اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140305298014825833
در دسترس نیست

نیروگاه های خورشیدی برای نجات کشاورزان از خاموشی ها به میدان می آیند

تولید محصول سبز با کمک انرژی پاک

کد: 140305298014825833

، تهران , (اخبار رسمی): وزارت نیرو مصوبه ‌ای را برای معافیت چاه‌ های کشاورزی دارای نیروگاه ‌خورشیدی از خاموشی ‌های ساعات اوج بار تصویب کرده است. این مصوبه به کشاورزانی که حداقل 80 درصد از نیاز چاه‌ های خود را از طریق انرژی تجدیدپذیر تأمین می ‌کنند، اجازه می ‌دهد تا از برنامه خاموشی‌ ها مستثنی شوند.

تولید محصول سبز با کمک انرژی پاک
تولید محصول سبز با کمک انرژی پاک

در فصل های غیرپیک که برق مصرفی کشاورزان به شدت کاهش می یابد، مازاد انرژی تجدیدپذیر تولید شده به صورت تضمینی مطابق با نرخ روز توسط وزارت نیرو از کشاورزان خریداری می گردد.

در راستای طرح مدیریت اوج بار و تأمین نیاز شبکه برق سراسری در ایام پیک مصرف، طبق برنامه ریزی وزارت نیرو از اواسط خرداد تا پایان شهریورماه، برق موتور پمپ چاه ‌های آب در ساعات اوج مصرف، یعنی از ساعت 11 صبح تا 4 بعدازظهر، دچار قطعی می شود. این تغییر در برنامه برق ‌رسانی می ‌تواند پیامدهای گسترده ‌ای  از جمله کاهش محصول، افت کیفیت تولیدات کشاورزی و خسارت ‌های مالی سنگین برای بخش کشاورزی داشته باشد.

مصوبه وزارت نیرو

براساس مصوبه (شماره 100/20/12415/1403)، چاه‌ های کشاورزی که حداقل 80% نیاز برقی خود را از نیروگاه ‌های خورشیدی تأمین می ‌کنند، از برنامه خاموشی ‌های برق در ساعات اوج مصرف، مستثنی خواهند بود.
این تصمیم بدان معنی است که در زمان اعمال خاموشی ‌های سراسری در کشور، این چاه ‌ها از قطع برق مصون بوده و به طور مداوم به فعالیت خود ادامه خواهند داد. این اقدام با هدف مدیریت بحران برق و تأمین نیاز شبکه برق سراسری کشور در ایام پیک مصرف اتخاذ شده است. این مصوبه نوآورانه، علاوه بر افزایش امنیت و پایداری تولید محصولات کشاورزی، به کاهش فشار بر شبکه برق سراسری نیز کمک می ‌کند.

خاموشی تابستانه چاه های آب کشاورزی و ورود تجدیدپذیرها

در شرایط کنونی که بخش کشاورزی کشور با چالش‌ های متعددی در زمینه تأمین برق چاه ‌های آب مواجه است، تامین برق چاه های کشاورزی با استفاده از مزارع خورشیدی می‌تواند راهکار مناسبی باشد. این راهکار نه تنها به کشاورزان کمک می‌ کند، بلکه منافع ملی را نیز در بر دارد.
یکی از مهم ‌ترین مزایای برق خورشیدی و مدیریت مصرف چاه ها، معافیت کشاورزان از خاموشی ‌های احتمالی در ساعات اوج مصرف است. در شرایط کنونی، قطع برق چاه ‌های آب در ایام پیک مصرف، می ‌تواند تبعات جبران‌ ناپذیری برای تولید محصولات کشاورزی داشته باشد. با استفاده از انرژی خورشیدی، این نگرانی برطرف شده و امنیت و پایداری تولید محصولات کشاورزی افزایش می ‌یابد.
علاوه بر این، استفاده از پنل خورشیدی در کشاورزی و تأمین برق چاه ‌های آب، هزینه‌ های برق و سوخت مصرفی کشاورزان را به طور قابل ‌توجهی کاهش می‌ دهد. در فصل های غیرپیک نیز که برق مصرفی کشاورزان به شدت کاهش می یابد، مازاد انرژی تجدیدپذیر تولید شده به صورت تضمینی مطابق با نرخ روز توسط وزارت نیرو از کشاورزان خریداری می گردد.

طرح "نهضت تولید محصول سبز با برق پاک" در خراسان

خراسان رضوی به عنوان پیشرو در اجرای طرح نیروگاه‌ های خورشیدی برای چاه‌ های آب کشاورزی، گام‌ های موثری در راستای تحقق این طرح برداشته است. اجرای این طرح در سطح این استان، موجب معافیت چاه‌ های کشاورزی از محدودیت ‌های تابستانی در مصرف برق و کاهش آلایندگی ‌های زیست‌ محیطی شده است.
شرکت توزیع نیروی برق مشهد نیز طرحی را با هدف توسعه نیروگاه‌ های خورشیدی در بخش کشاورزی و تأمین برق مورد نیاز چاه‌ های آب از طریق انرژی پاک آغاز کرده است. با اجرای این طرح، چاه‌های کشاورزی مشمول معافیت از برنامه مدیریت بار در پیک تابستان شده و شاهد کاهش مصرف سوخت ‌های فسیلی و آلایندگی‌ های زیست‌ محیطی خواهیم بود.

اعطای تسهیلات و وام احداث نیروگاه خورشیدی به کشاورزان

یکی از استان های پیشتاز در اجرای طرح نیروگاه خورشیدی برای چاه های آب مزارع کشاورزی، استان مرکزی بوده است. به طوری که در نشست هم‌ اندیشی بین مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی و نادر قلی ابراهیمی، نماینده مردم اراک راه‌ حلی نوآورانه برای تشویق کشاورزان به سمت انرژی ‌های تجدیدپذیر معرفی شد. طی رایزنی ‌های انجام ‌شده با بنیاد شهید، وام‌ هایی برای احداث سامانه های خورشیدی به خانواده ‌های شهدا، جانبازان بالای 25 درصد و فرزندان آنها از طریق صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید ارائه خواهد شد.
این اقدام نوآورانه می‌ تواند به عنوان گامی مؤثر در جهت حمایت از خانواده ‌های ایثارگر و تشویق آنها به استفاده از انرژی ‌های تجدیدپذیر محسوب شود. با توجه به اینکه کشور ما 8 ماه از سال از نعمت روزهای آفتابی بهره‌مند است، این وام‌ ها می‌توانند زمینه ‌ساز استفاده هرچه بیشتر این خانواده‌ ها از انرژی خورشیدی و در نتیجه کاهش مصرف انرژی‌ های فسیلی و آلودگی ‌های زیست‌ محیطی باشند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مانا انرژی

شرکت مانا انرژی پاک فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت انواع پنل‌های خورشیدی در سال ۱۳۹۷ آغاز کرده است. محورهای اصلی فعالیت این شرکت تولید یکپارچه زنجیره ارزش فتوولتائیک، اجرای نیروگاه و همچنین تحقیق و توسعه در حوزه تجدیدپذیر است. این شرکت به عنوان اولین و بزرگترین شرکت دانش‌بنیان تولید کننده یکپارچه زنجیره ارزش فتوولتائیک در ایران حداکثر تلاش خود را در راستای ورود به عصر جدید بدون کربن می‌کند. مانا انرژی پاک هم راستا با چشم انداز ۲۰۳۰ در زمینه انرژی پاک در ایران توانسته است دانش زنجیره ارزش فتوولتائیک را بومی‌سازی کند. ظرفیت تولید ویفرهای سیلیکونی این مجموعه معادل ۱۵۰۰ مگاوات، سلول خورشیدی برابر با ۱۵۰۰ مگاوات و ظرفیت تولید پنل‌های مانا انرژی پاک ۲۳۰۰ مگاوات است. در حال حاضر، پنل‌های خورشیدی مانا انرژی با توان ۳۰۰ الی ۷۰۰ وات تولید می‌شوند که با توجه به گستردگی شبکه نمایندگی فروش این مجموعه در ۲۳ استان، امکان سفارش‌گذاری و دریافت سریع محصول در سراسر کشور فراهم شده است. علاوه بر این، مجموعه تامین انرژی مانا، جهت ارائه خدمات طراحی، اجرا و بهره‌برداری نیروگاه‌های خورشیدی کوچک و بزرگ مقیاس در خدمت مشتریان و سرمایه‌گذاران فعال این صنعت می‌باشد. چشم‌انداز گروه صنعتی مانا انرژی ارائه راه‌حل‌های مقرون به صرفه و بدون کربن برای مصارف نیروگاهی، صنعتی و خانگی و نیز حضور در بازارهای جهانی است. مانا انرژی پاک در یک نگاه ۱۳۹۷ - تاسیس شرکت مانا انرژی پاک ۱۴۰۰ - کسب گواهی دانش‌بنیان ۱۴۰۱ – ایجاد شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ مانا ۱۴۰۲ - تبدیل شدن به بزرگترین هلدینگ انرژی تجدیدپذیر در ایران

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]