اطلاعات تماس
  • 041333*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111267165316238
در دسترس نیست

همه چیز در رابطه با اضافه کاری

اضافه کاری ساعتی چند؟

کد: 140111267165316238

، (اخبار رسمی): ساعات اضافه کاری و نحوه محاسبه آن از بحث برانگیزترین مباحث فی ما بین کارفرمایان و کارگران می باشد و این سوال برای طرفین پیش بیاید که دستمزد هر ساعت اضافه کاری چقدر است؟ خصوصا در اواخر هر سال، اخبار و شایعاتی در رابطه با مصوبات قانون کار سال جدید منتشر می شود .

اضافه کاری ساعتی چند؟
ساهت کار اضافه کاری و دستمزد هر ساعت اضافه کاری

تازه ترین و معتبرترین اخبار قانون کار

اضافه کاری ساعتی چند؟ 
ساعات و نحوه محاسبه آن از بحث برانگیزترین مباحث فی ما بین کارفرمایان و کارگران می باشد و این سوال برای طرفین پیش بیاید که دستمزد  هر ساعت اضافه کاری چقدر است؟
با اینکه قانون اضافه کاری مفهوم مشخص و معینی دارد ولی نگاه افراد به این موضوع می تواند متفاوت باشد اما آنچه که مهم بوده و همه افراد باید بدانند، تعریف اضافه کاری از نگاه قانون، قوانین مربوط به آن و همچنین نحوه محاسبه اضافه کاری است. 


12 پرسش و پاسخ مهم اضافه کاری در قانون کار
1-آیا اضافه کاری مشمول بیمه می شود؟
بله، اضافه کار مشمول کسر حق بیمه است و باید در لیست بیمه رد شود.
2-اضافه کار اجباری قانونی است؟
نه خیر، اضافه کار اجباری غیر قانونی است و اگر کارفرما کارگر را مجبور نماید که اضافه کار انجام بدهد و کارگر راضی نباشد ، کارگر می تواند از کارفرمای خود شکایت نمایند.
3-نحوه محاسبه اضافه کار برحسب ساعت به چه صورت است؟
برای محاسبه اضافه کاری بر حسب ساعت، در ابتدا مزایایی که مبنای محاسبه اضافه کار هستند با هم جمع شده و سپس عدد بدست آمده در تعداد ساعات کار موظفی ماهانه فرد تقسیم و در ادامه عددی که بدست می آید در عدد 1.4  ضرب شده و در آخر عدد بدست آمده در تعداد ساعات اضافه کار فرد ضرب می شود و مبلغ نهایی اضافه کار ساعتی کارگر می باشد.
4-نحوه محاسبه اضافه کاری خدمات کشوری به چه صورت می باشد؟
در محاسبه اضافه کاری خدمات کشوری مزایای مشمول اضافه کار بر عدد 160 تقسیم می شود و عدد بدست آمده در کارکرد اضافه کار ضرب می گردد.
5-مبنای ساعات کار ماهانه برای محاسبه فوق العاده اضافه کار به چه صورت است؟
مبنای ساعت کار ماهانه برای محاسبه اضافه کاری با توجه به مبنای ساعت کار موظفی کارگران مشخص می گردد. بدین صورت که برای محاسبه اضافه کار اگر کارگر در طول هفته 44 ساعت کار کند، مبنای ساعات کاری برای وی 220 ساعت درنظر گرفته می شود.
اما در صورتی که ساعات کار موظفی فردی در یک روز کمتر از  7:33 باشد، با توجه به ساعات کار موظفی مبنای ساعات کار ماهانه، 192 یا 196 درنظر گرفته می شود. البته در نظر داشته باشید مبنای ساعت کار ماهانه برای اضافه کار،  قانون خیلی دقیقی نداشته وبیشتر بستگی به نظر کارفرما دارد.
6-اضافه کاری روز کارگر به چه صورتی محاسبه می‌گردد؟
روز کارگر به عنوان تعطیلات رسمی کارگران محسوب می شود و اگر کارگر در این روز سر کار حاضر شود، کارفرما بایستی علاوه بر دستمزد یک روز عادی بابت میزان ساعات کارکرد خود در این روز اضافه کار  به کارگر خود پرداخت نماید.
7-در قانون کار به چه پرداختی‌هایی اضافه کار تعلق می گیرد؟
طبق قانون کار برای تمام مزایایی که جهت ترمیم شغل در ساعات کار عادی کارگر به وی پرداخت می شود، مانند حق سختی کار، فوق العاده شغل و حق سرپرستی، جزء دستمزد ثابت کارگر محسوب می شود و بایستی در محاسبه اضافه کار لحاظ شوند.
8-در قانون کار نحوه محاسبه اضافه کاری در شب به چه صورت است؟
اگر کارکنان دارای نوبتکاری نباشند و در شب اضافه کار انجام دهند، در ازای هر ساعت اضافه کاری  باید 35 درصد بیشتر از دستمزد کار عادی دستمزد دریافت می نمایند. 
ولی در شرایطی که کارکنان دارای نوبتکاری باشند و در شب هم اضافه کار بمانند، 35درصد بابت شبکاری و 40 درصد بابت اضافه کار علاوه بر مزد یک ساعت کار خود دریافت نمایند.
9-در قانون کار اضافه کار روز جمعه به چه صورت است؟
درصورتی که کارگر در روز جمعه مشغول به کار باشد، علاوه بر دستمزد عادی خود، 80 درصد دستمزد بیشتر بابت کار در روز جمعه دریافت خواهد کرد.
10-تفاوت اضافه کاری و تعطیل کاری
تعطیل کاری بدین معنا می باشد که اگر کارگر در روز های تعطیل مشغول به کار باشد و یا در روز جمعه کار کند مستحق دریافت 80 درصد دستمزد بیشتر از دستمزد عادی خود می باشد.
بنابراین ضریب اضافه کار روز تعطیل 140 درصد و در روز جمعه 180 درصد می باشد.
11-آیا تاخیر یا تعجیل در کار کارگر را می توان از اضافه کار او  کسر نمود؟
خیر، از آنجایی که ارزش کار اضافه کار ۴۰ درصد بیشتر از کار عادی است، در نتیجه نمی توان آن ها را برابر در نظر گرفت و کسری های کار عادی را از اضافه کار کسر نمود.
12-اگر کارگران غیرنوبتی که اضافه کاری آنان به شــب کاری نیز کشیده شود کدام یک از فوق العاده های اضافه کاری یا شب کاری به آنها تعلق می گیرد؟
 کارگر غیرنوبتکار که اضافه‌کاری وی در طول زمان شب‌کاری (از ساعت ۲۲شب تا۶بامداد) به طول  می انجامد حقوق ان روز  وی هم شامل اضافه کاری ( ۴۰درصد اضافه بر مزد) و هم شب کاری ( ۳۵درصد اضافه بر مزد) خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ملی کار

سامانه ملی کاریابی الکترونیکی

اطلاعات تماس
  • 041333*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام