اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140306088022525670
در دسترس نیست

انواع ریسک سرمایه گذاری چیست؟

آشنایی با انواع ریسک سرمایه گذاری

کد: 140306088022525670

، تهران , (اخبار رسمی): به طور کلی افراد دارای ماهیت ریسک پذیری مختلفی هستند. باید با شناخت ظرفیت ریسک پذیری افراد اقدام کرد تا در شرایط مختلف بتوان تصمیم گیری بهتری گرفت.برخی از افرادافراد ریسک گریز هستند. برخی از افراد ریسک پذیر و برخی دیگر ممتنع هستند. خودتان را به خوبی بشناسید تا بتوانید درست تر و بهتر عمل کنید.

انواع ریسک سرمایه گذاری
آیا من ریسک پذیر هستم؟

افرادی که ریسک گریز هستند، همواره نگران سوددهی و حفظ سرمایه اند. این افراد با داشتن دارایی متنوع و پراکنده کردن دارایی در سبدهای مالی مختلف می توانند اموال خود را از ریسک های مختلف حفظ کنند.

اهمیت شناخت ریسک پذیر بودن افراد
به طور کلی افراد دارای ماهیت ریسک پذیری مختلفی هستند. باید با شناخت ظرفیت ریسک پذیری افراد اقدام کرد تا در شرایط مختلف بتوان تصمیم گیری بهتری گرفت.

افراد ریسک گریز
برای این افراد بهتر است دارایی در مواردی سرمایه گذاری شود که دارای نرخ بهره ثابت و مشخصی هستند. مثل صندوق با درآمد ثابت.

افراد ریسک پذیر
افرادی که جسورتر هستند و به دنبال بهره وری بالاتری هستند. این دسته افراد ریسک متضرر شدن را در قبال به دست آوردن سود کلان می پذیرند. صندوق های مختلف با ریسک پذیری بالا برای این دسته افراد وجود دارد؛ مثل صندوق های سهامی.

افراد خنثی یا میانه در قبال ریسک
این دسته افراد که به آنها ریسک خنثی گفته می‌شود، ارزش پول را با ارزش اسمی آن یکی می‌دانند. و نسبت به ریسک کردن واکنش خنثی دارند.

ریسک های احتمالی سرمایه گذاری
از آنجائیکه با بررسی بازار و شرایط و وضع موجود می توان میزان ریسک را اندازه گیری کرد، بنابراین با در نظر گرفتن منابع مختلف و بررسی ریسک های احتمالی، می توان ریسک سرمایه گذاری را کنترل کرد. به همین دلیل شرکت‌های زیادی زمان خود را برای بررسی و تحلیل این موضوع قرار می‌دهند و به سودهای کلانی دست پیدا می کنند. زمانی که انحراف معیار بازده تاریخی زیاد باشد، ریسک سرمایه گذاری بالا می رود. قدم برداشتن در هر بازاری اگر با آگاهی کامل انجام بگیرد می تواند نتیجه بهتری را رقم بزند. در این شرایط فرد سرمایه گذار می تواند تصمیم گیری بهتری داشته باشد. حال بیایید باهم انواع ریسک سرمایه گذاری را بررسی کنیم.

انواع ریسک سرمایه گذاری
انواع ریسک سرمایه گذاری

هرچند که با سرمایه گذاری در انواع صندوق‌های سرمایه گذاری، شما بدون داشتن اطلاعات روز می‌توانید با اعتماد به افراد خبره و آگاه سرمایه خود را در بهترین و مناسب ترین صندوق های سرمایه گذاری قرار دهید و از مزایای آن بهره مند شوید. اما بهتر است برای تصمیم گیری در هر نوع سرمایه گذاری باید با انواع ریسک آشنا باشید.

  • ریسک سیستماتیک
  • ریسک غیر سیستماتیک

ریسک سیستماتیک ریسکی است که بر همه بازار تاثیر دارد و از آن نمی توان گریخت. افراد ناچارند که با شرایط بازار کنار بیایند. چراکه شرایط سیاسی و اجتماعی و تصمیم های دولت و تغییرات اقتصادی کلان جامعه بر همه بازار تاثیر مستقیم دارد و باید این ریسک را پذیرفت. همه افراد به ناچار در هر نوع سرمایه گذاری با چنین شرایطی مواجه اند.
اما ریسک غیر سیستماتیک مربوط به شرایط و تصمیم هایی است که سرمایه گذار در شرایط بحرانی می‌گیرد. با شناخت بازار و تحلیل عملکرد بازارهای مختلف در شرایط بحرانی می توان در نوع سرمایه گذاری تصمیم گیری کرد و از خرید سهام برخی شرکت ها که عملکرد مناسبی ندارند، اجتناب کرد. بدین طریق ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهید.

آشنایی با انواع ریسک سرمایه گذاری

  • ریسک نرخ سود
  • ریسک تورم
  • ریسک مالی
  • ریسک نقدشوندگی
  • ریسک نرخ ارز
  • ریسک تجاری
  • ریسک اعتباری یا نکول
  • ریسک سیاسی
  • ریسک بازار
  • ریسک صنعت
  • ریسک توقف نماد
  • ریسک نرخ بهره
  • ریسک های سرمایه گذاری
  • ریسک نقد شوندگی

بهترین نوع سرمایه، سرمایه ای است که قابلیت نقد شوندگی بالایی داشته باشد. مثلا در گذشته بسیاری از افراد طلا را به صورت فیزیکی خریداری می کردند و هنگامی که پول نیاز داشتند، باید طلا را با نرخ روز به فروش می رساندند، تا به نقدینگی برسند. این شرایط برای بازار بورس نیز وجود دارد. اگر سهام شرکتی را خریداری کنید که نتوانید به راحتی بفروشید، شما با ریسک نقدشوندگی مواجه هستید.

بهترین روش برای به حداقل رساندن انواع ریسک
برای اینکه بتوان ریسک ناشی از سرمایه گذاری را به حداقل رساند، خوبست به ضرب المثل معروف توجه کنید:
همه تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید

تنوع بخشیدن به سبد دارایی ها بهترین کاری است که می توان برای جلوگیری از آسیب ها و کنترل ریسک انجام داد. بدین ترتیب ریسک هایی که قابل اجتناب هستند، کنترل خواهند شد. اگر این کار را انجام دهید بخش عمده ای از سرمایه خود را حفظ کرده اید و در مقابل ریسک های غیر قابل اجتناب آسیب کمتری خواهید دید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سبدگردان نوویرا

در حال حاضر شرکت سبدگردان نوویرا با مدیریت سبدهای اختصاصی برای سطوح مختلف ریسک‌پذیری و مدیریت انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری شامل درآمد ثابت، صندوق در صندوق، چند کالایی (Multi-commodity)، سهامی و بازارگردانی، طیف گسترده‌ای از خدمات مدیریت دارایی را جهت برآورده ساختن نیازهای گوناگون سرمایه‌گذاران و نهادها ارائه می‌نماید. همچنین این شرکت با انواع خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری و بانکداری سرمایه‌گذاری شامل ارزش‌گذاری، مشاوره تامین مالی، مشاوره عرضه و پذیرش، انتشار اوراق و… آماده همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه