به شمار می آید اولین بار در سال 1930 توسط شخصی به نام رنه مونو اختراع گردید. به دلیل توانایی ها و کاربری خاص این پمپ پیچی شکل، به سرعت توانست در صنایع مختلفی همچون صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع معدنی و حفاری و صنایع دیگری همچون آب و فاضلاب ورود پیدا کند.

انواع پمپ ماردونی یا پیچی ( مونو پمپ )

همان طور که در بالا نیز بیان شد این پمپ پیچی شکل دارای اسم های گوناگونی می باشد که تعدادی از شاخص ترین آن ها در زیر بیان شده است.

  1. مونو پمپ یا منو پمپ
  2. پمپ حفره پیشرونده
  3. پمپ اسکرو یا اسکرو پمپ
  4. پمپ حفره ای
  5. پمپ پیچی
  6. پمپ ماردونی

این پمپ در طراحی خود از دو جزء روتور که قسمت متحرک و استاتور که قسمت ثابت است استفاده کرده تا وظیفه خود را به خوبی ایفا کند. استاتور این پمپ به صورت محفظه است که روتور ماردونی را در خود نگه داشته است.

زمانی که پمپ شروع به کار می کند ، با حرکت الکترو موتور که نیرو محرکه چرخش روتور به حساب می آید، ضمن ایجاد حفره ای یکنواخت، روتور به چرخش در می آید و باعث ایجاد اختلاف فشار کشنده شده و سیال را به داخل پمپ می کشاند. در ادامه نیز متناسب با چرخش روتور، سیال مورد نظر به طور ثابت و با دبی مناسب انتقال می یابد.

حرکت چرخشی روتور در مونو پمپ به دو صورت انجام می گیرد. در فاز اول برای برای مکش سیال به داخل خود، دوران حول محور اصلی داشته و بعد از آن برای انتقال سیال از دوران حول محور استاتور استفاده می کند.

مونو پمپ از انواع پمپ جابجایی مثبت است که برای جابجایی انواع سیالات با گرانروی های متفاوت از رقیق تا غلیظ نسبت به انواع پمپ ها مناسب تر است. معمولا از این پمپ برای سیالات با گرانروی بالا استفاده می شود. نام دیگری که برای این پمپ نامیدند غلیظکش است زیرا قابلیت بالایی در پمپاژ سیالات غلیظ دارد. گنجایش فشاری پمپ بستگی به تعداد طبقات و نحوه طراحی خطوط نشت بند یا مهر و موم که موقعیت اتصال روتور و استاتور را تشکیل می دهد، دارد. در این پمپ ها فشار خروجی بین 3 تا 5 می باشد.
در بازه هر قدم استاتور مجموعه ای کامل از خطوط نشت بند یا مهرو موم شکل می گیرد که در نتیجه یک پایه ساخته می شود به بیان دیگر یک زوج روتور و استاتور در بازه یک قدم استاتور یک پایه را تشکیل می دهند.

گنجایش این پمپ ها از 1 لیتر بر ساعت تا 200 متر مکعب در ساعت قابل طراحی است.

اجزاء مونو پمپ یا پمپ ماردونی

اجزای تشکیل دهنده مونو پمپ شامل: گیربکس، روتور، استاتور، سیستم آب بندی ، الکتروموتور و بدنه است هر کدام از اجزاء تشکیل دهنده وظایف مخصوص به خود را دارند به عنوان مثل روتور با چرخش حول محور استاتور اعمال پمپاژ سیال را به انجام می رساند. فشار در این پمپ ها از 6 تا 40 بار و گنجایش این پمپ ها از 1 تا 150 متر مکعب در ساعت است.

اجزای مونو پمپ شامل موارد زیر است:

  1. الکترو موتور
  2. روتور مونو پمپ
  3. استاتور مونو پمپ
  4. بدنه مونو پمپ
  5. گیربکس
  6. سیستم آب بندی: انواع سیستم آب بندی شامل تک یا دوبل، نخ آب بندی
  7. مجموعه شفت اسنبلی
  8. الکترو موتور

برای ایجاد نیروی پیشرانه در سیال با توجه به گرانروی سیال برای ایجاد دبی و فشار لازم استفاده می شود. فشار خروجی وابسته به توان ورودی مونو پمپ است و زمانی که توان الکترو موتر بالاتر رود فشار خروجی بیشتر می شود. دبی خروجی زمانی افزایش می یابد که دور موتور بالا باشد.

روتور مونو پمپ

بخش گرداننده و مارپیچی است که دارای دندانه های عمیق و مرکز باریک است. جنس روتور با توجه به سیال قابل انتقال متفاوت است. روتور دارای فضای خالی است که در هر گردش با سیال پر شده است در نتیجه باعث انتقال سیال می شود. افزایش طول عمر روتور به میزان صافی و سیقلی بودن سطح روتور بستگی دارد.

استاتور مونو پمپ

استاتور به بخش داخلی بدنه گفته می شود که روتور درون مارپیچ دو راه قرار دارد. استاتورها به دو بخش بیرونی و محفظه استاتور و بخش درونی تقسیم می شوند.

بدنه مونو پمپ

برای انتقال سیالات صنایع غذایی و دارویی از جنس استیل استفاده می شود. زمانی که سیال انتقالی، خورنده نباشد می توان از جنس چدن یا فولاد استفاده کرد. باتوجه به ارزان بودن قیمت چدن، چدن نسبت به استیل ارزان تر خواهد بود.

گیربکس

از گیربکس برای تغییر دور موتور با توجه به میزان مورد نیاز استفاده می شود و برای کنترل دور ظرفیت پمپ از گیربکس دور فرکانسی استفاده خواهد شد. برای کنترل دبی نیز از گیر بکس های دور متغییر استفاده می شود. دور گیربکس رابطه مستقیمی با گرانروی سیال انتقالی دارد که بدین معناست، از دور پایین برای انتقال سیالات غلیظ و از دور بالا برای انتقال سیاالات رقیق استفاده می شود.

سیستم آب بندی

سیستم آب بندی شامل وسایل مکانیکی است که از نشت سیال به بیرون سیستم در برگیرنده سیال و همچنین از ورود ذرات خارجی به داخل سیستم جلوگیری می کند. انتخاب سیال به درجه حرارت سیال، سایش سیال، سرعت محور دوار، نوع سیال و ذرات معلق بستگی دارد.
مونو پمپ ها در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع کاشی و سرامیک، صنایع دریایی، صنایع رنگ ساز ، صنایع داروسازی، صنایع لاستیک و پلاستیک سازی، صنایع آب و فاضلاب، صنایع چوب و کاغذ، صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

مجموعه شفت اسنبلی پمپ ماردونی

مجموعه ای از محورها،کوپلینگ و مفصل هایی هستند که وظیفه انتقال نیرو از الکتروموتور و یا گیربکس را به روتور مونو پمپ دارد.جنس آنها معمولا از فولادهای آلیاژی سخت کاری شده و فولاد های ضدزنگ می باشد.

نکات مهم انتخاب مونوپمپ یا پمپ پیچی

چه عواملی در انتخاب مونو پمپ مناسب تعیین کننده است؟

  1. دور
  2.  دبی
  3. فشار
  4. ویسکوزیته (گرانروی)
  5. دمای کاری
  6. خواص فیزیکی
  7. خواص شیمیایی

که در ادامه برای هر کدام توضیح مختصری داده خواهد شد.

دور

به دلیل شرایط خاصی که ماده دارد امکان دور بالا برای پمپاز کردن وجود ندارد به همین دلیل باید در انتخاب پمپ، محدوده دور مشخص شود تا واحد محرک مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

دبی

مقادیر دبی حداکثر میزان ماده لازم برای پمپاژ را مشخص می کند که این مقادیر شامل: دبی برحسب لیتر در دقیقه، لیتر در ساعت یا متر مکعب در ساعت تعیین می شود.

فشار

فشار میزان فشار لازم برای مسافت طی شده ماده پمپ شده را مشخص می کند که واحد آن برحسب متر یا بار می باشد.

ویسکوزیته (گرانروی)

گرانروی به خصوصیات فیزیکی ماده پمپ شده بستگی دارد و با توجه به میزان گرانروی قدرت مونو پمپ و دور آن تعیین می شود.

دمای کاری

در مواردی که باید دما بسیار بالا باشد یا دمای مواد پمپاژ شده باید ثابت نگه داشته شود پمپ مطابق با سفارش ساخته می شود.

خواص فیزیکی

خواص فیزیکی در انتخاب روتور و استاتور موثر است به عنوان مثال مواد دارای ذرات زبر را با یک لایه پوشش مقاوم می کنند.

خواص شیمیایی

میزان PH ماده و کاربرد شیمیایی آن از موارد مهم در انتخاب پمپ می باشد و ضروری است که مقدار آن مشخص شود.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت تخصصی راشا پمپ مراجعه نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید