اطلاعات تماس
  • 090336*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140305067991625987
در دسترس نیست

کدام انتخاب شماست: دریافت مهریه یا حق طلاق؟!

مهریه و طلاق: آیا مهریه مانع طلاق می‌شود؟

کد: 140305067991625987

، تهران , (اخبار رسمی): مهریه یکی از اصلی‌ترین عناصر زندگی مشترک بوده و از آن چه در عقد موقت و چه در عقد دائم نام برده می‌شود. مهریه را می‌توان نوعی تضمین مالی برای زن دانست.

مهریه و طلاق: آیا مهریه مانع طلاق می‌شود؟
اجرا گذاشتن مهریه یا حق طلاق

اجرا گذاشتن مهریه چه عواقبی دارد؟ پیش از هر اقدامی از آن‌ها مطلع شوید.

بسیاری از افراد این تصور را دارند که مهریه فقط مربوط به زمانی است که زن درخواست طلاق را مطرح کند. اما این تصور اشتباه است. چرا که زن درست بعد از جاری شدن عقد می‌تواند برای دریافت مهریه دادخواست تنظیم کند. نکته اینجاست که هم زن و هم مرد بعد از اجرا گذاشتن مهریه باید انتظار عواقبی را بکشند. در ادامه درباره مهریه و نقشی که در طلاق و یا عدم طلاق زوجین دارد، بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اجراگذاشتن مهریه و عواقب آن درصورتی که زن مهریه خود را طلب کند، عواقب اجرا گذاشتن مهریه هم زوجه و هم زوج را هدف خواهد گرفت. از یکسو زن درصورتی که مهریه خود را بخواهد، باید حق دادرسی را یا به مراجع قضایی و یا به دفاتر اسناد رسمی پرداخت کند. از طرف دیگر ممکن است مهریه طی روند‌های طولانی به زن پرداخت شود. به طوری که زن برای دریافت کامل مهریه باید انتظار زیادی بکشد. این را هم باید اضافه کرد که تنها عواقب این اقدام مسائل مالی نخواهد بود بلکه در بسیاری از موارد ممکن است مشکلات عاطفی و روابط بین زن و شوهر نیز پر رنگ تر شود زیرا مرد در زمان ادامه زندگی زناشویی انتظار به اجرا گذاشتن مهریه را از سمت همسر خود ندارد.

اما بد نیست درباره عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای مرد هم صحبت کنیم. اولین موردی که ممکن است برای مرد در چنین شرایطی پیش بیاید، توقیف اموال است. اما این پایان کار نیست. چرا که زن می‌تواند درخواست ممنوع الخروجی و یا تحت پیگرد قرارگرفتن مرد را مطرح کند. بنابراین هیچ یک دو طرف زندگی مشترک، دور از سختی‌های اجرا گذاشتن مهریه نیستند.

نقش مهریه در جلوگیری از طلاق زوجین همانطور که در بخش قبل دیدید، اجرا گذاشتن هم برای مرد و هم برای زن عواقبی دارد. طرف مونث زندگی مشترک در صورتی که مهریه خود را بخواهد، قطعا به دنبال دریافت این ثروت به صورت یکجا است. از طرف دیگر مرد هم باید انتظار مشکلاتی مانند توقیف اموال و… را بسازد. سختی‌های اجرا گذاشتن مهریه برای هر دو طرف می‌تواند نوعی مانع در مسیر طلاق گرفتن دو طرف باشد.

بخشش مهریه با هدف گرفتن حق طلاق بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق هم نوعی توافق بین زوج‌های دنیای امروز است. زوج و زوجه می‌توانند در متن وکالت این توافق را بیاورند که زوجه در ازای بخشیدن بخشی یا تمام مبلغ مهریه دارای حق طلاق خواهد بود. بنابراین می‌توان این حق طلاق را مشروط به بخشش مهریه تلقی کرد. پس زوجه می‌تواند با مراجعه به دفاتر دادگستری مراجعه کند و به دنبال بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق، خود را از مرد مطلقه سازد. اگر زوجه از این حق استفاده کند، آن هم در حالی که قبلا مهریه خود را دریافت کرده است، باید آنچه دریافت کرده است را به مرد پس بدهد.

چه زمانی به زن حق طلاق تعلق می‌گیرد؟ به دنبال مطرح کردن دادخواست مهریه از سوی زوجه، این حق به وی داده می‌شود. فرقی نمی‌کند که طلاق از سوی زن اجرا شده باشد یا مرد. در هر صورت مهریه حق زن بوده و می‌تواند برای دریافت آن اقدام کند. این مهریه باید طبق توافق قبلی و یا طبق نظر دادگاه به زن پرداخت شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اخبار تخصصی مسائل حقوقی و وکالت

تمامی اطلاعات و دانستنی‌های تخصصی در زمینه مسائل حقوقی و وکالت ارائه می‌شود. از جمله آن ها می توان به تمامی قوانین حقوقی در حوزه دعاوی ملکی، دعاوی خانواده از جمله مهریه، ازدواج و طلاق و سایر دعاوی حقوقی اشاره کرد.

اطلاعات تماس
  • 090336*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون