اطلاعات تماس
  • 090336*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140304137966925987
در دسترس نیست

مهریه چیست؟! (از سنت تا قانون)

مهریه زن و حقوق او در قانون مدنی

کد: 140304137966925987

، تهران , (اخبار رسمی): مهریه یکی از مسائل حیاتی و مهم است که در فرهنگ و حقوق ایرانیان جایگاه ویژه‌ ای دارد. این مفهوم از دیرباز در فرهنگ ما ریشه دارد و همواره موضوع بحث‌ برانگیزی در جامعه بوده است.

مهریه زن و حقوق او در قانون مدنی
مهریه زن و قوانین جدید مهریه

آنچه که باید درباره مهریه از زبان قانون بدانید!

در سال 1403 تغییراتی در قوانین مربوط به مهریه اعمال شده که هدف اصلی آن‌ ها ایجاد تعادل و انصاف بیشتر در حقوق زنان و مردان می باشد. در ادامه به بررسی این قوانین می پردازیم.

مهریه چیست؟

بعد از ازدواج و اعلام انجام صیغه نکاح زن حق مهر یا مهریه را به عنوان یکی از حقوق مالی خود دریافت می‌ کند. طبق ماده 1082 قانون مدنی، زن پس از دریافت مهر می‌ تواند هر گونه تصرفی در آن داشته باشد. اما باید توجه داشت که مهریه قابلیت تملک و تصرف داشته باشد و به جز زوجه به فرد دیگری تعلق نگیرد.

همچنین میزان و مبلغ مهریه باید با دقت و وضوح تعیین شده باشد. اغلب در مواقعی که زن و شوهر به طلاق می‌ رسند درخواست مهریه مطرح می‌ شود. با این حال، زن می‌ تواند حتی قبل از طلاق مطالبه مهریه‌ ای که برایش تعیین شده است را داشته باشد و شوهر نمی‌ تواند از دریافت این حقوق مالی توسط زن جلوگیری کند و ناتوانی خود در دریافت مهریه را نشان دهد.

میزان و نحوه تعیین مهریه در قوانین مدنی ایران مهریه به عنوان حق زنان در نکاح دائم مورد توجه قرار می‌ گیرد. اگر در عقد مهریه مشخص نشده باشد به این معنا نیست که به زن مهریه تعلق نمی گیرد. با توجه به تفسیر قوانین و مواد آن، می‌ توان برخی ابهامات را برای افراد رفع کرد. در ادامه قانون مهریه 1403 عنوان شده است.

  • ماده 1078: مهریه باید دارای ارزش مالی و قابل تمیز باشد.

هر چیزی که ارزش مالی داشته و قابل تمیز باشد می توان برای آن مهر قرار داد. به این معنا که مهریه باید ارزش پولی داشته باشد و یا دیگران مبلغی برای آن پرداخت کنند و همچنین باید قابل تشخیص باشد به این معنا که بین دو گزینه مشکلی پیش نیاید. به عنوان مثال نمی توان گفت دو قطعه زمین را به عنوان مهریه ارائه می دهم بلکه باید مشخص شود کدام قطعه زمین به عنوان مهریه انتخاب می شود تا زن این انتخاب را بپذیرد.

  • ماده 1079: زن و شوهر باید در مورد مهریه درک کاملی داشته باشند.

مهر باید به گونه‌ ای باشد که هر دو طرف بتوانند درک کاملی از آن داشته باشند. منظور این ماده این است که برای تعیین مهریه لازم نیست تمام جزئیات و اوصاف مربوطه در قرارداد نکاح ذکر شوند. همین که با توضیحات موجود مهریه قابل درک باشد کافی است. به عنوان مثال، ذکر کردن 14 شاخه گل رز سفید به تنهایی بدون نیاز به ذکر نوع، اندازه و قیمت هر شاخه کافی است.

  • ماده 1080: میزان مهریه طبق توافق طرفین تعیین می شود.

این ماده به این معناست که در قانون حد و مرزی برای مهریه در نظر گرفته نشده و هر آنچه مالیت داشته باشد به هر میزان می توان به عنوان مهریه قرار داد.

  • ماده 1081: شرط عدم تایید مهریه در مدت معین، باطل است و فقط نکاح را نامعتبر می کند.

اگر در عقد نکاح شرط شود که درصورت عدم تایید مهر در مدت معین نکاح باطل خواهد بود نکاح و مهر صحیح اما شرط باطل می باشد. این شرط باطل موجب ابطال قرارداد ازدواج نمی‌ شود؛ بلکه ازدواج را نامعتبر می‌ کند.

  • ماده 1082: زن صاحب مهریه است و می تواند هر تصرفی در آن داشته باشد.

هنگام ازدواج، زن به عنوان صاحب مهر شناخته می‌ شود و می‌ تواند هر گونه تصمیمی را درباره آن بگیرد. با امضای قرارداد زن می تواند مهریه خود را به فروش برساند یا به فرد دیگری واگذار نماید، و مخالفت مرد تاثیری بر تصمیم زن نخواهد داشت.

  • تبصره ماده 1082: مهریه نقدی بر اساس نرخ تورم سالانه تا زمان پرداخت محاسبه می شود.

در صورتی که مهریه به صورت پول نقد باشد مبلغ آن طبق تغییرات شاخص قیمت‌ ها سالانه تا زمان پرداخت مهریه که توسط بانک مرکزی ایران تعیین می‌ گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در زمان قرارداد به توافق دیگری برسند. طبق این قانون مهریه بر اساس نرخ روز محاسبه شده و پرداخت می شود. (محاسبه مهریه به نرخ روز)

جمع بندی

قوانین جدید مهریه در سال 1403 با هدف حمایت از حقوق زنان و ایجاد تعادل در روابط زناشویی وضع شده است. این قوانین به زن اختیار بیشتری در تعیین و مدیریت مهریه خود می دهد و در عین حال، مرد را موظف به پرداخت مهریه به نرخ روز می کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اخبار تخصصی مسائل حقوقی و وکالت

تمامی اطلاعات و دانستنی‌های تخصصی در زمینه مسائل حقوقی و وکالت ارائه می‌شود. از جمله آن ها می توان به تمامی قوانین حقوقی در حوزه دعاوی ملکی، دعاوی خانواده از جمله مهریه، ازدواج و طلاق و سایر دعاوی حقوقی اشاره کرد.

اطلاعات تماس
  • 090336*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون