اطلاعات تماس
  • 041333*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111197153716238
در دسترس نیست

حداقل قانون کار در سال جدید

کد: 140111197153716238

، (اخبار رسمی): از مهم ترین گزینه هایی که در هنگام به کار گماری در یک شرکت هم برای کارفرما و هم برای کارجو بسیار مهم است بحث حقوق و دستمزد می‌باشد که از سمت شورای عالی کار هر ساله تعیین می شود. 

حقوق کارکنان در سال 1402 چقدر افزایش یافته است؟

موضوع حقوق قانون کار 

شورای عالی کار حداقل حقوق کارگران را  در سال 1401 را 57.4 درصد نسبت به سال 1400 افزایش داده که که افزایش حقوق هر ساله تغییر می‌یابد.

در سال جاری حداقل حقوق ماهانه 4,179,750 تومان از سمت شورای عالی تعیین شده است  و طی این بخشنامه کارفرمایان موظف به افزایش حقوق و هم چنین پرداخت آن می‌یاشند. براساس ماده 37 قانون کار حقوق باید در فاصله های زمانی مرتب و در روز های غیر تعطیل و در ساعت کاری به صورت وجه نقد رایج کشور پرداخت شود :

  • در صورتی که بر اساس قرارداد تنظیم شده به صورت روز مزد ، هفتگی و یا پانزده روز تعیین شده است باید پس از محاسبه در پایان ساعت کاری ، پایان هفته و یا پانزده روز نسبت به ساعت و روز های کار کرده انجام شود.
  • در صورتی که بر اساس قرارداد تنظیم شده به صورت ماهانه باشد (حقوق) پرداخت آن باید در آخر ماه انجام شود .

تبصره –در ماه های سی و یک روزه حقوق و مزایا باید بر اساس سی و یک روز محاسبه و پرداخت شود.

حقوق قانون کار توسط چه کسانی بررسی و انجام می‌شود ؟

شورای عالی کار نهادی ویژه و تخصصی است و وظیفه آن تعیین دستورالعمل های حقوق قانون کار می‌باشد. این شورا متشکل از نمایندگان دولت،کارگران ،کارفرمایان انجام می‌شود.


•    وزیر کار و امور اجتماعی 
•    دو نفر که در زمینه اجتماعی و اقتصادی مطلع هستند از طرف وزیر کار و امور اجتماعی و هیات وزیران که یکی از دو نفر از اعضای شورای عالی صنایع می‌با‌شد
•    سه نفر از نمایندگان کارفرمایان که یک نفر از بخش کشاورزی است که از سمت کارفرمایان انتخاب شده است.
•    سه نفر از نمایندگان کارگران که یک نفر از بخش کشاورزی است که از سمت کانون عالی شوراهای اسلامی کار انتخاب شده است.
•    رئیس سازمان ملی استاندارد ایران.

نحوه پیوستن اعضای نمایندگان کارگران به شورای عالی کار : 

نمایندگان کارگران از سمت کانون عالی شورای اسلامی انتخاب و تعیین می‌شوند.

کارگری که قصد دارد در شورای عالی کار به عنوان نماینده حضور داشته باشد باید این مراحل را طی کند :

1.    به عنوان نماینده کارگران یا شورای اسلامی کار انتخاب و دو سوم آرا را دریافت کند.
2.    کاندید شدن در کانون استان و کسب رای به عنوان هیئت مدیره کانون شورای اسلامی استان
3.    کاندید شدن در کانون عالی کشور و در صورت کسب رای کافی و در نهایت عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای های اسلامی کشور می ‌شود.

اعضای اصلی شورای عالی کار بجز وزیر کار و امور اجتماعی برای 2 سال تعیین می‌شوند و بعد از آن انتخاب مجدد همان نمایندگان بلامانع است.

وظایف شورای عالی کار 

تعیین حداقل حقوق کارگران : بر اساس ماده 35 قانون کار مزایای مربوط به مزد ساعتی ، کارمزد ساعتی  و کارمزد مشاغلی که شامل این ماده می‌باشند به پیشنهاد شورای عالی کار و به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی رسیده و در نهایت تعیین می‌شود.

حمایت از کارگران : یکی دیگر از وظیفه هایی که در قانون کار برای شورای عالی کار تعیین شده تدین آیین نامه حمایت از کارگران می‎‌باشد طبق ماده 52 قانون کار در کار های سخت و زیان آور و زیر زمینی ساعات کاری نباید بیشتر از6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته باشد.

 تبصره – کارهای سخت و زیان آور و زیر زمینی طبق آیین نامه ای خواهند بود که توسط شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار و شورای عالی کار پیشنهاد شده و در نهایت به تصویب  وزیر کار و امور اجتماعی و بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌رسد.

هم چنین بر اساس ماده 75 قانون کار انجام کار های خطرناک و زیان آور و نیز حمل بار بیش از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگران زن ممنوع می‌باشد. دستور العمل و تعیین نوع و میزان این موارد با پشنهاد شورای عالی کار و در نهایت به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی می‌رسد.

هیات های حل اختلاف کارگر و کارفرما : یکی دیگر از وظایف شورای عالی کار مشخص کردم مقررات مربوط به حل اختلافات کارگر و کارفرما است که بر اساس ماده 164 قانون کار مقررات مربوط به انتخاب اعضاء هیات های تشخیص و حل اختلاف و چگونگی تشکیل جلسات آنها توسط شورای عالی تهیه و به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی خواهد رسید.

موارد معافیت از قانون کار : بر اساس ماده 189 قانون کار در بخش کشاورزی ، فعالیت های موبوط به پرورش و بهره برداری از درختان میوه،انواع نباتات،جنگلها،مراتع ،پارک های جنگلی و نیز دامداری و تولید و پرورش ماکیان و طیور،صنعت نوغان،پرورش آبزیان و زنبور عسل و کاشت،داشت و برداشت و سایر فعالیت های کشاورزی به پشنهاد شورای و عالی و به تصویب هیات وزیران می‌توانند از شمول قیمت از این قانون معاف گردد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ملی کار

سامانه ملی کاریابی الکترونیکی

اطلاعات تماس
  • 041333*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

کار و استخدام | حقوقی و قانون