اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140304137967526007
در دسترس نیست

قانون جدید مهریه

مهریه شرعی اهل سنت چقدر است؟

کد: 140304137967526007

، تهران , (اخبار رسمی): ما در این مطلب قصد داریم مبحث مهریه را در اسلام سنی به طور کامل زیر ذره بین ببریم و احکام مربوط به آن را بازگو کنیم. اگر شما نیز نیاز به دانستن این موارد دارید، تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مهریه شرعی اهل سنت چقدر است؟
مهریه اهل سنت چقدر است؟

برای دانستن مبلغ دقیق مهریه کمک از یک وکیل باتجربه کمک شایانی می‌کند. وکیل مهریه با دانستن قانون جدید مهریه، به خوبی می‌تواند شما را درباره مبلغ مهریه زندگی مشترکتان یاری کند.

ازدواج از مقدس‌ترین رویداد‌ها در زندگی افراد بوده و یکی از مواردی که با شنیدن کلمه «ازدواج» در ذهن هر فردی تداعی می‌شود، مهریه است. پرداخت مهریه در دین اسلام شیعی و سنی، احکام خاص خودش را داراست. به طور کلی می‌توان مهر را به دو دسته مهر المسمی و مهرالمثل تقسیم کرد که هریک تعریف و شرایط پرداخت خود را دارند.

ما نیز در این مطلب قصد داریم مبحث مهریه را در اسلام سنی به طور کامل زیر ذره بین ببریم و احکام مربوط به آن را بازگو کنیم. اگر شما نیز نیاز به دانستن این موارد دارید، تا پایان مطلب همراه ما باشید.

احکام مهریه در اهل سنت یکی از مواردی که بعد از ازدواج، حقوق زن را تضمین می‌کند، تعیین مهریه است. نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز، یکی از دغدغه‌های زنان بوده و حتی مردانی که موظف به پرداخت مهریه هستند نیز احتیاج به دانستن قوانین مربوط به آن هستند. مهم‌ترین قوانینی که درباره مقدار و احکام مهریه اهل سنت باید بدانید، شامل موارد زیر است:

  • چنانچه بدون ذکر مهریه، زنی به عقد مرد دربیاید، یا شرطی شود که مهریه‌ای برای زن در کار نباشد نکاح جائز است. در این صورت شرعا تعیین مهر واجب است که حداقل مقدار آن هفت مثقال نقره است.
  • بدیهی است که در این صورت زن می‌تواند مهر خود را از مرد بگیرد. در صورتی که مقدار مهر زن کمتر از هفت مثقال نقره تعیین گردد، حداکثر مهر شرعاً رعایت نشده است. بنابراین ضروری است که مرد پرداخت هفت مثقال نقره را بر خود واجب بداند. چنانچه که مرد با زن مجامعت کند و یا بین این دو خلوت صحیح انجام بشود، درصورت طلاق زن و یا فوت مرد، کل مهریه زوجه باید پرداخت شود.
  • منظور از خلوت صحیحه، اجتماع مرد و زن در مکانی است که شخص دیگری در آن نیست. این کار حکم مجامعه را دارا می‌باشد. درصورت وقوع خلوت صحیحه، پرداخت کل مهر از سوی مرد به زن واجب می‌شود.
  • درصورتی که یکی از زوجین مریض باشد، یا روزه ماه رمضان داشته باشد یا زن حیض باشد و هر مانع دیگری وجود داشته باشد، این خلوت از نوع صحیحه نیست.
  • در صورتی که بعد از این خلوت طلاق صورت گرفت، نصف مبلغ مهریه باید پرداخت شود.
  • درصورتی که آلت تناسلی مرد قطع شده باشد یا سست اندام (فاقد قدرت مجامعت) باشد،
  • چنانچه با عیال خود خلوت کند این خلوت نیز از نوع صحیحه خواهد بود. بنابراین ضروری است که تمام مبلغ مهر پرداخت شود.

برای دانستن مبلغ دقیق مهریه در هریک از شرایط فوق، کمک گرفتن از یک وکیل به روز و باتجربه کمک شایانی می‌کند. در این صورت وکیل مربوطه با دانستن قانون جدید مهریه، به خوبی می‌تواند شما را درباره مبلغ مهریه زندگی مشترکتان یاری کند.

انواع مهر در مذهب سنی تا به اینجای کار درباره نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز، توضیحات کاملی خدمت شما ارائه شد. اکنون نوبت به آن می‌رسد که درباره انواع مهر در مذهب سنی صحبت کنیم. به طور کلی می‌توان مهر را دارای دو دسته مهر المسمی و مهر المثل دانست.

به مهری که در ازدواج و یا بعد از عقد (درصورت‌عدم وجود مهر المسمی عقد) تعیین می‌شود، مهر المسمی گفته می‌شود. درمقابل مهر المثل، مهری است که به منظور تعیین آن باید به سراغ نزدیکان زن رفت. وجود برخی موارد سبب می‌شود که پرداخت مهر مالمثل، واجب تلقی شود. از جمله:

  • هیچ مهری در عقد صحیح تعیین نشده باشد.
  • عدم مهر در عقد شرط شده باشد. مهری که در عقد تعیین شده است دارای فساد باشد.
  • درصورتی که آمیزش به شبهه صورت گرفته باشد.

اما مالی که به عنوان مهر المثل تعیین می‌گردد، باید دارای برخی ویژگی‌ها باشد، از جمله پاک بودن مهر، صحت انتفاع از آن، مغضوب نبودن و یا مجهول نبودن آن. مهر هم درصورت عقد صحیح و هم با آمیزش در نتیجه نکاح صحیح یا فاسد یا شبهه واجب می‌گردد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وکیل مرتضی حلیمی

مرتضی حلیمی، وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی با بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی تخصصی، دارای کارشناسی ارشد حقوق اقتصادی از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران است. او رتبه سوم آزمون وکالت استان البرز را کسب کرده و با ارائه بیش از 10,000 مشاوره تخصصی حقوقی و آموزش به بیش از 1,000 نفر، نقش موثری در ارتقاء سطح آگاهی حقوقی جامعه داشته است. حوزه‌های تخصصی وکالت او شامل وکالت حقوقی، ملکی، خانواده، ارث و حصر وراثت و تنظیم تخصصی قراردادها است. همچنین، خدمات مشاوره حقوقی به ایرانیان مقیم خارج از کشور ارائه می‌دهد. تخصص و تعهد او در پیگیری پرونده‌ها و ارائه راه‌حل‌های حقوقی مؤثر، از او یک وکیل قابل اعتماد و حرفه‌ای ساخته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون