اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140203217328722926
در دسترس نیست

با ارزان ترین روش جایگزینی دندان از دست رفته آشنا شوید

کد: 140203217328722926

، (اخبار رسمی): متاسفانه به دلیل بالا رفتن تعرفه دندانپزشکی در سال های اخیر، جایگزین کردن دندان های از دست رفته با چالش هایی روبرو شده است. مردم اغلب به دلیل ترس از هزینه ها برای جایگزینی دندان هایشان به دندانپزشک مراجعه نمی کنند.

با ارزان ترین روش جایگزینی دندان از دست رفته آشنا شوید
با ارزان ترین روش جایگزینی دندان از دست رفته آشنا شوید
با ارزان ترین روش جایگزینی دندان از دست رفته آشنا شوید
با ارزان ترین روش جایگزینی دندان از دست رفته آشنا شوید
با ارزان ترین روش جایگزینی دندان از دست رفته آشنا شوید
با ارزان ترین روش جایگزینی دندان از دست رفته آشنا شوید

متاسفانه به دلیل بالا رفتن تعرفه دندانپزشکی در سال های اخیر، جایگزین کردن دندان های از دست رفته با چالش هایی روبرو شده است. مردم اغلب به دلیل ترس از هزینه ها برای جایگزینی دندان هایشان به دندانپزشک مراجعه نمی کنند. این در حالیست که روش های جایگزین کردن دندان از دست رفته متنوع بوده و در هر صورت می توان با هزینه های کمتر نیز این جایگزینی را انجام داد.

انواع روش های جایگزینی دندان از دست رفته چیست؟

در حال حاظر برای جایگزین کردن دندان از دست رفته گزینه هایی مانند روکش، دندان مصنوعی، ایمپلنت و بریج وجود دارند که در ادامه توضیح داده شده اند.

1. روکش دندان

روکش دندانی یا dental crown کلاهکی به شکل تاج دندان طبیعی خودمان است که بر روی یک دندان آسیب دیده قرار می گیرد تا شکل، اندازه، استحکام و ظاهر آن دندان را بازیابی کند. در واقع زمانی که تاج یک دندان دچار آسیب گسترده می شود، به جای آن، روکش دندان نصب می کنند. روکش های دندانی معمولاً به تنهایی به عنوان یک گزینه جایگزین دندان از دست رفته استفاده نمی شوند، اما می توان آنها را همراه با سایر گزینه های جایگزینی دندان مانند ایمپلنت یا بریج دندان استفاده کرد.

انواع مختلف روکش های دندانی

روکش های دندانی را می توان از مواد مختلفی از جمله سرامیک، زیرکونیا، آلیاژهای فلزی یا ترکیبی از آن ها ساخت. آنها به صورت سفارشی ساخته می شوند تا با اندازه، شکل و رنگ دندان های طبیعی شما مطابقت داشته باشند، بنابراین درست مانند یک دندان طبیعی به نظر می رسند و عمل می کنند. برای اطلاع از آخرین تعرفه این پروتزها می توانید به صفحه "هزینه روکش دندان" مراجعه کنید.

اصلی ترین موارد کاربرد روکش ها

روکش های دندانی را می توان به دلایل مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال می توان از آن ها:

  •  برای محافظت از دندان ضعیف یا آسیب دیده
  • برای پوشاندن دندانی که تحت درمان ریشه (عصب کشی) قرار گرفته است 
  • یا در ساختمان بریج دندان استفاده کرد.

در برخی موارد، روکش های دندانی را می توان برای بهبود ظاهر دندان های به شدت تغییر رنگ یافته یا بدشکل نیز استفاده کرد. باید در نظر داشت که روکش تنها زمانی استفاده می شود که ریشه و پایه دندان هنوز وجود داشته باشند، اگر دندانی غائب باشد دیگر روکش جوابگو نیست.

2. دندان مصنوعی کامل

دندان مصنوعی یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش های جایگزین کردن دندان از دست رفته است. این پروتز متحرک است و می تواند به خوبی چندین دندان از دست رفته را جایگزین کند. اگرچه می توانند از ترکیبی از مواد مانند فلزات و پرسلین ساخته شوند، اما آنها معمولاً از مواد رزین اکریلیک ساخته می شوند. پروتزهای مصنوعی متناسب با شکل دهان شما ساخته می شوند و می توانند متناسب با رنگ دندان های موجود شما طراحی شوند.

دندان های مصنوعی ارزان ترین روش های جایگزینی دندان از دست رفته هستند و از تمامی پروتزهای دیگر قیمت کمتری دارند. برای اطلاع از آخرین تعرفه آن ها می توانید به صفحه "هزینه دندان مصنوعی" مراجعه بفرمایید.

انواع و اشکال مختلف دندان مصنوعی

پروتزها دو نوع هستند و شامل پروتز کامل و پروتز پارسیل می شوند. پروتزهای کامل زمانی استفاده می‌شوند که تمام دندان‌های فک بالا یا پایین از بین رفته باشند، در حالی که پروتز پارسیل زمانی استفاده می‌شود که فقط برخی از دندان‌ها از بین رفته باشند. پروتزهای پارسیل از گیره های فلزی یا اتصالات دقیق برای چسباندن پروتز به دندان های باقی مانده استفاده می کنند

مزایا و معایب دندان مصنوعی چیست؟

دندان های مصنوعی در مقایسه با ایمپلنت یا بریج دندان گزینه مقرون به صرفه تری برای جایگزینی دندان هستند. با این حال، آنها ممکن است مانند سایر گزینه های دیگر راحت یا طبیعی نباشند.

پروتزهای مصنوعی به عنوان یک روش جایگزین کردن دندان از دست رفته گاهی اوقات ممکن است بلغزند یا در دهان حرکت کنند که می تواند باعث ناراحتی یا مشکل در صحبت کردن یا خوردن شود. همچنین ممکن است نیاز به نگهداری منظم داشته باشند.

مثلا نیاز است که آن ها را داخل یک پاک کننده دندان مصنوعی در طول شب قرار دهید و یا ممکن است به مرور زمان با تغییر شکل دهان نیاز به تنظیم یا تعویض مجدد داشته باشند. با وجود این معایب احتمالی، پروتزهای دندان مصنوعی می توانند گزینه خوبی برای افرادی باشد که کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت یا بریج دندان نیستند.

فلیپر

فلیپر نوعی دندان مصنوعی پارسیل متحرک است که اغلب به عنوان گزینه جایگزینی موقت دندان استفاده می شود. فلیپرها معمولاً از یک ماده رزین اکریلیک ساخته شده و به گونه ای طراحی می شوند که روی لثه ها و در اتصال با دندان های مجاور باقی مانده قرار بگیرند. فلیپرها به‌صورت سفارشی ساخته می‌شوند تا با رنگ و شکل دندان‌های طبیعی شما مطابقت داشته باشند و به راحتی می‌توان آن‌ها را برای تمیز کردن یا نگهداری جدا کرد.

فلیپرها در مقایسه با ایمپلنت‌های دندانی، بریج‌ها یا حتی سایر دندان مصنوعی های دیگر معمولی گزینه‌ای ارزان‌تر برای جایگزینی دندان هستند. آنها می توانند گزینه خوبی برای افرادی باشند که منتظر دریافت ایمپلنت دندان یا بریج هستند. همچنین فلیپرها اغلب برای کودکانی که دندان شیری خود را زود از موعد از دست داده اند استفاده می شود.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی بهترین و گران ترین روش جایگزین کردن دندان از دست رفته هستند. آن ها پروتزهای مدرنی هستند که برای تقلید از ساختار طبیعی دندان طراحی شده اند. خود ایمپلنت یک پایه کوچک و پیچ مانند است که از تیتانیوم یا سایر مواد دیگر ساخته شده است و در داخل استخوان فک کاشته می شود. مواد بکار رفته برای ساخت پایه ایمپلنت معمولا زیست سازگار هستند و به خوبی توسط بدن تحمل می شود.

پیچ ایمپلنت دندان از طریق جراحی در استخوان فک (درست در جایی که دندان از دست رفته) قرار می گیرد و با گذشت زمان، طی فرآیندی به نام استئواینتگریشن (osseointegration) به فک جوش می خورد.

هنگامی که ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک جوش خورد و پایدار شد، یک روکش دندان به بالای ایمپلنت متصل می شود تا قسمت قابل مشاهده دندان از دست رفته را جایگزین کند. روکش دندان به صورت سفارشی ساخته می شود تا با اندازه، شکل و رنگ دندان های اطراف مطابقت داشته باشد، بنابراین درست مانند یک دندان طبیعی به نظر می رسد و عمل می کند.

ایمپلنت های دندانی به دلیل دوام و طول عمر بالای خود شناخته می شوند. آن ها به عنوان بهترین روش جایگزین کردن دندان از دست رفته با مراقبت مناسب می توانند سال ها دوام بیاورند. آنها همچنین مزایای زیادی نسبت به سایر گزینه های جایگزینی دندان مانند بریج یا دندان مصنوعی دارند.

بریج دندان

بریج یا پل های دندانی یک گزینه نسبتا ارزان تر از ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان از دست رفته هستند که می توانند شامل ایمپلنت، روکش و یا اتصالات فلزی به دندان های مجاور باشند. بریج ها انواع مختلفی دارند و بر اساس اینکه برای جایگزینی چند  دندان در کنار هم استفاده می شوند می توانند نام های مختلفی داشته باشند. مثلا اگر فقط برای جایگزینی یک دندان استفاده شوند، نام بریج مریلند خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان