اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394071648254687

تکرار پدیده یادگاری‌نویسی این بار روی بزرگ‌ترین غار دست‌ساز جهان

کد: 1394071648254687

https://goo.gl/aGzbCF

، تهران , (اخبار رسمی): حفظ آثار تاریخی وظیفه‌ای همگانی و نیازمند توجه همه آحاد جامعه است. در شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه که مجالی برای تبادل نظر و آشنایی با گردشگران و استفاده از تجارب یکدیگر وجود دارد، یادگاری‌نویسی بر روی یکی از بزرگ‌ترین غارهای دست‌ساز جهان به موضوع بحث این شبکه اجتماعی تبدیل شده است.

پدیده زشت یادگاری نویسی این بار روی بزرگترین غار دست ساز جهان!

به گفته یک کوهنورد دوستدار طبیعت، «چنین افرادی از روی نا‌آگاهی دست به این اقدامات می‌زنند، غافل از آنکه با گذشت سالیان، نه‌تنها نام نیکی از آنها به یادگار نمی‌ماند، بلکه نام آنها به عنوان تخریبگران تاریخ مورد نکوهش قرار خواهد گرفت.»

به گزارش وب‌سایت گردشگری تیشینه، غار سنگ‌تراشان جهرم غاری مصنوعی، بی‌نظیر و شگفت‌انگیز است که در فاصله 3کیلومتری شهرستان جهرم قرار دارد. این غار مصنوعی بزرگ‌ترین غار دست‌ساز خاورمیانه و یکی از زیباترین غارهای مصنوعی در جهان به شمار می‌آید. کارشناسان قدمت سنگ‌تراشی‌های این شاهکار بی‌نظیر را مربوط به دوران صفویه می‌دانند. این غار در گذشته معدن سنگ بوده که از آن سنگ‌های سفید آهکی و شکل‌پذیر به دست می‌آمده و مردم جهرم و شهرهای مجاور نیز از دیرباز این سنگ‌ها را در نمای ساختمان‌ها و بناهای مهم از جمله بناهایی در شیراز (خصوصا در مسجد جامع عتیق و بیمارستان نمازی) به کار می‌برده‌اند. اما متاسفانه این بنای بی‌نظیر تاریخی نیز همچون بسیاری از موارد مشابه از گزند پدیده عجیب یادگاری‌نویسی در امان نمانده است! این موضوع تلخ به محل بحثی بین کاربران شبکه اجتماعی تیشینه (شبکه اجتماعی تخصصی گردشگری) تبدیل شده و کاربران از زوایای مختلف دلایل متفاوتی را برای این رفتار مذموم برشمرده‌اند.

به گفته یک کوهنورد دوستدار طبیعت، «چنین افرادی از روی نا‌آگاهی دست به این اقدامات می‌زنند، غافل از آنکه با گذشت سالیان، نه‌تنها نام نیکی از آنها به یادگار نمی‌ماند، بلکه نام آنها به عنوان تخریبگران تاریخ مورد نکوهش قرار خواهد گرفت.»

کاربر دیگری معتقد است: «بهتر است یک تابلو در مکان‌های تاریخی نصب شود تا افراد  نوشته‌های خود را روی آنهاثبت کنند.»

برخی نیز حفظ آثار تاریخی را وظیفه مسئولان دانسته‌ و گفته‌اند وقتی افراد با آثار تاریخی ثبت‌شده به‌درستی برخورد نمی‌کنند، چه انتظاری می‌شود از بازدیدکنندگان این غار، که هنوز به ثبت ملی هم نرسیده است، داشت.

صحبت گردشگر دیگری نیز قابل تامل است که می‌گوید: «آیا تخت‌جمشید ثبت ملی نشده است که متاسفانه هنوز شاهد هستیم برخی افراد تصاویر یادگاری خود را در حالی که روی نمادهای این اثر کهن نشسته‌اند، با افتخار و حس تاریخ‌دوستی در فضای مجازی منتشر می‌کنند و می‌نویسند: من و تخت جمشید همین الان یهویییی!»

به گفته دبیر انجمن میراث فرهنگی کشور، محافظت و نگهداری هریک از آثار تاریخی نیازمند حدود یکصد نیرو است که همین مساله اهمیت ورود همه افراد جامعه را به این موضوع نمایان می‌کند. همچنین لازم است رسانه‌ها نسبت به شناساندن آثار تاریخی ملموس و ناملموس هر منطقه به صورت جدی فعالیت‌هایی را در دستور کار خود قرار دهند. به طور حتم در صورتی که افراد جامعه به اهمیت حفاظت از آثار تاریخی پی ببرند، خودشان به صورت داوطلبانه وارد این عرصه خواهند شد.

به راستی منشأ این رفتار ناپسند کجاست و چگونه می‌توان با آن مبارزه کرد؟

علاقه‌مندان می‌توانند مشاهدات و نظرات خود راجع به گردشگری را در این شبکه اجتماعی مطرح کرده و متن کامل خبر و نظرات دیگر افراد را نیز در شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه  مشاهده کنند.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تیشینه

ما برای اینکه ایران خانه خوبان شود رنج دوران برده‌ایم ... ایران به عنوان یکی از کشورهای برتر در زمینه برخورداری از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری متنوع در سطح بین‌المللی مطرح است. ما نیز بر آن شدیم که دست در دست هم دهیم و با کمک شما عزیزان ایران زیبایمان را در یک سایت دوزبانه در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی معرفی نماییم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

گردشگری و میراث فرهنگی | محیط زیست