اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140306078022026007
در دسترس نیست

مشاوره حقوقی ملکی آنلاین

مالک واقعی ملک هستید؟ راه دفاع از حق شما اینجاست!

کد: 140306078022026007

، تهران , (اخبار رسمی): پیش از صحبت درباره شرایط دادخواست اثبات مالکیت ملک، بیایید درباره مالکیت خصوصی و عمومی و مفاهیم آن‌ها صحبت کنیم. مفهوم مالکیت خصوصی است که مال به فرد و یا گروه خاصی تعلق داشته باشد. به بیان بهتر برای توضیح کامل‌تر درباره این مفهوم می‌توان به عبارت‌هایی مانند مالکیت فردی و یا افراز اشاره کرد.

مالک واقعی ملک هستید؟ راه دفاع از حق شما اینجاست!
مشاوره حقوقی ملکی آنلاین

در این مطلب شما را با مفهوم مالکیت عمومی و خصوصی ملک آشنا می کنیم. سپس درباره شرایط و موارد لازم برای اثبات مالکیت ملک خواهیم گفت.

برای اثبات مالکیت در اموال منقول و غیر منقول، شرایط خاصی باید محقق شود. درباره دعوی اثبات مالکیت می‌توان گفت که در مورد اموال منقول به صورت مطلق و در مورد اموال غیرمنقول که هنوز ثبت نشده‌اند و لزومی هم به ثبت آنها نبوده است، اصولا قابلیت استماع وجود دارد. در این مطلب قصد داریم ابتدا شما را با مفهوم مالکیت عمومی و خصوصی آشنا کنیم. سپس درباره شرایط و موارد لازم برای اثبات مالکیت ملک خواهیم گفت.

نگاهی به مفهوم مالکیت خصوصی و عمومی پیش از صحبت درباره شرایط دادخواست اثبات مالکیت ملک، بیایید درباره مالکیت خصوصی و عمومی و مفاهیم آن‌ها صحبت کنیم. مفهوم مالکیت خصوصی است که مال به فرد و یا گروه خاصی تعلق داشته باشد. به بیان بهتر برای توضیح کامل‌تر درباره این مفهوم می‌توان به عبارت‌هایی مانند مالکیت فردی و یا افراز اشاره کرد. وضعیتی را تصور کنید که یک فرد شش دانگ خانه‌ای را برخوردار است. در این صورت می‌توان مفهوم مالکیت خصوصی را مطرح کرد.

اما گاها ممکن است مالکیت به صورت دسته جمعی به تعدادی از افراد تعلق داشته باشد. در این صورت می‌توان از این نوع مالکیت به عنوان مالکیت مشاع یاد کرد. در مالکیت مشاع پای دو و یا بیشتر از دو نفر درمیان است. اما مالکیت نوع سومی هم داراست که از آن به عنوان مالکیت عمومی یاد می‌شود.

در تمامی کشور‌ها ممکن است این دسته از اموال دیده شوند. اگر به دنبال دریافت اطلاعات کافی درباره انواع مالکیت هستید، بدانید که بهترین گزینه، دریافت خدمات مشاوره ملکی  به صورت آنلاین از مرتضی حلیمی است.

شرایط و دلایل درخواست اثبات مالکیت به طور کلی برای ثبت دادخواست اثبات مالکیت ملک باید چند شرط را بررسی کرد. از جمله:

وجود قرارداد اوّلین موردی که برای اثبات دادخواست اثبات مالکیت ملک لازم است، این است که شخص خواهان و یا وکیل وی مدرک و یا سندی دال بر اثبات ادعای خود داشته باشند. به طوری که اگر مالکیت ملک غیرمنقول، به شکل شفاهی صورت گرفته باشد، باید برای اثبات مالکیت از ادله محکم‌تری استفاده کرد. چرا که درباره قرارداد‌های شفاهی احتمال تنفیذ شدن بسیار بالاست. اما درصورت برخورداری خواهان از سند رسمی، به منظور اثبات مالکیت، درصورت وجود صحبت درباره مالکیت وی، دادگاه از او خواهد خواست که نسبت به تنظیم سند رسمی اقدام کند.

اثبات اعتبار قرارداد از دیگر مواردی که امکان اعتراض به مالکیت را فراهم می‌کند، اعتبار قرارداد سند مالکیت است. یعنی زمانی که خواهان ادعا کند که اعتبار سند مالکیت خوانده به اتمام رسیده است، شخص خوانده باید در دادگاه از محکم‌ترین دلایل استفاده کند. چرا که درصورت وجود اسناد عادی، فضا برای کلاهبرداری و یا جعل اسناد به خوبی فراهم است.

لزوم تنظیم سند رسمی همراه با دادخواست اثبات مالکیت افراد گاها ممکن است در شرایطی در دادگاه حاضر شوند که به دنبال تنظیم اسناد برای املاک غیرمنقول خود باشند. چرا که سند عادی به هیچ وجه اعتبار سند رسمی را دارا نیست. به همین دلیل خواهان می‌بایست کنار ستون اثبات مالکیت دعوی الزام به تنظیم سند را قید کند. دلیل این کار این است که دادگاه‌ها در این شرایط برای انجام دعوی اثبات مالکیت بر مبنای بند ۷ ماه ۸۴ عمل می‌کنند.

اثبات مالکیت یک مال گاها ممکن است شاهد این باشیم که یک ملک متعلق به چند نفر است. برای نمونه کمی قبل به اموال مشاع اشاره کرد. در اینگونه مالکیت‌ها گاها پیش میاید که فرد نسبت به مالکیت دیگر شرکا اعتراضی داشته باشد. همچنین این دلایل به همراه دادخواست اثبات مالکیت ملک باید به دادگاه تسلیم شوند.

تصرف در مال از دیگر دلایل دادخواست اثبات مالکیت ملک، می‌توان به تصرف در اموال اشاره کرد. در این شرایط ممکن است افرادی مالی را مورد تصرف قرارداده و از آن برای رفع نیاز‌های خود استفاده کنند. از این تصرف تا زمانی می‌توان به عنوان یک امر قانونی یاد کرد که معترضی برای این استفاده کردن پیدا نشود. اما درصورتی که متعرضی پیدا شود، باید ادله خود را به دادخواست اثبات مالکیت ضمیمه کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وکیل مرتضی حلیمی

مرتضی حلیمی، وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی با بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی تخصصی، دارای کارشناسی ارشد حقوق اقتصادی از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران است. او رتبه سوم آزمون وکالت استان البرز را کسب کرده و با ارائه بیش از 10,000 مشاوره تخصصی حقوقی و آموزش به بیش از 1,000 نفر، نقش موثری در ارتقاء سطح آگاهی حقوقی جامعه داشته است. حوزه‌های تخصصی وکالت او شامل وکالت حقوقی، ملکی، خانواده، ارث و حصر وراثت و تنظیم تخصصی قراردادها است. همچنین، خدمات مشاوره حقوقی به ایرانیان مقیم خارج از کشور ارائه می‌دهد. تخصص و تعهد او در پیگیری پرونده‌ها و ارائه راه‌حل‌های حقوقی مؤثر، از او یک وکیل قابل اعتماد و حرفه‌ای ساخته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون