اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140304187971725833
در دسترس نیست

چاه های کشاورزی در ازای استفاده از انرژی خورشیدی، از خاموشی ها معاف می شوند.

وداع با خاموشی: معافیت چاه های کشاورزی با نصب سامانه خورشیدی

کد: 140304187971725833

، تهران , (اخبار رسمی): وزارت نیرو در اقدامی قابل توجه، مصوبه ای را در خصوص معافیت از برنامه خاموشی چاه های کشاورزی در ساعات اوج بار روزهای 14 خرداد تا پایان شهریورماه، با احداث نیروگاه خورشیدی، تصویب کرد. طبق این مصوبه چاه های کشاورزی که دارای نیروگاه خورشیدی هستند، از برنامه خاموشی برق در ساعات پرمصرف معاف خواهند بود.

وداع با خاموشی: معافیت چاه های کشاورزی با نصب سامانه خورشیدی
وداع با خاموشی: معافیت چاه های کشاورزی با نصب سامانه خورشیدی

طبق برنامه ­ریزی وزارت نیرو جهت مدیریت بحران برق و تأمین نیاز شبکه، از 14خرداد تا پایان شهریور، برق موتور پمپ چاه های آب در ساعات اوج مصرف با قطعی مواجه می­ شوند مگر اینکه دارای نیروگاه خورشیدی باشند.

وزارت نیرو در اقدامی قابل توجه، مصوبه ­ای را در خصوص معافیت از خاموشی چاه ­های کشاورزی در ساعات اوج بار، با احداث نیروگاه ­های تجدیدپذیر، تصویب کرده است.

بر اساس این مصوبه (شماره 100/20/12415/1403)، چاه ­های کشاورزی که دارای نیروگاه­ خورشیدی هستند، از معافیت خاموشی برق در ساعات پرمصرف برخوردار خواهند بود. این بدان معنی است که این چاه ­ها در زمان اعمال خاموشی­ های برق در سراسر کشور، از قطع برق مستثنی خواهند بود و به صورت مداوم می ­توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

طبق تصمیم و برنامه ­ریزی وزارت نیرو به منظور مدیریت بحران برق و تأمین نیاز شبکه برق سراسری کشور در ایام پیک مصرف، از 14 خرداد تا پایان شهریورماه، برق موتور پمپ چاه های آب در ساعات اوج مصرف، یعنی از ساعت 11 صبح تا 4 بعدازظهر، با قطعی مواجه می ­شوند.

این تغییر در برنامه برق­رسانی به چاه­ های آب کشاورزی، می­ تواند تبعات گسترده­ ای برای بخش کشاورزی داشته باشد. کاهش محصول، افت کیفیت تولیدات کشاورزی و خسارت­ های مالی سنگین بر کشاورزان، از جمله پیامدهای احتمالی این اقدام است.

طبق آمار اعلام شده، در سال‌های اخیر که برنامه عدم برق­رسانی به چاه­ های کشاورزی در ساعات اوج گرما اجرا شده است، کشاورزان با کاهش 25 درصدی برداشت محصول در مقایسه با سال­ های قبل مواجه شده ­اند. بنابراین به طور مثال با در نظر گرفتن برداشت محصول پسته شهرستان مه‌ولات که عددی در حدود ۱۰هزار میلیارد تومان می ­باشد، خاموشی چاه‌های کشاورزی خسارتی معادل ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال به کشاورزان و تولیدکنندگان پسته تحمیل می ­کند.

وزارت نیرو با در نظر گرفتن چالش ­های پیش روی کشاورزان، راهکاری نوآورانه را به اجرا گذاشته است. این مصوبه به کشاورزانی که حداقل 80 درصد از نیاز چاه ­های خود را از طریق نیروگاه ­های تجدیدپذیر تأمین کنند، اجازه می ­دهد تا از برنامه خاموشی های ساعات اوج بار تابستانی مستثنی شوند.

این اقدام وزارت نیرو هدف چندگانه­ ای را دنبال می ­کند. نخست آنکه با تشویق کشاورزان به احداث نیروگاه ­های تجدیدپذیر به توسعه این منابع انرژی پاک کمک می ­کند. همچنین، این معافیت از خاموشی، امنیت و پایداری تولید محصولات کشاورزی را افزایش خواهد داد، زیرا کشاورزان دیگر نگران قطع برق و اختلال در فعالیت آبیاری زمین های زراعی خود نخواهند بود.

از سوی دیگر، این مصوبه در کنار کاهش فشار بر شبکه برق سراسری، به دلیل خرید برق تجدیدپذیر از کشاورزان و صاحبان چاه ­های کشاورزی نوعی درآمدزایی جانبی برای آنها به شمار می ­رود.

مزایای استفاده از انرژی خورشیدی برای چاه­ های کشاورزی

استفاده از انرژی خورشیدی برای چاه­ های کشاورزی، راهکار مناسبی است که می تواند به طور همزمان به حل چندین چالش در بخش ­های مختلف از جمله کشاورزی کمک کند.

  1. اولین مزیت استفاده از سیستم ­های خورشیدی برای پمپ آب چاه ­های کشاورزی، معافیت از خاموشی های احتمالی است. همانطور که پیشتر ذکر شد این امر، امنیت و پایداری تولید محصولات کشاورزی را افزایش می دهد.
  2. علاوه بر این، استفاده از انرژی خورشیدی برای چاه ­های آب، به کاهش فشار بر شبکه برق سراسری کمک می­ کند. چرا که با تزریق برق تولیدی نیروگاه ­های تجدیدپذیر به شبکه برق یا مصرف مستقیم برق تولیدشده، پمپ­ های آب چاه­ ها مستقل از شبکه، بخش اعظمی از برق مصرفی خود را تامین می ­کنند.
  3. از سوی دیگر، انرژی خورشیدی یک منبع پاک و تجدیدپذیر است که استفاده از آن در راستای اهداف توسعه پایدار قرار دارد. این موضوع علاوه بر مزایای زیست محیطی، می تواند به توسعه صنعت انرژی های تجدیدپذیر در کشور نیز کمک کند.
  4. همچنین، نصب سیستم ­های خورشیدی برای چاه­ های آب کشاورزی، می تواند به کاهش هزینه های برق و سوخت مصرفی برای کشاورزان منجر شود. در شرایطی که قیمت حامل های انرژی رو به افزایش است، فروش برق تجدیدپذیر به شبکه در طول سال می ­تواند هزینه برق مصرفی پمپ ­های آب را تامین نماید.

راهکار مانا انرژی برای کشاورزان

شرکت مانا انرژی پاک به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده انواع پنل خورشیدی در ایران، علاوه بر تنوع محصول با کاربردهای خانگی، صنعتی و نیروگاهی در ظرفیت­ های مختلف، دارای تیم مجرب فنی و مشاوره خورشیدی در خدمت کشاورزان سراسر کشور می باشد.

برای محاسبه ظرفیت سامانه خورشیدی مطابق با مصوبه اعلام شده توسط وزارت نیرو، می توانید از طریق راه ­های ارتباطی شرکت مانا انرژی پاک با کارشناسان مجموعه تماس حاصل نمایید.

همچنین با توجه به پراکندگی گسترده نمایندگان فروش کشوری مانا انرژی در سراسر ایران، برای کسب اطلاعات دقیق و دریافت طرح فنی-اقتصادی پیشنهادی متناسب با دیماند موتورهای پمپ آب چاه ­های کشاورزی خود می ­توانید با نزدیکترین نمایندگی شهر خود در ارتباط باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مانا انرژی

شرکت مانا انرژی پاک فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت انواع پنل‌های خورشیدی در سال ۱۳۹۷ آغاز کرده است. محورهای اصلی فعالیت این شرکت تولید یکپارچه زنجیره ارزش فتوولتائیک، اجرای نیروگاه و همچنین تحقیق و توسعه در حوزه تجدیدپذیر است. این شرکت به عنوان اولین و بزرگترین شرکت دانش‌بنیان تولید کننده یکپارچه زنجیره ارزش فتوولتائیک در ایران حداکثر تلاش خود را در راستای ورود به عصر جدید بدون کربن می‌کند. مانا انرژی پاک هم راستا با چشم انداز ۲۰۳۰ در زمینه انرژی پاک در ایران توانسته است دانش زنجیره ارزش فتوولتائیک را بومی‌سازی کند. ظرفیت تولید ویفرهای سیلیکونی این مجموعه معادل ۱۵۰۰ مگاوات، سلول خورشیدی برابر با ۱۵۰۰ مگاوات و ظرفیت تولید پنل‌های مانا انرژی پاک ۲۳۰۰ مگاوات است. در حال حاضر، پنل‌های خورشیدی مانا انرژی با توان ۳۰۰ الی ۷۰۰ وات تولید می‌شوند که با توجه به گستردگی شبکه نمایندگی فروش این مجموعه در ۲۳ استان، امکان سفارش‌گذاری و دریافت سریع محصول در سراسر کشور فراهم شده است. علاوه بر این، مجموعه تامین انرژی مانا، جهت ارائه خدمات طراحی، اجرا و بهره‌برداری نیروگاه‌های خورشیدی کوچک و بزرگ مقیاس در خدمت مشتریان و سرمایه‌گذاران فعال این صنعت می‌باشد. چشم‌انداز گروه صنعتی مانا انرژی ارائه راه‌حل‌های مقرون به صرفه و بدون کربن برای مصارف نیروگاهی، صنعتی و خانگی و نیز حضور در بازارهای جهانی است. مانا انرژی پاک در یک نگاه ۱۳۹۷ - تاسیس شرکت مانا انرژی پاک ۱۴۰۰ - کسب گواهی دانش‌بنیان ۱۴۰۱ – ایجاد شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ مانا ۱۴۰۲ - تبدیل شدن به بزرگترین هلدینگ انرژی تجدیدپذیر در ایران

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته